Ihmisten välisten suhteiden typologia

Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Purdue kirjoitti: 20 Maalis 2024, 15:35
Kohina kirjoitti: 20 Maalis 2024, 15:13
Purdue kirjoitti: 20 Maalis 2024, 15:05
Kohina kirjoitti: 20 Maalis 2024, 14:46
MooM kirjoitti: 20 Maalis 2024, 13:18
Kohina kirjoitti: 20 Maalis 2024, 12:40 En tosiaan ymmärrä miten voitte puhua altruismista, kun puhutte A:n ekstensiosta B. Pitää olla A ja B. Esimerkiksi kun annoin kynäni eräälle joka tarvitsi sitä enemmän kuin minä, tein sen vasta kun ymmärsin kuinka paljon hän arvostaa kynää. Sillä kuinka paljon minä arvostin kynää ei ole absoluuttisessa mielessä merkitystä.
Kyse on A.n käsityksestä siitä, milainen vaikutus teolla on B:lle. Se voi olla lähinnä tietoa (kuten sinulla kynän saaminen merkitytyksestä) tai pelkkä oletus. Tai vaikka toiveajattelua. A.n kannalta sillä ei sinänsä ole väliä. Todelinen vaikutus voi tietenkin olla jotain muuta, mutta jos A on olettanut B:n saavan teosta positiivista hyötyä enemmän kuin A itse, A on toiminut altruistisesti. Kuten tavallaan myös se terroristi, tai lapsensa kaivoon työntänyt sekopää, joka luuli pelastavansa lapset vielä pahemmalta kohtalolta.

Toki toisinkin päin voi mennä, eli pahantahtoseksi suunniteltu teko voikin olla nettovaikutuksiltaan positiivinen. Mutta ei sekään poista sitä itsekästä motiivia.
Kirjoitin vastauksen ja se hävisi koska puhelin. Noh, ei se niin mullistava ollut.

Usein käytetään sanontaa että ei siitä varmasti haittaakaan ole. Juuri sain tietää että lääkitykseni puretaan. Ihmetteli kun huusin. Pitäisikö olla kiitollinen kun piekseminen lopetetaan. Olipa kummallista.

Kummalliseksi toki menee muutenkin, kun altruismi määritellään yksilön ominaisuudeksi, eli apriori ilman posterioria. Ortodoksista siis. On siis oraakkeli ja tulkki. Katsotaan josko minusta olisi iloa kunhan saan lääkityksen alas. Vituttaa vaan kun huti saattaa viedä kaiken mennessään puhelimella.
Pakko puuttua tähän, että altruismi ei ole ihan noin yksinkertainen käsitteenä.


Altruismilla siten kuin sen tässä langassa noissa taulukoissa olen määritellyt tarkoitetaan sitä kuinka Agentti A:n valinnat ja toiminta vaikuttavat myös Agentti B:n hyötyihin ja haittoihin.

Altruistinen käyttäytyminen on siis tässä mielessä Agentti A:n ominaisuus, mutta se ominaisuus ilmenee vain hänen vuorovaikutuksessaan Agentti B:n kanssa.

Ilman tuota suhdetta noiden kahden agentin välillä ei ole altruismiakaan.


Altruismi, itsekkyys ja egoismi ovat kaikki käsitteitä, jotka liittyvät moraaliin, etiikkaan sekä käsitykseen Ihmisen luonnosta (Human Nature), ja nämä ovat sosiaalisia ilmiöitä luonteeltaan. Ei ole mielekästä puhua etiikasta taikka altruismista taikka Ihmisen luonnosta ilman, että puhutaan kahden taikka useamman yksilön välisestä suhteesta.

Mutta tuota suhdetta määrittelee sen toisen toimijan päämäärät, intentiot, valinnat ja toiminta. Eli jos halutaan puhua altruismista toimijoiden A ja B välillä, niin pitää tarkastella asiaa jomman kumman toimijan näkökulmasta!

ja kaikki keskustelu tässä langassa on käyty toimijan A näkökulmasta.


Ja mitä tulee a priori ja a posteriori näkökulmiin, niin tuo taulukko tarjoaa kummankin näkökulman:

1) Kun tarkastellaan Agentti A:n intentioita ja motiiveja saadaan a priori näkökulma.

2) Kun tarkastellaan toteutuneita hyötyjä ja haittoja saadaan a posteriori näkökulma.
Nyt menee jo olkinukkeiluksi.

