Älyttömyyskerho

Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Mensan raja on 130. En ihan pääsis.
Noin näin minä ajattelen
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3384
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Toope »

Eikös raja ole yli 150?
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Toope kirjoitti: 08 Joulu 2022, 22:30 Eikös raja ole yli 150?
https://www.google.com/search?q=mensan+raja
Noin näin minä ajattelen
Avatar
Valistuneesti Arvaileva
Reactions:
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 21:58

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Valistuneesti Arvaileva »

Deimos kirjoitti: 08 Joulu 2022, 15:00 Hassua vetää raja 131. Miksei 125 tai 142? Kai tuohon on selitys ja aika varmasti on. Elikä saa kuvan että sitä alempi ÄO on tyhmä ja älykäs kun on yli. Ja en ole jäsen. Oikeastaan en enää välitä. Jos näillä eväillä en pärjää niin olkoon sitten niin.
Mensaan on haluttu vain älykkäimpään 2 prosenttiin kuuluvia ihmisiä. Kun (laajasti tehdyn testin) testitulosten keskiarvona on 100, keskihajontana 15 ja oletetaan älyn olevan normaalisti jakautunut, saadaan vähimmäispistemääräksi 131, jolla Mensaan pääsee.

Kannattaa unohtaa sana ”tyhmä”. Meillä kaikilla on älykkyyttä, vaikka sitä onkin eri ihmisillä eri verran. Ja kukaan ei ole ”täydellisen älykäs”, vaikka kuinka olisi ihmisistä älykkäin.

Itsensä vertaaminen muihin on luotaista meille ihmisille, mutta eniten hyötyä on siitä, että pyrkii ”parhaaseen mahdolliseen itseensä”, eli kilpailee itseään vastaan. Älykkyyttään voi kehittää vaivaamalla aivojaan riittävästi ja monipuolisesti sekä huolehtimalla riittävästä liikunnasta, unesta, ravinnosta ynnä muista perustarpeista. Ja sen lisäksi kannattaa kerryttää viisautta kuuntelemalla itseään viisaampia tai lukemalla heidän tuotoksiaan. Ulkoa opituilla viisauksillakin pääsee pitkälle, (vaikka tietysti olisi kiva, jos oma äly riittäisi tiedon soveltamiseen muuttuvissa tilanteissa).
Avatar
Valistuneesti Arvaileva
Reactions:
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 21:58

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Valistuneesti Arvaileva »

Toope kirjoitti: 08 Joulu 2022, 22:30 Eikös raja ole yli 150?
Nykyisin Mensan testin keskihajontana on 15 ja keskiarvona 100, joten Mensaan tarvitaan yli 130 pistettä (eli vähintään 131).

Joissain testeissä on käytössä ollut keskihajonta 24 ja keskiarvo 100. Tällaisesta testistä on tarvinnut vähintään 150 pistettä kuuluakseen älykkäimpään 2 prosenttiin.

Joidenkin testien pistemääräasteikot on vain skaalattu erilaisiksi.

100 + 2,054*15 = 130,81
100 + 2,054*24 = 149,296

Z-luku 2,054 tulee normeeratun normaalijakauman kertymäfunktion arvosta, jotta saadaan laskettua raja 98 prosentille (98 % jää noiden lukujen alle ja 2 % ylittää sen).

Linkki normaalijakauman kertymäfunktiotaulukkoon:
https://fi.m.wikisource.org/wiki/Sivu:L ... kot.pdf/79
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3384
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Toope »

Arvioin väärin, olen ilmeisesti pölijä.
Avatar
Valistuneesti Arvaileva
Reactions:
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 21:58

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Valistuneesti Arvaileva »

Älykkyyyden hankaluuksista

Älykkyys itsessään on etu, mutta jos sitä on reilusti enemmän kuin muilla, vaikeuksia alkaa todella tulla. Erittäin älykkäällä on tässä maailmassa suurin piirtein yhtä kivaa ja helppoa kuin keskivertoälykkäällä olisi, jos valtaosa ihmisistä olisi kehitysvammaisia, eikä itseään älykkäämpiä tai samankaltaisiakaan olisi kovin paljoa.

