Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää selväkielistä virkettä, kuinka sitten voisit käsittää kosmologiaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:59Aha, sinä kannatatkin Gossun mallia: voihan niitä oppikirjokin lukea, mutta ei niitä uskoa kannata, kun itse ymmärtää asiat paremmin.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:31Ei, vaan:
On vain opiskeltava, kunnes ymmärtää mitä tutkimustulos tarkoittaa ja oma järkeily ei pistä hanttiin vaan yrittää löytää vielä paremman mallin.
Mutta jos sulla ei mitään asiaa ole, voisitko lopettaa lörpöttelysi, ennen kuin se muuttuu trollaamiseksi.
Minä odottelen Deimosta keskustelemaan pimeän energian harhasta, ettei taas katoa jonninjoutavien kommenttien taakse, kuten tuossa Avaruus-ketjussa.
Pimeä energia
Re: Pimeä energia
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Ilmeisesti olen kantaa ottanut asiaan. Tai joku on samallla nimimerkillä täydentänyt ajatuksiani.
En muista edes tuota ylläolevaa kirjoitusta/lainauksiani lähteistä.
En muista edes tuota ylläolevaa kirjoitusta/lainauksiani lähteistä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Jaaha, kuulutkin tähän tiedepalstan hegemonian horjuvien savijalkaperustusten tukijoihin, riidankylväjäkaartiin edustajana. Mikäs sulle on tullut, kun joskus kanssasi oli ihan mukava keskustella.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 17:46Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää selväkielistä virkettä, kuinka sitten voisit käsittää kosmologiaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:59Aha, sinä kannatatkin Gossun mallia: voihan niitä oppikirjokin lukea, mutta ei niitä uskoa kannata, kun itse ymmärtää asiat paremmin.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:31Ei, vaan:
On vain opiskeltava, kunnes ymmärtää mitä tutkimustulos tarkoittaa ja oma järkeily ei pistä hanttiin vaan yrittää löytää vielä paremman mallin.
Mutta jos sulla ei mitään asiaa ole, voisitko lopettaa lörpöttelysi, ennen kuin se muuttuu trollaamiseksi.
Minä odottelen Deimosta keskustelemaan pimeän energian harhasta, ettei taas katoa jonninjoutavien kommenttien taakse, kuten tuossa Avaruus-ketjussa.
Oletko muuten jo käynyt poistamassa sen kaksosparadoksin Eusa-mallin sieltä netistä sekoittamasta lukijoiden päitä?
Aika väsynyt mutta parvekkeella tupakoidessani:
Jos liike on tasainen se on helmpompi pysäyttää kuin kiihtyvä liike jonka pysäyttäminen kiihtyvyyden lisääntyessä tulee koko ajan vaikeammaksi.
Universumeista on käsittääkseni tehty lukemattomia malleja. Osa romahtaa saman tien kasaan, toiset laajenevat. En muista tasaisesti mutta myös kiihtyvästi.
On aika vaikea kuvitella kun universumimme laajeneminen on jatkuvasti kiihtyvää että tapahtuisi jokin ihme ja se yht'äkkiä pysähtyisi maagisesti. Siksi en kannata Sir Roger Penrosen mallia (Big Bounce).
Jos liike on tasainen se on helmpompi pysäyttää kuin kiihtyvä liike jonka pysäyttäminen kiihtyvyyden lisääntyessä tulee koko ajan vaikeammaksi.
Universumeista on käsittääkseni tehty lukemattomia malleja. Osa romahtaa saman tien kasaan, toiset laajenevat. En muista tasaisesti mutta myös kiihtyvästi.
On aika vaikea kuvitella kun universumimme laajeneminen on jatkuvasti kiihtyvää että tapahtuisi jokin ihme ja se yht'äkkiä pysähtyisi maagisesti. Siksi en kannata Sir Roger Penrosen mallia (Big Bounce).
