Kysymyksiä metsien miehille

Avatar
miilu2
Reactions:
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2022, 00:22

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja miilu2 »

Kun etanolipitoiset polttoaineet tulivat markkinoille, niin ruohonleikkureissa ja muissakin pienkoneissa tuli ongelmia. Pienkonepolttoaineet ei välttämättä ratkaisseet koko ongelmaa.
Olen vakavissani miettinyt sähkökäyttöisiä koneita. Kokeilin järeää trimmeriä, ja toimihan se, mutta muista ei ole kokemuksia.
"Poikkeuksiakin on; Esimerkiksi vanhemmat moottori- ja raivaussahat, joissa on käytetty erittäin runsaita polttoaineseoksia, eivät ole parhaita mahdollisia käyttökohteita pienkonepolttoaineelle. Liikaa karstoittunut kone ei varsinaisesti nauti pienkonepolttoaineen puhtaammasta palamisesta, tällöin on riski että karsta kristallisoituu ja aiheuttaa moottorivaurion. Toisin sanoen jos olet jo 15 vuotta käyttänyt vanhassa sahassasi omia yli 2,5 prosenttisia öljyseoksia, tee niin jatkossakin."
https://www.woodsman.fi/i/tietoa-pienko ... neista/43/
Juu, aika paljon on tiedettävä polttoaineista.
Susa
Reactions:
Viestit: 7208
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Susa »

KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 12:12 Niin mut kyse olikin moottorin kestävyydestä, ei kannata ottaa huipputehoja irti jos haluaa että vehkeet kestää.
Tässä nyt huudatettiinkin moottorisahaa pienkonelitkulla. Sahaa käytetään kaasupohjassa täysillä tehoilla.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Susa kirjoitti: 26 Touko 2023, 13:14
KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 12:12 Niin mut kyse olikin moottorin kestävyydestä, ei kannata ottaa huipputehoja irti jos haluaa että vehkeet kestää.
Tässä nyt huudatettiinkin moottorisahaa pienkonelitkulla. Sahaa käytetään kaasupohjassa täysillä tehoilla.
En tarkoittanut kaasuläpän asentoa vaan moottorin viritysastetta ja käyttämistä voitelun kannalta epäoptimaalisella öljymäärällä että saa enempi tehoa. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Keijona »

KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 12:12
Keijona kirjoitti: 26 Touko 2023, 10:38
KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 10:30
Keijona kirjoitti: 26 Touko 2023, 10:14 Mutta jos tuota pienkonebensaa laittaa tuollaisiin korkea virikkeisiin 12 000 kiertäviin motocross vehkeeseen niin eivät kauaa laula. Tosin ovat ihan eri vekottimia, mäntä niihin vaihdetaan 10 ja öljyt 5 tunnin välein.
Joissain bensamerkeissä on vähemmän öljyä seassa ja korkeaviritteinen krossipyörä voi vaatia paksumman seoksen. Sillon voi lorauttaa vähän täyssynteettistä 2t öljyä sekaan. Tai ostaa 4t alkylaattibensaa ja laittaa öljyt kokonaan itse.

Kyse ei silloin ole alkylaattibensiini vs etanoli litku vertailusta vaan voiteluaineen määrästä.
Jotkut uskoo että on olemassa yksipuolista hyvää kehitystä ja ikuista kasvua, jotkut taas ei.
Toiset tietää että 2T öljyä täytyy käyttää vähemmän (1,5%) korkeaviritteisissä, juuri sen paremman tehon irtisaamiseksi.

Kyllä se kielletty, vanha lyijyllinen bensa olikin hyvää moottoreille....

Ja totta on sekin, että pienkonebensaa jos noissa korkeaviritteisissä vehkeissä käyttää, niin pitää panna extra paljo 2T öljyä, niin kone kestää mutta ei sillä lisä öljyllä maailma ja luonto pelastu.
Niin mut kyse olikin moottorin kestävyydestä, ei kannata ottaa huipputehoja irti jos haluaa että vehkeet kestää.

Eikä kannata uskoa juoruja krossiradoilla tai kahvipöydissä.
Kuten aiemmin todettiin, ei ole pelkkiä juoru puheita vaan ihan omia kokemuksia. Kun taas ne joilla omia kokemuksia ei ole, perustavat mielipiteensä puhtaasti musta tuntuu ja omakehu tai -aivopieru ei haise pahalta, juoru paheisiin.

