Seuraavanlainen hieman epäsovinnainen kysymys on mua askarruttanut.
Pidän kissoista ja kateilla olen huomannut seuraavaa.
Siellä missä katit viettävät aikaansa on usein sellaisia pienen pieniä, läpimitaltaan alle yhden millimetrin kokoisia pyöreähköjä
likapalleroita.
Katin takapuoli puolestaan näyttää suoraan takaa katsottuna hieman tähtimäiseltä.
Siinä useasti näkee samanlaisia pieniä likapalleroita, jotka epäilemättä ovat kuivunutta ulostetta.
Ovatko kissojen oleilusijoilta löytyvät pienpallerot siis alkuperältään takapuolesta kotoisin ?
Sitten seuraakin varsinainen kysymys, joka on vaikeasti määriteltävä.
Kuinka likaisia nuo pallerot ovat ?
Muistan jonkun kommentoineen valkoposkihanhien pökäleihin liittyen, että niiden bakteeripitoisuus on tuoreena suuri, kuten ulosteelta
voi odottaa mutta kuivuttuaan ne ovat "lähes puhtaita" ( pahoittelut epätarkasta ilmaisusta ).
Näin ollen, minkälaisen likaisuusarvion voisi esittää noista kissojen jälkeensä jättämistä mikropalleroista ?
Tässä tietysti on sisällä vaikea kysymys siitä, mitä likaisuus pohjimmiltaan tarkoittaa.
Bakteereita ja viruksia epäilemättä mutta niitähän on maailma väärällään.
Toinen vaikea kysymys on siirtymisen tehokkuus.
Asian voisi muotoilla näin: siirtäisitkö ensin paljaalla kädellä valkoposkihanhen kuivunutta pökälettä ja tarttuisitko sen jälkeen samalla kädellä, sitä välissä pesemättä, voileipään, jonka syöt ?
Olen huomannut, että osa ihmisistä pitää kissaa sylissään niin, että häntä roikkuu vapaana.
Tällöin kattia alhaalta tukeva käsi on lähes automaattisesti kontaktissa takapuolen kanssa.
Bakteerien siirtymiseen toki liittyy kontaktiaika ja jonkinlainen tilastollisuus.
Yleisesti luulen, että nykyajan korkea hygieniataso on osaltaan syyllinen siihen, että erilaiset allergiat ovat lisääntyneet.
Eli, minkälainen likaisuus liittyy kissojen jälkeensä jättämiin mikrojätöksiin niiden kuivuttua ?
Viestiketjun alkuperäiseen kysymykseen mulla on vastauksena puhdas veikkaus:
Ulosteiden peittäminen peittää samalla kissojen asuinsijan, tiedon sen läheisyydestä.
Sen sijaan tietoista reviirin merkkaamista kissa tekee pissalla.
Osaako katti sitten tehdä tarpeensa maatalousympäristössä määrättyyn paikkaan, epäilen että ei.
Sen sijaan se voi osata välttää tärkeitä paikkoja kuten viljan säilytyspaikkaa.
Kotikissan kyky tehdä tarpeet hiekkalaatikolle on sekin mielenkiintoinen kysymys.
On mielenkiintoista ajatella, että olisiko ihmisen suorittama valinta ehtinyt muokkaamaan kissan lajiominaisuuksia siihen suuntaan, että
ulostaminen tapahtuu määrättyyn paikkaan. Epäilen, että näin ei ole.
Jostain koirarodusta olen kuullut, että se on ihmiselle kiltti koska tuhmeliinit listittiin.
Kilteys tai sen puute näin esimerkkinä on mielestäni yksinkertaisempi asia kuin ulostuspaikan valinta, etenkin kun katteja noin yleensä pidetään itsenäisinä otuksina.
Mene ja tiedä.
Miksi kissa hautaa ulosteensa?
- Armas Geddon
- Reactions:
Re: Miksi kissa hautaa ulosteensa?
No comments
Re: Miksi kissa hautaa ulosteensa?
Ei ole mitään palleroita jos perskarvoja vähän siistii. Sopiva mitta niin kissaakaan ei harmita nuolla persettään.