Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Huhmare
Reactions:
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Huhti 2023, 19:31

Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Huhmare »

Moikka kaikille. Katselin tässä ja ei ollut mitään yleistä pyöräilyaihetta liittyen pyöräilyyn. Olisiko aihetta perustaa aihealue Liikunta? Vai meneekö ihan tälle topic alueelle?

Ostin pyörän n. kuukausi sitten, Kona Dew Plus. ihan hemmetin mukava pyörä ollut tähän asti.

Kyllähän näitä vastaavanlaisia ketjuja on olemassa muuallakin ja nimenomaan pyöräilyfoorumeilla, mutta miksipäs ei täälläkin, tiedepainotteisena?

Aloitin pyöräilyn 13.4 ja nyt on mennyt kuukausi siitä, kun aloitin pyöräilyn. (ei vittu miten jäätävä aloitus)

Huomasin itselläni huonosta kunnosta johtuen, omasta mielestäni suhteellisen suuren keskinopeuden nousun. 13.4. pyöräilin 33km ja keskinopeus oli 14,5km/h. Pyöräilin tänään 100km ja keskinopeus oli 19,2km/h.

Olen kyllä tähän ihan tyytyväinen ja kunto tulee todennäköisesti nousemaan.

Tämä asia, mikä tulee tieteisiin on ehkäpä tämä aerobinen ja anaerobinen kunto.

Jos olen oikein ymmärtänyt perus jantterina, niin käytännössä jos osaan säädellä pyöräilyä siten, ettei lihakset mene kipeytymään, niin olen vielä aerobisella alueella?

ehkä lisää teiltä tyrmäyksiä ja muita.
JeeSe
Reactions:
Viestit: 937
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Juu, menee koko homma helposti anaerobiseksi jos pyöräilee jokeen tai johonkin muuhun suurempaan vesistöön.

Ei taida itse uskaltaa alkaa mitään nopeuksia pyöräilyyn liittyen mittailemaan, ettei ala masentaa.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7184
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Huhmare kirjoitti: 13 Touko 2023, 23:43 Moikka kaikille. Katselin tässä ja ei ollut mitään yleistä pyöräilyaihetta liittyen pyöräilyyn. Olisiko aihetta perustaa aihealue Liikunta? Vai meneekö ihan tälle topic alueelle?

Ostin pyörän n. kuukausi sitten, Kona Dew Plus. ihan hemmetin mukava pyörä ollut tähän asti.

Kyllähän näitä vastaavanlaisia ketjuja on olemassa muuallakin ja nimenomaan pyöräilyfoorumeilla, mutta miksipäs ei täälläkin, tiedepainotteisena?

Aloitin pyöräilyn 13.4 ja nyt on mennyt kuukausi siitä, kun aloitin pyöräilyn. (ei vittu miten jäätävä aloitus)

Huomasin itselläni huonosta kunnosta johtuen, omasta mielestäni suhteellisen suuren keskinopeuden nousun. 13.4. pyöräilin 33km ja keskinopeus oli 14,5km/h. Pyöräilin tänään 100km ja keskinopeus oli 19,2km/h.
Hyviä aikoja. Itse ei ole tullut mitattua kuin Korso-Laajasalo-Korso työmatkapyöräilynä vuonna kivi ja keppi. Keskinopeus oli silloin yhteen suuntaan 23-25 km/h. En polkenut joka päivä. Tuo 100 kilometrin lenkki on jo aika vaikuttava ja hyvä keskinopeus.
Huhmare kirjoitti:Olen kyllä tähän ihan tyytyväinen ja kunto tulee todennäköisesti nousemaan.

Tämä asia, mikä tulee tieteisiin on ehkäpä tämä aerobinen ja anaerobinen kunto.

