Lentokoneen suunnitteluketju...!

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9917
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Oiva kirjoitti: 27 Touko 2023, 00:13
Tuulispää kirjoitti: 26 Touko 2023, 23:55
Oiva kirjoitti: 26 Touko 2023, 23:50
Tuulispää kirjoitti: 26 Touko 2023, 19:48

Älytön idea...tehdä lentokoneesta lento-ominaisuuksiltaan kuin lintu ? Mieti nyt toisenkin kerran.
Miksi täytyisi olla erilainen kuin totuttu? Mikä vika on koetelluissa toimimtatavoissa?
Joo ymmärrän, lyhyt laskeutumismatka on parempi kuin pitkä. Mikä sitten on pitkä? Paljonko C172 tai vaikka Zephyr tai CH 701 tai vaikka DC-9 tarvii baanaa laskussa? Laskumatkassa maakiito on vain yksi suure. Miten reunaesteet?
Entä lähtökiito, eikö se ole tärkeä?

Tuosta yksipyöräisestä päälaskutelineestä oli Flightforumilla aikanaan vääntöä, en oikeen vieläkään ymmärrä sun pointtia siinä. En silloin osallistunut keskusteluun.

Millä perusteella ohjattavuus ei kärsisi? Päivänselvästi iso alfa vaikuttaa. Miltä mielestäsi koneen ohjaaminen tuntuu kun ajetaan vaikka vaakalentoa muulla kuin FBW-koneella lähellä sakkausta siten, että tehoilla pidetään kone vaakalennossa? Samasta asiasta tässä on kyse.
Miten mielestäsi puuskat vaikuttavat? Entä mitä tapahtuu kun lähestymisessä tulet kitkakerroksen alapuolelle?

Linnulla ja lentsikalla on se ero, että lintu voi muuttaa joko koko siiven tai sen osien asetuskulmaa. Lentokoneella asetuskulma ei muutu.
Miksei muutu ? :roll:
Siksi että asetuskulma tarkoittaa sitä kulmaa (esim 2-3 astetta) johon siipi on rakenteellisesti kiinnitetty koneen runkoon. En tiedä mitä sinä tarkoitat asetuskulmalla mutta tuo on se mitä jokainen lupakirjaa suorittava lentäjänalku oppii teoriatunnilla.
Kohtauskulma eli aoa eli alfa muuttuu lennon aikana koko ajan mutta asetuskulma ei.
Luuletko että myös linnuille kerrotaan jotakin asetuskulmasta ennen ensilentoa ?

Nyt jos linnunlentämistä pitää alkaa miettiä ja aerodynamiikkaa...niin tuollaiset pitää kyetä heti unohtamaan...ja heittäytymään itse asiaan...lennon eri vaiheisiin.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 07:18 Nyt jos linnunlentämistä pitää alkaa miettiä ja aerodynamiikkaa...niin tuollaiset pitää kyetä heti unohtamaan...ja heittäytymään itse asiaan...lennon eri vaiheisiin.
Nuo kulmat ja laskennallinen aerodynamiikka ovat insinööritieteissä lentoon perehtymistä. Sinä selvästi kaipaat jotain houreista fiilistelyä, mutta sellaisella ei synny mitään järjellistä. Minkä tulet huomaamaan, kun mallit eivät vain valmistu.

Kun mietit lintua, ota huomioon, että suurimmat linnut painavat jotain 20 kg, koska se rakenne ei toimi isommassa koossa. Rakenteet noudattavat square-cube -lakia. Massa kasvaa koon kuutioon, lujuus neliöön. Voit ehkä tehdä käänneltävät ja väänneltävät siivet RC-malliin, ja saada sen lentämään, mutta se on mahdotonta skaalata taloudellisesti mielekkääseen kokoon. Näyttää myös siltä, että unohdat lentokoneiden tärkeät suunnittelutavoitteet lintujen ilmaleikkejä ihaillessasi. Kukaan ei maksa näyttävistä taitolentotempuista, ja superlyhyet kiitoradatkin ovat marginaalinen erikoistarve. 99.999 % lentoliikenteestä haluaa tonneja nopeasti ja halvalla paikasta toiseen ja normaali lentokoneen rakenne on hyvin optimoitu siihen. Liikennelentokone kuljettaa tonnikilometrejä takuulla pienemmällä energialla kuin mikään lintu.