A ja B ovat tietenkin vähittäisvaatimus joukolle Altruismi. Mutta jos meillä ei ole mallia A:lle ja B:lle, ei altruismillakaan voi olla mallia.
Musta sä nyt et osaa lukea tuota taulukkoa oikein (Siis tuota uutta tänä aamuna postaamaani taulukkoa).

Mä väännän sulle rautalangasta tän, ja otetaan huomion kohteeksi tuo ruutu 1A.


Ensinnäkin a priori on kyse:

1) Agentti A:n motiiveista: Approach positive experiences
2) Agentti A:n motiiveista ja pyrkimyksistä agentti B:n suhteen: Allow positive experiences

>> Tuosta seuraa Ihmisen luonnon näkökulmasta win-win tilanne ruudussa 1A: Cooperative egoism Type I

A priorilla tässä tarkoitetaan pyrkimyksiä ja motiiveja ENNEN A:n toimintaa.


Ja toisaalta a posteriori on kyse:

3) Agentti A:n hyödystä: Gains for A
4) Agentti B:n hyödystä: Gains for B

>> Tuosta seuraa gains/losses näkökulmasta 3 erilaista skenaariota, joissa A ja B hyötyvät eri asteisesti: (Positive sum) vaihtoehdot numeerisessa muodossa.

A posteriorilla tarkoitetaan tässä tapauksessa kummankin agentin gains/loss lukemia A:n toiminnan JÄLKEEN.


Ei tuossa ole sen kummempaa. Reaalimaailmassa eri agenttien intentioita ja motiiveja on joskus vaikea tietä a priori, joten silloin voidaan turvautua vaihtoehtoiseen lähestymistapaan a posteriori, jossa tuota suhdetta arvioidaan toiminnan tuotosten (gains/losses) näkökulmasta, jotka on helpommin havaittavissa.


Samoin tuo altruismi voidaan määritellä tuon taulukon avulla a priori Agentti A:n motiivien ja pyrkimysten kautta, ja a posteriori Agentti A:n toiminnan tuotosten (gains/losses) avulla.

Koska on niin, että Agentti A:n altruistisen luonnehdinnan kannalta tärkeää on Agentti A:n omat motiivit ja hänen toimintansa tuotokset. Agentti A:n altruismia ei siis määrittele Agentti B:n motiivit.
Rupesin tuota toista tänne linkkaamaani taulukkoa funtsimaan, eli se missä on mukana nuo gains/losses lukemat numeerisessa muodossa, ja täytyy a priori ja a posteriori tulkintojen kohdalla kuitenkin lopulta todeta, että nuo gains/losses luvut voidaan tulkita sekä että.

Jos tulkitaan a priori, niin silloin nuo gains/losses lukemat kuvastavat agentti A:n pyrkimyksiä ja tavoitteita, ja jos tulkitaan a posteriori niin silloin nuo gains/losses lukemat kuvastavat lopputuloksia ja A:n toiminnan seurauksia.


Ja samaan hengenvetoon voi todeta, että tällöin nuo jokaisen ruudun ihmisluonto (human nature) tulkinnat (altruism, selfishness, cooperative egoism, jne.) on myös tulkittavissa a priori ja a posteriori riippuen siitä kuinka nuo gains/losses lukemat on tulkittu.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11245
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Onpas hyvä. Politiikasta ja arvoista saadaan samanlaisia erittelyjä, niin nähdään, ettei kaikki vihervasemmistossa ole sateenkaarikiihkoja eikä kaikki rikkaat taantumuksellisia jne.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Purdue »

OlliS kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:20 Onpas hyvä. Politiikasta ja arvoista saadaan samanlaisia erittelyjä, niin nähdään, ettei kaikki vihervasemmistossa ole sateenkaarikiihkoja eikä kaikki rikkaat taantumuksellisia jne.
Joo, tuo taulukko heijastelee mun käsittääkseni aika lailla todellisuutta, eli sitä että ihmiset eivät ole pelkästään itsekkäitä, egoisteja taikka altruisteja, vaan ihmisillä on tilanteen mukaan valmius kaikkiin näihin.

Se on tietty sitten empiirinen kysymys missä määrin ihmisten todelliset pyrkimykset ja teot heijastelevat näitä?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Ja nyt linkkaan tänne vielä kolmannen version tuosta aloituksen taulukosta. Tässä taulukossa on tuotu esiin tuo nimimerkki Kohinan esiin nostama erottelu a priori ja a posteriori. Ja tuo taulukko on tulkittavissa kummallakin tapaa.

