Anoreksia ja kiusaaminen

SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Anoreksia ja kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja SHT »

Koska teini-ikäisten parissa kiusaaminen sosiaalisessa mediassa ja reaalielämässä on tavallista, niin uskoisin, että anoreksia johtuu kiusaamisesta. Ensin tiedetään, mitä sosiaalista mediaa uhri käyttää ja aina kun uhri kirjoittaa sinne jotain, ilmaantuu monia viestejä, jossa puhutaan halveksivasti lihavista tai jopa myönteisesti kehopositiivisuudesta. Nämä viestit eivät ole vastauksia uhrin viesteihin, mutta vähitellen uhri alkaa yhdistää ne itseensä.
Kiusaaminen voi laajentua reaalielämään. Esimerkiksi, kun uhri kävelee koulusta kotiin vastaan tulee monta tyttöparia, joista toinen on laiha ja toinen lihava. Tämänkin uhri alkaa vähitellen yhdistää itseensä.
Lisäksi lehtien laihdutusartikkelit vahvistavat vaikutusta.
Tätä käsittääkseni klutsutaan gaslightingiksi
https://www.medicalnewstoday.com/articles/gaslighting
Tällaista toiseen henkilöön kohdistuvaa viestintää, joka onkin oikeastaan osoitettu uhrille, luultavasti käytettiin jo silloin, kun olin lukiossa. Itse opin lukioaikoina oppikirjoista koealueen ulkoa (tämä taito on jo hieman ruostunut). Luokalla oli uskonnonopettajan tytär, jonka sanottiin lunttaavan historian ja uskonnon kokeissa, koska koevastaus esseet olivat suoraan kirjan tekstiä. Tästä järjestettiin tutkinta, jossa oppilas toisensa jälkeen kävi rehtorin luona kertomassa havaintonsa (niitä ei minulla ollut, koska istuin luokan edessä ja opettajan tyttö luokan takaosassa).
Ensimmäisellä luokalla vanhojen tanssipäivänä, oli viimeisellä tunnilla ainekirjoitusta ja liikunnan opettajan tyttö, vaati että luokan pitäisi olla yksimielisesti kirjoittamatta ainetta (ja päästä kotiin aiemmin) ja kirjoittaa sen asemasta hölynpölyä. Ja jos, et totellut, sinulle ei enää puhuttaisi. Minä kirjoitin kaiketi runon, vasta aikuisena tajusin, että se saattoi olla ansa minulle. Eli minä kirjoitan hölynpölyä ja muut asiallisen aineen.
Omana vanhojentanssipäivänä (ne olivat silloin paljon vaatimattomampia kuin nykyään), lähes kaikki tytöt tanssivat tyttöparissa, koska poikia oli niin vähän, minut ohjattiin luokan ison ja todella lihavan tytön pariksi.
Aloin aikuisena epäillä, että nämä olivat minuun kohdistuvaa kiusaamista. Näin siksi, että sisareni kertoi ylioppilasjuhlissa isäni taputtaneen vain minulle. Rehtori oli ilmeisesti puhunut isälleni.
Poistettu
Reactions:

Re: Anoreksia ja kiusaaminen

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Perseestä.
Jäikö jotain vammaa?
Vastaa Viestiin