Mutta RC-ornitopteri olisi kyllä hieno. Nostan hattua, jos värkkäät sellaisen, joka lentää edes välttävästi hallittavaa lentoa, mutta en minä ikinä usko, että sellaisella tulee olemaan mitään taloudellista merkitystä. Jos ei sitten jonkinlaisena minikokoisena vakoiludronena, mutta tuskinpa kansainvälinen sotateollisuus ostaa rehellisesti ideoitaan kellarissa askartelevilta propellipäiltä, joten bisneksen kannalta sekin on hukkareissu..
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9917
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:38
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 07:18 Nyt jos linnunlentämistä pitää alkaa miettiä ja aerodynamiikkaa...niin tuollaiset pitää kyetä heti unohtamaan...ja heittäytymään itse asiaan...lennon eri vaiheisiin.
Nuo kulmat ja laskennallinen aerodynamiikka ovat insinööritieteissä lentoon perehtymistä. Sinä selvästi kaipaat jotain houreista fiilistelyä, mutta sellaisella ei synny mitään järjellistä. Minkä tulet huomaamaan, kun mallit eivät vain valmistu.

Kun mietit lintua, ota huomioon, että suurimmat linnut painavat jotain 20 kg, koska se rakenne ei toimi isommassa koossa. Rakenteet noudattavat square-cube -lakia. Massa kasvaa koon kuutioon, lujuus neliöön. Voit ehkä tehdä käänneltävät ja väänneltävät siivet RC-malliin, ja saada sen lentämään, mutta se on mahdotonta skaalata taloudellisesti mielekkääseen kokoon. Näyttää myös siltä, että unohdat lentokoneiden tärkeät suunnittelutavoitteet lintujen ilmaleikkejä ihaillessasi. Kukaan ei maksa näyttävistä taitolentotempuista, ja superlyhyet kiitoradatkin ovat marginaalinen erikoistarve. 99.999 % lentoliikenteestä haluaa tonneja nopeasti ja halvalla paikasta toiseen ja normaali lentokoneen rakenne on hyvin optimoitu siihen. Liikennelentokone kuljettaa tonnikilometrejä takuulla pienemmällä energialla kuin mikään lintu.

Mutta RC-ornitopteri olisi kyllä hieno. Nostan hattua, jos värkkäät sellaisen, joka lentää edes välttävästi hallittavaa lentoa, mutta en minä ikinä usko, että sellaisella tulee olemaan mitään taloudellista merkitystä. Jos ei sitten jonkinlaisena minikokoisena vakoiludronena, mutta tuskinpa kansainvälinen sotateollisuus ostaa rehellisesti ideoitaan kellarissa askartelevilta propellipäiltä, joten bisneksen kannalta sekin on hukkareissu..
Mulla on jo tästä todella upeasti lentävä pieni vapaastilentävä malli..mutta R/C mallissa tuli haasteita jotka saattavat vaatia jonkilaista mixeriä tai jopa algoritmeja toimiakseen....jos siis haluaa äärimmäisen STOL ominaisuuden siihen...jolla siis voi turvallisesti laskeutua vaikka 40 metriselle peltoaukealle.

Kopterit ovat kalliita rakentaa ja niillä ei pääse kovaa jos ollaan alle 70 kiloisessa lentävässä laitteessa.

Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:43 Mulla on jo tästä todella upeasti lentävä pieni vapaastilentävä malli..mutta R/C mallissa tuli haasteita jotka saattavat vaatia jonkilaista mixeriä tai jopa algoritmeja toimiakseen....jos siis haluaa äärimmäisen STOL ominaisuuden siihen...jolla siis voi turvallisesti laskeutua vaikka 40 metriselle peltoaukealle.
No kyllä siinä varmasti tarvitaan algoritmeja, jos teet siipiin liian monta liikkuvaa osaa. Tavoittelet nyt taas jotain, millä ei tule koskaan olemaan mitään taloudellista merktystä.
Kopterit ovat kalliita rakentaa ja niillä ei pääse kovaa jos ollaan alle 70 kiloisessa lentävässä koneessa.
En usko, että yksikään 70 kiloinen ihmisen kantava lentokone lentää läheskään niin nopeasti kuin tavalliset helikopterit. Mutta se on tietysti totta, että hinnan takia ne eivät kilpaile keskenään. On hullua suunnitella tuollaisia ihmeellisyyksiä yhden miehen harrastelusurmanloukkuihin. Tuollaiset koneet ovat niin vakaita ja helppoja kuin vain siihen hintaan pystytään tekemään. Ja tietenkin halpoja. Siivenkääntelymekanismi ilmailusertifioiduista osista ja ohjelmistolla maksaa varmaan sadan harrastepienkoneen verran.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9917
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:51
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:43 Mulla on jo tästä todella upeasti lentävä pieni vapaastilentävä malli..mutta R/C mallissa tuli haasteita jotka saattavat vaatia jonkilaista mixeriä tai jopa algoritmeja toimiakseen....jos siis haluaa äärimmäisen STOL ominaisuuden siihen...jolla siis voi turvallisesti laskeutua vaikka 40 metriselle peltoaukealle.
No kyllä siinä varmasti tarvitaan algoritmeja, jos teet siipiin liian monta liikkuvaa osaa. Tavoittelet nyt taas jotain, millä ei tule koskaan olemaan mitään taloudellista merktystä.
Kopterit ovat kalliita rakentaa ja niillä ei pääse kovaa jos ollaan alle 70 kiloisessa lentävässä koneessa.
En usko, että yksikään 70 kiloinen ihmisen kantava lentokone lentää läheskään niin nopeasti kuin tavalliset helikopterit. Mutta se on tietysti totta, että hinnan takia ne eivät kilpaile keskenään. On hullua suunnitella tuollaisia ihmeellisyyksiä yhden miehen harrastelusurmanloukkuihin. Tuollaiset koneet ovat niin vakaita ja helppoja kuin vain siihen hintaan pystytään tekemään. Ja tietenkin halpoja. Siivenkääntelymekanismi ilmailusertifioiduista osista ja ohjelmistolla maksaa varmaan sadan harrastepienkoneen verran.
En usko...kyse on vaan oivalluksen tasota...nykylentokoneissa runko on täysin tyhjänpainona.

Eli siis ollaan hyvin edistyneessa laitteessa. Sulle tosin mikään edistynyt asia ei uppoa. :lol: :lol: :lol:
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:54 En usko...kyse on vaan oivalluksen tasota...nykylentokoneissa runko on täysin tyhjänpainona.

Eli siis ollaan hyvin edistyneessa laitteessa. Sulle tosin mikään edistynyt asia ei uppoa. :lol: :lol: :lol:
Se on totta, että olen ennemmin epäilevä skeptikko kuin uusista mahdollisuuksista innostuva optimisti. Poikkeukselliset väitteet vaativat poikkeukselliset todisteet, mitä nettirehvastelu ei voi ikinä olla. Mutta sinun kannalta valitettavasti rahoittajat ovat paljon enemmän minun kaltaisia ihmisiä ja jos et pysty vakuttamaan minua, niin tuskin pystyt vakuttamaan rahoittajiakaan. Minkä olet jo huomannutkin, vaikka et myönnä sitä itsellesi.
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7160
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:54 En usko...kyse on vaan oivalluksen tasota...nykylentokoneissa runko on täysin tyhjänpainona.
Mitenkähän se lentäminen onnistuu tuulisella säällä oikein kevyellä lentokoneella?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9917
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:31
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:54 En usko...kyse on vaan oivalluksen tasota...nykylentokoneissa runko on täysin tyhjänpainona.
Mitenkähän se lentäminen onnistuu tuulisella säällä oikein kevyellä lentokoneella?
Miten se linnuilta onnistuu ?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9917
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:21
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:54 En usko...kyse on vaan oivalluksen tasota...nykylentokoneissa runko on täysin tyhjänpainona.