Yllä oleva vertaus ontuu siinä, että onhan tästä maailmasta saatu rakennettua toimivampi nykyisellä älykkyystasolla kuin jos väestö olisi reilusti vähemmän älykäs.

Vertaus toimii kuitenkin hyvin esimerkiksi kommunikointihaasteiden osalta, kuinka kauan jaksaa olla toisten ihmisten seurassa (eristäytyminen on riski terveydelle), saako toisilta apua itsellä oleviin ongelmiin, kuinka helppoa on luottaa toisten osaamiseen (vaikka tarvitsee luottaa, koska itse ei ehdi tehdä kaikkea), kuinka huolissaan on asioiden kulusta, ja niin edelleen.

Lisäksi kaikki joukosta erottuminen - vaikkapa vain älykkyyden vuoksi - lisää riskiä kiusaamiselle. Ja jos ympärillä on herkästi kateellisia ihmisiä, kohtaa todennäköisesti syvää vihaa ja väkivaltaa. Tietysti älykkyys voi auttaa selvitymään näistä haasteista, mutta ei sekään kaikessa auta. Joukosta poikkeavuus tarkoittaa myös sitä, ettei ympäristöä (esim. peruskoulu) ole suunniteltu tällaisen ihmisen tarpeiden mukaiseksi.

On osittain sattumaa, kohtaako ihmisiä, jotka ymmärtävät omat tarpeet. Ja vaikutusta on paljon silläkin, ohjataanko tällaista henkilöä nuorena sellaisiin opintoihin, joissa kohtaisi kaltaisiaan ja omat taidot pääsisivät esille. Pariutuminenkin voi olla haastavaa, jos ei löydä kaltaistensa pariin.

——

En ole hakenut Mensaan, mutta aikoinaan nettitestin mukaan olisin päässyt. Tiedän älykkyystasoni melko tarkasti muuta kautta (mm. kilpailutuloksia) ja se riittää minulle.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Valistuneesti Arvaileva kirjoitti: 09 Joulu 2022, 17:47
Deimos kirjoitti: 08 Joulu 2022, 15:00 Hassua vetää raja 131. Miksei 125 tai 142? Kai tuohon on selitys ja aika varmasti on. Elikä saa kuvan että sitä alempi ÄO on tyhmä ja älykäs kun on yli. Ja en ole jäsen. Oikeastaan en enää välitä. Jos näillä eväillä en pärjää niin olkoon sitten niin.
Mensaan on haluttu vain älykkäimpään 2 prosenttiin kuuluvia ihmisiä. Kun (laajasti tehdyn testin) testitulosten keskiarvona on 100, keskihajontana 15 ja oletetaan älyn olevan normaalisti jakautunut, saadaan vähimmäispistemääräksi 131, jolla Mensaan pääsee.

Kannattaa unohtaa sana ”tyhmä”. Meillä kaikilla on älykkyyttä, vaikka sitä onkin eri ihmisillä eri verran. Ja kukaan ei ole ”täydellisen älykäs”, vaikka kuinka olisi ihmisistä älykkäin.

Itsensä vertaaminen muihin on luotaista meille ihmisille, mutta eniten hyötyä on siitä, että pyrkii ”parhaaseen mahdolliseen itseensä”, eli kilpailee itseään vastaan. Älykkyyttään voi kehittää vaivaamalla aivojaan riittävästi ja monipuolisesti sekä huolehtimalla riittävästä liikunnasta, unesta, ravinnosta ynnä muista perustarpeista. Ja sen lisäksi kannattaa kerryttää viisautta kuuntelemalla itseään viisaampia tai lukemalla heidän tuotoksiaan. Ulkoa opituilla viisauksillakin pääsee pitkälle, (vaikka tietysti olisi kiva, jos oma äly riittäisi tiedon soveltamiseen muuttuvissa tilanteissa).
Et varmaan ole ollut vanhalla palstalla jossa tämä asia ruodittiin minun ja muiden puolesta pohjamutia myöten. Kirjoitin 26 000 viestiä sinne ja osansa sai myös tämä aihe. Minulla ei ole siihen enää mitään lisättävää siihen eikä tuossa kirjoituksessasi ole mitään uutta minulle.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Poistettu
Reactions:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Minä ilmeisesti vitutan palstapersoonia, koska olen niin tyhmä.
Vanhalla palstalla oli palstaälyköt aina kimpussa.
Mikään ei vituta älykköä enempää kuin tyhmä, joka luulee olevansa älykäs. (Alfa 156)
Sellaiset pitää palauttaa maanpinnalle ja omaan lestiinsä nobodyksi.