Eli kun tulkitaan a priori, niin nuo numeeriset gains/losses arvot tulkitaan Agentti A:n pyrkimyksiksi. Ja kun tulkitaan a posteriori, niin nuo numeeriset gains/losses arvot tulkitaan Agentti A:n toiminnan seurauksiksi.

Näistä pyrkimyksistä ja seurauksista voidaan sitten numeeristen arvojen perusteella johtaa Ihmisen luonto (Human nature) eli se onko Agentti A:n pyrkimykset (motiivit) ja toisaalta toiminnan tulokset itsekkäitä, altruistisia, yhteistyöhakuisia egoistisia, jne.?

Tuo taulukon kolmas versio löytyy tuosta:
New_Typology_220324.jpg
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11245
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Purdue kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:48
OlliS kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:20 Onpas hyvä. Politiikasta ja arvoista saadaan samanlaisia erittelyjä, niin nähdään, ettei kaikki vihervasemmistossa ole sateenkaarikiihkoja eikä kaikki rikkaat taantumuksellisia jne.
Joo, tuo taulukko heijastelee mun käsittääkseni aika lailla todellisuutta, eli sitä että ihmiset eivät ole pelkästään itsekkäitä, egoisteja taikka altruisteja, vaan ihmisillä on tilanteen mukaan valmius kaikkiin näihin.

Se on tietty sitten empiirinen kysymys missä määrin ihmisten todelliset pyrkimykset ja teot heijastelevat näitä?
Kunakin hetkenä, äänestyshetkenä, jokainen ihminen on jossakin lokerossa, ja aika pysyvääkin se on. Kriisiajat tekevät vaihtelua, silloin ääripäät kasvavat, ihmiset radikalisoituvat ja asiat polarisoituvat. Keskusta tyhjentyy.

Ihmiselle kriistkin ovat tärkeitä. Silloin luonne karaistuu ja kehittyy, toivottavasti ei paadu tai katkeroidu.

Eroavat perheet ja löysät parisuhteet tuottavat pettymyksiä ja rakkauden puutteita ja haavoja ja katkeruutta ja näin luonnehöiriöisiä, lapsellisia ihmisiä. Narsisteja ja psykopaatteja johtoon ja diktatuurit ovat valmiina odottamassa, kuten jo Venäjällä.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Paikalla
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja MooM »

Purdue kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:57 Ja nyt linkkaan tänne vielä kolmannen version tuosta aloituksen taulukosta. Tässä taulukossa on tuotu esiin tuo nimimerkki Kohinan esiin nostama erottelu a priori ja a posteriori. Ja tuo taulukko on tulkittavissa kummallakin tapaa.

Eli kun tulkitaan a priori, niin nuo numeeriset gains/losses arvot tulkitaan Agentti A:n pyrkimyksiksi. Ja kun tulkitaan a posteriori, niin nuo numeeriset gains/losses arvot tulkitaan Agentti A:n toiminnan seurauksiksi.

Näistä pyrkimyksistä ja seurauksista voidaan sitten numeeristen arvojen perusteella johtaa Ihmisen luonto (Human nature) eli se onko Agentti A:n pyrkimykset (motiivit) ja toisaalta toiminnan tulokset itsekkäitä, altruistisia, yhteistyöhakuisia egoistisia, jne.?

Tuo taulukon kolmas versio löytyy tuosta:

New_Typology_220324.jpg
Jos määritellään outcome toteutuman perusteella, analyysi ei enää tuota kuvausta A:n motiivista, joka muodostuu jo ennen tapahtumaa ja puhtaasti A: oletusten/odotusten pohjalta. Taulukossa kolmen oikeanp. sarakkeen yläpuolinen otsikko on siis epätarkka.

Altruismia voi tietenkin yleisemmin kuvata sekä odotusten että toteuman näkökulmasta.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Purdue »

MooM kirjoitti: 22 Maalis 2024, 12:39
Purdue kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:57 Ja nyt linkkaan tänne vielä kolmannen version tuosta aloituksen taulukosta. Tässä taulukossa on tuotu esiin tuo nimimerkki Kohinan esiin nostama erottelu a priori ja a posteriori. Ja tuo taulukko on tulkittavissa kummallakin tapaa.

Eli kun tulkitaan a priori, niin nuo numeeriset gains/losses arvot tulkitaan Agentti A:n pyrkimyksiksi. Ja kun tulkitaan a posteriori, niin nuo numeeriset gains/losses arvot tulkitaan Agentti A:n toiminnan seurauksiksi.