Mutta turha tuosta on enempää vääntää, tässä tunnepohjaisessa itseensä uskomisen kulttuurissa. Kukin tankatkoon vehkeeseensä sellaista tai työntäköön vehkeensä sellaiseen liemeen, joka ei vastenmieliseltä tunnu.
Same same but different
Avatar
Raspu
Reactions:
Viestit: 7429
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.

Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Keijona kirjoitti: 26 Touko 2023, 13:33
KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 12:12
Keijona kirjoitti: 26 Touko 2023, 10:38
KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 10:30

Joissain bensamerkeissä on vähemmän öljyä seassa ja korkeaviritteinen krossipyörä voi vaatia paksumman seoksen. Sillon voi lorauttaa vähän täyssynteettistä 2t öljyä sekaan. Tai ostaa 4t alkylaattibensaa ja laittaa öljyt kokonaan itse.

Kyse ei silloin ole alkylaattibensiini vs etanoli litku vertailusta vaan voiteluaineen määrästä.
Jotkut uskoo että on olemassa yksipuolista hyvää kehitystä ja ikuista kasvua, jotkut taas ei.
Toiset tietää että 2T öljyä täytyy käyttää vähemmän (1,5%) korkeaviritteisissä, juuri sen paremman tehon irtisaamiseksi.

Kyllä se kielletty, vanha lyijyllinen bensa olikin hyvää moottoreille....

Ja totta on sekin, että pienkonebensaa jos noissa korkeaviritteisissä vehkeissä käyttää, niin pitää panna extra paljo 2T öljyä, niin kone kestää mutta ei sillä lisä öljyllä maailma ja luonto pelastu.
Niin mut kyse olikin moottorin kestävyydestä, ei kannata ottaa huipputehoja irti jos haluaa että vehkeet kestää.

Eikä kannata uskoa juoruja krossiradoilla tai kahvipöydissä.
Kuten aiemmin todettiin, ei ole pelkkiä juoru puheita vaan ihan omia kokemuksia. Kun taas ne joilla omia kokemuksia ei ole, perustavat mielipiteensä puhtaasti musta tuntuu ja omakehu tai -aivopieru ei haise pahalta, juoru paheisiin.

Mutta turha tuosta on enempää vääntää, tässä tunnepohjaisessa itseensä uskomisen kulttuurissa. Kukin tankatkoon vehkeeseensä sellaista tai työntäköön vehkeensä sellaiseen liemeen, joka ei vastenmieliseltä tunnu.
Eikun ihan tieteellisessä mielessä jos miettii alkylaattibensiinin ja normi bensan kemiallista koostumusta niin mikä saa aikaan moottorin kiinnileikkaamisen?

Krossipyörähän voi leikata kiinni koska vaan, vaikka vähän sen jälkeen kun on vaihtamut toiseen bensaan eikä se todista että kiinnileikkaaminen johtuisi bensasta. Ihmisellä sen sijaan on tutkitusti taipumus etsiä tapahtumille syitä joskus virheellisistäkin asioista ja joukossa tyhmyys tiivistyy.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Raspu kirjoitti: 26 Touko 2023, 13:37 Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.

Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Ei kyse ole vaan öljyn sekoittamisesta ja pienkonebensaa on nelitahtisille koneillekin ilman lisättyä öljyä.

Se on eri tavalla valmistettua bensaa jossa on vähempi epäpuhtauksia. Palaa puhtaammin eikä savuta, moottorit ei karstotu ja käy viileämpänä. Ja voi esim. sahata moottorisahalla sisällä eikä tule juurikaan hajua.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Susa
Reactions:
Viestit: 7208
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Susa »

Niinku tärpättiä polttaisi.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3003
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 14:07
Raspu kirjoitti: 26 Touko 2023, 13:37 Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.

Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Ei kyse ole vaan öljyn sekoittamisesta ja pienkonebensaa on nelitahtisille koneillekin ilman lisättyä öljyä.

Se on eri tavalla valmistettua bensaa jossa on vähempi epäpuhtauksia. Palaa puhtaammin eikä savuta, moottorit ei karstotu ja käy viileämpänä. Ja voi esim. sahata moottorisahalla sisällä eikä tule juurikaan hajua.
No en kyllä suosittele moottorisahaa sisätiloihin olkoon bensa mitä tahansa. Osta sitä varten akkusaha.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Susa kirjoitti: 26 Touko 2023, 15:03 Niinku tärpättiä polttaisi.
Eikö etanolibensat kuitenkin ole lähempänä tärpättiä?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Tonttu kirjoitti: 26 Touko 2023, 15:12
KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 14:07
Raspu kirjoitti: 26 Touko 2023, 13:37 Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.

Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Ei kyse ole vaan öljyn sekoittamisesta ja pienkonebensaa on nelitahtisille koneillekin ilman lisättyä öljyä.

Se on eri tavalla valmistettua bensaa jossa on vähempi epäpuhtauksia. Palaa puhtaammin eikä savuta, moottorit ei karstotu ja käy viileämpänä. Ja voi esim. sahata moottorisahalla sisällä eikä tule juurikaan hajua.
No en kyllä suosittele moottorisahaa sisätiloihin olkoon bensa mitä tahansa. Osta sitä varten akkusaha.
Tämähän ei ollut pointti. Mulla on akkusaha. 😁
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Susa
Reactions:
Viestit: 7208
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Susa »

KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 15:14 Eikö etanolibensat kuitenkin ole lähempänä tärpättiä?
Ei.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3003
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Raspu kirjoitti: 26 Touko 2023, 13:37 Taikamaassa ei edes 98 ole. On vain 91, 95 ja E20.
Sitte on diisseleissä myös eri sekotuksia johon on sotkettu biodiisseliä eri määriä. Ehta diisseli ilman bikomponenttia on kalleinta.
NGV ja LPG sitten kaasuista.

Pienkonelitkuihin en ole törmännyt.
Kaikki sekoittaa ite jotka tiedän.
Suomessa ei tosiaan kannata käyttää kuin 98 bensaa, koska matalaoktaaninen saattaa aiheuttaa nakutusilmiön mitä ei kaksitahtisessa kuule. Ja ehkä sinun ei kannata ajaa kaasaria tyhjäksi jos kone jää seisomaan. Minulta unohtui yksi saha pitemmäksi aikaa tyhjänä seisomaan eikä se sitten lähtenyt enää käyntiin ennen kuin tein siihen kaasutinremontin. Etanolibensa ja lyijyn korvaava lisäaine eivät ehkä ole parasta kaasareille.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Susa kirjoitti: 26 Touko 2023, 15:17
KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 15:14 Eikö etanolibensat kuitenkin ole lähempänä tärpättiä?
Ei.
No lakkabensiini kai sisältää etanolia. Mitään muuta yhteistä ei alkylaattibensiinillä ja lakkabensiinillä taida olla kuin että koostuvat hiilivedyistä ja valmistusprosessi on samankaltainen. Lakkabensiinissä tolueeni ja ksyleeni ja alkylaattibensiinissä isooktaania ja isoparafiineja.

Eli eipä ole tärpättiä pienkonebensa, vielä tolla argumentoinnilla en siirtyisi takaisin 98E5:n pienkoneiden kanssa tai ajattelisi etteikö alkylaattibensa olisi parempaa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3003
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Kysymyksiä metsien miehille

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 15:31
Susa kirjoitti: 26 Touko 2023, 15:17
KultaKikkare kirjoitti: 26 Touko 2023, 15:14 Eikö etanolibensat kuitenkin ole lähempänä tärpättiä?
Ei.
No lakkabensiini kai sisältää etanolia. Mitään muuta yhteistä ei alkylaattibensiinillä ja lakkabensiinillä taida olla kuin että koostuvat hiilivedyistä ja valmistusprosessi on samankaltainen. Lakkabensiinissä tolueeni ja ksyleeni ja alkylaattibensiinissä isooktaania ja isoparafiineja.

Eli eipä ole tärpättiä pienkonebensa, vielä tolla argumentoinnilla en siirtyisi takaisin 98E5:n pienkoneiden kanssa tai ajattelisi etteikö alkylaattibensa olisi parempaa.
Luitko tuon miilu2 linkin? Siellä tietysti mainostettiin omaa merkkiä ja sanottiin näin: "Vanha sanonta "halvalla ei saa hyvää" pätee pienkonepolttoaineissakin. Pienkonepolttoaineissa on huimia eroja; Yksikään Suomen markkinoilla oleva pienkonepolttoaine ei ole samaa tavaraa, vaikka yleisesti näin luullaan. Edullisimmat pienkonepolttoaineet eivät säilyvyysominaisuuksiltaan juurikaan eroa tavallisesta hanapolttoaineesta, ja alalle asetettu standardikin antaa vähän turhankin laajan pelivaran valmistajille nimen "pienkonepolttoaineen" -käyttämiselle. Valitettavasti markkinoilla on yhä yksittäisiä pienkonepolttoainemerkkejä, jotka aiheuttavat koneisiin käyntihäiriöitä ja tahraavat osaltaan alan mainetta."
Vastaa Viestiin