Älyttömyyskerho

Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2483
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Täällä voidaan jutella älykkyysosamääristä ja mensa jutuista.

Yksi läheinen liittyi mensan jäseneksi. Minusta se on hienoa! Menisin minäkin jos vain pääsisin. Minä vain en pääse :D Ainakaan kotitestin perusteella. Mutta saatanpa perustaa oman kerhon jonne ei pääse kukaan :lol:
Tähän kerhoon toivon paljon keskustelemaan älykkyydestä, hankaluuksista mitä älykkäät kohtaavat ym. jutuista.

Onko teissä mensan jäseniä?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Hassua vetää raja 131. Miksei 125 tai 142? Kai tuohon on selitys ja aika varmasti on. Elikä saa kuvan että sitä alempi ÄO on tyhmä ja älykäs kun on yli. Ja en ole jäsen. Oikeastaan en enää välitä. Jos näillä eväillä en pärjää niin olkoon sitten niin.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Poistettu
Reactions:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Mä oon keskivertoo tyhmempi jätkä.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 08 Joulu 2022, 16:26 Mä oon keskivertoo tyhmempi jätkä.
Ei, olet hyvä valehtelija.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Poistettu
Reactions:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Deimos kirjoitti: 08 Joulu 2022, 16:28
Raspu kirjoitti: 08 Joulu 2022, 16:26 Mä oon keskivertoo tyhmempi jätkä.
Ei, olet hyvä valehtelija.
Riippuu keltä kysyy.
Stadin öljylanne
Reactions:
Viestit: 512
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 23:47

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Stadin öljylanne »

Olen päässyt/joutunut seuraamaan erään muistisairaan (aiemmin elämässään matemaattisesti hyvin lahjakkaan) henkilön degeneroitumista läheltä jo jonkun tovin ja vaikuttaisi siltä, että yksin älykkyydellä ei tee paljon mitään, jos ongelman kannalta riittävä yleissivistys puuttuu. Ellei jääräpäisyyttä lasketa toiminnan tavoitteeksi.

Pitää olla riittävän sivistynyt kuva maailmasta ts. riittävä tietotaso käsillä olevasta ongelmasta kyetäkseen kiinnittämään huomio sen kannalta olennaisiin asioihin, jotta pystyy tekemään johtopäätöksiä siitä, jotka lajikumppanien on mahdollista tunnistaa lopulta älykkyydeksi.

Varmasti arkielämän askareissa älykkyysosamäärä voi olla ratkaiseva tekijä (ei tosin muistisairaillakaan enää tietyn pisteen jälkeen), mutta pikkuhiljaa kun lähdetään erikoistumaan eri ilmiöiden syihin pintaa syvemmältä, alkaa älykkäidenkin kyky kiinnittää huomio olennaisuuksiin jäädä vajaaksi, jos vain yleissivistys kyseisen alueen asioista on tarpeeksi vajaa.

Väitän siis, että suhteellisuusteorian keksimien ei jäänyt Aristoteleelta sen vuoksi väliin, että hänellä olisi ollut alhainen äo, vaan sen vuoksi, että häneltä puuttui asian kannalta olennainen sivistystaso. Prove me wrong.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Stadin öljylanne kirjoitti: 08 Joulu 2022, 17:07 Olen päässyt/joutunut seuraamaan erään muistisairaan (aiemmin elämässään matemaattisesti hyvin lahjakkaan) henkilön degeneroitumista läheltä jo jonkun tovin ja vaikuttaisi siltä, että yksin älykkyydellä ei tee paljon mitään, jos ongelman kannalta riittävä yleissivistys puuttuu. Ellei jääräpäisyyttä lasketa toiminnan tavoitteeksi.

Pitää olla riittävän sivistynyt kuva maailmasta ts. riittävä tietotaso käsillä olevasta ongelmasta kyetäkseen kiinnittämään huomio sen kannalta olennaisiin asioihin, jotta pystyy tekemään johtopäätöksiä siitä, jotka lajikumppanien on mahdollista tunnistaa lopulta älykkyydeksi.

Varmasti arkielämän askareissa älykkyysosamäärä voi olla ratkaiseva tekijä (ei tosin muistisairaillakaan enää tietyn pisteen jälkeen), mutta pikkuhiljaa kun lähdetään erikoistumaan eri ilmiöiden syihin pintaa syvemmältä, alkaa älykkäidenkin kyky kiinnittää huomio olennaisuuksiin jäädä vajaaksi, jos vain yleissivistys kyseisen alueen asioista on tarpeeksi vajaa.