Näistä pyrkimyksistä ja seurauksista voidaan sitten numeeristen arvojen perusteella johtaa Ihmisen luonto (Human nature) eli se onko Agentti A:n pyrkimykset (motiivit) ja toisaalta toiminnan tulokset itsekkäitä, altruistisia, yhteistyöhakuisia egoistisia, jne.?

Tuo taulukon kolmas versio löytyy tuosta:

New_Typology_220324.jpg
Jos määritellään outcome toteutuman perusteella, analyysi ei enää tuota kuvausta A:n motiivista, joka muodostuu jo ennen tapahtumaa ja puhtaasti A: oletusten/odotusten pohjalta. Taulukossa kolmen oikeanp. sarakkeen yläpuolinen otsikko on siis epätarkka.

Altruismia voi tietenkin yleisemmin kuvata sekä odotusten että toteuman näkökulmasta.
Sä nyt tulkitset taulukkoa väärin.


Ajallisestihan tuo homma menee niin, että Agentti A:

A) Analysoi tilanteen >>
B) Valitsee päämäärät (motiivi) >> (a priorinen näkökulma eli ennen toimintaa)
C) Suorittaa toiminnan >>
D) Toiminnan lopputulos ja seuraukset >> (a posteriori näkökulma eli toiminnan jälkeen)


Noita taulukon numeerisia gains/losses skenaarioita on mahdollista tulkita sekä B) että D) näkökulmista.

Taulukossa kolmen oikeanpuoleisen sarakkeen yläpuolinen otsikko on siis tarkka ja ottaa huomioon nämä kummatkin vaihtoehdot:

"Actor A's motives with regard actor B and outcomes for actor B"

Tuossa otsikossa "Actor A's motives with regard actor B" kuvaa tuota a priori tilannetta, eli agentti A:n motiiveja sen suhteen, että millaisia gains/loss lopputulemia A tavoittelee B:lle. Tämä kaikki siis ennen toimintaa.

Tuossa otsikossa puolestaan "and outcomes for actor B" kuvaa a posteriori tilannetta, eli millaisia gains/loss lopputulemia toimijalle B oikeasti aiheutuu agentti A:n toiminnasta.


Eli luet taulukkoa väärin.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4820
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja MooM »

Purdue kirjoitti: 22 Maalis 2024, 13:36
MooM kirjoitti: 22 Maalis 2024, 12:39
Purdue kirjoitti: 22 Maalis 2024, 10:57 Ja nyt linkkaan tänne vielä kolmannen version tuosta aloituksen taulukosta. Tässä taulukossa on tuotu esiin tuo nimimerkki Kohinan esiin nostama erottelu a priori ja a posteriori. Ja tuo taulukko on tulkittavissa kummallakin tapaa.

Eli kun tulkitaan a priori, niin nuo numeeriset gains/losses arvot tulkitaan Agentti A:n pyrkimyksiksi. Ja kun tulkitaan a posteriori, niin nuo numeeriset gains/losses arvot tulkitaan Agentti A:n toiminnan seurauksiksi.

Näistä pyrkimyksistä ja seurauksista voidaan sitten numeeristen arvojen perusteella johtaa Ihmisen luonto (Human nature) eli se onko Agentti A:n pyrkimykset (motiivit) ja toisaalta toiminnan tulokset itsekkäitä, altruistisia, yhteistyöhakuisia egoistisia, jne.?

Tuo taulukon kolmas versio löytyy tuosta:

New_Typology_220324.jpg
Jos määritellään outcome toteutuman perusteella, analyysi ei enää tuota kuvausta A:n motiivista, joka muodostuu jo ennen tapahtumaa ja puhtaasti A: oletusten/odotusten pohjalta. Taulukossa kolmen oikeanp. sarakkeen yläpuolinen otsikko on siis epätarkka.

Altruismia voi tietenkin yleisemmin kuvata sekä odotusten että toteuman näkökulmasta.
Sä nyt tulkitset taulukkoa väärin.


Ajallisestihan tuo homma menee niin, että Agentti A:

A) Analysoi tilanteen >>
B) Valitsee päämäärät (motiivi) >> (a priorinen näkökulma eli ennen toimintaa)
C) Suorittaa toiminnan >>
D) Toiminnan lopputulos ja seuraukset >> (a posteriori näkökulma eli toiminnan jälkeen)


Noita taulukon numeerisia gains/losses skenaarioita on mahdollista tulkita sekä B) että D) näkökulmista.

