Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja SHT »

On mahdollista, että narsismille tyypillinen käytös johtuisi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Alkavassa maniassa hurmataan kumppani ylenpalttisilla ja kalliilla lahjoilla. Kun mania kiihtyy mahdollinen narsisti alkaa tehdä typeryyksiä. Kun mania alkaa olla ohi, tehdyt typeryydet kostetaan kumppanille ja masennusvaiheessa seuraavat anteeksipyytelyt.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja Deimos »

SHT kirjoitti: 30 Marras 2022, 17:38 On mahdollista, että narsismille tyypillinen käytös johtuisi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Alkavassa maniassa hurmataan kumppani ylenpalttisilla ja kalliilla lahjoilla. Kun mania kiihtyy mahdollinen narsisti alkaa tehdä typeryyksiä. Kun mania alkaa olla ohi, tehdyt typeryydet kostetaan kumppanille ja masennusvaiheessa seuraavat anteeksipyytelyt.
Kyllä narsismi liittynee kaksisuuntaiseen. Tosin oma kokemukseni on se että rahaa palaa ja "Ystäviä" riittää siihen asti kun velat on tapissa. Sen jälkeen olet aika yksin narsismisi kanssa. En tiedä kun on sekamuoto eli on skitsofreniaa ja kaksisuuntaista, siis skitsoaffektiivinen niin onko tuossa eroa. Joko olen taitava esittämään tervettä ja piilottamaan maanisuuteni (Erittäin korkea todennäköisyys) narsistisella "Viehätysvoimallani" etteivät hoitohenkilökuntakaan tajua mitä on tekeillä tai sitten olen vain terve puupää. Käytännössä raha on minulle vain rahaa. Koska tosiasia on se etteivät omaisuus eivätkä velat seuraa tuonpuoleiseen (Olemattomuuteen) niin annan piupaut mokomalle "Hyödykkeelle". En tarvitse luxuslukaalia tai McLarenia autotalliini. Kunhan jokapäiväiset nörttitarpeeni tulee tyydyttyä on kaikki suht ok. Ja jos masennus on poissa. Joka vahvasti taas viittaa että olen maaninen/minulla on mania.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja SHT »

Jos olen oikeassa, niin siinä on narsistin kannalta se hyvä puoli, että kaksisuuntaiseen on olemassa lääkkeet, kun taas narsismiin ei o9le.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4910
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Eikö lähes kaikissa mielenterveysongelmissa voi ilmetä narsistisia piirteitä. Suurin ero on siinä, miten henkilö itse asian kokee. Esimerkiksi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivä on usein pahoillaan maanisen vaiheen ylilyönneistä, narsisti esittää olevansa pahoillaan jäädessään kiinni.

Bipolaarinen voi ostaa lahjoja koska on pahoillaan, narsisti ostaa jos uskoo hyötyvänsä niiden ostamisesta jotakin.

Uhriutumisen ja kärsimisen ero on siinä, että uhriutuva ei kärsi vaan esittää kärsivää. Sen tietää usein vain henkilö itse.

Mikään tuska ei kuitenkaan kestä ikuisesti, kenenkään ei pidä urautua kärsimykseen vain siksi että muuten muka olisi narsisti. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja SHT »

KultaKikkare kirjoitti: 30 Marras 2022, 22:04 Eikö lähes kaikissa mielenterveysongelmissa voi ilmetä narsistisia piirteitä. Suurin ero on siinä, miten henkilö itse asian kokee. Esimerkiksi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivä on usein pahoillaan maanisen vaiheen ylilyönneistä, narsisti esittää olevansa pahoillaan jäädessään kiinni.

Bipolaarinen voi ostaa lahjoja koska on pahoillaan, narsisti ostaa jos uskoo hyötyvänsä niiden ostamisesta jotakin.

Uhriutumisen ja kärsimisen ero on siinä, että uhriutuva ei kärsi vaan esittää kärsivää. Sen tietää usein vain henkilö itse.