Jos olen oikein ymmärtänyt perus jantterina, niin käytännössä jos osaan säädellä pyöräilyä siten, ettei lihakset mene kipeytymään, niin olen vielä aerobisella alueella?

ehkä lisää teiltä tyrmäyksiä ja muita.
Tiedettä kyllä, siis lääketiedettä kun ihmetellään aerobisen ja anaerobisen kunnon tuloksia. Urheilulla ja tieteellä on paljon yhteistä nykyään. Joissakin maissa ehkä liikaakin (Venäjä ja doping). Varmaan täältä löytyy joku jonka kanssa juttua tulee noista asioista. Viimeiset pyöräni olivat Nishiki-merkkisiä. Ja pyöräily loppui Peijaksen eteen kun krapula aamuna päätin säästää bussilipun hinnan ja polkaista hammaslääkäriin. Aika tarkalleen Peijaksen sairaalan edessä sain epilepsiakohtauksen (Tai viinakrampin). Onneksi oli kypärä. Paikkailtiin sairaalassa kuntoon ja lähdin etsimään pyörääni. Kyllä siinä CityMarketin kohdalla ihmiset hieman katsoivat kun ukko haahuilee ympäriinsä verissä päin. No, se pyörä varastettiin. Ostin vielä paremmman Nishikin maastopyörän mutta en uskaltanut enää ajaa.

Varmaan nivelille olisi pyöräily ollut hellenpi kuin kävely asfaltilla. Ja maastopyörällä pääsee paikkoihin joihin ei autolla pääse. Mökkikunnassani kiertelin harjumaisemia ja hiekkarantoja maastopyörällä helteellä. Mukavia muistoja. 13.4.2023 ei vielä ollut kovin lämmin ja taisi täälläkin olla vielä lunta maassa?

Itselläni kyllä takapuoli oli hellänä vuoden ekan ajon jälkeen. Eikös maitohappo joka muodostuu lihaksiin aiheuta sen kipeytymisen (Anaerobinen)? Ainakin itse muistan että aluksi salitreenissä tuli kipeäksi ja huomasi treenanneensa ja mitä pidenpään harjoitteli niin sitä vähemmän kipuja oli treenien jälkeen. Eli tuntui että oli löysäillyt treeneissä vaikka veti ihan kunnolla kuten ennenkin.¨Sykkeet 50-vuotiaana thainyrkkeilyn patjatreeneissä olivat 195-200 (5X3 min). En tiedä menikö anaerobiselle mutta kyllä oli rätti sen jälkeen.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 18910
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Pyöräilyä lienee harrastettu jo vähintään 2000 vuotta, ainakin, jos on uskominen Intialaisen temppelin seinästä löytyviä kivireliefeja.
Liitteet
Screenshot 2023-05-14 08.58.42.png
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7184
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Tuota sähköpyöräilyä en ymmärrä???? Ehkä jollekin vammaiselle kuten minulle mutta kyllä mun idea pyöräilyssä oli että tulee hiki, ei miten halposti paikasta A pääsee paikkaan B.

Maanomistajat taitavat maastopyöräilijöihin suhtautua nuivasti. Nuuksiossa taitaa olla omat merkatut reitit eikä Lapissakaan saa kai ajella miten sattuu.

Lähellämme kun vielä kävelin metiköissä oli maastopyöräkilpiluja usein alueella. Tasaisin välimatkoin oli spreiaattu merkkejä kilpailijoille missä reitti menee. Välillä katsoin kun menivät niin että kivet ja männynkävyt saivat kyytiä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Susa
Reactions:
Viestit: 8440
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Sähkärin idea onkin päästä helposti paikasta toiseen, vajaa kuntoisenkin, kuntoiluun soveltuu sähkötönkin. Mutta kyllä sähköpyörälläkin voi kuntoilla.
Nuuksio on kansallispuisto, niissä ja muissa luonnonsuojelualueilla voi pyöräily olla rajoitettua.
Muualla maastossa pyörällä saa ajaa siellä missä saa kävelläkin. Jokamiehenoikeus.
Nyt olisikin hyvä pyöräilykeli. Pitääpä kokeilla ehtiä.
Hyvää pyöräilypäivää kaikille pyöräilijöille.
Avatar
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 18910
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Susa kirjoitti: 14 Touko 2023, 10:35 Sähkärin idea onkin päästä helposti paikasta toiseen, vajaa kuntoisenkin, kuntoiluun soveltuu sähkötönkin. Mutta kyllä sähköpyörälläkin voi kuntoilla.
Nuuksio on kansallispuisto, niissä ja muissa luonnonsuojelualueilla voi pyöräily olla rajoitettua.
Muualla maastossa pyörällä saa ajaa siellä missä saa kävelläkin. Jokamiehenoikeus.
Nyt olisikin hyvä pyöräilykeli. Pitääpä kokeilla ehtiä.
Hyvää pyöräilypäivää kaikille pyöräilijöille.
Broidilla on tuollainen sähkökispa, jossa on joku tehokkaampi akku ja kun kävin ajamassa sillä, niin siinähän sai todenteolla pidellä ohjaustangosta kiinni, kun lähti täysillä liikenteeseen. Taitavat kulkea jopa lujempaa nykyään, kuin useimmat mopedit?
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Susa
Reactions:
Viestit: 8440
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

