Lentokoneet ja ilmailu

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 12 Maalis 2023, 15:10
Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 13:37
Tuulispää kirjoitti: 12 Maalis 2023, 07:51
Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 06:49
Olen pahoillani tuottamastani pettymyksestä, kun uskoit minun tietäväni kaiken lentokoneiden turbiinimoottoreiden fysiikasta ja tekniikasta. Mutta minäkin olen pettynyt nuoren naisen käytöksestä vanhempia kohtaan. Mitä siellä kouluissa oikein opetetaan yhteiskunnan normeista? Ei opeteta edes elämää parisuhteessa, kun mätkitään jo alkutaipaleella toista plättyyn, jos ei suostuta olemaan samaa mieltä asioista.
Itsehän sä täällä lyöt leimakirvestä jos sua hiemankin korjaa oikeille raiteille.
Minähän olen tyytyväinen korjausesityksistä, kun olen niitä ihan pyytänyt. Siihenhän minä taas en voi vaikuttaa, miten kommettini käsitetään - ÄO-korrelaatio.
Tällä palstalla on kaksi professoria jotka ovat sukupuolittaneet minut naiseksi. Samana päivänä kun edellinen lopetti komentoinnit palstalla, liittyi toinen palstalle muutamaa tuntia myöhemmin. :jaaa?:

Oletko Suomelan Sami ?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 12 Maalis 2023, 15:10
Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 13:37
Tuulispää kirjoitti: 12 Maalis 2023, 07:51
Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 06:49
Olen pahoillani tuottamastani pettymyksestä, kun uskoit minun tietäväni kaiken lentokoneiden turbiinimoottoreiden fysiikasta ja tekniikasta. Mutta minäkin olen pettynyt nuoren naisen käytöksestä vanhempia kohtaan. Mitä siellä kouluissa oikein opetetaan yhteiskunnan normeista? Ei opeteta edes elämää parisuhteessa, kun mätkitään jo alkutaipaleella toista plättyyn, jos ei suostuta olemaan samaa mieltä asioista.
Itsehän sä täällä lyöt leimakirvestä jos sua hiemankin korjaa oikeille raiteille.
Minähän olen tyytyväinen korjausesityksistä, kun olen niitä ihan pyytänyt. Siihenhän minä taas en voi vaikuttaa, miten kommettini käsitetään - ÄO-korrelaatio.
Tällä palstalla on kaksi professoria jotka ovat sukupuolittaneet minut naiseksi. Samana päivänä kun edellinen lopetti komentoinnit palstalla, liittyi toinen palstalle muutamaa tuntia myöhemmin. :jaaa?:

Oletko Suomelan Sami ?
Kontra
Reactions:
Viestit: 2772
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Vaimo oli juuri tikahtua nauruun, kuuli miehellä olevan nimenä Susa. Väittää ettei voi olla totta, vaan kyllä "Susa" nyt naruttaa.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3175
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 16:00 Vaimo oli juuri tikahtua nauruun, kuuli miehellä olevan nimenä Susa. Väittää ettei voi olla totta, vaan kyllä "Susa" nyt naruttaa.
Minäkin luulin, että susa on lyhenne susannasta :o
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1677
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Stalker »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005312368.html
Kyllä yhtä norjalaista nauratti hyvästi, kun yhden miehen nimi oli Kari.
Susa
Reactions:
Viestit: 7612
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 16:00 Vaimo oli juuri tikahtua nauruun, kuuli miehellä olevan nimenä Susa. Väittää ettei voi olla totta, vaan kyllä "Susa" nyt naruttaa.
En ole kertonut sukupuoltani missään vaiheessa, kerroin vain palstan kahden professorin sukupuolittaneen minua.
Kysessä on vain nimimerki, jos se on nimistä koostuva se voi olla mainittu Suomelan Sami tai Sanna, tai Sulo Salmela ehkäpä Salme Sulola?
Tuskinpa sukupuolellani on keskustelun osalta mitään väliä?
Viimeksi muokannut Susa, 12 Maalis 2023, 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2772
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Stalker kirjoitti: 12 Maalis 2023, 17:42 https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005312368.html
Kyllä yhtä norjalaista nauratti hyvästi, kun yhden miehen nimi oli Kari.
Se minua ihmetyttää, että SULO ja KAINO ovat vain miehen nimiä. Naapurista kuoli äskettäin sotavereraani Kaino.
Erästä Kainoa sanottiin Ujoksi.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2772
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Susa kirjoitti: 12 Maalis 2023, 18:19
Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 16:00 Vaimo oli juuri tikahtua nauruun, kuuli miehellä olevan nimenä Susa. Väittää ettei voi olla totta, vaan kyllä "Susa" nyt naruttaa.
En ole kertonut sukupuoltani missään vaiheessa, kerroin vain palstan kahden professorin sukupuolittaneen minua.
Kysessä on vain nimimerki, jos se on nimistä koostuva se voi olla mainittu Suomelan Sami tai Sanna, tai Sulo Salmela ehkäpä Salme Sulola?
Tuskinpa sukupuolellani on keskustelun osalta mitään väliä?
Kyllä on keskustelijoiden on sentään hyvä tietää kumpaa sukupuolta edustaa.
Minä en tiedä pastalla yhtään professoria, mutta tohtoreita lienee, yksi yliopistolehtori tai dosentti, ehkä proffa melko varmasti on.
Susa
Reactions:
Viestit: 7612
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kyllä täällä eräs nimesi itsensä professoriksi, mutta lopetti kommentoinnin eräänä päivänä.
Mutta merkitystä keskustelussa on sukupuolella?
Kontra
Reactions:
Viestit: 2772
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Susa kirjoitti: 12 Maalis 2023, 18:57 Kyllä täällä eräs nimesi itsensä professoriksi, mutta lopetti kommentoinnin eräänä päivänä.
Mutta merkitystä keskustelussa on sukupuolella?
Oletko todella sitä mieltä, ettei keskustelussa sukupuolella ole merkitystä? Mitä tuosta voidaankaan päätellä?
Kontra
Reactions:
Viestit: 2772
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Eikö nyt löydy termodynamiikan ymmärtäjiä, vai eikö aihe kiinnosta?
Millainen yhtälö osoittaa, että pieni polttokammio tuottaa suuremman hyötysuhteen kuin suuri kammio?