Mikään tuska ei kuitenkaan kestä ikuisesti, kenenkään ei pidä urautua kärsimykseen vain siksi että muuten muka olisi narsisti. :)
Jos teoriani pitää paikkansa, niin narsistin pahoitteluvaiheen anteeksipyytelyt ovat aitoja. Ne vain tuntuvat esitykseltä,koska seuraavaakin maniaa seuraa kostaminen uhrille.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4910
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

SHT kirjoitti: 01 Joulu 2022, 09:54
KultaKikkare kirjoitti: 30 Marras 2022, 22:04 Eikö lähes kaikissa mielenterveysongelmissa voi ilmetä narsistisia piirteitä. Suurin ero on siinä, miten henkilö itse asian kokee. Esimerkiksi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivä on usein pahoillaan maanisen vaiheen ylilyönneistä, narsisti esittää olevansa pahoillaan jäädessään kiinni.

Bipolaarinen voi ostaa lahjoja koska on pahoillaan, narsisti ostaa jos uskoo hyötyvänsä niiden ostamisesta jotakin.

Uhriutumisen ja kärsimisen ero on siinä, että uhriutuva ei kärsi vaan esittää kärsivää. Sen tietää usein vain henkilö itse.

Mikään tuska ei kuitenkaan kestä ikuisesti, kenenkään ei pidä urautua kärsimykseen vain siksi että muuten muka olisi narsisti. :)
Jos teoriani pitää paikkansa, niin narsistin pahoitteluvaiheen anteeksipyytelyt ovat aitoja. Ne vain tuntuvat esitykseltä,koska seuraavaakin maniaa seuraa kostaminen uhrille.
No ainakin kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä anteeksipyynnöt varmasti ovatkin aitoja. Mutta eikai narsismiin sinälllään kuulu bipolaarisuus? Ei narsisteilla mun tietääkseni välttämättä ole mitään mielialanvaihteluita. Onko muunkinlaisia narsisteja kuin bipolaarisia narsisteja?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4910
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Voiko narsisti esimerkiksi oivaltaa että vääntelemällä ihmisiä puolelta toiselle niitä pystyy heikentämään, ja hyödyntää tätä manipuloinnissa, jolloin se olisikin niinpäin että narsistin toiminta saattaa vaikuttaa bipolaariselta mutta todellisuudessa sillä ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.

Olen mielestäni tavannut noin käyttyviä ihmisiä, mutta mistä sen tietää mitä niiden päässä oikeasti on liikkunut, enkä tiedä oliko ne narsisteja.

Psykiatrissa määrittelevänä narsistin piirteenä pidetään empatiakyvyttömyyttä. Se tarkoittaa että jos ihminen on empaattinen, vaikka sen käytöksessä olisi muita narsistisia piirteitä, kyse on jostain muusta kuin narsismista.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
deep purpose
Reactions:
Viestit: 865
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
Viesti:

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Tunnen muutamia Bipolaareja, ja EI - he eivät välttämättä ole narsisteja vaan aikas usein pyrkii kohentamaan talous, ja muitakin elämäarvojaan yläsuuntaan, varsinkin mania-tilanteessa. Ja kaikki bipolarit eivät ole samanlaisia. Narsisimi ja suuruudenhulluus-sellaiset + vahingoniloiset on jo toinen tarina.
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja SHT »

En minäkään usko, että bipolaarit olisivat kaikki narsisteja. Mutta mielestäni osan narsismista selittää bipolaarisuus.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4910
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Narsismi ja kaksisuuntainen mielialahäiriö

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

SHT kirjoitti: 01 Joulu 2022, 13:59 En minäkään usko, että bipolaarit olisivat kaikki narsisteja. Mutta mielestäni osan narsismista selittää bipolaarisuus.
Toi voi hyvinkin pitää paikkaansa. Silloin niitä voitaisiin myös hoitaa samaan tapaan kuin bipolaarisia.

Eikö silloin ole kyseessä virheellinen diagnoosi.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Vastaa Viestiin