"Niin no, todellisuutena ja todellisuutena..." Joo, ehkä on syytä täsmentää. Onhan tuo elävästi kuvaamasi trippi siinä mielessä todellista, että se on kokemuksena olemassa kokijan aivoissa, mutta näillä kokemuksilla ei ole mitään vastinetta todellisuudessa kuten on todellisuudesta muodostamillamme representaatioita.KultaKikkare kirjoitti: ↑03 Touko 2023, 18:15Niin no, todellisuutena ja todellisuutena...Naturalisti kirjoitti: ↑02 Touko 2023, 14:22 Nämä harjoitukset voivat toimia korkeintaan rentoutumiskeinona, kunhan jättää sienet syömättä eikä hurahda pitämään hallusinaatioita ja mystiikkaa todellisuutena.
Esimerkki. Väkevällä sienitripillä saatat löytää itsesi pöydän äärestä. Pöydässä on muitakin ihmisiä, mutta kaikki ovat klooneja sinusta. Alkuhämmennyksen jälkeen alat käymään kiivasta keskustelua näiden kloonien kanssa, ehkä jopa kinaa.
(...)
Tätä asiaa mutkistaa vielä se, että voimme muodostaa representaatioita myös olemattomista asioista. Todellisuuden representaatioiden ja puhtaiden fiktioiden raja on myös liukuva. Ensinnäkin todellisuuden representaatiotkaan eivät ole itse todellisuutta vaan todellisuuden malli, jota voimme koetella empiirisesti,.
Sitten on puhtaasti teoreettisia asioita kuten matematiikka, jolla ei ole mitään reaalitodellusuuden vastinetta, mutta se on kehittynyt memeettisessä evoluutiossa hyödylliseksi ajattelun apuneuvoksi, jota voimme käyttää empiiristen havaintojen mallintamisessa.
Filosofia taas on vasta esitieteellistä pohdiskelua, jolla ei naturalistisesti ymmärrettynä tavoiteta mitään ikuisia totuuksia, vaan avataan uusia näkökulmia ja edistetään tieteen kielen selkeyttä. Lähimpänä erityistieteitä filosofia on naturalisoidun mielenfilosofian ja aivotutkimuksen suunnalla, minkä tutkimus onkin vasta alkuvaiheessa.
Sitten tulee puhtaat fiktiot, kuten kaunokirjallisuus, jolla voimme herätellä emootioita ja moraalisia tuntemuksia.
Uskonnot taas ovat täysin perustelemattomia fiktioita; niihin voi vain uskoa tai olla uskomatta.
Uskonnollinen buddhalaisuus on yksi näistä monista merkillistä uskonnoista. Kommentoin tuossa avauksessa yhtä sitä kuvaavaa artikkelia oman naturalistisen näkemykseni mukaisesti.
Mielestäni on sama saako pään sekaisin sienien syönnillä tai meditaatiolla. Kyse on vain aivotoiminnan saattamista häiriötilaan, jota tilaa asian harrastajat sitten saattavat uskoa todellisuuden suoraksi kokemiseksi.
Tästäkin olen samaa mieltä:
"... tietoisuuden ja alitajunnan raja usein katoaa, defenssit lakkaavat toimimasta, pitkään pois päältä olleet hermoradat aukeaa ja galaksit räjähtää. Jos on luurankoja kaapissa ne luurankot saattaa lentää kirjaimellisesti silmille ja jos järki ei riitä pahimmassa tapauksessa löydät itsesi lepositeistä paikallisesta sairaalasta.
Vahvoihin psykedeeleihin ei tule suhtautua kevyesti."