Taulukossa kolmen oikeanpuoleisen sarakkeen yläpuolinen otsikko on siis tarkka ja ottaa huomioon nämä kummatkin vaihtoehdot:

"Actor A's motives with regard actor B and outcomes for actor B"

Tuossa otsikossa "Actor A's motives with regard actor B" kuvaa tuota a priori tilannetta, eli agentti A:n motiiveja sen suhteen, että millaisia gains/loss lopputulemia A tavoittelee B:lle. Tämä kaikki siis ennen toimintaa.

Tuossa otsikossa puolestaan "and outcomes for actor B" kuvaa a posteriori tilannetta, eli millaisia gains/loss lopputulemia toimijalle B oikeasti aiheutuu agentti A:n toiminnasta.


Eli luet taulukkoa väärin.
Totta. Luin huolimattomasti. Vedän kritiikkini takaisin :D
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Heitänpä vielä tällaisen taulukon tänne, joka valmistui juuri. Pohdin siinä tietyllä tavalla todellisuuden tasojen ja toisaalta yksilön tulkintamoodien yhteyksiä.

Taulukko on tuossa:
Reality_matrix_220324c.jpg
Taulukko lähtee siitä, että on 3 todellisuuden tasoa, ja 3 tiedon domainia, ja nämä ovat kytköksissä toisiinsa. Tulkitun todellisuuden kannalta se alarivi on tärkein. Eli se kuvastaa yksilön subjektiivista tulkittua todellisuutta.

Taulukon avulla pyrin myös pohtimaan moraalin objektiivisuutta, universaalisuutta ja subjektiivisuutta/kulttuurisidonnaisuutta. Nämä pohdinnat ovat siellä oikeanpuolimmaisessa sarakkeessa.

Objektiivinen todellisuus ei ole moraalinen luonteeltaan, vaan moraalin perusta on yksilön kokemusmaailmat I ja II eli Experience I ja II. Experience I kuvaa aistitulkintoja, ja Experience II yksilön maailmasta tekemiä konseptuaalisia tiedollisia subjektiivisia tulkintoja.

Se kysymys moraalin kannalta on se, että millä todellisuuden tasolla moraalin voi sanoa alkavan?

Taulukko lähtee siitä, että objektiivisen eksistenssin tasolla ei ole moraalia. Ensimmäinen taso, joka voi olla moraalin perusta on aistitulkintojen taso. Katson, että universaalin moraalin alku on tällä tasolla, jolla voidaan tehdä aistitulkinnoista hedonisia evaluaatioita tyyliin positiiviset vs negatiiviset kokemukset.

Esim. kipu on aistitulkinnan tasolla toimiva asia, ja voidaan ajatella että aika universaalisti kivun tuottaminen ilman pätevää syytä tulkitaan epämoraaliseksi toiminnaksi.

Yleisellä tasolla voi sanoa, että universaalin moraalin lähtökohta voisi olla se, että moraalitonta on tavoitella omia positiivisia kokemuksiaan aiheuttamalla toiselle negatiivisia kokemuksia. Mutta tämä jättää aika lailla tulkinnan varaa siitä, että mitkä ovat positiivisia ja negatiivisia kokemuksia todellisuuden kolmannella tasolla eli subjektiivisen tulkitun todellisuuden (Experience II) tasolla?

Tässä mielessä ei ole olemassa universaalia moraalia, koska tuohon Oikea/väärä ja Hyvä/paha evaluaatioon vaikuttaa ihmisten ja ihmisryhmien arvot. Eli moraali on tässä mielessä pitkälti suhteellinen ja kulttuurisidonnainen asia.

Se kysymys kuuluu: Kuinka paljon moraalista voidaan juontaa tuolta universaalilta tasolta, ja kuinka paljon siitä on suhteellista?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Jatketaanpa tuon edellisen kommentin taulukon pohdintaa. Lähdetään siitä, että on olemassa 3 erilaista tiedon domainia ja niihin liittyen 3 erilaista toiminnan domainia.

¤ Tiedon domainit ovat:
1) Kognitiivinen (Tiedot, uskomukset): Tosi/epätosi
2) Hedoninen (Preferenssit, intressit, emootiot): Hyvä/paha
3) Normatiivinen (Arvot, normit, moraali): Oikein/väärin

¤ Näihin tiedon domaineihin liittyvät Toiminnan domainit ovat:
1) Looginen toiminta, joka perustuu kognitiiviselle evaluaatiolle.
2) (Pääsääntöinen) Egoistinen toiminta, joka perustuu hedoniselle evaluaatiolle.
3) Moraalinen toiminta, joka perustuu normatiiviselle evaluaatiolle.