Miksi sinä uskot mieluummin järjettömän selityksen, kuin helposti järkeenkäyvän selityksen, kun se on olemassa, ja voisit sen itse päätellä ihan omilla aivoillasi.Deimos kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 18:16 Aika väsynyt mutta parvekkeella tupakoidessani:
Minä en näistä maallisista ilmiöstä ole koskaan uskonut muuta kuin sen, minkä itse olen ymmärtänyt.
Eikö sinua kiinnosta mitä tarkoitan sillä, ettet ymmärtänyt virkettäni?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 18:08Jaaha, kuulutkin tähän tiedepalstan hegemonian horjuvien savijalkaperustusten tukijoihin, riidankylväjäkaartiin edustajana. Mikäs sulle on tullut, kun joskus kanssasi oli ihan mukava keskustella.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 17:46Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää selväkielistä virkettä, kuinka sitten voisit käsittää kosmologiaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:59Aha, sinä kannatatkin Gossun mallia: voihan niitä oppikirjokin lukea, mutta ei niitä uskoa kannata, kun itse ymmärtää asiat paremmin.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:31Ei, vaan:
Oletko muuten jo käynyt poistamassa sen kaksosparadoksin Eusa-mallin sieltä netistä sekoittamasta lukijoiden päitä?
En näe mitään aihetta kiinnostua itsetunto-ongelmaisen riidankylväjän kysymyksistä?Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:35Eikö sinua kiinnosta mitä tarkoitan sillä, ettet ymmärtänyt virkettäni?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 18:08Jaaha, kuulutkin tähän tiedepalstan hegemonian horjuvien savijalkaperustusten tukijoihin, riidankylväjäkaartiin edustajana. Mikäs sulle on tullut, kun joskus kanssasi oli ihan mukava keskustella.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 17:46Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää selväkielistä virkettä, kuinka sitten voisit käsittää kosmologiaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:59Aha, sinä kannatatkin Gossun mallia: voihan niitä oppikirjokin lukea, mutta ei niitä uskoa kannata, kun itse ymmärtää asiat paremmin.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:31Ei, vaan:
Itse tivaat vastaavaa Goswellilta. Etkö näe tässä suhteessa mitään arvioitavaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:56En näe mitään aihetta kiinnostua itsetunto-ongelmaisen riidankylväjän kysymyksistä?Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:35Eikö sinua kiinnosta mitä tarkoitan sillä, ettet ymmärtänyt virkettäni?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 18:08Jaaha, kuulutkin tähän tiedepalstan hegemonian horjuvien savijalkaperustusten tukijoihin, riidankylväjäkaartiin edustajana. Mikäs sulle on tullut, kun joskus kanssasi oli ihan mukava keskustella.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 17:46Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää selväkielistä virkettä, kuinka sitten voisit käsittää kosmologiaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:59Aha, sinä kannatatkin Gossun mallia: voihan niitä oppikirjokin lukea, mutta ei niitä uskoa kannata, kun itse ymmärtää asiat paremmin.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:31Ei, vaan:
En näe mitään aihetta kiinnostua itsetunto-ongelmaisen riidankylväjän kysymyksistä?Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 21:20Itse tivaat vastaavaa Goswellilta. Etkö näe tässä suhteessa mitään arvioitavaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:56En näe mitään aihetta kiinnostua itsetunto-ongelmaisen riidankylväjän kysymyksistä?Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:35Eikö sinua kiinnosta mitä tarkoitan sillä, ettet ymmärtänyt virkettäni?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 18:08Jaaha, kuulutkin tähän tiedepalstan hegemonian horjuvien savijalkaperustusten tukijoihin, riidankylväjäkaartiin edustajana. Mikäs sulle on tullut, kun joskus kanssasi oli ihan mukava keskustella.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 17:46Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää selväkielistä virkettä, kuinka sitten voisit käsittää kosmologiaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:59Aha, sinä kannatatkin Gossun mallia: voihan niitä oppikirjokin lukea, mutta ei niitä uskoa kannata, kun itse ymmärtää asiat paremmin.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:31Ei, vaan:
No hienoa - tämähän kävi selväksi. Onnea valitsemallasi tiellä.Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 21:22En näe mitään aihetta kiinnostua itsetunto-ongelmaisen riidankylväjän kysymyksistä?Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 21:20Itse tivaat vastaavaa Goswellilta. Etkö näe tässä suhteessa mitään arvioitavaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:56En näe mitään aihetta kiinnostua itsetunto-ongelmaisen riidankylväjän kysymyksistä?Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:35Eikö sinua kiinnosta mitä tarkoitan sillä, ettet ymmärtänyt virkettäni?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 18:08Jaaha, kuulutkin tähän tiedepalstan hegemonian horjuvien savijalkaperustusten tukijoihin, riidankylväjäkaartiin edustajana. Mikäs sulle on tullut, kun joskus kanssasi oli ihan mukava keskustella.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 17:46Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää selväkielistä virkettä, kuinka sitten voisit käsittää kosmologiaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:59Aha, sinä kannatatkin Gossun mallia: voihan niitä oppikirjokin lukea, mutta ei niitä uskoa kannata, kun itse ymmärtää asiat paremmin.
