Jossain väitettiin Lancasterin olleen nopein...onko sillä merkitystä ?
Toisen maailmansodan lentokoneet !
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Short Stirlingissä oli liian lyhyt siipi:
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Huippunopeudeltaan nuo kaikki olivat hyvin lähellä toisiaan että sen puoleen mitään käytännön eroja ei juuri ollut. Matkalento nopeus oli kyllä Lancasterilla 20 mph suurempi kuin Linnoituksella ja nopein taisi olla kuitenkin Liberator. Onhan siinä tietysti sellainen merkitys että mitä nopeammin voi lentää niin sitä vähemmän aikaa täytyy viettää vihollisen ilmatilassa.
B-29 oli taasen huippunopeudeltaan näitä kaikkia selvästi nopeampi huippujen ollessa luokkaa 350 mph mutta senkin Cruise nopeus oli kuitenkin vain 220 mph.
Sakujen He 177 oli jo yritystä mutta siihen se sitten jäi. Sen huiput olivat samaa luokkaa B29 kanssa mutta cruise olikin sitten jo 258 mph.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Joo niin oli. Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää Sunderlandin siipeä joka oli kärkiväliltään 35 metriä mutta ilmailuministeriö vaati että kärkiväli ei saisi ylittää 100 jalkaa että kone mahtuisi silloisiin halleihin. Niinpä sitten siipeä lyhennettiin 4,5 metriä ja samalla siitä jouduttiin tekemään paksumpi. Lentäjät kyllä silti ylistivät Stirligin lento-ominaisuuksia mutta liian lyhyt siipi ja silloisten moottorien teho laskivat lentokorkeutta niin paljon että kone oli lopuksi pettymys. Alkuperäisen suunnitelman mukaisella siivellä Stirling olis voinut olla hyvinkin kyvykäs pommari.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Entäs paras hävittäjä ?
1. Me-109 F/G/K
2. FW-190 A/D
3. P-47 Thunderbolt
4. P-51D
5. Spitfire Mk 1/XVIII
6. Hawker Tempest
7. Yak-3
8. Me-262
9. LA-5
Oliko kaikki kiinni pilotista ?
1. Me-109 F/G/K
2. FW-190 A/D
3. P-47 Thunderbolt
4. P-51D
5. Spitfire Mk 1/XVIII
6. Hawker Tempest
7. Yak-3
8. Me-262
9. LA-5
Oliko kaikki kiinni pilotista ?
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
10. N1K1-J / N1K2-J
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Jos otetaan puhtaasti suoritusarvojen mukaan niin Me 262 oli aivan omassa luokassaan, mutta muuten tällainen mikä oli paras kysely on ihan turhaa. Koneilla oli omat hyvät ja huonot puolensa kaikilla. Miten ja missä niitä sitten käytettiin on toinen asia. Kehitys kulki kovaa vauhtia eteenpäin ja se mikä oli huippua 1940 saattoi olla kasa paskaa 1945.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Justis kirjoitti: ↑07 Touko 2023, 10:52Jos otetaan puhtaasti suoritusarvojen mukaan niin Me 262 oli aivan omassa luokassaan, mutta muuten tällainen mikä oli paras kysely on ihan turhaa. Koneilla oli omat hyvät ja huonot puolensa kaikilla. Miten ja missä niitä sitten käytettiin on toinen asia. Kehitys kulki kovaa vauhtia eteenpäin ja se mikä oli huippua 1940 saattoi olla kasa paskaa 1945.
Me-262lla ei kuitenkaan kovia huimia pudotusmääriä saavutettu. 2 moottoria oli myös päänvaiva huoltaa ja ylläpitää.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Niin niin, mutta mikä oli paras?
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Ei niin, mutta eipä niitä saatukaan ilmaan kuin kourallinen kerrallaan lukumääräisesti täysin ylivoimaista vihollista vastaan. Siihen nähden suoriutuivat hyvin kun vielä otetaan huomioon että kone oli jotain niin mullistavaa että koulutus ja taktiikan hiominen oli vielä pahastikesken sen lisäksi että kone oli moottoreiltaan ja varsinkin niiden raakaineiden suhteen pahasti vajaa.Tuulispää kirjoitti: ↑07 Touko 2023, 11:13Justis kirjoitti: ↑07 Touko 2023, 10:52Jos otetaan puhtaasti suoritusarvojen mukaan niin Me 262 oli aivan omassa luokassaan, mutta muuten tällainen mikä oli paras kysely on ihan turhaa. Koneilla oli omat hyvät ja huonot puolensa kaikilla. Miten ja missä niitä sitten käytettiin on toinen asia. Kehitys kulki kovaa vauhtia eteenpäin ja se mikä oli huippua 1940 saattoi olla kasa paskaa 1945.
Me-262lla ei kuitenkaan kovia huimia pudotusmääriä saavutettu. 2 moottoria oli myös päänvaiva huoltaa ja ylläpitää.
Me262 osoitti kuitenkin hyvin lyhyen palveluksensa aikana että potkurikoneiden aikakausi oli ohitse. Mike Spick totesi jossain kirjassaan että taktisesti oikein lennettynä 262 oli lähes "invisible", niin musertavan ylivoimainen se oli nopeutensa suhteen.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Hämmentävä Lippisch P.13A.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Yksi tärkeä asia mikä vaikutti sodan aikana hävittäjien menestykseen oli tähtäimet. Sodan alussa monissa koneissa oli vielä teleskooppitähtäimet tai perinteiset hahlo ja jyvä vaikka heijastintähtäin oli ollut tunnettu jo pitkään.
Siitä seuraava kehitysaskel oli gyroskooppitähtäin joka laski ennakkoa automaattisesti. Lähes kaikissa jenkkien ja brittien hävittäjissä oli tällaiset sodan loppuun mennessä. Se helpotti huomattavasti varsinkin keskivertoisen ampujan osumatarkkuutta vaikka eivät nekään tietysti täydellisiä olleet.
Siitä seuraava kehitysaskel oli gyroskooppitähtäin joka laski ennakkoa automaattisesti. Lähes kaikissa jenkkien ja brittien hävittäjissä oli tällaiset sodan loppuun mennessä. Se helpotti huomattavasti varsinkin keskivertoisen ampujan osumatarkkuutta vaikka eivät nekään tietysti täydellisiä olleet.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Mustangin laminaarinen siipikaari teki siitä strategisesti merkittävimmän lentokoneen.Justis kirjoitti: ↑08 Touko 2023, 11:38 Yksi tärkeä asia mikä vaikutti sodan aikana hävittäjien menestykseen oli tähtäimet. Sodan alussa monissa koneissa oli vielä teleskooppitähtäimet tai perinteiset hahlo ja jyvä vaikka heijastintähtäin oli ollut tunnettu jo pitkään.
Siitä seuraava kehitysaskel oli gyroskooppitähtäin joka laski ennakkoa automaattisesti. Lähes kaikissa jenkkien ja brittien hävittäjissä oli tällaiset sodan loppuun mennessä. Se helpotti huomattavasti varsinkin keskivertoisen ampujan osumatarkkuutta vaikka eivät nekään tietysti täydellisiä olleet.
Revi siitä !