Stonehenge ja köydet

Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7967
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Stonehenge ja köydet

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Neutroni kirjoitti: 05 Tammi 2024, 23:17
Susa kirjoitti: 05 Tammi 2024, 23:08 Ei tuo ole mikään mikä olisi välttämätöntä, eikä veturit toimi noin nopealla "reaktioajalla".
Varsinkaan peräkkäiset.
Ei se ole välttämätöntä junan vetämisessä, mutta miksi ihmeessä noihin olisi ohjelmoitu pseudosatunnaisesti määräytyviä viiveitä ilman mitään syytä? Moderni sähkökäyttö vastaa ihan automaattisesti säätöön saman tien ja veturien välisessä tietoliikenteessäkään tuskin on pitkiä viiveitä. Viive kaasuasetuksesta moottoriin on olemassa ja kiihtyvyys on rajoitettu, mutta ne ovat varmaankin samat eri veturiyksilöissä. Sanovat, että Siperian susi on Suomen nopein veturi kiihtymään ilman kuormaa, kun uudemmissa on keinotekoisia hidasteita.

Veturin sisällä säätö on erittäin nopea, koska noissa on luistonesto, joka tekee satoja mittauksia sekunnissa ja voi vetää joka akselia maksimivoimalla. Esim. telissä taaempi akseli voi vetää hieman enemmän, kun teli pyrkii keulimaan.
Saharassa junat on pitkiä :

Maailman pisin juna on hurja peto: 99 734 tonnia, 8 veturia, 682 vaunua ja 7 353 metriä
Junaa vetämään tarvittiin kahdeksan veturia.

Käärmeen kroppa on tehty lihaksista ja liikkumiseen. Lähtee varmaan helposti solmusta kun haluaa.
pöhlö
Reactions:
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Heinä 2023, 20:56

Re: Stonehenge ja köydet

Viesti Kirjoittaja pöhlö »

Hyvää vääntöä palstalla.
En kyllä noista kivistä tiedä. Mutta naru. Tietenkin solmu keksittiin ensin. Luolamies katseli kun käärmeet harrasteli perheenlisäystä ja tietenkin kokeili liaaninpätkällä samaa onnistuen, Kylässä valtava valtava kohu, kunnes nainen nappasi narun ja kietaisi sen hiuksiinsa. Siitä alkoi se narun ja solmun ikuinen ystävyys, joka on säilynyt näihin päiviin asti.
Vastaa Viestiin