Lämpövoimakoneen idea

Kun tietty ilmamäärä kuumennetaan tietyllä polttoenergialla ja vapautetaan, saadaan ilmalle tuotettua sitä suurempi liike-energia, mitä pienemmässä tilassa tuo ilma kuumennetaan. Kaksi eri kokoista polttokammiota, joissa on yhtä suuri suljettava pakoilman aukko. Kun poltto on tapahtunut, ja pakoaukko avataan, kaasuvirtaus suuresta kammiosta kestää kauemmin kuin pienestä kammiosta, josta kaasun virtausteho hyödynnettävänä liike-energiana ja lämpönä on suurempi. Kun pieni kammio tyhjenee nopeammin, se voidaan täyttää uudelleen nopeammin kuin suuri kammio. Toki pienen kammion täyttö uudelleen vaatii enemmän energiaa vastapaineen vastustaessa täyttöä, kuin suuren kammion täyttö, mutta ei vaadi kaikkea kammoin tuottamaa liike-energiaa. (Polttokammion täyttämiseen ilmalla voi kulua jopa valtaosa tuotetusta energiasta.) Kun pieni kammio voidaan täyttää toistuvasti uudelleen nopeammin, siitä saadaan silloin hyötytehoakin enemmän. Polttoainetta jatkuvassa prosessissa tietenkin kuluu ajallisesti enemmän silloin. Jos polttoainetta syötetään molempiin kammioihin samalla nopeudella (g/s), myös suuren kammion teho kasvaa, mutta se ei kasva kuitenkaan yhtä suureksi kuin pienen kammion teho, eli hyötysuhde pienellä kammiolla on suurempi.
Tuo esimerkki on analoginen suihkumoottorissa. Yliäänimatkustajakone Concorden moottori Rolls-Royce & Snecma Olympus 4 kpl oli aikanaan tehokkain kaasuturbiinikone hyötysuhde 43 %. Mäntämoottorissa perusidea on sama, mutta kaasuvirtauksen liike-energiaa ei hyödynnetä, vaan sylinterin (polttokammion) paine-energia hyödynnetään suoraan mäntää työntäväksi voimaksi. Kaksitahti-turboahdettu laivadieselmoottorijätti Värtsilä-Shulzer RT96-C hyötysuhde 52 % (Wiki).
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja MooM »

Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 15:47 Susa
Älä sitten johdata harhaan, jos haluat esiintyä miehenä. Suomen kielessä usein nimessä on sama runko naisen ja miehen niessä - esim naisen nimi päättyy a-kirjaimeen miehen i-hin tai o-hon tms. Eli Susi:n kyllä tunnistaisi mieheksi.
Vai niin. Tuo pätee lähinnä latinalaistaustaisiin (suomalaistettuihin) nimiin, ei alkuperäisiin suomenkielisiin (Jukka, Pekka...). Ja niissäkin on vaihtelua, esim Juhana tai Mari. Eli suomessa ei nimestä voi päätellä tuon perusteella mitään, vaan se määrää, miten nimeä on annettu eri sukupuolille. Susa tietenkin on yleinen naisen nimi tai lempinimi ja siksi oletus on ihan järkevä - sikäli kun tarvitsee olettaa mitään. Eihän näissä keskusteluissa ole mitään väliä, mitä sukupuolta kukakin on? Korkeintaan silloin, jos puhutaan omista kokemuksista nimenomaan sukupuolensa edustajana.

