Haasta tekoälyni! :)

Onko taipuvaisuutta nörttiyteen? Saa esittää omia nörtti-projekteja
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6110
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Kyllä tuon voittaa muutaman pelikerran perusteella useimmiten, nyt kun keksin miten sitä pelataan. Voisitko laittaa sen 9x9 -versionkin jakoon? Sorsa riittää, asensin tuon kääntäjän.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Kaks neljästä. Mietin voiskohan tossa alottaja vaihtua erien välillä, ja (ehkä?) saada valita aloituspaikan.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Eiku kaks viidestä, yhdessä tosin typotin. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Neutroni kirjoitti: 03 Joulu 2022, 18:50 Kyllä tuon voittaa muutaman pelikerran perusteella useimmiten, nyt kun keksin miten sitä pelataan. Voisitko laittaa sen 9x9 -versionkin jakoon? Sorsa riittää, asensin tuon kääntäjän.
Oho! Tää o menny ihan ohi, että pelini on aiheuttanut lisääkin keskustelua, oot jo 6. pv sitten lähettänyt ton pyynnön. Sori etten oo huomannut.

Tuolla 9x9 ruudukon source: https://julisteita.fi/numbergame.pas

Ruudukon kokoa voi tosin muuttaa helposti riviltä 8, mutta koska peliä pelataan numeronäppäimillä, niin 9 on maksimi tietenkin. Et muuten varmasti voita! Tai oot aika kärsivällinen, huomiokykyinen ja älykäs ja keskittymiskykyinen jos voitat.
maxind.jpg
maxind.jpg (44.86 KiB) Katsottu 379 kertaa
Olin muuten unohtanut maxlevel arvon 6x6 ruudukossa 4:ksi!! Voi harmi, eli kone mietti vain 4 siirtoa eteenpäin, siksi voititte. Nyt muutin sen 10:ksi. Ette tosiaan varmana voita 9x9 ruudukkoa! Olin helpottanut peliä tietoisesti, koska ei ole kiva pelata peliä, jossa häviää aina. Pitää välillä saada onnistumisen kokemuksia, muuten kyllästyy.

Fiksuinta kai olisi, että patrametrit maxlevel ja maxind syötettäisiin ohjelmalle, mutta mennään nyt tällä.

Tuolla .exe https://julisteita.fi/numbergame.exe niille, joilla ei fpc kääntäjää oo asennettuna.
Liitteet
level.jpg
Noin näin minä ajattelen
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

KultaKikkare kirjoitti: 03 Joulu 2022, 19:11 Kaks neljästä. Mietin voiskohan tossa alottaja vaihtua erien välillä, ja (ehkä?) saada valita aloituspaikan.
Koodini on vähän sotkuista...en ala ny muuttamaan sitä ja aloittajallahan on etu, eli ihmisellä, joten parempi kai vain niin...tuo teoreettisen pienen mahdollisuuden voittoon.

Saatatte muuten johtaa reilustikin jossain vaiheessa, mutta kun kone ajattelee pidemmälle, niin kyllä se silti voittaa.
Noin näin minä ajattelen
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Oon niin varma siitä, että häviätte, että tämä ohjelma https://julisteita.fi/numbergameprize.exe paljastaa salaisen koodin, jos voitatte. Saatte 20 euroa tilillenne, jos kerrotte koodin mulle. Koodin lisäksi kuvakaappaus lopputilanteesta - muutenhan joku hakkeri voisi tutkia .exeä ja saada koodin selville. Toivon rehellisyyttä.
Noin näin minä ajattelen
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

