Maailmankaikkeuden asuttaminen

Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maailmankaikkeuden asuttaminen

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Oletukset:

Maailmankaikkeudessamme on 500 miljardia galaksia, joissa jokaisessa on keskimäärin 200 miljardia tähteä, joista keskimäärin joka kymmenennessä on planeetta, joihin mahtuu keskimäärin 10 miljardia ihmistä.

Oletetaan, että ihmisten väkiluku kasvaa keskimäärin samaa vauhtia, kuin se on kasvanut vuodesta 1700 lähtien, jolloin meitä oli 640 miljoonaa 35 tuhatta 774 about.

Tässä kuvassa punainen käyrä kuvaa sitä, kun ihmisten lukumäärä on 1.0076 kertaistunut joka vuosi. Musta käyrä on saatu todellisten arvojen perusteella. Eli, koska tuo punainen käyrä "napsahtaa" melko hyvin todellisen käyrän kanssa, niin käytetään kerrointa 1.0076

Kuva

Kysymys: Minä vuonna ihminen on asuttanut Maailmakaikkeuden, jonka jälkeen tuo 1.0076 kertaistuminen vuodessa täytyy säätää 1.0000 kertaistumiseksi? Tehtävässä oletetaan tietysti, että avaruusmatkailu on hallinnassa, ja pystymme matkustamaan kaukaisille tähdille. Tämä on matemaattinen tehtävä, eikä mallinna todellista tilannetta, koska meillä ei ole mitään keinoa tällä hetkellä matkustaa muihin töhtiin saatikka galakseihin.

Ratkaisu: En ny jaksa käyttää logaritmin laskentakaavoja, vaan ratkaisen tehtävän tietokone ohjelmalla:

Kuva

Vastaukseksi saadaan vuosiluku 8753. Eli aika pian ollaan asutettu koko maailmankaikkeus! Eikö? Kyllä eksponentiaalinen väestön kasvu on hurjaa!
Noin näin minä ajattelen
VCO
Reactions:

Re: Maailmankaikkeuden asuttaminen

Viesti Kirjoittaja VCO »

Hidasta se varmasti on kun etäisyydet on tähtitieteellisiä. Jokin Dysonin kehä olisi ennen tuota? Laske paljonko mahtuisi populaa sen sisäpinnalle jos se tehtäisiin jonnekin Mars planeetan kiertoradan etäisyydelle. :shock:
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Maailmankaikkeuden asuttaminen

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

VCO kirjoitti: 04 Joulu 2022, 15:13 Hidasta se varmasti on kun etäisyydet on tähtitieteellisiä. Jokin Dysonin kehä olisi ennen tuota? Laske paljonko mahtuisi populaa sen sisäpinnalle jos se tehtäisiin jonnekin Mars planeetan kiertoradan etäisyydelle. :shock:
Oletus: jokainen ihminen tarvitsee yhden neliökilimetrin maapinta-alaa Dysonin kehästä, joka ulottuu Marsin kiertoradalle.

Tehtävä: Koska Dysonin kehä on asuttu ja monta ihmistä sinne mahtuu?

Kuva

Vastaus: Vuonna 4439 ja populaa mahtuu 6.49338679706996E+17
Noin näin minä ajattelen
VCO
Reactions:

Re: Maailmankaikkeuden asuttaminen

Viesti Kirjoittaja VCO »

Mukavasti mahtuu populaa, mutta noin nopeasti sitä tuskin rakennetaan. Liekö syytä hieman rajoittaa ihmisten lisääntymistä.
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Maailmankaikkeuden asuttaminen

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

1 henk/neliö kilometri oli aivan liian vähän. Esimerkiksi tällä hetkellä Maapallolla asustaa keskimäärin 116 imhistä maapinta-alan neliökilometrillä (EDIT: Asumiskelpoisella maapinta-alalla ja Dysonin kehästä oletuksena on, että se on kokonaan asumiseen kelpaavaa, eli esimerkiksi järvien päälle rakennetaan "asumistelineitä"). https://www.aka.fi/tietysti/kysy-tietee ... /#5ae58c61

Siis, uudet luvut: Vuonna 5067 ja populaa 7.54110549651188E+19
uudet.jpg
uudet.jpg (85.36 KiB) Katsottu 270 kertaa
Noin näin minä ajattelen
VCO
Reactions:

Re: Maailmankaikkeuden asuttaminen

Viesti Kirjoittaja VCO »

Jotenkin olen ajatellut että tuollaisen rakentamiseen menisi satojatuhansia vuosia vaikka teknologia siihen olisi olemassa ja koko sivilisaatio hankkeen takana. Ihan hihasta ravistettu tuollainen arvio tietysti on kun ei ole mitään tietoa miten se olisi edes teknisesti mahdollista tehdä.
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Maailmankaikkeuden asuttaminen

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

VCO kirjoitti: 04 Joulu 2022, 18:03 Jotenkin olen ajatellut että tuollaisen rakentamiseen menisi satojatuhansia vuosia vaikka teknologia siihen olisi olemassa ja koko sivilisaatio hankkeen takana. Ihan hihasta ravistettu tuollainen arvio tietysti on kun ei ole mitään tietoa miten se olisi edes teknisesti mahdollista tehdä.
Ihan hihasta vedetty oletus: Dysonin pallo on umpinainen ja sen kuoren paksuus 1 cm. Tällä oletuksella ei edes kaikki maapallon materia riitä kehän rakentamiseen, sillä:
dysonmateria.jpg
Noin näin minä ajattelen
VCO
Reactions:

Re: Maailmankaikkeuden asuttaminen

Viesti Kirjoittaja VCO »

Joo siihen pitäisi kelkkoa materiaalia jostain muualta. Kuiperin vyöhykkeeltä saattaisi jotain löytyä ja avaruuteen pitäisi tietysti perustaa tuotantolaitoksia jotka sitten jalostaisivat tuolta kelkottuja materiaaleja. Liekö sittenkään saataisiin tarpeeksi sitä kasaan, ehkä pitäisi lähteä hakemaan vieläkin kauempaa.

Lisätään nyt vielä Oortin pilvi listalle.
Vastaa Viestiin