Susi muuten on naisen nimi monessa kielessä. Kari samoin. Pekkaakin luullaan usein naiseksi, kun nimi on usein rebecan lempinimi. Juhana vasta saakin kohdata vääriä sukupuolituksia :D

Myös avatar luo automaattisesti vahvan mielikuvan sukupuolesta, siis jos siinä esiintyy henkilö. Ilmiönä mielenkiintoinen. Vanhalta palstalta tiedän yhden, jolla oli nuoren miehen kuva ja kyse on eläkeikäisestä naisesta. Olin aika yllättynyt, kun tapasimme irl. Hän siis kirjoitti aika yleisluontoisista asioista eikä juurikaan kuvannut missään persoonaansa tai tekemisiään niin, että se olisi vaikuttanut mielikuvaan.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja MooM »

Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 19:46
Susa kirjoitti: 12 Maalis 2023, 18:57 Kyllä täällä eräs nimesi itsensä professoriksi, mutta lopetti kommentoinnin eräänä päivänä.
Mutta merkitystä keskustelussa on sukupuolella?
Oletko todella sitä mieltä, ettei keskustelussa sukupuolella ole merkitystä? Mitä tuosta voidaankaan päätellä?
Miksi sillä olisi? Siis jos ei puhuta sukupuoleen liittyvistä omista kokemuksista?

Se on totta, että useimmilla ihmisillä on vaistomaisesti halu tietää sukupuoli ja jos se ei ole selvästi tunnistettavissa, se jotenkin ärsyttää.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Kontra
Reactions:
Viestit: 2772
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

MooM kirjoitti: 13 Maalis 2023, 16:22
Kontra kirjoitti: 12 Maalis 2023, 15:47 Susa
Älä sitten johdata harhaan, jos haluat esiintyä miehenä. Suomen kielessä usein nimessä on sama runko naisen ja miehen niessä - esim naisen nimi päättyy a-kirjaimeen miehen i-hin tai o-hon tms. Eli Susi:n kyllä tunnistaisi mieheksi.
Vai niin. Tuo pätee lähinnä latinalaistaustaisiin (suomalaistettuihin) nimiin, ei alkuperäisiin suomenkielisiin (Jukka, Pekka...). Ja niissäkin on vaihtelua, esim Juhana tai Mari. Eli suomessa ei nimestä voi päätellä tuon perusteella mitään, vaan se määrää, miten nimeä on annettu eri sukupuolille. Susa tietenkin on yleinen naisen nimi tai lempinimi ja siksi oletus on ihan järkevä - sikäli kun tarvitsee olettaa mitään. Eihän näissä keskusteluissa ole mitään väliä, mitä sukupuolta kukakin on? Korkeintaan silloin, jos puhutaan omista kokemuksista nimenomaan sukupuolensa edustajana.

Susi muuten on naisen nimi monessa kielessä. Kari samoin. Pekkaakin luullaan usein naiseksi, kun nimi on usein rebecan lempinimi. Juhana vasta saakin kohdata vääriä sukupuolituksia :D

Myös avatar luo automaattisesti vahvan mielikuvan sukupuolesta, siis jos siinä esiintyy henkilö. Ilmiönä mielenkiintoinen. Vanhalta palstalta tiedän yhden, jolla oli nuoren miehen kuva ja kyse on eläkeikäisestä naisesta. Olin aika yllättynyt, kun tapasimme irl. Hän siis kirjoitti aika yleisluontoisista asioista eikä juurikaan kuvannut missään persoonaansa tai tekemisiään niin, että se olisi vaikuttanut mielikuvaan.
Minähän puhuin vain nimistä joissa on sama runko, ja vain viimeinen kirjain osoittaa sukupuolen – yleensä.
Naisten ja miesten nimissä voi olla viimeisinä kirjaimina ihan mitä kirjaimia tahansa, eikä niistä voi tietenkään päätellä kummalle se on tarkoitettu.
…….
Miksi kommentoit vain off-topic aihetta? Kommentoisit sentään muistakin esille ottamistani aiheista. Miksi et halua kommentoida, vaikka jotkut aiheet luulisi fyysiikkaa tuntavaa kiinnostavan, ja akateemisena ihmisenä historiakin varmaa sydäntä lähellä? Miksi ei kukaan halua matemaattisesti osoittaa, miksi pienestä polttokammoista saa paremman hyötysuhteen kuin suuremmasta kammoista.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

En tiedä johtuuko saamani paskamyrsky lentokoneen suunnittelijana siitä, etten ole opiskellut polilla ?

https://pik.ayy.fi/wordpress/home/pik-s ... ntokoneet/

Pik-3 on mielestäni hieno.
PIK-3a.JPG
Vastaa Viestiin