Nuo yllä olevat ovat tiedon ja toiminnan ideaalitapauksia. Oikeassa elämässä ne sekoittuvat ihmisten ajatuksissa ja käyttäytymisessä.

Pointti kuitenkin se, että yksilön kannalta on olemassa kolmea erilaista tietoa, jonka pohjalta yksilö maailmaa arvioi. Kognitiivinen evaluaatio perustuu faktoille, ja sen puitteissa on mahdollista tehdä tosi/epätosi tulkintoja, mutta hedoninen taikka normatiivinen arvottaminen ei ole mahdollista.

Hedoninen evaluaatio eli hyvä/paha tulkinnat auttavat yksilöä luomaan kontekstisidonnaisia ja tilanteeseen liittyviin objekteihin, ilmiöihin ja asioihin liittyviä suhteita. Hyvä/paha tulkintojen avulla yksilö siis orientoituu ulkoiseen maailmaan. Tämä evaluaatio voi hyödyntää sekä loogista että moraalista evaluaatiota hyvä/paha tulkintojen muodostamisessa.

Normatiivinen evaluaatio puolestaan perustuu Oikein/väärin tulkinnoille, joiden taustalla ovat arvot ja normit. Filosofi David Hume nosti esiin "ought-is" erottelun, eli sen että tosiasioista ei voi johtaa moraalisia sääntöjä. Tällöin normatiivinen evaluaatio ei voi perustua kognitiiviselle evaluaatiolle ja faktoille, vaan moraalin perustaksi tarvitaan arvoja.

Moraali voi siis viime kädessä perustua Oikein/väärin tulkinnoille, ei Tosi/epätosi tulkinnoille.

Entä mikä on Hedonisen evaluaation merkitys moraalin kannalta? Yksi lähtökohta voisi olla se, että Hedoninen evaluaatio ja Hyvä/paha tulkinnat ovat ainakin osittain moraalisten arvojen taustalla. Yksilöt, ryhmät ja kulttuurit tulkitsevat eri lailla erilaisia sosiaalisia ilmiöitä, ja näkevät Hyvän/pahan (tuottaako jokin asia positiivisia vaiko negatiivisia kokemuksia?) eri tavoin. Ihmisten ja kulttuurien arvot ja normit ovat erilaisia vastauksia hedonisen domainin puitteissa syntyvään Hyvän/pahan ongelmaan.

Eli, jos esimerkiksi koetaan, että lupausten rikkominen aiheuttaa lupauksen saaneelle negatiivisia kokemuksia (Hyvä/paha evaluaatio), niin sen kulttuurin puitteissa syntyy arvoja ja normeja, joiden mukaan lupaukset olisi syytä pitää. Tästä syntyy sitten mahdollisuus tulkita lupauksen rikkojan toimintaa moraaliselta Oikein/väärin kannalta.


Eli se olettamus tässä on se, että moraalia (Oikein/väärin tulkinnat) ei voi johtaa Kognitiivisesta domainista (Tosi/epätosi), vaan arvojen taustalla on Hedoninen domain (Hyvä/paha tulkinnat).


Ja lopuksi, noihin kolmeen tiedon domainiin (Eri evaluaatiot ja tulkinnat) liittyy kolme toiminnan domainia. Ihmisten toiminta voi siis eri asteisesti olla joko loogista, egoistista taikka moraalista riippuen siitä millaiselle evaluaatiolle (Tosi/epätosi, Hyvä/paha, Oikein/väärin) toiminta perustuu.

Ja se hypoteesi on se, että vahvin toiminnan muoto on egoistinen ja heikoin looginen. Tarkoittaa siis sanoa sitä, että moraaliset periaatteet ja arvot yleensä voittavat loogiset perustelut, ja toisaalta omat edut ja preferenssit vaikuttavat voimakkaammin yksilöiden valintoihin ja päätöksiin kuin moraaliset perustelut. Eli ihmisillä on taipumus perustaa toimintansa aika usein faktojen sijaan arvoille/normeille taikka omille eduille/preferensseille.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Jatketaanpa tän ja tuon yllä olevan taulukon pohdintaa. Tuo siis oli se idea:

"Eli se olettamus tässä on se, että moraalia (Oikein/väärin tulkinnat) ei voi johtaa Kognitiivisesta domainista (Tosi/epätosi), vaan arvojen taustalla on Hedoninen domain (Hyvä/paha tulkinnat)."

