Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7169
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 26 Touko 2023, 17:33 Siinä ei saa kukaan töheltää, kun ajetaan 30 km/h 20-30 senttiä renkaasta renkaaseen.
Eipä tuossa ole paljonkaan eroa onko nopeus 30 tai 130km/t. 30cm on molemmissa tapauksissa 30cm.
Vasta vahingon sattuessa nopeusero tuntuu. Mutta ajoasukin on (toivottavasti) erilainen.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 26 Touko 2023, 17:41 Eipä tuossa ole paljonkaan eroa onko nopeus 30 tai 130km/t. 30cm on molemmissa tapauksissa 30cm.
Vasta vahingon sattuessa nopeusero tuntuu. Mutta ajoasukin on (toivottavasti) erilainen.
Tarkoitukseni oli sanoa, että ryhmäajossa vaaditaan hyvin paljon kokemusta, että jokainen osaa olla aiheuttamatta vahinkoja. Se on ihan oma taitonsa, joka ei kehity kuin ryhmäajoa treenaamalla. Vaikka minä treenaan itseni 35 km/h aika-ajokuntoon, en voi mennä 30 km/h porukkaan siksi, koska en osaa olla aiheuttamatta niitä onnettomuuksia jollain pienellä harkitsemattomalla liikkeellä, joka ei yksinään haittaa yhtään.
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7169
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 26 Touko 2023, 17:48
Tarkoitukseni oli sanoa, että ryhmäajossa vaaditaan hyvin paljon kokemusta, että jokainen osaa olla aiheuttamatta vahinkoja. Se on ihan oma taitonsa, joka ei kehity kuin ryhmäajoa treenaamalla. Vaikka minä treenaan itseni 35 km/h aika-ajokuntoon, en voi mennä 30 km/h porukkaan siksi, koska en osaa olla aiheuttamatta niitä onnettomuuksia jollain pienellä harkitsemattomalla liikkeellä, joka ei yksinään haittaa yhtään.
Tuolla Oulusa on montakin pyöräilyporukkaa jotka osaavat ajaa ryhmässä ilman mitään sen suurempaa kokemusta ja opastusta.
Kait ne ovat sitten niin taitavia tässäkin?
Tai sinä olet tosi tumpelo kun et ryhmäajoon kykene? :o
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 26 Touko 2023, 17:52 Tuolla Oulusa on montakin pyöräilyporukkaa jotka osaavat ajaa ryhmässä ilman mitään sen suurempaa kokemusta ja opastusta.
Kait ne ovat sitten niin taitavia tässäkin?
Tai sinä olet tosi tumpelo kun et ryhmäajoon kykene? :o
Yleensä nuo hupiporukat pyöräilevät jokseenkin järkevillä turvaväleillä. Kaipa niillä joku tökkii oikeassa ryhmäajossa, kun Oulun joukkueen ajajien nimet eivät korista esim. Ranskan ympäriajon tulosluetteloita.
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7169
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 26 Touko 2023, 17:59 Oulun joukkueen ajajien nimet eivät korista esim. Ranskan ympäriajon tulosluetteloita.
Ei niin, mutta MM- tai EM- ja Olympiamitalien verran kuitenkin.
Huhmare
Reactions:
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Huhti 2023, 19:31

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Huhmare »

Tää mitä oon nyt aloittelijana huomannut, niin kadenssi on kyllä tosiaan aika oleellinen homma tuota pyöräilyä. Ei oo vielä mitään kadenssimittaria, mutta arvioin sitä ja vertasin muihin.
Huomasin tämän merkityksen tuossa pyöräillessäni Suvantosiltaa Joensuussa. Oli hieman tuulinen sää ja valtaosa pyöräilijöistä pyöräili tämän todella hitaasti polkien rasittaen jalkojaan paljon. Hain sillan alkupäässä itselleni sopivan vaihteen, kadenssin ja nopeuden jolla etenen. Pyöräilin monen pyöräilijän ohi kevyesti polkien, kun monet vääntävät liian raskaalla vaihteella siltaa eteenpäin, vaikka vaihtoehtoja vaihteen käyttämiselle olisi.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 949
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

