Sähkölentämisen edut !

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10630
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Sähkölentämisen edut !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Pienikin PRSU painaa 8.2 kg...sitä ei tarvita sähkiksessä.

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10630
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähkölentämisen edut !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Voidaanko nyt määritellä mitä 18650 akuista koottu 1 KW tehoinen akku painaa ?

https://danyk.cz/test18650_en.html

Eräässä keskustelussa kaiffari teki 7 x 8 ( 56 kpl ) akusta 1 KW kokoisen ison akun.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10630
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähkölentämisen edut !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

1 kpl 18650 akkuja painaa 42-45 grammaa.

eli 56 x 45 gr = 2520 gr.

Onko tuo nyt sitten siis myös 1 KWhr ?
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6066
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähkölentämisen edut !

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 19 Maalis 2023, 08:46 Voidaanko nyt määritellä mitä 18650 akuista koottu 1 KW tehoinen akku painaa ?

https://danyk.cz/test18650_en.html

Eräässä keskustelussa kaiffari teki 7 x 8 ( 56 kpl ) akusta 1 KW kokoisen ison akun.
Jos "1 kW tehoinen akku" tarkoittaa akkua, jonka maksimi purkuteho on 1 kW, nuo tiedot eivät riitä. Sen laskemiseen tarvitaan kennojen suurin sallittu purkuvirta. Tuollaiset halvat kennot ovat kierrätettyjä kannettavien tietokoneiden akkuja, joita tuskin kannattaa kuormittaa enempää kuin 2 C. Se tarkoittaa, että kerrotaan ampeeritunnit kakkosella ja jätetään tunnit pois. 2400 mAh:n akkua saa siis kuormittaa 4.8 A virralla. Silloin se antaa 3.7 V * 5 A = 18 W. 56 akkukennoa antaa siis 18 W x 56 = 1000 W. Näköjään tuo käytti samaa 2C ohjesääntöä.

Sen lisäksi on olemassa suuren prukuvirran kennoja, joilla on paljon suuremmat kuormitusvirrat. Mutta niillä on sitten ihan toisen luokan hintalaput ja niitä ei kannata luulla löytävänsä halvalla kiinankaupoista.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6066
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähkölentämisen edut !

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 19 Maalis 2023, 09:05 1 kpl 18650 akkuja painaa 42-45 grammaa.

eli 56 x 45 gr = 2520 gr.

Onko tuo nyt sitten siis myös 1 KWhr ?
Ei ole. Jos akun varauskapasiteetti on 2400 mAh, sen energiasisältö on 3.7 V * 2.4 Ah = 8.9 Wh. Se kertaa 56 on noin 0.5 kWh.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10630
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähkölentämisen edut !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 19 Maalis 2023, 11:03
Tuulispää kirjoitti: 19 Maalis 2023, 09:05 1 kpl 18650 akkuja painaa 42-45 grammaa.

eli 56 x 45 gr = 2520 gr.

Onko tuo nyt sitten siis myös 1 KWhr ?
Ei ole. Jos akun varauskapasiteetti on 2400 mAh, sen energiasisältö on 3.7 V * 2.4 Ah = 8.9 Wh. Se kertaa 56 on noin 0.5 kWh.
Mutta siellähän on myös 5000 mah akkuja.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6066
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähkölentämisen edut !

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 19 Maalis 2023, 11:23 Mutta siellähän on myös 5000 mah akkuja.
Ne ovat feikkiosastossa. Noiden halpa-akkujen maksimikapasiteetti on 2-2.5 Ah. Niin kuin näet, tuonkin "5000 mAh" akun mitattu kapasiteetti oli mahtavat 426 mAh (neljäsataa, ei neljätuhatta). Uusien laadukkaisen 18650:n kapasiteetit voivat olla jotain 3000 mAh tai vähän yli. Nuo 5 Ah tai 9 Ah akut ovat aina kusetusta.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10630
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähkölentämisen edut !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 19 Maalis 2023, 11:32
Tuulispää kirjoitti: 19 Maalis 2023, 11:23 Mutta siellähän on myös 5000 mah akkuja.
Ne ovat feikkiosastossa. Noiden halpa-akkujen maksimikapasiteetti on 2-2.5 Ah. Niin kuin näet, tuonkin "5000 mAh" akun mitattu kapasiteetti oli mahtavat 426 mAh (neljäsataa, ei neljätuhatta). Uusien laadukkaisen 18650:n kapasiteetit voivat olla jotain 3000 mAh tai vähän yli. Nuo 5 Ah tai 9 Ah akut ovat aina kusetusta.
ok kiitos
Vastaa Viestiin