Miten tää liittyy noihin todellisuuden tasoihin:
1) Eksistenssi (Objektiivinen todellisuus)
2) Experience I (Aistimaailma, Tulkinta I)
3) Experience II (Subjektiivinen todellisuus, Tulkinta II)


Ensinnäkin sosiaalinen maailma on Eksistenssin ja Experience II:n yhdistelmä. Sosiaalinen maailma siis koostuu ruumiillisista ihmisistä sekä ruumiillisten ihmisten käyttäytymisestä ja vuorovaikutuksesta tulkintoja tekevistä ihmisistä.

Toisaalta moraali voidaan jakaa kahteen osaan:
A) Objektiivinen/Universaali moraali (Existence + Experience I)
B) Subjektiivinen/Relativistinen moraali (Existence + Experience II)

>> A) eli objektiivinen/universaali moraali perustuu Hyvä/paha tulkinnoille, eli sen arvioimiselle että tuottaako jonkin agentin toiminta muille agenteille positiivisia/neutraaleja/negatiivisia kokemuksia?
>> B) eli subjektiivinen/relativistinen moraali perustuu Oikein/väärin tulkinnoille, jotka puolestaan perustuvat objektiivisen/universaalin tason evaluaation perusteella muodostettaville arvoille ja normeille.


Käytännössä siis objektiivinen/universaali moraalinen tulkintaprosessi tuottaa kulttuuriin arvoja ja normeja. Ja ihmiset sitten käytännön elämässä perustavat moraalinsa pitkältikin subjektiiviselle/relativistiselle moraalille eli vaihtoehtoisesti:
- laajemman kulttuuripiirin moraalisille arvoille ja normeille
- jonkin ryhmän moraalisille arvoille ja normeille
- omille subjektiivisille arvoille ja normeille
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Kohina
Reactions:
Viestit: 2654
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Vähän viilaan pilkkua, mutta moraali subvenioi etiikkaa ja hedonismi ei ole eskapismia.

Ja universaali etiikka ei voi olla hyvä/paha akselilla sillä ne ovat subjektiivisia. Välttämätön paha ei ole hyvää, vaan hystereesi jolla saadaan paljon suurempi kuin paha, olettaen pahan negatiiviseksi. Eli moraali ei ole kiteytynyttä, eli läpäisee "Gödelin" testin. Etiikka sen sijaan on, eli se ei välitä partikulaareista. Mielivaltaisen pieni etulyöntiasema hyvän puolella on riittävä ehto laille tiukassa merkityksessä. Mutta silloin on sama kielletäänkö, vai sallitaanko. Eli toimitaan täydellisen tiedon varassa. Todellisuudessa on paljon löysää ja kaikki mitä ei kielletä, sallitaan.

Nullifiointi ei seuraa tosta, vaan kertoo mitä tehdään kun noin käy.
Make Keke Great Again
Kohina
Reactions:
Viestit: 2654
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Niin siis etiikka on kiteytynyttä ja moraali fluidista. Yhdessä amorfista.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/High-entropy_alloy

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Orthopraxy
While orthodoxies make use of codified beliefs, in the form of creeds, and ritualism more narrowly centers on the strict adherence to prescribed rites or rituals, orthopraxy is focused on issues of family, cultural integrity, the transmission of tradition, sacrificial offerings, concerns of purity, ethical system, and the enforcement thereof.[4][5]
Make Keke Great Again
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 1093
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Kohina kirjoitti: 23 Maalis 2024, 07:02
Vähän viilaan pilkkua, mutta moraali subvenioi etiikkaa ja hedonismi ei ole eskapismia.

Ja universaali etiikka ei voi olla hyvä/paha akselilla sillä ne ovat subjektiivisia.
Ensinnäkään en ole käyttänyt hedonismia tuossa yllä, vaan puhuin vain hedonistisesta evaluaatiosta. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Ja toisekseen kaikki yksilön tekemät tietoiset tulkinnat ovat subjektiivisia, eli sinun tarkoittamassa mielessä universaalia etiikkaa ei voi olla missään muodossa.


Hedonistisella evaluaatiolla tarkoitin vain sitä, että yksilöt arvottavat asioita Hyvä/paha akselilla. Mutta hedonismi käyttäytymiseen liittyvänä doktriinina on väärä, koska ihmiset eivät aina käyttäydy hedonistisesti. Päin vastoin, siirretty tarpeen tyydytys (delayed gratification) sekä altruismi tarkoittavat sitä, että vain "Pääsääntöinen hedonismi" (Predominant hedonism) jossa yksilöt pääsääntöisesti käyttäytyvät hedonistisesti, voi tulla kyseseen.

