Lentokoneet ja ilmailu
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Tuolla edellä esitin koosteessa "Liikennelentokoneiden turbiinimoottoreista" lämpövoimakoneiden periaatteen kahden eri kokoisen polttokammion esimerkillä. Muutin esimerkin helpommin ymmärrettävään muotoon. Matemaattinen todistus siitä puuttuu, ja olisi toivottavaa, että joku sellaiseen kiinnostuisi ryhtymään.
Lämpövoimakoneen idea
Kun tietty ilmamäärä kuumennetaan tietyllä polttoenergialla ja vapautetaan, saadaan ilmalle tuotettua sitä suurempi liike-energia, mitä pienemmässä tilassa tuo ilma kuumennetaan. On kaksi eri kokoista polttokammiota, joissa on suljettava pakoilman aukko. Aukkojen suhde on sellainen, että pienemmän kammion pienestä aukosta virtaus kestää yhtä kauan, kuin suuren kammion suuresta aukosta.
Kun poltto on tapahtunut ja pakoaukko avataan, kaasun massavirta kummastakin aukosta on yhtä suuri, mutta pienemmästä virtausnopeus on suurempi, jolloin liike-energiakin on suurempi kun nopeus on energiayhtälössä neliöön E = ½ mv².
Pumppausenergia polttokammion täyttämiseen ilmalla uudelleen otetaan tuosta pakoilman virtausenergiasta, ja pienen kammion vastapaineen ollessa suurempi, sen täyttö vaatii pumppausenergiaa enemmän kuin suuren kammion täyttö. Kuitenkin kun suihkun nopeus on neliöön, pienen kammion hyötysuhde on parempi, ja ylimääräistä energiaa suihkuun jää enemmän.
Polttokammion täyttämiseen ilmalla voi kulua jopa valtaosa kammion tuottamasta liike-energiasta.
Tuo esimerkki on analoginen suihkumoottorissa. Yliäänimatkustajakone Concorden moottori Rolls-Royce & Snecma Olympus 4 kpl oli aikanaan tehokkain kaasuturbiinikone hyötysuhde 43 %, (ehkä on sitä vieläkin).
……
Mäntämoottorissa perusidea on analoginen. Mitä suuremmaksi sylinterin puristustahtipaine saadaan nostetuksi, sitä suuremmaksi työtahtipaine kasvaa, ja sitä enemmän jää puristustahdin vaatimasta energiasta hyötyenergiaksi.
Kaksitahti-turboahdettu laivadieselmoottorijätti Värtsilä-Shulzer RT96-C hyötysuhde 52 % (Wiki).
Lämpövoimakoneen idea
Kun tietty ilmamäärä kuumennetaan tietyllä polttoenergialla ja vapautetaan, saadaan ilmalle tuotettua sitä suurempi liike-energia, mitä pienemmässä tilassa tuo ilma kuumennetaan. On kaksi eri kokoista polttokammiota, joissa on suljettava pakoilman aukko. Aukkojen suhde on sellainen, että pienemmän kammion pienestä aukosta virtaus kestää yhtä kauan, kuin suuren kammion suuresta aukosta.
Kun poltto on tapahtunut ja pakoaukko avataan, kaasun massavirta kummastakin aukosta on yhtä suuri, mutta pienemmästä virtausnopeus on suurempi, jolloin liike-energiakin on suurempi kun nopeus on energiayhtälössä neliöön E = ½ mv².
Pumppausenergia polttokammion täyttämiseen ilmalla uudelleen otetaan tuosta pakoilman virtausenergiasta, ja pienen kammion vastapaineen ollessa suurempi, sen täyttö vaatii pumppausenergiaa enemmän kuin suuren kammion täyttö. Kuitenkin kun suihkun nopeus on neliöön, pienen kammion hyötysuhde on parempi, ja ylimääräistä energiaa suihkuun jää enemmän.
Polttokammion täyttämiseen ilmalla voi kulua jopa valtaosa kammion tuottamasta liike-energiasta.
Tuo esimerkki on analoginen suihkumoottorissa. Yliäänimatkustajakone Concorden moottori Rolls-Royce & Snecma Olympus 4 kpl oli aikanaan tehokkain kaasuturbiinikone hyötysuhde 43 %, (ehkä on sitä vieläkin).
……
Mäntämoottorissa perusidea on analoginen. Mitä suuremmaksi sylinterin puristustahtipaine saadaan nostetuksi, sitä suuremmaksi työtahtipaine kasvaa, ja sitä enemmän jää puristustahdin vaatimasta energiasta hyötyenergiaksi.
Kaksitahti-turboahdettu laivadieselmoottorijätti Värtsilä-Shulzer RT96-C hyötysuhde 52 % (Wiki).
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Fokker F-26 Phantom:
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Päivitin koosteeni "Liikennelentokoneiden tyrbiinimoottoreista".