John Carter kirjoitti: 14 Touko 2023, 11:25 Broidilla on tuollainen sähkökispa, jossa on joku tehokkaampi akku ja kun kävin ajamassa sillä, niin siinähän sai todenteolla pidellä ohjaustangosta kiinni, kun lähti täysillä liikenteeseen. Taitavat kulkea jopa lujempaa nykyään, kuin useimmat mopedit?
Sitäpä ei jokamiehenoikeus sitten koskekaan.
Avatar
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 18910
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Susa kirjoitti: 14 Touko 2023, 11:32
John Carter kirjoitti: 14 Touko 2023, 11:25 Broidilla on tuollainen sähkökispa, jossa on joku tehokkaampi akku ja kun kävin ajamassa sillä, niin siinähän sai todenteolla pidellä ohjaustangosta kiinni, kun lähti täysillä liikenteeseen. Taitavat kulkea jopa lujempaa nykyään, kuin useimmat mopedit?
Sitäpä ei jokamiehenoikeus sitten koskekaan.
Ai mitä? Tarvitaanko sähköpyöräilyynkin nykyään joku ajokortti?
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Susa
Reactions:
Viestit: 8440
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

John Carter kirjoitti: 14 Touko 2023, 11:44 Ai mitä? Tarvitaanko sähköpyöräilyynkin nykyään joku ajokortti?
Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... isvalineet
Paikalla
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 5198
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja MooM »

Tarvitaan, jos tehoa on yli tietyn rajan, sähkömoottoria voi käyttää ilman polkemista (kaasukahva tms) tai avustava moottori toimii yli 25 km/h vauhdissa. Mikä vaan noista riittää siihen, että kyse ei enää ole sähköavusteisesta fillarista, joka ei tarvitse korttia.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Paikalla
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 5198
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja MooM »

Poika rakensi viime kesänä sähköpyörän, niin piti selvitellä nuo.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 18910
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Susa kirjoitti: 14 Touko 2023, 11:52
John Carter kirjoitti: 14 Touko 2023, 11:44 Ai mitä? Tarvitaanko sähköpyöräilyynkin nykyään joku ajokortti?
Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... isvalineet
Muistaakseni sanoi pyörän maksaneen yli 7000 euroa, joten ihme, jos maahantuoja ei ole tuollaisista asioista huolehtinut?
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 18910
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja John Carter »

MooM kirjoitti: 14 Touko 2023, 11:54 Poika rakensi viime kesänä sähköpyörän, niin piti selvitellä nuo.
Onko turvallinen, jos on itse rakennettu?
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Susa
Reactions:
Viestit: 8440
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

John Carter kirjoitti: 14 Touko 2023, 12:08
Muistaakseni sanoi pyörän maksaneen yli 7000 euroa, joten ihme, jos maahantuoja ei ole tuollaisista asioista huolehtinut?
Eiköhän pyöräliikkeet ole oman osansa asiasta hoitaneet.

Classic Bike
Tuomme maahan muutamia Europpalaisten huippuvalmistajien 45 km/h sähköpyöriä.
Halutessasi voimme hoitaa 45 km/h pyörien katsastuksen ja rekisteröinnin puolestasi, meillä on tästä jo useiden vuosien kokemus.

https://classicbike.fi/tuote-osasto/sah ... t/45-km-h/
Vastaa Viestiin