Älyllään päteminen taas on luonnevika.
Kaikki kertoo kuinka saatanan älykkäitä ovat, mutta heti seuraavaan hengenvetoon sössöttävät että älyllä ei ole heille mitään merkitystä tai kuinka vaikeaa heillä on perusjanttereiden kanssa.🤣
Avatar
Armas Geddon
Reactions:
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Joulu 2022, 10:46

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Armas Geddon »

Aikoinaan oli muistaakseni kerho nimeltään Densa.
Netin nimihaun mukaan se viittaa pultsariin.
Pultsari on meilestäni Denso.
Jos perustaisi ( uudelleenperustaisi ? ) sopivan älykkäiden yhdistyksen nimeltään tuo Densa niin tulisikohan oikeudellisia tai tekijänoikeudellisia vaateita rappioalkoholisteilta ?
Kait heidänkin asiaansa ajamassa on muutama juristi, näin luulisin.
Tämä on ensimmäinen ja kenties viimeinen viestini tällä foorumilla, yleensä tyydyn lukemiseen.
Toki kannatan tätä foorumia, kiitokset tekijöille ja ylläpitäjille !
Pitäisiköhän nyt juhlan kunniaksi kommentoida myös itse asiaa, taisin jo unohtaa sen, katsotaans.
Niin, siis palikkatestit.
Näkisin, että niiden aikarajoitus on yksi ongelma, ajattelun nopeus ei mielestäni oikein korreloi sen laatuun.
Toinen ongelma on testissä aina oleva tietynlainen "rajapinta", useimmiten visuaalinen, joskus sanaleikillinen tai yleistiedollinen.
Testi mittaa aina jossain määrin erityislahjakkuutta kyseisen tehtävänantotavan suhteen.
Lisäksi älykkyyden olemus on tavallaan passiivinen, kyky hoksata eteen tupsahtavia tilanteita tai annettuja tehtäviä.
Pitempikestoinen ja oma-aloitteinen pohdinta on mielestäni aavistuksen erilaista kuin puoleksi arvaamalla vedetyt pikapäätelmät testitilanteessa.
Joku itseäni viisaampi muotoili asian näin: "korkeahko äo on välttämätön mutta ei riittävä ehto älykkyydelle".
Siis hänen mukaansa jotain muutakin tarvitaan.
Kyseinen henkilö määritteli riittävän testitulostason kohtuullisen alas.
Se vastaa omaakin käsitystäni.
Pyrkimys miettimiseen ja tietoinen eri vaihtoehtojen käsittely on nopeaa päättelyä tärkeämpi kyky tai luonteenpiirre.
Lisäksi useissa vaikeammissa ongelmissa ratkaisu ei ole aina heti käsillä.
Pitkäkestoisessa miettimisessä alitajunta työstää ongelmaa.
Tosin palikkatestien ratkaisutkin tavallaan loksahtavat paikalleen tietoisuuden alla, sikäli ne ehkä mittaavat jonkinlaista ajattelukoneiston tehoa. Tilastollisesti hyvät tulokset korreloivat muihin hyviin asioihin. Kaiketi testeillä on paikkansa.
Mutta ulkopuolisena en murehtisi liikaa yksittäisiä tuloksia, varsinkin jos ei ole onnistunut osallistumaan testileikkeihin sopivalla energisyydellä, heh.
Terkkuja vaan kotiväelle!
No comments
VCO
Reactions:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja VCO »

