NP000 Alkusanat

Mekatronisia ihmeitä propellipään pajasta (tai ainakin suuria suunnitelmia ja pieniä lastuja).
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6182
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

NP000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Kokeilen nyt aloittaa tällaisen, jos saisin siitä lisämotivaatiota tehdä harrastusprojektin, joka on ollut jossain mielen uumenissa teinistä asti. Törmäsin oheiseen videoon internetin ihmeellisessä maailmassa. Siinä joku rakentaa muovista toimivan hydraulisen kaivinkoneen. Sain siitä kimmokkeen, että jos se ei ole tuon vaikeampaa, niin kokeillaan itse. Tilasin Kii.. ööö... siis odotan, että löydän tien pientareelta pienen hydrauliikkapumpun ja muita tarpeellisia komponentteja ja niitä odotellessa pitäisi vääntää vähän peltiä (noin kuvainnolisesti). Teen ensin yhden sylinterin ja servolla toimivan ohjausventtiiliin ja kytken ne pumppuun, että näen onko tämä idea ollenkaan näin toteutettavissa. Joku outo hymiö sille, joka ensin keksii mikä tästä tulee (en ole ollenkaan varma, että tästä tulee ikinä mitään, joten ei retostella sillä vielä).

Minä en sitten tiedä mitään hydrauliikasta ja teen tätä oppiakseni ja kokeillakseni, joten neuvoja otetaan vastaan. Tämän on kuitenkin tarkoitus olla kevyt projekti, joten tarkuuskoneistetut umpirautaiset 200 baarilla toimivat oikean hydrauliikan komponentit eivät tule kyseeseen. Ajattelin hyödyntää alumiinia ja käyttää 10 bar luokkaa olevia paineita käytännöllisyys- ja turvallisuusyistä. Lisäksi hommaan liittyy mekaanista koneenrakennusta, elektroniikkaa, tietokonesimulaatioita, ohjelmointia ym. minulle tutumpaa. Mehevimmät tunaroinnit tulevat varmaan siitä kun öljy hakeutuu vastustamattomalla vimmalla paikkoihin, joissa sen ei pitäisi olla. Projekti voi edetä hitaasti, kun oikea elämä asettaa reunaehtoja, mutta alta 10 vuoden läpi viedyt projektit ovat joko hätäilyä tai aidan matalimman kohdan alittamisia.

Laitan juttuja kun homma etenee ja niitä voi kommentoida. Toki saa kommentoida tekijän täysjärkisyyden astetta, sukupuolista suuntautumista ja mielenterveyttäkin, jos joku omilla aivoilla ajattelemalla psykiatrian salat selvittänyt katsoo velvollisuudekseen sellaisia epäilemättä erittäin tärkeitä asioita esiin tuoda (palstan normaalien sääntöjen puitteissa tietenkin). Näin paatunut tiedepalstalainen kestää. Mutta jätetään mielellään toisten projektien arvostelu ja terveydentilan tai inhimillisten ominaisuuksien ruotiminen heidän viestiketjuihin.

Yritän saada tänään vähän lastua aikaan, että saan ensimmäisen varsinaisen ketjun alkuun.

Tässä video siitä kaivinkoneesta. Visuaalisesti noin hienoa en edes yritä tehdä, mutta toiminnallisesti paljon monimutkaisempaa.
https://www.youtube.com/watch?v=qam0DmWq_No
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Neutroni kirjoitti: 29 Loka 2023, 10:45 Kokeilen nyt aloittaa tällaisen, jos saisin siitä lisämotivaatiota tehdä harrastusprojektin, joka on ollut jossain mielen uumenissa teinistä asti. Törmäsin oheiseen videoon internetin ihmeellisessä maailmassa. Siinä joku rakentaa muovista toimivan hydraulisen kaivinkoneen. Sain siitä kimmokkeen, että jos se ei ole tuon vaikeampaa, niin kokeillaan itse. Tilasin Kii.. ööö... siis odotan, että löydän tien pientareelta pienen hydrauliikkapumpun ja muita tarpeellisia komponentteja ja niitä odotellessa pitäisi vääntää vähän peltiä (noin kuvainnolisesti). Teen ensin yhden sylinterin ja servolla toimivan ohjausventtiiliin ja kytken ne pumppuun, että näen onko tämä idea ollenkaan näin toteutettavissa. Joku outo hymiö sille, joka ensin keksii mikä tästä tulee (en ole ollenkaan varma, että tästä tulee ikinä mitään, joten ei retostella sillä vielä).