KultaKikkare kirjoitti: 03 Joulu 2022, 18:28 tostahan vois tehdä vaikka vähän graafisemman version nettiin?
Aloin tekemään :) Joudun opiskelemaan vähän grafiikkaa ja hiirijuttuja...voi kestää, mutta hyvvä syy olla siivoamatta, kun on paljon mielenkiintosempaa tekemistä.
Noin näin minä ajattelen
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Keckuli kirjoitti: 09 Joulu 2022, 16:15 Olin muuten unohtanut maxlevel arvon 6x6 ruudukossa 4:ksi!! Voi harmi, eli kone mietti vain 4 siirtoa eteenpäin, siksi voititte. Nyt muutin sen 10:ksi.
Piti kysyäkin montako siirtoa eteenpäin kone miettii. 10 on liikaa mulle, loppuu työmuisti kesken. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Vaikeustason valinta olisi ihan kiva juttu, kysyisi vaikka ohjelman alussa numeron 1-10 (tai komentoriviparametri, helpompi tehdä) jolla saa määrätä montako siirtoa eteenpäin kone laskee.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Keckuli kirjoitti: 09 Joulu 2022, 17:21
KultaKikkare kirjoitti: 03 Joulu 2022, 18:28 tostahan vois tehdä vaikka vähän graafisemman version nettiin?
Aloin tekemään :) Joudun opiskelemaan vähän grafiikkaa ja hiirijuttuja...voi kestää, mutta hyvvä syy olla siivoamatta, kun on paljon mielenkiintosempaa tekemistä.
Mä voin tehdä WebGL harjoitustyönä graffat jos porttaat tekoälykoodin ja pelilogiikan javascriptille. :)

EDIT: Tai siis TypeScriptille, ei javascriptille.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Sit joku simppeli pisteytys systeemi missä ihmispelaajalle annetaan pisteitä sen mukaan miten hyvin pärjää (eli vaikka häviäisi saa pisteitä, vaikeustasosta riippuen), peli pelattaviksi tälle saitille ja hall of fame näkyviin. Musta toi on tosi hyvä ja simppeli peli idea, en ole ennen pelannut mitään vastaavaa.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

KultaKikkare kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:02 10 on liikaa mulle, loppuu työmuisti kesken
Yhteensä 10, siis 5 sun ja 5 koneen omaa siirtoa. Jos ahkerasti miettisitte yhtä siirtoanne koko päivän, niin vois mahiksia olla - aloiittajan etu ja arvottu ruudukko, eli sattumallakin kun on sormensa pelissä.
Noin näin minä ajattelen
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

KultaKikkare kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:08 Mä voin tehdä WebGL harjoitustyönä graffat jos porttaat tekoälykoodin ja pelilogiikan javascriptille. :)
Mulla on itseasiassa javascript versio: https://petke.info/numeropeli/ mutta siinä ei ole käytännössä minkäänlaista tekoälyä. Tietty siihen vois yrittää ohjelmoida. Silloin kun ohjelmoin sen, niin en tiennyt, että javascriptissäkin on dynaamisia muuttujia.
numpeli.jpg
KultaKikkare kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:08 EDIT: Tai siis TypeScriptille, ei javascriptille.
En osaa TypeScriptiä.
Noin näin minä ajattelen
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Keckuli kirjoitti: 09 Joulu 2022, 21:47
KultaKikkare kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:02 10 on liikaa mulle, loppuu työmuisti kesken
Yhteensä 10, siis 5 sun ja 5 koneen omaa siirtoa. Jos ahkerasti miettisitte yhtä siirtoanne koko päivän, niin vois mahiksia olla - aloiittajan etu ja arvottu ruudukko, eli sattumallakin kun on sormensa pelissä.
Käykö se läpi mun kaikki mahdolliset siirrot 5 siirtoa eteenpäin ja olettaa että teen optimaalisen siirron miettien myös 5 siirtoa eteenpäin, vai olettaako että valitsen sen mistä saa yhdellä siirrolla eniten pisteitä, vai pyrkiikö strategiaan missä mun siirrolla ei ole merkitystä, vai miten?

Tekoälyllä on vaikea käydä siirtoja läpi kun ei voi varmuudella tietää pelaajan siirtoja.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4915
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Haasta tekoälyni! :)

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Keckuli kirjoitti: 09 Joulu 2022, 21:52 En osaa TypeScriptiä.
Se on laajennettu javascript. Javascript koodi kääntyy typescript kääntäjällä sellaisenaan, mutta typescriptissä on lisänä paljon sellaista mitä javascriptissä ei ole. Niin, yksi suuri ero on että typescript käännetään kääntäjällä siinä missä javascript tulkataan lennossa ajonaikana. Jos osaa javascriptiä typescript on helppo oppia, voi alottaa tekeen JS:llä ja ottaa kielen laajennoksia käyttöön sitä mukaa kun niitä opiskelee.

https://www.guru99.com/typescript-vs-javascript.html
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Vastaa Viestiin