Sähköautoilun tulevaisuus ?

Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7966
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Suurelle momentille mitoitettu välitys hukkaa suhteellisesti enemmän pienellä momentilla.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4274
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Ainakin itselleni oli hiukan uutinen, tai ainakin vahvaa toistoa se, että Tesla Model Y oli Suomen eniten myyty auto vuonna 2023. Eipä näitä tilastoja ole tullut sillä lailla seurattuakaan. Teslaa myytiin yli 800 enemmän kuin Corollaa. Juttu jo tammikuulta, mutta tällaiselle myöhään heränneelle sekin on tietenkin uutinen. Ilmankos tuntuikin siltä, että toi Tesla on uusi corolla. Oikea amerikan corolla. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... acd947b1d4
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Skoda kombi...hypi ja pompi.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6183
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 22 Huhti 2024, 22:50 Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %. [/i]
Tuo on jo paljon. Lienee joku virhe teknisistä datoista markkinamateriaaliin (siihen viittaa sekin, että puhutaan säilyvän suureen tehon sijaan vääntömomentista, joka muuttuu hammasvälityksissa). 99 % on jo tavattoman hyvä hyötysuhde yksittäiselle hammaspyörävälitykselle, varsinkin vinolle hampaalle, ja kuorma-autossa niitä lienee muutama.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6183
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Lyde19 kirjoitti: 22 Huhti 2024, 22:36 ..oot varmaan mitannut kun noin julistat? Kysehän on siitä että kun vääntömomentti kasvaa niin myös tehohäviö kasvaa.
Hammaspyörävälitysten hyötysuhteet ovat ihan yleistä teknistä oppikirjatietoa. Esim:
https://khkgears.net/new/gear_knowledge ... iency.html
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7966
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Kirjoitin ensimmäiseen viestiin väärin tehon hyötysuhteesta kun piti kirjoittaa auton energian hukasta.
Autolla ajetaan yleensä tasanopeutta jolloin vääntömomentti on pieni ja vaihdelaatikon ennergiahukka suhteellisen suuri.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7966
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Jos vääntömomentin säilyminen on tavoite niin suora akseli säilyttää 100% vääntömomentista. Jos akseli joudutaan laakeroimaan niin sitten vähän tippuu.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Aito koppimopo...taustalla sci-fi malli...6 pyöräinen ?
f4a4036c463197dd94ab3e78cf7c8ded--science-magazine-car-covers.jpg
f4a4036c463197dd94ab3e78cf7c8ded--science-magazine-car-covers.jpg (53.61 KiB) Katsottu 183 kertaa
Susa
Reactions:
Viestit: 7826
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 24 Huhti 2024, 15:54 Aito koppimopo...taustalla sci-fi malli...6 pyöräinen ?

f4a4036c463197dd94ab3e78cf7c8ded--science-magazine-car-covers.jpg
Taustalla on samanlainen koppimopo peräkärryn kanssa.
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2462
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Tuota sähköautojen laadun ja hinnan suhdetta ihmetellyt kyllä aiemminkin.

Sitä, että kun uuden tekniikan kehittäminen on kallista, myyntivolyymit aluksi pieniä ja vielä valmistajan pitäisi tehdä kannattavaa liiketoimintaa kilpailijat kannoillaan.

Eli mikä parametri joustaa, mistä tingitään, että homma on kannattavaa. Ja se parametri vaikuttaa valitettavasti olevan laatu.

Ihan mekaaninen laatu, ruostesuojaukset jne.
Ja sitten akku ja muut sähköiset ja ohjelmallisesti toteutetut, myyntiä edistävät "tingelitangelit" valikoitten takana.