Väitän siis, että suhteellisuusteorian keksimien ei jäänyt Aristoteleelta sen vuoksi väliin, että hänellä olisi ollut alhainen äo, vaan sen vuoksi, että häneltä puuttui asian kannalta olennainen sivistystaso. Prove me wrong.
Tavallaan mielenkiintoinen kysymys, kumpi on oikeasti ihmiselle tärkeämpää muisti vai äly? Molempia kun tarvitaan.
Tavallaan viisaudet ovat opittua dataa, siis muistin varassa olevia asioita, kun äly taas on enemmän tiedon prosessointi kykyä. Että jos ajatellaan, että ihmisen aivokapasiteetin olevan 100% ja se pitäisi jakaa muistin ja älyn kesken minkälainen suhde olisi optimaalinen?
Mutuillaas vähän Ehkäpä eri tilanteissa ja ammateissa on eri optimaalinen suhde. Esim opettajille se muisti on varmasti tärkeä sillä hehän opettavat ihmisiä muistamaan asioita. Mutta esim. korjausrakentamisessa ongelmat ovat varsin usein ainutlaatuisia ja uusia joten muisti on vähemmän tärkeää kuin prosessointi kyky.
Same same but different
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3674
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Toope »

Älyhän ei ole viisautta. Monet natsijohtajakin olivat kai "älykkäitä", helevetinmoisia pyteryksiä taas valtionjohdossa olivat. Mielenkiintoinen aihehan tuo älykkyys on (Tatu Vanhastakin muistellen), se ei takaa menestystä tai järkevää toimintaa, antaa toki parempia lähtökohtia elämään.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4909
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Keijona kirjoitti: 08 Joulu 2022, 18:01 Tavallaan mielenkiintoinen kysymys, kumpi on oikeasti ihmiselle tärkeämpää muisti vai äly?
Hyvä muisti korreloi vahvasti älykkyysosamäärän kanssa, eli älykkäillä ihmisillä on laajempi työmuisti. IQ testikin vaatii hyvää työmuistia.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4909
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Eli toisinsanoen hyvä älykkyys(osamäärä) vaatii keskivertoa laajempaa työmuistia, muisti ja älykkyys on tavallaan samaa asiaa, koska muisti on se alusta missä äly ratkoo ongelmaa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Deimos »

KultaKikkare kirjoitti: 08 Joulu 2022, 20:42 Eli toisinsanoen hyvä älykkyys(osamäärä) vaatii keskivertoa laajempaa työmuistia, muisti ja älykkyys on tavallaan samaa asiaa, koska muisti on se alusta missä äly ratkoo ongelmaa.
Tietokone on hyvä vertaus. Huippuprosessorilla ja pienellä muistimäärällä kone on keskiverto. Huonolla prosessorilla ja huippu muistinäärällä kone on edelleen keskiverto. Huippuprosessorilla ja nopealla maksimuistimäärällä saadaan High-End PC.

Käsittääkseni prosessorini on aika tehokas ja myös muistimäärä keskivertoa huomattavasti isompi. Tämä yhdistelmä on jo kohtalaisen hyvä.

Koska mihinkään tuottavaan harvoin (Kukaan ei halua hyödyntää sitä eli maksaa rahaa sen käytöstä) hyödynnän sitä peleillä. Kun hallitsee valtaosan genreistä niin äly ja reaktiot saavat jatkuvaa harjoitusta. Tämän lisäksi englannin kielen sanavarasto paisuu kuukausittain.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Noin näin minä ajattelen
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Vinkki joihinkin tehtäviin: päättele jokin pakollinen kuvion ominaisuus, jolloin voit karsia vaihtoehtoja...
Noin näin minä ajattelen
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2483
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Keckuli kirjoitti: 08 Joulu 2022, 21:18 https://www.mensa.fi/iq/index_2.html
älykkyys.jpg
Minä olen varmaan tyhmin täällä :D
aly.jpg
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Kissatäti kirjoitti: 08 Joulu 2022, 21:23 Minä olen varmaan tyhmin täällä
Siis 100 on normaalijakauman keskiarvo...Tosi hyvinhän sulla meni!
Noin näin minä ajattelen
Vastaa Viestiin