Muistan kun joskus 90-luvulla vaihdoin työpaikkaa, niin hakuprosessissa oli "pällitesti" jossa kuulemma oltiin oltu reilusti vertailuarvojen yläpuolella. Onneksi sen jälkeen ei ole työpaikkaa vaihtaessa mokomia enää tarvinnut tehdä ja pelkkää rahastusta ne kai muutenkin on. Noita nettitestejä ei ole tullut koskaan kokeiltua ja kun tähän ikään on ilman pärjännyt, niin eipä taida olla järkeä niihin aikaansa jatkossakaan kuluttaa. :mrgreen:
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja Deimos »

En näe teisteillä mitään merkitystä enää. Ensinnäkin ne ovat vain "Noin" ja suuntaa antavia. Lähinnä olen testannut itseäni koska en ymmärrä miksi olen kiinnostunut aiheista jotka minua kiinnostavat ja miksi olen tällainen kuin olen. Enhän edes tiedä kuka tai mikä olen. Yritän etsiä vastauksia joita ei ole olemassakaan. Ja periaatteessa tuota asiaa kun on palstoilla käsitelty niin monet ihmettelävät tuota ja eivät ymmärrä kysymystä. Siis on sanottu että miksi mietin kuka tai mikä olen koska käytännössä sillä ei ole merkitystä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
OlliS
Reactions:
Viestit: 10872
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Älykkyys on vain se aivojen kykykapasiteetti. Sekin vaikea mitata mitenkään eksaktisti, tarkasti. Älykkyystestit ovat silti varsin hyviä siihen.

Sen lisäksi on sitten vielä vaikuttavia asioita älykkyyteen luova lahjakkuus ja elämänviisaus, viisaus, ja ihmisen luonneasiat ja terveys ja mielenterveys. Vielä vaikeammin mitattavia asioita.

Ja oppineisuus ja sivistys, ja miten ne ovat sisäistyneet. Ja mahdollisuus saada ilmoitustietoa, kuinka lähellä Jumalaa on.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
ID10T
Reactions:
Viestit: 10785
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 23 Joulu 2022, 10:47 Älykkyys on vain se aivojen kykykapasiteetti. Sekin vaikea mitata mitenkään eksaktisti, tarkasti. Älykkyystestit ovat silti varsin hyviä siihen.

Sen lisäksi on sitten vielä vaikuttavia asioita älykkyyteen luova lahjakkuus ja elämänviisaus, viisaus, ja ihmisen luonneasiat ja terveys ja mielenterveys. Vielä vaikeammin mitattavia asioita.

Ja oppineisuus ja sivistys, ja miten ne ovat sisäistyneet. Ja mahdollisuus saada ilmoitustietoa, kuinka lähellä Jumalaa on.
Sait sitten jumalan tungettua tähänkin ketjuun :evil:

Ja samalla leimaat ateistit älyllisesti alamittaisiksi teisteihin verrattuna, vaikka korrelaation on osoitettu olevan päinvastainen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23921675/
National Library of Medicine kirjoitti:A meta-analysis of 63 studies showed a significant negative association between intelligence and religiosity.
JeeSe
Reactions:
Viestit: 676
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Älyttömyyskerho

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Deimos kirjoitti: 08 Joulu 2022, 15:00 Hassua vetää raja 131. Miksei 125 tai 142? Kai tuohon on selitys ja aika varmasti on. Elikä saa kuvan että sitä alempi ÄO on tyhmä ja älykäs kun on yli. Ja en ole jäsen. Oikeastaan en enää välitä. Jos näillä eväillä en pärjää niin olkoon sitten niin.
Sehän johtuu vaan siitä, kun Mensa haluaa olla suurempi kuin moottoripyöräjengi, joka mainostaa liiveissään 1 %, Mensaan pääsee 2 %.

Mensan sivuilta lainattu:
"Mensan älykkyystestin jäsenyysraja on 130
Suomen Mensa ry:n käyttämän älykkyystestin keskihajonta on 15. Jotta älykkyystestin tulos olisi parempi kuin 98 % väestöstä, tulee testissä saavutetun älykkyysosamäärän eli ÄO:n olla suurempi kuin 130."

Mullakin jää näköjään kotitestin perusteella jäsenyys saamatta.
Täytynee ostaa moottoripyörä. :lol:
Vastaa Viestiin