Saharassa junat on pitkiä :Neutroni kirjoitti: ↑05 Tammi 2024, 23:17Ei se ole välttämätöntä junan vetämisessä, mutta miksi ihmeessä noihin olisi ohjelmoitu pseudosatunnaisesti määräytyviä viiveitä ilman mitään syytä? Moderni sähkökäyttö vastaa ihan automaattisesti säätöön saman tien ja veturien välisessä tietoliikenteessäkään tuskin on pitkiä viiveitä. Viive kaasuasetuksesta moottoriin on olemassa ja kiihtyvyys on rajoitettu, mutta ne ovat varmaankin samat eri veturiyksilöissä. Sanovat, että Siperian susi on Suomen nopein veturi kiihtymään ilman kuormaa, kun uudemmissa on keinotekoisia hidasteita.
Veturin sisällä säätö on erittäin nopea, koska noissa on luistonesto, joka tekee satoja mittauksia sekunnissa ja voi vetää joka akselia maksimivoimalla. Esim. telissä taaempi akseli voi vetää hieman enemmän, kun teli pyrkii keulimaan.
Maailman pisin juna on hurja peto: 99 734 tonnia, 8 veturia, 682 vaunua ja 7 353 metriä
Junaa vetämään tarvittiin kahdeksan veturia.
Käärmeen kroppa on tehty lihaksista ja liikkumiseen. Lähtee varmaan helposti solmusta kun haluaa.