Oikeastaan aika pöhkö kysymys.
Juuri noin. Aivan kuin kysyisi, mikä on paras kilpa-auto, sitten vängätään onko se joku tietyn merkkinen ralliauto vai Formula vaiko peräti mikroauto.
Oikeastaan aika pöhkö kysymys.
Juuri noin. Aivan kuin kysyisi, mikä on paras kilpa-auto, sitten vängätään onko se joku tietyn merkkinen ralliauto vai Formula vaiko peräti mikroauto.
"Vanhan sotilasilmailuviisauden mukaan hävittäjä on ristiriitaisten suunnittelutavoitteiden kompromisseista koostuva tiivis lentomuodostelma." Eikö tämä lause kiteytä lähes kaiken?
Niin...venäläiset eivät edes tajunneet raskaan hävittäjän merkitystä sodankäynnissä...lentokone jossa oli ovi..oli heille mieleinen.Justis kirjoitti: ↑08 Touko 2023, 12:55"Vanhan sotilasilmailuviisauden mukaan hävittäjä on ristiriitaisten suunnittelutavoitteiden kompromisseista koostuva tiivis lentomuodostelma." Eikö tämä lause kiteytä lähes kaiken?
Sodan aikana USA möi tai lahjoitti tai lainasi Venäjälle vissiin jonkun 80 Thunderbolttia. Paljon lännessä ylistetty kone sai tylyn tuomion Venäjällä, ei me tällaisilla tankkia tarvita. Sen sijaan p39 oli kysyttyä tavaraa mutta lännessä se oli tuomittu ihan fiaskoksi. Edes spitfire ei ollut venakkojen suosiossa muuten kuin valokuvauskoneena.
Niin 2 moottorinen on jo hankalampi huoltaa ja lentää.
Moottori on erittäin tärkeä asia tässä.Justis kirjoitti: ↑10 Touko 2023, 19:33 Tuohon aikaan kehitettiin monia ihan lupaavia ja mielenkiintoisia projekteja jotka sitten jäivät marginaaliin tai toteuttamatta ihan vain tuotantotaloudellisista ja logistisista syistä. Näin meinasi käydä Mustangillekin.
Mustangin tarinahan lähti siitä britit kyselivät NAAlta voisivatko he rakentaa P40 koneita lisenssillä ja vastaus oli teemme nopeasti paremman koneen kun p40. Ja niin tekikin, mutta koska käytettiin samaa perusmoottoria kuin p40 niin rajoitteet suorituskyvyssä olivat ihan samat. Korkealla ei tehoa riittänyt ja vaikka britit sitä jonkin verran tilasivat ja käyttivät niin valmistusmäärät jäivät kuitenkin vähäisiksi koska USAAF ei ollut kiinnostunut koneesta ja p40 oli tarpeeksi hyvä niihin tehtäviin ja sitä oli runsaasti saatavilla. Sitten britit kokeilivat siihen Rolls Roycen Merlin moottoria jossa oli 2 vaihenen ja 2 nopeuksinen ahdin ja nyt oli hyvä. Mutta koska Rolls Roycen kapasiteetti oli jo käytössä ja Usassa ainoan rivimoottorin valmistajan Allisonin kapasiteetti myös niin tuli ongelma. Onneksi Packard vastasi huutoon ja alkoi tehdä Merliniä lisenssillä. Nyt sitten alkoi myös USAAF kiinnostua koneesta ja loppu onkin sitten historiaa.
Moottorin teho on merkityksetöntä...illman hyvää tehopainosuhdetta.Lyde19 kirjoitti: ↑10 Touko 2023, 19:55 Tottakai moottorin teho oli yksi ratkaiseva tekijä. Esim Tyynenmeren sodan alussa japanin zerot ampuivat alas usa hävittäjiä kuin kärpäsiä. Sodan loppupuolella usan moottorit olivat tehokkaampia kuin japanin koneiden moottorit ja jos tämän hyödynsi ilmataistelussa niin sehän oli ratkaiseva etu.
Eihän Zero mikään nopea ollut, jopa hitaampi kuin voittamansa vastustajat. Ketteryys oli Zeron valtti, panssaroinnin puutteen "vastapainottomuutena".Lyde19 kirjoitti: ↑10 Touko 2023, 19:55 Tottakai moottorin teho oli yksi ratkaiseva tekijä. Esim Tyynenmeren sodan alussa japanin zerot ampuivat alas usa hävittäjiä kuin kärpäsiä. Sodan loppupuolella usan moottorit olivat tehokkaampia kuin japanin koneiden moottorit ja jos tämän hyödynsi ilmataistelussa niin sehän oli ratkaiseva etu.