Mutta kuten sanottu, en tehnyt tuossa yllä hedonistista oletusta yksilöistä, vaan kyse oli vain tiedon domainista eli tiedon tyypistä.


Ja toisekseen kaikki ihmisten tekemät käsitteelliset tulkinnat ovat subjektiivisia. Hyvä/paha tulkinnat ovat yhtä lailla subjektiivisia kuten Oikein/väärin tulkinnat.

Silti, jos haetaan jonkin universaalin etiikan perusteita, niin ne eivät voi perustua Oikein/väärin tulkintoihin, koska ne perustuvat arvoille, ja ovat aina kulttuurisidonnaisia.

Sen sijaan Hyvä/paha tulkinnat mahdollistavat sen, että eri kulttuureista tulevat ihmiset voivat ainakin periaatteessa olla yhtä mieltä siitä, että omien positiivisten kokemusten tavoittelua aiheuttaen samalla negatiivisia kokemuksia toiselle osapuolella on väärin.

Mutta tuo universaali moraali on hyvin yleispätevällä tasolla, ja jotta siitä saadaan johdettua Oikein/väärin evaluaatioita niin ne Hyvän/pahan kokemukset on muutettava arvoiksi ja normeiksi. Eli Hyvä/paha evaluaatiot on käännettävä Oikein/väärin muotoon.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Kohina
Reactions:
Viestit: 2654
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Ihmisten välisten suhteiden typologia

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Purdue kirjoitti: 23 Maalis 2024, 07:40
Kohina kirjoitti: 23 Maalis 2024, 07:02
Vähän viilaan pilkkua, mutta moraali subvenioi etiikkaa ja hedonismi ei ole eskapismia.

Ja universaali etiikka ei voi olla hyvä/paha akselilla sillä ne ovat subjektiivisia.
Ensinnäkään en ole käyttänyt hedonismia tuossa yllä, vaan puhuin vain hedonistisesta evaluaatiosta. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Ja toisekseen kaikki yksilön tekemät tietoiset tulkinnat ovat subjektiivisia, eli sinun tarkoittamassa mielessä universaalia etiikkaa ei voi olla missään muodossa.


Hedonistisella evaluaatiolla tarkoitin vain sitä, että yksilöt arvottavat asioita Hyvä/paha akselilla. Mutta hedonismi käyttäytymiseen liittyvänä doktriinina on väärä, koska ihmiset eivät aina käyttäydy hedonistisesti. Päin vastoin, siirretty tarpeen tyydytys (delayed gratification) sekä altruismi tarkoittavat sitä, että vain "Pääsääntöinen hedonismi" (Predominant hedonism) jossa yksilöt pääsääntöisesti käyttäytyvät hedonistisesti, voi tulla kyseseen.

Mutta kuten sanottu, en tehnyt tuossa yllä hedonistista oletusta yksilöistä, vaan kyse oli vain tiedon domainista eli tiedon tyypistä.


Ja toisekseen kaikki ihmisten tekemät käsitteelliset tulkinnat ovat subjektiivisia. Hyvä/paha tulkinnat ovat yhtä lailla subjektiivisia kuten Oikein/väärin tulkinnat.

Silti, jos haetaan jonkin universaalin etiikan perusteita, niin ne eivät voi perustua Oikein/väärin tulkintoihin, koska ne perustuvat arvoille, ja ovat aina kulttuurisidonnaisia.

Sen sijaan Hyvä/paha tulkinnat mahdollistavat sen, että eri kulttuureista tulevat ihmiset voivat ainakin periaatteessa olla yhtä mieltä siitä, että omien positiivisten kokemusten tavoittelua aiheuttaen samalla negatiivisia kokemuksia toiselle osapuolella on väärin.

Mutta tuo universaali moraali on hyvin yleispätevällä tasolla, ja jotta siitä saadaan johdettua Oikein/väärin evaluaatioita niin ne Hyvän/pahan kokemukset on muutettava arvoiksi ja normeiksi. Eli Hyvä/paha evaluaatiot on käännettävä Oikein/väärin muotoon.
Joo, unohda. Tää on lempilapses, ymmärrän.

Tää on mun lempilapsi
Tykkään siitä raiskattunakin. Vain toi versio jäi jäljelle.[media]https://on.soundcloud.com/JP2bo[/media]
/OT
Make Keke Great Again
Vastaa Viestiin