Lentokoneet ja ilmailu

Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tuolla edellä esitin koosteessa "Liikennelentokoneiden turbiinimoottoreista" lämpövoimakoneiden periaatteen kahden eri kokoisen polttokammion esimerkillä. Muutin esimerkin helpommin ymmärrettävään muotoon. Matemaattinen todistus siitä puuttuu, ja olisi toivottavaa, että joku sellaiseen kiinnostuisi ryhtymään.

Lämpövoimakoneen idea

Kun tietty ilmamäärä kuumennetaan tietyllä polttoenergialla ja vapautetaan, saadaan ilmalle tuotettua sitä suurempi liike-energia, mitä pienemmässä tilassa tuo ilma kuumennetaan. On kaksi eri kokoista polttokammiota, joissa on suljettava pakoilman aukko. Aukkojen suhde on sellainen, että pienemmän kammion pienestä aukosta virtaus kestää yhtä kauan, kuin suuren kammion suuresta aukosta.

Kun poltto on tapahtunut ja pakoaukko avataan, kaasun massavirta kummastakin aukosta on yhtä suuri, mutta pienemmästä virtausnopeus on suurempi, jolloin liike-energiakin on suurempi kun nopeus on energiayhtälössä neliöön E = ½ mv².
Pumppausenergia polttokammion täyttämiseen ilmalla uudelleen otetaan tuosta pakoilman virtausenergiasta, ja pienen kammion vastapaineen ollessa suurempi, sen täyttö vaatii pumppausenergiaa enemmän kuin suuren kammion täyttö. Kuitenkin kun suihkun nopeus on neliöön, pienen kammion hyötysuhde on parempi, ja ylimääräistä energiaa suihkuun jää enemmän.
Polttokammion täyttämiseen ilmalla voi kulua jopa valtaosa kammion tuottamasta liike-energiasta.

Tuo esimerkki on analoginen suihkumoottorissa. Yliäänimatkustajakone Concorden moottori Rolls-Royce & Snecma Olympus 4 kpl oli aikanaan tehokkain kaasuturbiinikone hyötysuhde 43 %, (ehkä on sitä vieläkin).
……
Mäntämoottorissa perusidea on analoginen. Mitä suuremmaksi sylinterin puristustahtipaine saadaan nostetuksi, sitä suuremmaksi työtahtipaine kasvaa, ja sitä enemmän jää puristustahdin vaatimasta energiasta hyötyenergiaksi.
Kaksitahti-turboahdettu laivadieselmoottorijätti Värtsilä-Shulzer RT96-C hyötysuhde 52 % (Wiki).
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Fokker F-26 Phantom:
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Päivitin koosteeni "Liikennelentokoneiden tyrbiinimoottoreista".
Muutin sivulla 3 "Lämpövoimakoneen idean" edellä kuvatuksi. Olisin lisännyt vielä matemaattisen selityksen, mutta kukaan ei ole kiinnostunut syventymään ko termodynamiikkaan. Ja pari typoa korjasin.

https://www.dropbox.com/s/akb1pyvz6ay3w ... a.pdf?dl=0
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Kontra kirjoitti: 19 Maalis 2023, 16:17 Päivitin koosteeni "Liikennelentokoneiden tyrbiinimoottoreista".
Muutin sivulla 3 "Lämpövoimakoneen idean" edellä kuvatuksi. Olisin lisännyt vielä matemaattisen selityksen, mutta kukaan ei ole kiinnostunut syventymään ko termodynamiikkaan. Ja pari typoa korjasin.

https://www.dropbox.com/s/akb1pyvz6ay3w ... a.pdf?dl=0
Koska ohivirtausmoottorin kokoa ei voida enää skaalamaalla suurentaa...arvelen, että planeettavaihteella saataisiin shaft power isommalle fanille jatkossa.

Se on mun innovaatio aiheeseen. Ellei ole jo keksitty.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tuulispää kirjoitti: 19 Maalis 2023, 16:52
Kontra kirjoitti: 19 Maalis 2023, 16:17 Päivitin koosteeni "Liikennelentokoneiden tyrbiinimoottoreista".
Muutin sivulla 3 "Lämpövoimakoneen idean" edellä kuvatuksi. Olisin lisännyt vielä matemaattisen selityksen, mutta kukaan ei ole kiinnostunut syventymään ko termodynamiikkaan. Ja pari typoa korjasin.

https://www.dropbox.com/s/akb1pyvz6ay3w ... a.pdf?dl=0
Koska ohivirtausmoottorin kokoa ei voida enää skaalamaalla suurentaa...arvelen, että planeettavaihteella saataisiin shaft power isommalle fanille jatkossa.

Se on mun innovaatio aiheeseen. Ellei ole jo keksitty.
Koosteeni sivulla 5 kirjoitin:
"Roottorit pyörivät vapaasti toistensa suhteen. Puhallin-mp-roottori pyörii 2000 - 4250 r/min ja kp-roottori 10000 - >15000 r/min (20000 r PW). Puhallinta voi pyörittää myös kolmas turbiini voima-akselilla (R&R) tai mp-akseli ahtimen rummun sisällä sijaitsevan alennusvaihteen kautta (P&W)."
Tuo Pratt & Whitneyn alennusvaihde voi olla planeettavaihteisesto.

(Planeettavaihteisto on meikäläiselle hyvin tuttu apparaatti fillareista. Oli aluksi kirottu viheiliäinen keksintö - kun oli sen putsannut ja laittanut vaseliinit ja kasannut, eihän se pelannut. Auki vaan ja homma alusta. Joku pikkuosa oli väärässä paikassa tai nurinpäin. No löytyihän se oikea järjestys. Mutta seuraavalla kerralla sukulaisen fillarin navan huollossa ei muistanut enää oikeaa järjestystä, ja sama rulisanssi taas alusta hermoja raastavasti. No sitten pyöräliikkeessä tuli juttua ko kiusankappaleesta, ja mekaanikko säälistä antoi hajotuskuvan navan osista. Johan homma helpotti seuraavaalla kerralla.)
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Kyllä tuo Pratt & Whitneyn alennusvaihde täytyy olla planeettavaihteisto, ei puhallin ja ahdin muuten voi olla samalla akselilinjalla. Onhan kyllä potkuriturbiinin potkuri ja ahdin kuitenkin kai yleensä eri akselilinjalla, mutta potkuri tuskin pystyisikään ahtaamaan ilmaa ahtimelle yhtä tehokkaasti kuin puhallin.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Juuuh.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Suihkarit liikkuu lujaa:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Japanilla on kova luu kehitteillä:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Mistä saa erillaista kolmiorimaa leikkauttaa ?

Onko olemassa joku erikoissahaamo ?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

20230325_110005.jpg
Miten tämä liittyy ilmailuun?
Susa
Reactions:
Viestit: 7624
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 25 Maalis 2023, 11:07 20230325_110005.jpg
Miten tämä liittyy ilmailuun?
Sabatier
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1678
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Opettaja, opettaja, minä tiedän!
Mars lentokone sinne laskeuduttuaan käyttää Sabatier prosessia.
Susa
Reactions:
Viestit: 7624
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Mars on niin vihamielin paikka, että siellä tarvitaan järeät aseet.
Kuva
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneet ja ilmailu

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 25 Maalis 2023, 13:17 Mars on niin vihamielin paikka, että siellä tarvitaan järeät aseet.
Kuva
Mikä tuo on ?
Vastaa Viestiin