Hienoa, että ymmärrät, että kun ei ole mitään asiaa, ei kannta tuhlata palstan kallista muistitilaa.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 21:25No hienoa - tämähän kävi selväksi. Onnea valitsemallasi tiellä.Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 21:22En näe mitään aihetta kiinnostua itsetunto-ongelmaisen riidankylväjän kysymyksistä?Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 21:20Itse tivaat vastaavaa Goswellilta. Etkö näe tässä suhteessa mitään arvioitavaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:56En näe mitään aihetta kiinnostua itsetunto-ongelmaisen riidankylväjän kysymyksistä?Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 19:35Eikö sinua kiinnosta mitä tarkoitan sillä, ettet ymmärtänyt virkettäni?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 18:08Jaaha, kuulutkin tähän tiedepalstan hegemonian horjuvien savijalkaperustusten tukijoihin, riidankylväjäkaartiin edustajana. Mikäs sulle on tullut, kun joskus kanssasi oli ihan mukava keskustella.Eusa kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 17:46Jos sinulla on vaikeuksia ymmärtää selväkielistä virkettä, kuinka sitten voisit käsittää kosmologiaa?Kontra kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:59Aha, sinä kannatatkin Gossun mallia: voihan niitä oppikirjokin lukea, mutta ei niitä uskoa kannata, kun itse ymmärtää asiat paremmin.
Kontra:"Olen tuosta ottanut esimerkkinä aikaisemminkin Hawking:in esityksen tieteellisessä konferenssissa, jossa hän esitti, että kun universumi aikansa laajenee, se lopulta pysähtyy ja kääntyy kutistumaan, niin aika alkaa kulkea takaperin. Jos kuulijoissa oli ollut vaikka maajusseja tai duunareita, eiväthän he olisi pystyneet pidättelemään naruaan noin älyvapaasta väitteestä. Mutta ei ollut, vaan vain tieteen edustajia, eikä kukaan nauranut ääneen. Parin päivän päästä Hawking tuli järkiinsä ja perui sammakkonsa."
Voisiko tähän kuitensa liittyä mahdollinen ajatus aika-avaruuden rakenteen "luode-vuoksi" kuten meidän meriltä saa vertailun .. aika-avaruuden rakenteen huojuminen tänne-sieltä-takaisin, havainnoima tän hetkinen avaruuden rakenteen kiihtyminen aiempaan, voinee kääntyä 'laskuveeksi' vaan meidän havainnointiaika, on vain järkkylyhyt vs maailmankaikkeuden tapahtumiin..
Esim Painovoima aiheuttaa kuitensa heiluntaa universumin kokonaisrakenteisiin..
Aikojen alusta ännenteen hetkeen ehti kulua, jonka jälkeen teoriitikot toteaa aika-avaruus alkaa laajentua kiihtyvästi... Tää yhtä lailla voinee ännenten hetkenä-n, kääntyä ?
Vastaus tieten "emmä tiedä" kuin tämän hetkiset saadut havainnot..on lähinnä..
Selvitykset ie arvioit kaikkinensa on ihmiskunnalla vasta aluillaan.. ?