...perinteinen välitys polkupyörässä on pitkävetoinen tav om vauhdissa n. 15 km/t..
kun tuohon on tottunut, niin "polkijakoulun" kevyttä poljentaa tiheällä tahdilla tuntuu "pölijältä" sotkee siinä ja mittää e tapahu, ja tuolla tahdilla ei hengästy, mutta matka ei joudu sen kummemmin ...
: )
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7169
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Sopiva kadenssi lienee kaikille noin 100rpm +-10.
Vanhasta fillarin nopeusmittarista saa näppärän kadenssimittarin.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 949
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

..näistä "elektronisista"?
...Sassinmäen talkkari teki mekaanisista matkamittareista askelmittareita ..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7169
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Molli kirjoitti: 26 Touko 2023, 23:55 ..näistä "elektronisista"?
Jep.
Nehän mittaa kuinka monta kierrosta rengas kiertää sekunnissa ympäri.
Jos pyörällä ajetaan 60km/t niin mittari haluaa 3600 sykäystä tunnissa / 60minuutissa /1sekunnissa.
1,666x3600=5,9976km/t. Eli noin 60 rpm.
1,666x6000=9,996km/t eli 100rpm.
Nice Aziamiez
Reactions:
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Touko 2023, 21:36
Paikkakunta: Echimiden vaatekomero

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Nice Aziamiez »

Huhmare kirjoitti: 13 Touko 2023, 23:43 Tämä asia, mikä tulee tieteisiin on ehkäpä tämä aerobinen ja anaerobinen kunto.

Jos olen oikein ymmärtänyt perus jantterina, niin käytännössä jos osaan säädellä pyöräilyä siten, ettei lihakset mene kipeytymään, niin olen vielä aerobisella alueella?
Aika hyvä nyrkkisääntö oli San Millánin ja Attian podarissa, että pyöräilee nopeudella jolla pystyy keskustelemaan toisen kanssa muttei se ole enää miellyttävää. Niin sanottu kakkosalue. Kehittää kuntoa, rasvanpolttokykyä ja mitokondrioiden (solujen voimalaitosten toimintaa).

Zone 2:sta selkoenkulla: https://peterattiamd.com/category/exerc ... -training/
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 949
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

..aihe on muuten kuuma, kävin kirjastossa, Suomen kuvalehti kirjoitti vimosessa numerossa pyöräilystä, ja Metsäradiossa Yle Suomoi parhaillaan pyöräilyaiheena.. ..enempi kyllä odotan, kun metsäradion lopulla puidaan Puruveen harjusta..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 949
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Molli »

Ostin hieman uudemman polkupyörän, ihan vaihteilla, jotka sain säädettyä, käytyäni kirjastossa selaamassa paria huoltokirjaa.

Muuten olisi kaikki "OK", vaan miten ohjaustankoa saa nostettua?

Avasin jo keskipultin, vaan ei liiku mihinkään... ... kopasin pultin päähän moskalla, pultti painui kyllä vaan pystyputki ei lähtenyt liikkumaan..
Liitteet
Ohjaustangon_kork-Säätö.png
Kayapo_Tunturi_vm_n_00.png
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7169
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Susa »

Molli kirjoitti: 17 Heinä 2023, 18:41 Avasin jo keskipultin, vaan ei liiku mihinkään... ... kopasin pultin päähän moskalla, pultti painui kyllä vaan pystyputki ei lähtenyt liikkumaan..
Keskipultti on vain "koriste". Avaa stemmin ruuvit niin niin sitten irtoaa.
Korkeutta säädetään stemmin alla olevilla renkailla.
Kuvan tankoa et voi nostaa ylemmäs, muuten kuin stemmin vaihtamalla.

Stemmi on se missä ohjaustanko on kiinni.
Eusa
Reactions:
Viestit: 1398
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 12:05

Re: Pyöräilyn tieteet ja taiteet

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Susa kirjoitti: 17 Heinä 2023, 20:23
Molli kirjoitti: 17 Heinä 2023, 18:41 Avasin jo keskipultin, vaan ei liiku mihinkään... ... kopasin pultin päähän moskalla, pultti painui kyllä vaan pystyputki ei lähtenyt liikkumaan..
Keskipultti on vain "koriste". Avaa stemmin ruuvit niin niin sitten irtoaa.
Korkeutta säädetään stemmin alla olevilla renkailla.
Kuvan tankoa et voi nostaa ylemmäs, muuten kuin stemmin vaihtamalla.

Stemmi on se missä ohjaustanko on kiinni.
Hommaat korokerenkaita lisäten, jotta saat pysymään sarvet uudessa korkeudessa.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Vastaa Viestiin