Eli siis ollaan hyvin edistyneessa laitteessa. Sulle tosin mikään edistynyt asia ei uppoa. :lol: :lol: :lol:
Se on totta, että olen ennemmin epäilevä skeptikko kuin uusista mahdollisuuksista innostuva optimisti. Poikkeukselliset väitteet vaativat poikkeukselliset todisteet, mitä nettirehvastelu ei voi ikinä olla. Mutta sinun kannalta valitettavasti rahoittajat ovat paljon enemmän minun kaltaisia ihmisiä ja jos et pysty vakuttamaan minua, niin tuskin pystyt vakuttamaan rahoittajiakaan. Minkä olet jo huomannutkin, vaikka et myönnä sitä itsellesi.
Mulla on nyt henkilökohtainen miljonääri rahoittaja...se rauhoittaa kummasti.
Paikalla
Susa
Reactions:
Viestit: 7160
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:32 Miten se linnuilta onnistuu ?
Huonosti, varsinkin pieniltä linnuilta.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 143
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:31
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:54 En usko...kyse on vaan oivalluksen tasota...nykylentokoneissa runko on täysin tyhjänpainona.
Mitenkähän se lentäminen onnistuu tuulisella säällä oikein kevyellä lentokoneella?
Tuulispään mielikuvituskoneille kaikki on mahdollista
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9917
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:35
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:32 Miten se linnuilta onnistuu ?
Huonosti, varsinkin pieniltä linnuilta.
Niin...ei se onnistu edes oikeilla matkustajalentokoneilla.





Yleensä laskeudutaan vastatuuleen...tällä se voisi siis onnistua VTOL kovassa tuuulessa...eli laskeutuu paikalleen.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 27 Touko 2023, 09:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9917
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:37
Susa kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:31
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 08:54 En usko...kyse on vaan oivalluksen tasota...nykylentokoneissa runko on täysin tyhjänpainona.
Mitenkähän se lentäminen onnistuu tuulisella säällä oikein kevyellä lentokoneella?
Tuulispään mielikuvituskoneille kaikki on mahdollista
Niin kaikki pitää ensin mielikuvittella...muuten kukaan ei voi niitä koskaan rakentaa.

Oliko yllätys ?
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:40 Niin kaikki pitää ensin mielikuvittella...muuten kukaan ei voi niitä koskaan rakentaa.

Oliko yllätys ?
Ei. Mutta yleensä ihmiset oppivat ensimmäisiä legorakennelmiaan rakentaessa, että kaikki mikä voidaan rakentaa, voidaan kuvitella, mutta kaikkea mikä voidaan kuvitella ei voida rakentaa. Toisilla se oivallus jää vajavaiseksi. Heillä on suuret luulot, mutta he eivät ole porukkaa, joka vie keksinnöillään maailmaa eteenpäin, koska into ja hurmahenki voittaa itsekritiikin.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9917
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:45
Tuulispää kirjoitti: 27 Touko 2023, 09:40 Niin kaikki pitää ensin mielikuvittella...muuten kukaan ei voi niitä koskaan rakentaa.

Oliko yllätys ?
Ei. Mutta yleensä ihmiset oppivat ensimmäisiä legorakennelmiaan rakentaessa, että kaikki mikä voidaan rakentaa, voidaan kuvitella, mutta kaikkea mikä voidaan kuvitella ei voida rakentaa. Toisilla se oivallus jää vajavaiseksi. Heillä on suuret luulot, mutta he eivät ole porukkaa, joka vie keksinnöillään maailmaa eteenpäin, koska into ja hurmahenki voittaa itsekritiikin.
No mulla on nyt esittää toimiva tuulivoimala joka toimii paremmin kuin yksikään aiemmin...ehkä se kertoo jo osaamisen tasosta jotakin ?

Mulla on myöskin ollut kuviteltuna kallein (neliöhinnaltaan) Helsingissä rakennettu asuntoalue...joka on ollut siis pystyssä jo vuosikymmeniä.
Vastaa Viestiin