"Käytetyissä Tesloissa hengenvaarallisia ongelmia – vain 125 000 kilometriä ajetusta autosta murtui vauhdissa koko takatuenta"
https://www.is.fi/autot/art-2000010383076.html
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 24 Huhti 2024, 20:36
Tuulispää kirjoitti: 24 Huhti 2024, 15:54 Aito koppimopo...taustalla sci-fi malli...6 pyöräinen ?

f4a4036c463197dd94ab3e78cf7c8ded--science-magazine-car-covers.jpg
Taustalla on samanlainen koppimopo peräkärryn kanssa.
Niinpä onkin.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1095
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Molli »

Susa kirjoitti: 22 Huhti 2024, 22:50 Kuva
Scania Opticruise
Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %.

https://skal.fi/scanian-polttomoottori-sai-paivityksen/
En tarkistanut linkkiä/viitettä,
Mutta oma koulutuksessa saatu ja myöhemmässä elämässä saatu tieto ja mittauksellinen tieto antaa pohjaksi jotta hammasratas kosketuksillilakin väänön ja tehon siirron häviö on 30-60% .. jountuu hammasratteiden kosketuspinta-aloista ja hammasratteiden kehien suhteista.. ..löydät ehkä kuukeloinneilla selityksen tai koneinsiiröiden oppimääristä tahi voinet laskeskella voimavektoreita kehillä..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Susa
Reactions:
Viestit: 7826
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Molli kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:03 En tarkistanut linkkiä/viitettä,
Mutta oma koulutuksessa saatu ja myöhemmässä elämässä saatu tieto ja mittauksellinen tieto antaa pohjaksi jotta hammasratas kosketuksillilakin väänön ja tehon siirron häviö on 30-60% .. jountuu hammasratteiden kosketuspinta-aloista ja hammasratteiden kehien suhteista.. ..löydät ehkä kuukeloinneilla selityksen tai koneinsiiröiden oppimääristä tahi voinet laskeskella voimavektoreita kehillä..
Mistähän ruosteisista laitteista olet koulutuksen saanut?
Jos hammaskosketuksen tehohäviöt olisi kertomaasi luokkaa 30-60%, ei monikaan auto jaksaisi edes kulkea.
Hammasrattaiden kosketuksia kun autossa kertyy väkisin useampia.
Ja vaihteistot ja tasauspyörästöt huutaisivat punaisena hoosiannaa. :geek:
Hammaspyörien tehonsiirron hyötysuhde voi yltää jopa 98 %:iin. (Hamrock, B. ym. 2006, 607.)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2
Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2120
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Susa kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:20
Molli kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:03 En tarkistanut linkkiä/viitettä,
Mutta oma koulutuksessa saatu ja myöhemmässä elämässä saatu tieto ja mittauksellinen tieto antaa pohjaksi jotta hammasratas kosketuksillilakin väänön ja tehon siirron häviö on 30-60% .. jountuu hammasratteiden kosketuspinta-aloista ja hammasratteiden kehien suhteista.. ..löydät ehkä kuukeloinneilla selityksen tai koneinsiiröiden oppimääristä tahi voinet laskeskella voimavektoreita kehillä..
Mistähän ruosteisista laitteista olet koulutuksen saanut?
Jos hammaskosketuksen tehohäviöt olisi kertomaasi luokkaa 30-60%, ei monikaan auto jaksaisi edes kulkea.
Hammasrattaiden kosketuksia kun autossa kertyy väkisin useampia.
Ja vaihteistot ja tasauspyörästöt huutaisivat punaisena hoosiannaa. :geek:
Hammaspyörien tehonsiirron hyötysuhde voi yltää jopa 98 %:iin. (Hamrock, B. ym. 2006, 607.)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2
On toi yli 99,9% hyötysuhde kytkimeltä pyörän napaan silti kova suoritus. Ei voi muuta sanoa kun Scania-lippistä nostaa!

Hihasta olisin itse ravistanut että jo pelkässä tasauspyörästössä palaa tehoja enemmän. Eli jos tosiaan mukana on koko voimansiirto, kuten tuossa mainostavat.
Lord knows I'm a Voodoo Child
Susa
Reactions:
Viestit: 7826
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Eikö tuossa Scaniassa ollut kyse vain vaihteistosta?
Kova se on silti, mutta vaihteistot h-autoissa ovat yli 90% varmaan kaikissa,
lukuun ottamatta joitakin itäautoja. :D
Koko voimansiirto, moottorista renkaisiin, hukannee 10%±jotakin luokkaa h-autossa. :geek:

No näköjään pyörännapaan asti Scanian miehet lupasivat, mutta he lienevät ne Lyden lupaamat miljoonat saaneet, ja kehittäneet laitteitaan tehokkaammiksi. 8-)
Viimeksi muokannut Susa, 24 Huhti 2024, 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin