Sähköautoilun tulevaisuus ?

Avatar
Jalo Arkkivalo
Reactions:
Viestit: 2121
Liittynyt: 13 Helmi 2023, 08:31

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Jalo Arkkivalo »

Susa kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:53 Eikö tuossa Scaniassa ollut kyse vain vaihteistosta?
Kova se on silti, mutta vaihteistot h-autoissa ovat yli 90% varmaan kaikissa,
lukuun ottamatta joitakin itäautoja. :D
Koko voimansiirto, moottorista renkaisiin, hukannee 10%±jotakin luokkaa h-autossa. :geek:
Emminä noista autokauppiaista tiijä. Näinhän siinä lukee:

"Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %."

Tosta voisi olettaa jopa väitteen että moottorilta saakka menee noin paljon napaan. Mitä rojua tässä nyt oletetaan olevan välissä sitten moottorista pyörän napaan? Mene ja tiijä. Ja jos on wolkkarin labrassa mitattu niin sekin voi vaikuttaa. :D

Google-kääntäjässäkään ei taida olla autokauppias-kieltä. :D
Lord knows I'm a Voodoo Child
Susa
Reactions:
Viestit: 7832
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Juu, tarkistin kanikan tekstin ja vähän muokkasin edellistä vastaustani.
Kova on lupaus heillä. :geek:
Paikalla
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1095
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Molli »

Molli kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:03
Susa kirjoitti: 22 Huhti 2024, 22:50 Kuva
Scania Opticruise
Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %.

https://skal.fi/scanian-polttomoottori-sai-paivityksen/
En tarkistanut linkkiä/viitettä,
Mutta oma koulutuksessa saatu ja myöhemmässä elämässä saatu tieto ja mittauksellinen tieto antaa pohjaksi jotta hammasratas kosketuksillilakin väänön ja tehon siirron häviö on 30-60% .. jountuu hammasratteiden kosketuspinta-aloista ja hammasratteiden kehien suhteista.. ..löydät ehkä kuukeloinneilla selityksen tai koneinsiiröiden oppimääristä tahi voinet laskeskella voimavektoreita kehillä..
!!!
Just' näin,
empä viiti enempää,
mutta HUOM
scanikan teksti on varmaan markkinointiosastolta..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Susa
Reactions:
Viestit: 7832
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Molli kirjoitti: 24 Huhti 2024, 23:11
Molli kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:03
Susa kirjoitti: 22 Huhti 2024, 22:50 Kuva
Scania Opticruise
Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %.

https://skal.fi/scanian-polttomoottori-sai-paivityksen/
En tarkistanut linkkiä/viitettä,
Mutta oma koulutuksessa saatu ja myöhemmässä elämässä saatu tieto ja mittauksellinen tieto antaa pohjaksi jotta hammasratas kosketuksillilakin väänön ja tehon siirron häviö on 30-60% .. jountuu hammasratteiden kosketuspinta-aloista ja hammasratteiden kehien suhteista.. ..löydät ehkä kuukeloinneilla selityksen tai koneinsiiröiden oppimääristä tahi voinet laskeskella voimavektoreita kehillä..
!!!
Just' näin,
empä viiti enempää,
mutta HUOM
scanikan teksti on varmaan markkinointiosastolta..
Niin minäkin epäilen, mutta sinun sanomasi 30-60% häviö hammasrataskosketuksessa on absurdi. :geek:
ID10T
Reactions:
Viestit: 11131
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Täällä pääsee laskemaan koko voimansiirron häviöt. Esimerkkitapauksessa päästään n. 16% häviöihin. Laskuri löytyy artikkelin lopusta.

https://x-engineer.org/drivetrain-losses-efficiency/
x-engineer kirjoitti:From our parameters and methodology we got an overall efficiency of the drivetrain of 84.1 %. This means that around 15.9 % of the engine power is lost through the drivetrain.
Paikalla
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1095
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Molli »

...Euroopan autovalmistajamaat, ilmeisesti kipuilevat.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010392518.html
uutisointi kertoo mm:
"HALPOJEN kiinalaisten sähköautojen vyöryn Eurooppaan pysäyttäisivät vain järkälemäiset 50 prosentin tullimaksut, uutisoi talousmedia Financial Times (FT).
Se nojaa Kiinaa seuraavan Rhodium Groupin arvioon, jossa edellä mainittua lukua pienemmillä tulleilla kiinalaiset jäävät voitolle.
Taustalla on EU:n aie asettaa rangaistustulleja autonvalmistajille, joiden epäillään saavan kilpailua vääristävää valtiollista tukea."

jos eulaiset ostaa kohtuuhintaisempaa tuotetta, niin onhan se kumma, jotta eulaisten äänestämät edustajat alkaa kamppaan eulaisten auton ostotottumuksia?
Mitä ilmeisemmin kiinalaisvalmistajat ovat jälleen osoittaneet - Idän ihmeen, minkä japanilaiset muinoin aloittivat, ja nykyään autot, osa elektroniikan tuotteista, tv:t, kamerat, hi-fi japani on laadun tae. Sähköautopuolella kiina-autojen taso ei jää missään euroautolle, tämä omana tuntumana mitä saanu moderneissa autoissa mukana olla..

Tällä hetkellä kiinassa valmistettujen autojen kampitus onnistuisi parhaiten, kun osoittaa sormella venäläisille vientiä .. ihan auton osista alkaen - ja kiinalaisten sulku EU-markkinoilta hyväksytään - vaan vastaveto voi Keski-Euroopalle olla liian kallis? Liekö Macronin, Matarellan, Steinmeierin kantti kestäisi?
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7966
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:58
Susa kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:53 Eikö tuossa Scaniassa ollut kyse vain vaihteistosta?
Kova se on silti, mutta vaihteistot h-autoissa ovat yli 90% varmaan kaikissa,
lukuun ottamatta joitakin itäautoja. :D
Koko voimansiirto, moottorista renkaisiin, hukannee 10%±jotakin luokkaa h-autossa. :geek:
Emminä noista autokauppiaista tiijä. Näinhän siinä lukee:

"Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %."

Tosta voisi olettaa jopa väitteen että moottorilta saakka menee noin paljon napaan. Mitä rojua tässä nyt oletetaan olevan välissä sitten moottorista pyörän napaan? Mene ja tiijä. Ja jos on wolkkarin labrassa mitattu niin sekin voi vaikuttaa. :D

Google-kääntäjässäkään ei taida olla autokauppias-kieltä. :D
Jos VÄÄNNÖSTÄ siirtyy pyörille 99,9% niin silloin on suora vaihdelaatikko ilman välitystä. Tämähän on juuri päinvastoin mitä vaihdelaatikolta halutaan. Vaihdelaatikon kuuluukin muuntaa vääntömomentia ja kierrosnopeutta.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 6047
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

99.9 olisi periaatteessa teknisesti mahdollista voimansiirron suoravedolla moottorin akselista, jolloin laakerin marginaalinen kitka olisi se 0.1% ja alle.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Susa
Reactions:
Viestit: 7832
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Lyde19 kirjoitti: 29 Huhti 2024, 17:43
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:58
Susa kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:53 Eikö tuossa Scaniassa ollut kyse vain vaihteistosta?
Kova se on silti, mutta vaihteistot h-autoissa ovat yli 90% varmaan kaikissa,
lukuun ottamatta joitakin itäautoja. :D
Koko voimansiirto, moottorista renkaisiin, hukannee 10%±jotakin luokkaa h-autossa. :geek:
Emminä noista autokauppiaista tiijä. Näinhän siinä lukee:

"Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %."

Tosta voisi olettaa jopa väitteen että moottorilta saakka menee noin paljon napaan. Mitä rojua tässä nyt oletetaan olevan välissä sitten moottorista pyörän napaan? Mene ja tiijä. Ja jos on wolkkarin labrassa mitattu niin sekin voi vaikuttaa. :D

Google-kääntäjässäkään ei taida olla autokauppias-kieltä. :D
Jos VÄÄNNÖSTÄ siirtyy pyörille 99,9% niin silloin on suora vaihdelaatikko ilman välitystä. Tämähän on juuri päinvastoin mitä vaihdelaatikolta halutaan. Vaihdelaatikon kuuluukin muuntaa vääntömomentia ja kierrosnopeutta.
Kyllä mun käyttö autosta löytyy suora vaihde ja loikkarikin, niiden pikkuvaihteiden lisäksi.
Mutta kyllä ne kaikki menee hammasratasvälityksen kautta. :geek:
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6183
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Brainwashed kirjoitti: 29 Huhti 2024, 17:47 99.9 olisi periaatteessa teknisesti mahdollista voimansiirron suoravedolla moottorin akselista, jolloin laakerin marginaalinen kitka olisi se 0.1% ja alle.

8-)
Tuollainen hyötysuhde vaatii aika eksoottisen laakerin ja minkäänlainen tiiviste tuskin tulee kyseeseen. Ehkä sellaisia on jossain laboratoriolaitteissa, joissa akseli levitoi magneettikentässä tai jonkun kaasupatjan päällä, mutta ne eivät ole kovin kenttäkelpoisia, vaan ottavat kovasti nokkiinsa mikrometrin pölyhiukkasesta väärässä paikassa. En laittaisi autoon.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7966
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Lyde19 kirjoitti: 29 Huhti 2024, 17:43
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:58
Susa kirjoitti: 24 Huhti 2024, 22:53 Eikö tuossa Scaniassa ollut kyse vain vaihteistosta?
Kova se on silti, mutta vaihteistot h-autoissa ovat yli 90% varmaan kaikissa,
lukuun ottamatta joitakin itäautoja. :D
Koko voimansiirto, moottorista renkaisiin, hukannee 10%±jotakin luokkaa h-autossa. :geek:
Emminä noista autokauppiaista tiijä. Näinhän siinä lukee:

"Voimansiirron tehohäviö kytkinakselilta vetopyörän napaan on käytännössä olematon. Moottorin väännöstä siirtyy vetopyörille yli 99,9 %."

Tosta voisi olettaa jopa väitteen että moottorilta saakka menee noin paljon napaan. Mitä rojua tässä nyt oletetaan olevan välissä sitten moottorista pyörän napaan? Mene ja tiijä. Ja jos on wolkkarin labrassa mitattu niin sekin voi vaikuttaa. :D

Google-kääntäjässäkään ei taida olla autokauppias-kieltä. :D
Jos VÄÄNNÖSTÄ siirtyy pyörille 99,9% niin silloin on suora vaihdelaatikko ilman välitystä. Tämähän on juuri päinvastoin mitä vaihdelaatikolta halutaan. Vaihdelaatikon kuuluukin muuntaa vääntömomentia ja kierrosnopeutta.
Valitsemalla sopiva alennusvaihde moottorin väännöstä siirtyy vaikka 150% pyörille. Nopeudessa kuitenkin menetetään vastaavasti.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Aerodynamiselta vastukselta ½ ja 1/3 nykyauton painosta oleva 3-pyörä on ratkaisu kaikkiin sähköautoilun ongelmiin...se olisi 2½ paikkainen.

https://bbs.io-tech.fi/forums/elektroni ... .60/page-3
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 6047
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Neutroni kirjoitti: 29 Huhti 2024, 18:16
Brainwashed kirjoitti: 29 Huhti 2024, 17:47 99.9 olisi periaatteessa teknisesti mahdollista voimansiirron suoravedolla moottorin akselista, jolloin laakerin marginaalinen kitka olisi se 0.1% ja alle.

8-)
Tuollainen hyötysuhde vaatii aika eksoottisen laakerin ja minkäänlainen tiiviste tuskin tulee kyseeseen. Ehkä sellaisia on jossain laboratoriolaitteissa, joissa akseli levitoi magneettikentässä tai jonkun kaasupatjan päällä, mutta ne eivät ole kovin kenttäkelpoisia, vaan ottavat kovasti nokkiinsa mikrometrin pölyhiukkasesta väärässä paikassa. En laittaisi autoon.
Se oli myös pointtini, sarkasmilla höystettynä.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Susa
Reactions:
Viestit: 7832
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 29 Huhti 2024, 18:16
Brainwashed kirjoitti: 29 Huhti 2024, 17:47 99.9 olisi periaatteessa teknisesti mahdollista voimansiirron suoravedolla moottorin akselista, jolloin laakerin marginaalinen kitka olisi se 0.1% ja alle.

8-)
Tuollainen hyötysuhde vaatii aika eksoottisen laakerin ja minkäänlainen tiiviste tuskin tulee kyseeseen. Ehkä sellaisia on jossain laboratoriolaitteissa, joissa akseli levitoi magneettikentässä tai jonkun kaasupatjan päällä, mutta ne eivät ole kovin kenttäkelpoisia, vaan ottavat kovasti nokkiinsa mikrometrin pölyhiukkasesta väärässä paikassa. En laittaisi autoon.
0,1% tarkoittaa Scanian 6-koneen kanssa 0,8hv tehohäviötä, mikä kuulostaa kyllä aivan uskottavalta lukemalta.
Ei hyvä vaidelaatikko nyt kovin raskas ole pyörittää.
:geek:
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6183
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 30 Huhti 2024, 13:46 0,1% tarkoittaa Scanian 6-koneen kanssa 0,8hv tehohäviötä, mikä kuulostaa kyllä aivan uskottavalta lukemalta.
Ei hyvä vaidelaatikko nyt kovin raskas ole pyörittää.
No se uskoo, jolle se kuulostaa uskottavalta. Kyllä sitä kahelimpiinkin uskomuksiin uskotaan. Minusta se ei kuulosta alkuunkaan uskottavalta enkä äkkiseltään löytänyt ainoatakaan lähdettä mikä tukisi tuollaista väitettä. Yleensä yksittäisen hammaspyörävälityksen hyötysuhteet ovat 95-99 %, Kuorma-auton vaihdelaatikon tarkkuushiotut ja superkovaksi karkaistut ja pinnoitetut hammaspyörät lienevät tuon haitarin yläpäässä mutta kuorma-autossa niitä on minimissäänkin kolme paria, kaksi vaihteistossa ja yksi vaihteistosta tasauspyörästölle. Tuossa puhuttiin koko voimansiirrosta mihin tulee häivöt nivelakseleista, pyörän napojen laakereista, stefoista ym. tilpehööreistä päälle. Ja jos hammaspyörät lilluvat vaihteistoöljyssä niin kuin autojen vaihdelaatikoissa ja perissä yleensä, se lisää häviöitä.
Vastaa Viestiin