Minä en sitten tiedä mitään hydrauliikasta ja teen tätä oppiakseni ja kokeillakseni, joten neuvoja otetaan vastaan. Tämän on kuitenkin tarkoitus olla kevyt projekti, joten tarkuuskoneistetut umpirautaiset 200 baarilla toimivat oikean hydrauliikan komponentit eivät tule kyseeseen. Ajattelin hyödyntää alumiinia ja käyttää 10 bar luokkaa olevia paineita käytännöllisyys- ja turvallisuusyistä. Lisäksi hommaan liittyy mekaanista koneenrakennusta, elektroniikkaa, tietokonesimulaatioita, ohjelmointia ym. minulle tutumpaa. Mehevimmät tunaroinnit tulevat varmaan siitä kun öljy hakeutuu vastustamattomalla vimmalla paikkoihin, joissa sen ei pitäisi olla. Projekti voi edetä hitaasti, kun oikea elämä asettaa reunaehtoja, mutta alta 10 vuoden läpi viedyt projektit ovat joko hätäilyä tai aidan matalimman kohdan alittamisia.

Laitan juttuja kun homma etenee ja niitä voi kommentoida. Toki saa kommentoida tekijän täysjärkisyyden astetta, sukupuolista suuntautumista ja mielenterveyttäkin, jos joku omilla aivoilla ajattelemalla psykiatrian salat selvittänyt katsoo velvollisuudekseen sellaisia epäilemättä erittäin tärkeitä asioita esiin tuoda (palstan normaalien sääntöjen puitteissa tietenkin). Näin paatunut tiedepalstalainen kestää. Mutta jätetään mielellään toisten projektien arvostelu ja terveydentilan tai inhimillisten ominaisuuksien ruotiminen heidän viestiketjuihin.

Yritän saada tänään vähän lastua aikaan, että saan ensimmäisen varsinaisen ketjun alkuun.

Tässä video siitä kaivinkoneesta. Visuaalisesti noin hienoa en edes yritä tehdä, mutta toiminnallisesti paljon monimutkaisempaa.
Jos ostais jonku leikkikaivurin ja täydentäis sitä hydraulisilla osilla?
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4434
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Mikä moottoriksi.
Minun mielestä noin.
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6182
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Raspu kirjoitti: 29 Loka 2023, 10:51 Jos ostais jonku leikkikaivurin ja täydentäis sitä hydraulisilla osilla?
Ei tästä tule kaivinkone eikä mitään sen tapaistakaan. Ainoa yhteinen piirre on, että hydrauliikka käyttää nivelvarsia. Leikkikaivurien voima ja teho ei riitä tähän mitä olen tekemässä ja oikea hydrauliikka on kertaluokkia budjetin ulottumattomissa. Varmaan tulen sortumaan usein siihen, että teen itse kovalla vaivalla asioita, jotka olisivat helposti kaupasta ostettavissa, mutta tämä on harrastusprojekti, jossa se itse tekeminen on tärkeämpää kuin päämäärä. Jos laite joskus valmistuu, siitä ei tule olemaan mitään hyötyä kenellekään koskaan. Se on vain hieno lelu. Sitäkin vain teknistä askartelua arvostavien mielestä, muiden mielestä se on lattiat öljyllä sotkeva hullun houre.
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5405
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Wisti »

No jopas jotakin! Toivotaan menestystä.
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6182
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Goswell kirjoitti: 29 Loka 2023, 10:54 Mikä moottoriksi.
Minulla pitäisi olla akkuporan moottori lojumassa jossain. Jos en löydä sitä, ostan testaukseen halvan harjallisen RC-auton moottorin. Testivaiheessa puhutaan alle 100 W tehosta. Jos projekti etenee varsinaisen laitteen tekoon, laitan RC-auton harjattoman moottorin ja 6 kennon (22 V) lipo-akuston (tai mikä litiumvariantti onkaan nyt muodissa). Ajattelin pitää tehon noin 300 W -tasolla ja liikkeiden nopeudet ovat sitten sitä mikä tuolla teholla irtoaa.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Neutroni kirjoitti: 29 Loka 2023, 10:57
Raspu kirjoitti: 29 Loka 2023, 10:51 Jos ostais jonku leikkikaivurin ja täydentäis sitä hydraulisilla osilla?
Ei tästä tule kaivinkone eikä mitään sen tapaistakaan. Ainoa yhteinen piirre on, että hydrauliikka käyttää nivelvarsia. Leikkikaivurien voima ja teho ei riitä tähän mitä olen tekemässä ja oikea hydrauliikka on kertaluokkia budjetin ulottumattomissa. Varmaan tulen sortumaan usein siihen, että teen itse kovalla vaivalla asioita, jotka olisivat helposti kaupasta ostettavissa, mutta tämä on harrastusprojekti, jossa se itse tekeminen on tärkeämpää kuin päämäärä. Jos laite joskus valmistuu, siitä ei tule olemaan mitään hyötyä kenellekään koskaan. Se on vain hieno lelu. Sitäkin vain teknistä askartelua arvostavien mielestä, muiden mielestä se on lattiat öljyllä sotkeva hullun houre.
Kunnon pelle peloton kamaa.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7966
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Tuulilasinpyyhkijän moottorissa tehoa ja vääntöä riittää. Samoin akkuporakoneessa. Paineilmalla voi jättää hyd moottorin pois.
Sylinteriä voi käyttää autotunkkina, prässinä tai ruuvipenkin puristimena.
Eusa
Reactions:
Viestit: 1546
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 12:05