Voisiko tähän kuitensa liittyä mahdollinen ajatus aika-avaruuden rakenteen "luode-vuoksi" kuten meidän meriltä saa vertailun .. aika-avaruuden rakenteen huojuminen tänne-sieltä-takaisin, havainnoima tän hetkinen avaruuden rakenteen kiihtyminen aiempaan, voinee kääntyä 'laskuveeksi' vaan meidän havainnointiaika, on vain järkkylyhyt vs maailmankaikkeuden tapahtumiin..
Aikojen alusta ännenteen hetkeen ehti kulua, jonka jälkeen teoriitikot toteaa aika-avaruus alkaa laajentua kiihtyvästi... Tää yhtä lailla voinee ännenten hetkenä-n, kääntyä ?
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
luulen ettei vastausta saada (Siihen että kääntyykö laajentuminen kutistumiseksi) ihmiskunnan historian aikana tulevaisuus huomioidenkin. Mahdollista on kai että jokin matemaattinen malli jolla pystytäänkin tulevaisuudessa selvittämään että se kääntyy, tai ei käänny. Vihje voi sijaita jossain havainnossa mahdollisesti ja siitä johdetun matemaattisen mallin myötä selviää myös tulevaisuus. Mutta ihminen huomioiden ihmiskunnan historia saattaa olla hyvin lyhyt jopa aurinkokunnan historian kannalta. Jos sitten kääntyminen tapahtuu 5, 10, 30 miljardin vuoden päästä niin meistä ei varmuudella ole mitään tietoa enää olemassakaan.Molli kirjoitti: ↑12 Helmi 2024, 01:08 Kontra:"Olen tuosta ottanut esimerkkinä aikaisemminkin Hawking:in esityksen tieteellisessä konferenssissa, jossa hän esitti, että kun universumi aikansa laajenee, se lopulta pysähtyy ja kääntyy kutistumaan, niin aika alkaa kulkea takaperin. Jos kuulijoissa oli ollut vaikka maajusseja tai duunareita, eiväthän he olisi pystyneet pidättelemään naruaan noin älyvapaasta väitteestä. Mutta ei ollut, vaan vain tieteen edustajia, eikä kukaan nauranut ääneen. Parin päivän päästä Hawking tuli järkiinsä ja perui sammakkonsa."
Täytyy kyllä katsoa joku Penrosen luento aiheesta miksi hän on siitä niin vakuuttunut. Mutta joskus viisainkin tutkija jumittuu samalle levyn uralle eikä osaa poistua siltä.
Vastasin sinulle Molli vaikka odotat Kontran vastausta. Mutta varmaan näemme Kontran näkemyksen myös asiasta.
Mutta Einsteinin malli antaa vain kaksi mahdollisuutta: Kutistuva ja laajeneva. Staattinen on mahdoton ja siksi se historiallinen munaus viisaan tutkijan tekemänä kun ei uskonut omia laskelmiaan. Nyt sitten laajeneminen vielä todettiin kiihtyväksi.
Mutta Einsteinin malli antaa vain kaksi mahdollisuutta: Kutistuva ja laajeneva. Staattinen on mahdoton ja siksi se historiallinen munaus viisaan tutkijan tekemänä kun ei uskonut omia laskelmiaan. Nyt sitten laajeneminen vielä todettiin kiihtyväksi.
..tää on ollut selkeättä, Einsteinin suhteellisuusteorien osalta.. mutta laskelmien puute on arviossa luode/vuoksi maailmankaikkeudessa ...
Muutamien satojen vuosien välein, ihmiskuntaan syntyy 'älypää' kuten Einstein, joka johdattaa uuden tapaisen ajattelun äärille,
Meidän ajan etuna on viimeisen 70-vuoden aikana parantuneet havainto laitteet..
Muutamien satojen vuosien välein, ihmiskuntaan syntyy 'älypää' kuten Einstein, joka johdattaa uuden tapaisen ajattelun äärille,
Meidän ajan etuna on viimeisen 70-vuoden aikana parantuneet havainto laitteet..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."