Vetytalous ja polttokennot !

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9926
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Mitä me tiedetään aiheeesta ? :?
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Vety ja polttokennot parempi kuin akut lentsikoissa.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/0 ... kanarialle Vetyvoimalla lennettiin Kuuhunkin – kohta myös Kanarialle!
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9926
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Kovaa yritystä:
Susa
Reactions:
Viestit: 7184
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Susa »

Viimeksi vedyn käyttäminen lentämiseen johti katastrofiin.

Kuva
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9926
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tuollainen helposti reikiintyvä kangashimmeli tosiaan voi helposti syttyä.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Susa kirjoitti: 20 Maalis 2023, 21:03 Viimeksi vedyn käyttäminen lentämiseen johti katastrofiin.
Sitä palamista on nykyisin tutkittukin ja TV:ssä esitetty dokumentti. En tarkkaan muista, mutta laboratoriokokeissa todettiin päällyskankaan olleen melkein kuin ruutia, joku ainesosa oli helposti syttyvää sähkövarauksen kipinästä.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9926
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Veikkaan että tuo vety breikkaa hyvinkin pian...akut vaan eivät riitä lentämiseen.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1622
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Eihän tuossa Zeppeliinissäkään ollut vetykennoja, pelkkää vetyä riittävästi. Laitetaan kuori hiilikuidusta tai kevlarista, joka kestää, on kevyt ja ei syty.
Ajatellaan vaikka avaruuslentokonetta, vedyllä pääsee yläilmoihin, lähes avaruuteen kuten säähavaintopallotkin ja senkun ZIP raketeilla avaruuteen, siellä ei ole ilmanvastusta, pääsee vinhaa vauhtia eikä tuulet riepottele.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Miksi Hinderburg tuhoutui? https://fi.wikipedia.org/wiki/Hindenburgin_onnettomuus
Miksi Hindenburg tuhoutui?

Bain oli löytänyt Hindenburgin ulkovaipan riekaleita, joista selvisi, että kangas oli vesitiivistetty sivelemällä siihen rakettipolttoainetta. Tämän perusteella Hindenburgin onnettomuuden syyksi esitettiin sähköstaattista purkausta, joka olisi sytyttänyt kankaan tuleen.
Varsin älykästä tiivistää ison vetypallon kangas rakettipolttoaineella! :lol: Hindenburg tuhoutui laskuvaiheessa, kun ilmeisesti pallon ja maan välinen sähkövaraus purkautui ja aiheutti kipinän kiinnitys- tai maadoitusköysien kautta?
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1622
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Stalker kirjoitti: 21 Maalis 2023, 10:21 Eihän tuossa Zeppeliinissäkään ollut vetykennoja, pelkkää vetyä riittävästi. Laitetaan kuori hiilikuidusta tai kevlarista, joka kestää, on kevyt ja ei syty.
Ajatellaan vaikka avaruuslentokonetta, vedyllä pääsee yläilmoihin, lähes avaruuteen kuten säähavaintopallotkin ja senkun ZIP raketeilla avaruuteen, siellä ei ole ilmanvastusta, pääsee vinhaa vauhtia eikä tuulet riepottele.
Siis se avaruuslentokone olisi Zeppeliinin nokassa, vetypallona niin korkealle kuin pääsee, nokkaa ylöspäin ja tulitikku ilmalaivan persuksille.
Susa
Reactions:
Viestit: 7184
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Susa »

Stalker kirjoitti: 21 Maalis 2023, 10:21 Eihän tuossa Zeppeliinissäkään ollut vetykennoja, pelkkää vetyä riittävästi.
Oikeastaan aika mielenkiintoista. Miten ilmalaiva voi tehdä välilasku ja nousta jälleen jatkamaan matkaansa korkeuksissa?
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Susa kirjoitti: 21 Maalis 2023, 13:42
Stalker kirjoitti: 21 Maalis 2023, 10:21 Eihän tuossa Zeppeliinissäkään ollut vetykennoja, pelkkää vetyä riittävästi.
Oikeastaan aika mielenkiintoista. Miten ilmalaiva voi tehdä välilasku ja nousta jälleen jatkamaan matkaansa korkeuksissa?
Vaatinee joustavat vetysäiliöt. Osa vedystä tai heliumista pumpataan johonkin terässäiliöön, jolloin nosteen aiheuttavien vetysäiliöiden tilavuus ja noste pienenee. Käännettävät potkuritkin saattavat myös riittää?
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1622
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Susa kirjoitti: 21 Maalis 2023, 13:42
Stalker kirjoitti: 21 Maalis 2023, 10:21 Eihän tuossa Zeppeliinissäkään ollut vetykennoja, pelkkää vetyä riittävästi.
Oikeastaan aika mielenkiintoista. Miten ilmalaiva voi tehdä välilasku ja nousta jälleen jatkamaan matkaansa korkeuksissa?
GPT tiesi

