Eikös tämä ole nykyisen sähköauton systeemi? Suuren momentin vaihde hukkaa tyypillisesti 30% siirretystä energiasta.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑22 Huhti 2024, 22:11 Voidaanhan tuollainen napamoottori tehdä jokaiseen pyörään vaikka niin, että moottori on rungossa kiinni ja siitä lyhyellä voimansiirtoakselilla voima pyörään joka on jousitettu. Niinhän se voima siirtyy kaksimoottorisovelluksessakin yhdestä moottorista kahdelle pyörälle.
Ei sen siellä navassa sen moottorin tarvitse välttämättä olla. Kaikki on tehtävissä jos tekemään ryhdytään. Kyse on enemmän siitä mille on tarvetta ja tilausta, ja mihin hintaan.
Palaisin tuohon ideaan ylennysvaihteesta yhdistettynä matalakiertoiseen korkean momentin moottoriin.
Asiaa tuntematta sanoisin että aika monta muuttujaa on pelissä. Vaihteen pitää toimia mm. molempiin suuntiin koska pyörästä kerätään myös energiaa talteen. Ainakaan korkean kertaluvun vaihteet eivät toimi molempiin suuntiin samalla hyötysuhteella kaikissa sovelluksissa.
Samoin vaihteen mekaaninen rakenne muodostuu erilaiseksi jos lähtömomentti on korkea ja kierrosluku matala. Maksimimomentti tulee tällöin moottorin runkoon.
Ja monta muuta seikkaa.
Sähköautoilun tulevaisuus ?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2121
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
No en vittu näistä tiedä mutta oletan ne sähkömoottorit on kuitenkin vaihteen kautta pyörissä? Jos ei niin ihan hyvä.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Voidaan ja noin tehdäänkin, mutta ei se ole napamoottori. Napamoottori on tuollainen viritys, joka on pyörän navassa ja johon pyörä tulee suoraan kiinni.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑22 Huhti 2024, 22:11 Voidaanhan tuollainen napamoottori tehdä jokaiseen pyörään vaikka niin, että moottori on rungossa kiinni ja siitä lyhyellä voimansiirtoakselilla voima pyörään joka on jousitettu. Niinhän se voima siirtyy kaksimoottorisovelluksessakin yhdestä moottorista kahdelle pyörälle.
Ei sen siellä navassa sen moottorin tarvitse välttämättä olla. Kaikki on tehtävissä jos tekemään ryhdytään. Kyse on enemmän siitä mille on tarvetta ja tilausta, ja mihin hintaan.
Tuo on yleisesti ottaen huono idea. Suuri momentti vaatii pitkää vääntövartta, mikä merkitsee isoa moottorin halkaisijaa. Se tarvitsee paljon magneetteja, jotka maksavat ja painavat. Autokäytössä, kun painolla on väliä ja hinta ja materiaalinkulutus halutaan minimoida, on parempi käyttää pientä moottoria, joka toimii suurilla kierroksilla. Käsittääkseni sähköautojen moottorit toimivat useiden kymmenien tuhansien rpm:n nopeudella ja teho siirretään alennusvaihteen kautta pyörille.Palaisin tuohon ideaan ylennysvaihteesta yhdistettynä matalakiertoiseen korkean momentin moottoriin.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Mutta sitten se ei ole napamoottori. Jos sellaisen haluaa.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑22 Huhti 2024, 22:11 Voidaanhan tuollainen napamoottori tehdä jokaiseen pyörään vaikka niin, että moottori on rungossa kiinni ja siitä lyhyellä voimansiirtoakselilla voima pyörään joka on jousitettu.
Tässä on napamoottorit
https://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_hub_motor
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
..ja jos esität henkilöauton tehoissa toimivan vaihteen joka hukkaa alle 30% tehosta niin olet kuule heti miljönääri.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
..oot varmaan mitannut kun noin julistat? Kysehän on siitä että kun vääntömomentti kasvaa niin myös tehohäviö kasvaa.
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2121
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
En tajua enää yhtään mistä täällä puhutaan. Tuossa olin vielä kärryillä että kuvaamaani pyöräkohtaista akselivälitystä ei tule kutsua napamoottoriksi.
Sen jälkeen tipuin täysin. Enkä ole edes kännissä.
Sen jälkeen tipuin täysin. Enkä ole edes kännissä.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Scania Opticruise
Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %.
https://skal.fi/scanian-polttomoottori-sai-paivityksen/
- Jalo Arkkivalo
- Reactions:
- Viestit: 2121
- Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Siinä on polttomoottori-Scanian voimansiirtoSusa kirjoitti: ↑22 Huhti 2024, 22:50
Scania Opticruise
Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %.
https://skal.fi/scanian-polttomoottori-sai-paivityksen/
Lord knows I'm a Voodoo Child
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Heh heh...miksei ole jo kaikissa autoissa?
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Koska se maksaa yhden auton verran mutta on 99, 99999999% hyötysuhteeltaan kun jokainen metsissämme rahaa Tanskaan viipottava kiinalainen tuulivoimala on vain 59,2% tehokas. Uskoo joka uskoo.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Kun aikanaan ralliautossa mitattiin penkissä takapyörä tehoksi vähän yli 180 heppaa niin mittaaja ilmoitti moottoritehoksi vähän yli 200 heppaa eli häviö voimansiirtoon n 10 prosenttia.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Kaikista häviöistä energian kulutuksessa on kyse.
Viimeksi muokannut Lyde19, 22 Huhti 2024, 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.