Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Ja sen verran vielä, että jos mekaanisesti puristetaan puu tiheämmäksi ja samalla rikotaan puun kuiturakenne niin ei se välttämättä lujemmaksi tule vaikka Tuulispää niin väittää.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:46Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:20Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 11:05No mulla lienee edelleen puristamisen m-ennätys 1400 kg/m3.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 10:49
Olisit triljonääri, jos et hölöttäisi kaikkia innovaatioitasi maailmalle. Sanokaa minun sanoneen, että het'kohta joku tekee sinun piirustuksilla superluminaalisen avaruusaluksen ja tuulimyllyllä toimivan kiertoratalingon, ehkä myös puukomposiittipanssarivaunun.![]()
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Miksi se ligniini poistetaan? Sehän juuri pitää sen puuaineksen koossa. Puu koostuu 20–30-prosenttisesti ligniinistä, joka on luonnollinen ja voimakas sideaine. Se sitoo selluloosan ja hemiselluloosan toisiinsa ja antaa puulle sen jäykkyyden ja lahonkeston.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 16:59Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:46Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:20Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Sitä on vaikea olla ulostamatta puristuksessa...se on jauhetta kuivana....kyllä se varmaan hyvin pikkuvälit täyttää...ei kai siitä poistu kun 40-50%.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 17:57Miksi se ligniini poistetaan? Sehän juuri pitää sen puuaineksen koossa. Puu koostuu 20–30-prosenttisesti ligniinistä, joka on luonnollinen ja voimakas sideaine. Se sitoo selluloosan ja hemiselluloosan toisiinsa ja antaa puulle sen jäykkyyden ja lahonkeston.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 16:59Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:46Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.Kivikasvo kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:20
Eli litra sinun puukomposiittia painaa 1,4 kg. Ettei vain osaselitys tuolle tiheydelle liene, että laitoit puukerroksien väliin paljon epoksia. Mitähän lie ollut käyttämäsi epoksin tai liiman ominaispaino? Epoksi lienee kuitenkin vettä painavampaa.. Kuiva puu on melko kevyttä, ainakin balsa.
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Eli oikeasti et tiedä mitä teet. Se mainostamasi puukomposiitti on epoksilla liimattua vaneria, jonka lujuus todennäköisesti on heikompi kovan puristuksen jälkeen.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 19:20Sitä on vaikea olla ulostamatta puristuksessa...se on jauhetta kuivana....kyllä se varmaan hyvin pikkuvälit täyttää...ei kai siitä poistu kun 40-50%.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 17:57Miksi se ligniini poistetaan? Sehän juuri pitää sen puuaineksen koossa. Puu koostuu 20–30-prosenttisesti ligniinistä, joka on luonnollinen ja voimakas sideaine. Se sitoo selluloosan ja hemiselluloosan toisiinsa ja antaa puulle sen jäykkyyden ja lahonkeston.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 16:59Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:46
Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Jos tosiaan onnistuisit jollain konstilla se ligniinin poistamaan puusta niin sen jälkeen sillä puulla ei ole minkäänlaista lujuutta. Sellunkeitossa se ligniini liukenee mustalipeään, sieltä se otetaan talteen ja kuivataan jolloin se on tosiaan jauhetta. Ligniini voisi soveltua tulevaisuudessa hiilikuidun raaka-aineeksi esimerkiksi autojen rungoissa, aurinkopaneeleissa ja tuulivoimaloiden roottorien lavoissa.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 19:20Sitä on vaikea olla ulostamatta puristuksessa...se on jauhetta kuivana....kyllä se varmaan hyvin pikkuvälit täyttää...ei kai siitä poistu kun 40-50%.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 17:57Miksi se ligniini poistetaan? Sehän juuri pitää sen puuaineksen koossa. Puu koostuu 20–30-prosenttisesti ligniinistä, joka on luonnollinen ja voimakas sideaine. Se sitoo selluloosan ja hemiselluloosan toisiinsa ja antaa puulle sen jäykkyyden ja lahonkeston.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 16:59Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 15:46
Tuoreessa puussa on vettä n. 50-60 prosenttia. Eli kuivaan puuhun menee ainetta puolet tilavuudesta jos se sinne paineella työnnetään. Eli tehdään esim. painekyllästettyä puuta. Puu on aika huokoinen materiaali. Kun kuivan koivuhalon päähän laittaa saippuavettä ja puhaltaa toisesta päästä niin saippuavesi kuplii. Väitetään, että iso koivu voi imeä jopa 1000 litraa vettä vuorokaudessa. Siellä rungossa käy siis melkoinen virtaus, joten kovin tiheä ei puuaines voi olla.