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Neutroni kirjoitti: 29 Loka 2023, 10:57
Raspu kirjoitti: 29 Loka 2023, 10:51 Jos ostais jonku leikkikaivurin ja täydentäis sitä hydraulisilla osilla?
Ei tästä tule kaivinkone eikä mitään sen tapaistakaan. Ainoa yhteinen piirre on, että hydrauliikka käyttää nivelvarsia. Leikkikaivurien voima ja teho ei riitä tähän mitä olen tekemässä ja oikea hydrauliikka on kertaluokkia budjetin ulottumattomissa. Varmaan tulen sortumaan usein siihen, että teen itse kovalla vaivalla asioita, jotka olisivat helposti kaupasta ostettavissa, mutta tämä on harrastusprojekti, jossa se itse tekeminen on tärkeämpää kuin päämäärä. Jos laite joskus valmistuu, siitä ei tule olemaan mitään hyötyä kenellekään koskaan. Se on vain hieno lelu. Sitäkin vain teknistä askartelua arvostavien mielestä, muiden mielestä se on lattiat öljyllä sotkeva hullun houre.
Oletko harkinnut proton tekemistä Lego Technics -tuotteilla?
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6182
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Lyde19 kirjoitti: 29 Loka 2023, 11:05 Tuulilasinpyyhkijän moottorissa tehoa ja vääntöä riittää.
Näiden teho/paino -suhde on surkea. Testaamiseen se kyllä välttää, mutta lopulliseen laitteeseen ei.
Samoin akkuporakoneessa.
No ne ovat parempia, harjattomat hyviä, mutta ei minulla tule olemaan vuosiin romua harjatonta konetta. RC-teknologia on huokeaa ja kevyttä ja tämän ei ole tarpeen kestää suuria käyttötunteja tai täyttää teollisuuden luotettavuusstandardeja, joten sillä mennään.
Paineilmalla voi jättää hyd moottorin pois.
Paineilma on joustavaa, joten sillä ei voi tuottaa tarkkoja liikkeitä olosuhteissa, joissa kuormitus vaihtelee.

Sylinteriä voi käyttää autotunkkina, prässinä tai ruuvipenkin puristimena.
Minä ajattelin aika paljon kevyemmän luokan sylinteriä. 29 mm mäntä tuottaa 1 MPa paineella noin 610 N.
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6182
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Eusa kirjoitti: 29 Loka 2023, 11:09 Oletko harkinnut proton tekemistä Lego Technics -tuotteilla?
En ole. Tässä tarvitaan eri kertaluokalla olevia voimia kuin muovisilla Legoilla on mahdollista saavuttaa.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4434
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Mulla löytyisi noita tuulilasinpyyhkijän moottoreita, lehmien ruokintaautomaatissa noita oli/on pyörittämässä annostelijaa, teidä niiden tehosta mutta samankokoisia ja näköisiä. Niissä on alennusvaihde joten pyörii pirun hitaasti mutta kait sen alennusvaihteen osaa poistaa.
Minun mielestä noin.
Paikalla
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6182
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Goswell kirjoitti: 29 Loka 2023, 11:19 Mulla löytyisi noita tuulilasinpyyhkijän moottoreita, lehmien ruokintaautomaatissa noita oli/on pyörittämässä annostelijaa, teidä niiden tehosta mutta samankokoisia ja näköisiä. Niissä on alennusvaihde joten pyörii pirun hitaasti mutta kait sen alennusvaihteen osaa poistaa.
Voin olla kiinnostunut, jos en löydä sitä omaa akkuporan moottoria. Ovatko nuo 12 V koneita tai 230 V?
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4434
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Varmaan 12 V, ei siellä automaatilla voi olla kovia virtoja, paitsi omat viritykset jotka on turvassa märiltä turvilta.
Minun mielestä noin.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3288
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: 000 Alkusanat

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Eikös sitä hydraulipumppua voisi pyörittää akkuporakoneella suoraan. Siihen laiteen kupeeseen vaan teline koneelle. Osta Lidlistä halpa Parkside.
Vastaa Viestiin