Nälkämaan laulu ja Jääkärimarssi

SHT
Reactions:
Viestit: 650
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Nälkämaan laulu ja Jääkärimarssi

Viesti Kirjoittaja SHT »

Katselin YLE Areenasta sarjaa Miten Suomesta tuli Suomi ja siinä soitettiin Jääkärimarssia. Minusta se kuulosti Nälkämaan laululta. Todennäköisesti olen täysin väärässä, mutta olen totaalisen epämusikaalinen. Koulussa kuutonen musiikista, todellinen taso lienee nelonen. Koulussa tuli Nälkämaan laulu tutuksi, sitä piti ala-asteella laulaa ja kovaa. Koko luokka istui joskus jälki-istunnossa, kun emme laulaneet tarpeeksi kovaa.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1029
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Nälkämaan laulu ja Jääkärimarssi

Viesti Kirjoittaja Molli »

..totaalisen epämusikaaliselta tulee kommenttina, jotta
..vaikeata noita on yhtistää toisiinsa tai sekoittaa,
Nälkämaan laulu on moninverroin kaihoisampi,
-tosin en osaa minkä "kuoron vetona" - Nälkämaan laulua aina muistan,
"kuoro vedosta" - johtuen voi olla näin ollen hyvin kaihoisaksi sovitettukin?
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Paikalla
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4709
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Nälkämaan laulu ja Jääkärimarssi

Viesti Kirjoittaja MooM »

Jääkärimarssin mollikohdissa on jotain samantapaisia juoksutuksia kuin Nälkämaan laulussa, samoin se "marssihenkinen" kohta jälkimmäistä ("raukat vain menköhöt merten taa") on samantapainen kuin Jääkärimarssin monen säkeen lopetuskohdat. Mutta ei noita kyllä sekoittaa voi, ei melodian eikä tyylin kannalta.

Musiikin tuntija varmaan osaa paremmin analysoida esim sävelkuvioita, itse en osaa nimetä esim. Jääkärimarssin sointukulkua siinä B-osassa (?) "Ei ennen uhmamme uupua voi
Kuin vapaa on Suomen kansa". Joku ikiaikainen kuviohan se on. https://genius.com/Mieskuoro-jaakarimarssi-lyrics
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Vastaa Viestiin