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Niin...sekä kiinan kiinalaiset ja amerikan kiinalaiset agentit seurasivat tarkasti tekemisiäni yritystakomolla ja saivat aikaan marylandin yliopistossa terästä lujempaa puukomposiittia...poistamatta lainkaan ligniiniä. Eli kyllä sä jäljillä olet kovasti.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 20:33Jos tosiaan onnistuisit jollain konstilla se ligniinin poistamaan puusta niin sen jälkeen sillä puulla ei ole minkäänlaista lujuutta. Sellunkeitossa se ligniini liukenee mustalipeään, sieltä se otetaan talteen ja kuivataan jolloin se on tosiaan jauhetta. Ligniini voisi soveltua tulevaisuudessa hiilikuidun raaka-aineeksi esimerkiksi autojen rungoissa, aurinkopaneeleissa ja tuulivoimaloiden roottorien lavoissa.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 19:20Sitä on vaikea olla ulostamatta puristuksessa...se on jauhetta kuivana....kyllä se varmaan hyvin pikkuvälit täyttää...ei kai siitä poistu kun 40-50%.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 17:57Miksi se ligniini poistetaan? Sehän juuri pitää sen puuaineksen koossa. Puu koostuu 20–30-prosenttisesti ligniinistä, joka on luonnollinen ja voimakas sideaine. Se sitoo selluloosan ja hemiselluloosan toisiinsa ja antaa puulle sen jäykkyyden ja lahonkeston.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 16:59
Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Ikävää, että et tiedä mitä on vaneri. Onko AO alle 70 ?Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 20:13Eli oikeasti et tiedä mitä teet. Se mainostamasi puukomposiitti on epoksilla liimattua vaneria, jonka lujuus todennäköisesti on heikompi kovan puristuksen jälkeen.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 19:20Sitä on vaikea olla ulostamatta puristuksessa...se on jauhetta kuivana....kyllä se varmaan hyvin pikkuvälit täyttää...ei kai siitä poistu kun 40-50%.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 17:57Miksi se ligniini poistetaan? Sehän juuri pitää sen puuaineksen koossa. Puu koostuu 20–30-prosenttisesti ligniinistä, joka on luonnollinen ja voimakas sideaine. Se sitoo selluloosan ja hemiselluloosan toisiinsa ja antaa puulle sen jäykkyyden ja lahonkeston.Tuulispää kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 16:59
Viilut puristetaan samaan suuntaan...jolloin massiivisessa paineessa ( kuin 10-12 km syyvyydessa tai jos 747 olisi nokallaan puristimen päällä )...ne asettuvat hyvin tiiviiksi ja sieltä juoksutetaan kaikki ligniini ja vesi pois.....epoksi korvaa osan nesteestä...sitä kuumennetaan 80 asteeseeen siis prässiä puristamisen aikana.
Paine on niin kova että 5 cm paksut karkaistut teräslevyt käyttyäytyvät puristamisen aikana kuin juustosiivut konsanaan.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tietenkin tiedämme. Se on puuviiluista liimattua levyä. Se, että puristuksessa käytetään ylen määrin painetta ja kyllästetään vaneri epoksilla ei muuta sitä mitenkään oleellisesti, paitsi tietenkin kalliimmaksi.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Sun AO on alle 60 ilmeisesti...koettappa miettiä asiaa vielä kerran.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Puukomposiittikeksintösikin on siis varastettu.Tuulispää kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 08:03Niin...sekä kiinan kiinalaiset ja amerikan kiinalaiset agentit seurasivat tarkasti tekemisiäni yritystakomolla ja saivat aikaan marylandin yliopistossa terästä lujempaa puukomposiittia...poistamatta lainkaan ligniiniä. Eli kyllä sä jäljillä olet kovasti.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 20:33Jos tosiaan onnistuisit jollain konstilla se ligniinin poistamaan puusta niin sen jälkeen sillä puulla ei ole minkäänlaista lujuutta. Sellunkeitossa se ligniini liukenee mustalipeään, sieltä se otetaan talteen ja kuivataan jolloin se on tosiaan jauhetta. Ligniini voisi soveltua tulevaisuudessa hiilikuidun raaka-aineeksi esimerkiksi autojen rungoissa, aurinkopaneeleissa ja tuulivoimaloiden roottorien lavoissa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tonttu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 09:24Puukomposiittikeksintösikin on siis varastettu.Tuulispää kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 08:03Niin...sekä kiinan kiinalaiset ja amerikan kiinalaiset agentit seurasivat tarkasti tekemisiäni yritystakomolla ja saivat aikaan marylandin yliopistossa terästä lujempaa puukomposiittia...poistamatta lainkaan ligniiniä. Eli kyllä sä jäljillä olet kovasti.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 20:33Jos tosiaan onnistuisit jollain konstilla se ligniinin poistamaan puusta niin sen jälkeen sillä puulla ei ole minkäänlaista lujuutta. Sellunkeitossa se ligniini liukenee mustalipeään, sieltä se otetaan talteen ja kuivataan jolloin se on tosiaan jauhetta. Ligniini voisi soveltua tulevaisuudessa hiilikuidun raaka-aineeksi esimerkiksi autojen rungoissa, aurinkopaneeleissa ja tuulivoimaloiden roottorien lavoissa.
No sehän selvää....että kun Nokian ex-duunareille järjestetään ilmaista koulutusta se vetää kaiken karvaista porukkaa mukaan.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tuulispäältähän on "varastettu" kaikki keksinnöt!Tonttu kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 09:24Puukomposiittikeksintösikin on siis varastettu.Tuulispää kirjoitti: ↑26 Touko 2023, 08:03Niin...sekä kiinan kiinalaiset ja amerikan kiinalaiset agentit seurasivat tarkasti tekemisiäni yritystakomolla ja saivat aikaan marylandin yliopistossa terästä lujempaa puukomposiittia...poistamatta lainkaan ligniiniä. Eli kyllä sä jäljillä olet kovasti.Tonttu kirjoitti: ↑25 Touko 2023, 20:33Jos tosiaan onnistuisit jollain konstilla se ligniinin poistamaan puusta niin sen jälkeen sillä puulla ei ole minkäänlaista lujuutta. Sellunkeitossa se ligniini liukenee mustalipeään, sieltä se otetaan talteen ja kuivataan jolloin se on tosiaan jauhetta. Ligniini voisi soveltua tulevaisuudessa hiilikuidun raaka-aineeksi esimerkiksi autojen rungoissa, aurinkopaneeleissa ja tuulivoimaloiden roottorien lavoissa.

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Paitsi tätä VAWT innovaatiota.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Ratkaisin myös kuinka lentokoneella voidaan laskeutua isolla aoa:lla jos kaksoiskannuspyörät koneessa. Erittäin haastava rakentaa.
Aerodynamics is highly educated guessing, worked out to 5 decimal places.
Fred Lindsey
Fred Lindsey