"Kaasutäytteisten ilmalaivojen nousu ja lasku eroavat hieman perinteisistä lentokoneista, sillä ilmalaivat ovat hitaampia ja niiden ohjaaminen vaatii hieman erilaisia taitoja.
Nousu tapahtuu yleensä seuraavasti:

Ennen kuin ilmalaiva nousee ilmaan, sen on ensin täytettävä kaasulla. Tämä tapahtuu yleensä käyttämällä heliumia tai vetyä, jotka ovat kevyempiä kaasuja kuin ilma.
Kun ilmalaiva on täytetty kaasulla, se on valmis lähtemään liikkeelle. Kapteeni ohjaa ilmalaivan lähelle nosturia tai muuta korkeaa rakennelmaa.
Kun ilmalaiva on kiinnitetty nosturiin, se alkaa hiljalleen nousta ylös ilmassa. Kapteeni käyttää moottoreita ja peräsintä pitääkseen ilmalaivan tasapainossa.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi korkealla, kapteeni voi ohjata sitä eteenpäin ja ylös tai alas tarpeen mukaan.

Laskeutuminen tapahtuu yleensä seuraavasti:

Kapteeni aloittaa laskeutumisen hidastamalla ilmalaivan vauhtia ja valmistelemalla sen laskua varten.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi alhaalla, kapteeni voi alkaa ohjata sitä lähemmäksi maata.
Kapteeni käyttää moottoreita ja peräsintä pitääkseen ilmalaivan tasapainossa laskeutumisen aikana.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi lähellä maata, kapteeni hidastaa sen vauhtia entisestään ja ohjaa sen laskeutumaan varovasti maahan.
On tärkeää, että ilmalaivan kapteeni osaa hallita ilmalaivaa taitavasti ja käyttää moottoreita ja peräsintä oikein, jotta ilmalaiva pysyy tasapainossa ja liikkuu haluttuun suuntaan."

As simple as that, kapteeniksi varmaan pääsee kirjekurssin hyväksytysti suorittaneet.
Tärkeää on myös nettiyhteys lennon aikana esim. Starlinkin kautta, kapteeni voi kysyä GPT:ltä lisäohjeita.
Susa
Reactions:
Viestit: 7184
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Vetytalous ja polttokennot !

Viesti Kirjoittaja Susa »

Stalker kirjoitti: 21 Maalis 2023, 14:02

Laskeutuminen tapahtuu yleensä seuraavasti:

Kapteeni aloittaa laskeutumisen hidastamalla ilmalaivan vauhtia ja valmistelemalla sen laskua varten.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi alhaalla, kapteeni voi alkaa ohjata sitä lähemmäksi maata.
Kapteeni käyttää moottoreita ja peräsintä pitääkseen ilmalaivan tasapainossa laskeutumisen aikana.
Kun ilmalaiva on tarpeeksi lähellä maata, kapteeni hidastaa sen vauhtia entisestään ja ohjaa sen laskeutumaan varovasti maahan.
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Historianet kertoo näin;

Kun ilmalaiva lähestyi laskeutumispaikkaa, miehistö laski ilmalaivaa kannattelevaa vetyä tai heliumia pois, jotta alus vajoaisi. Kun ilmalaiva oli riittävän lähellä maata, sieltä heitettiin köysiä maahenkilökunnalle, ja jopa 200 miestä kiskoi valtavan aluksen alas.
Onko kaasun ulos laskeminen valmistelua laskua varten? Vai mainitun sivuston höpinää?
https://historianet.fi/tekniikka/miten- ... keuduttiin
Vastaa Viestiin