Muutin sivulla 3 "Lämpövoimakoneen idean" edellä kuvatuksi. Olisin lisännyt vielä matemaattisen selityksen, mutta kukaan ei ole kiinnostunut syventymään ko termodynamiikkaan. Ja pari typoa korjasin.
https://www.dropbox.com/s/akb1pyvz6ay3w ... a.pdf?dl=0
Muutin sivulla 3 "Lämpövoimakoneen idean" edellä kuvatuksi. Olisin lisännyt vielä matemaattisen selityksen, mutta kukaan ei ole kiinnostunut syventymään ko termodynamiikkaan. Ja pari typoa korjasin.
https://www.dropbox.com/s/akb1pyvz6ay3w ... a.pdf?dl=0
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Koska ohivirtausmoottorin kokoa ei voida enää skaalamaalla suurentaa...arvelen, että planeettavaihteella saataisiin shaft power isommalle fanille jatkossa.Kontra kirjoitti: ↑19 Maalis 2023, 16:17 Päivitin koosteeni "Liikennelentokoneiden tyrbiinimoottoreista".
Muutin sivulla 3 "Lämpövoimakoneen idean" edellä kuvatuksi. Olisin lisännyt vielä matemaattisen selityksen, mutta kukaan ei ole kiinnostunut syventymään ko termodynamiikkaan. Ja pari typoa korjasin.
https://www.dropbox.com/s/akb1pyvz6ay3w ... a.pdf?dl=0
Se on mun innovaatio aiheeseen. Ellei ole jo keksitty.
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Koosteeni sivulla 5 kirjoitin:Tuulispää kirjoitti: ↑19 Maalis 2023, 16:52Koska ohivirtausmoottorin kokoa ei voida enää skaalamaalla suurentaa...arvelen, että planeettavaihteella saataisiin shaft power isommalle fanille jatkossa.Kontra kirjoitti: ↑19 Maalis 2023, 16:17 Päivitin koosteeni "Liikennelentokoneiden tyrbiinimoottoreista".
Muutin sivulla 3 "Lämpövoimakoneen idean" edellä kuvatuksi. Olisin lisännyt vielä matemaattisen selityksen, mutta kukaan ei ole kiinnostunut syventymään ko termodynamiikkaan. Ja pari typoa korjasin.
https://www.dropbox.com/s/akb1pyvz6ay3w ... a.pdf?dl=0
Se on mun innovaatio aiheeseen. Ellei ole jo keksitty.
"Roottorit pyörivät vapaasti toistensa suhteen. Puhallin-mp-roottori pyörii 2000 - 4250 r/min ja kp-roottori 10000 - >15000 r/min (20000 r PW). Puhallinta voi pyörittää myös kolmas turbiini voima-akselilla (R&R) tai mp-akseli ahtimen rummun sisällä sijaitsevan alennusvaihteen kautta (P&W)."
Tuo Pratt & Whitneyn alennusvaihde voi olla planeettavaihteisesto.
(Planeettavaihteisto on meikäläiselle hyvin tuttu apparaatti fillareista. Oli aluksi kirottu viheiliäinen keksintö - kun oli sen putsannut ja laittanut vaseliinit ja kasannut, eihän se pelannut. Auki vaan ja homma alusta. Joku pikkuosa oli väärässä paikassa tai nurinpäin. No löytyihän se oikea järjestys. Mutta seuraavalla kerralla sukulaisen fillarin navan huollossa ei muistanut enää oikeaa järjestystä, ja sama rulisanssi taas alusta hermoja raastavasti. No sitten pyöräliikkeessä tuli juttua ko kiusankappaleesta, ja mekaanikko säälistä antoi hajotuskuvan navan osista. Johan homma helpotti seuraavaalla kerralla.)
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Kyllä tuo Pratt & Whitneyn alennusvaihde täytyy olla planeettavaihteisto, ei puhallin ja ahdin muuten voi olla samalla akselilinjalla. Onhan kyllä potkuriturbiinin potkuri ja ahdin kuitenkin kai yleensä eri akselilinjalla, mutta potkuri tuskin pystyisikään ahtaamaan ilmaa ahtimelle yhtä tehokkaasti kuin puhallin.
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Juuuh.
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Suihkarit liikkuu lujaa:
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Japanilla on kova luu kehitteillä:
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Mistä saa erillaista kolmiorimaa leikkauttaa ?
Onko olemassa joku erikoissahaamo ?
Onko olemassa joku erikoissahaamo ?
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Miten tämä liittyy ilmailuun?
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Opettaja, opettaja, minä tiedän!
Mars lentokone sinne laskeuduttuaan käyttää Sabatier prosessia.
Mars lentokone sinne laskeuduttuaan käyttää Sabatier prosessia.
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Mars on niin vihamielin paikka, että siellä tarvitaan järeät aseet.
Re: Lentokoneet ja ilmailu
Mikä tuo on ?