Selkärangattomat ja hyönteiset

Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Neutroni kirjoitti: 08 Maalis 2023, 18:19
Deimos kirjoitti: 08 Maalis 2023, 09:17 Neurtroni, sitten kun sulla liikenee aikaa. Kysyisin seuraavaa asiaa liittyen kasviin jonka ajattelin laittaa Diggerin terraarioon. Eli se on Hollannista ja todennäköisesti käsitelty hyönteismyrkyillä. Kuinka kauan pidän sitä karanteenissa ja suihkuttelen sen lehtiä vedellä. En todellakaan ota riskiä että tarantallalle kävisi jotain.
En tiedä. Tuskin tuollaiseen löytyy mitenkään tieteellisesti perusteltuja vastauksia ollenkaan. Tarantellat eivät ole merkittäviä tuholaisia tai muuten teollisen maatalouden kannalta merkittäviä, joten hyönteismyrkkyjen vaikutuksia niihin on tuskin tutkittu. Meillä on terraarioissa vain muovikasveja.

Muutama viikko karanteenissa lehtiä suihkutellen on varmaan hyvin varman päälle pelaamista. Mutta ei kai tuolla ole kiirettä. Ei se hämähäkki kasveista piittaa (tosin harvassa ovat ihmiset, joiden kärsivällisyys on edes kalpea aavistus tarantellan kärsivällisyydestä).
Ei se kasvi taranteellaa varten olekaan. Mutta pitää ilman kosteuden optimaalisena itsekseen. Ihmiselle se kasvi pikemminkin on. Lara kanssa homma on toiminut helvetin hyvin. Huoneiston ilmankosteus 30 % ja Laran terraarriossa 60-70 %. Pohja on kuiva ja ei mitään homeita tai muuta. Kaikki nahanluonnit todella menneet loistavasti. Itse karastan muovia mutta elävä kasvi tuottaa aina omat ongelmansa. Laskin että mulla on ollut ainakin seitsemän taranteellaa. Kaksi kasvatin lähes nymfiasteelta. Meksikon punapolvia js peeveli, kumpikin uroksia.

Nyt tuli muuten sirkkojen mukana muutakin. Joku pikkuinen koppakuoriainen. En ole kovin ilahtunut jos leviää asuntoon. Täyttyy pistää noottia Reptile Maniacsille. Tilasin sirkkoja, en muuta. Ja tuo että kun Tilasin XL:llää ja saan kokoa M???? Ikävä kyllä tiedän eron XL:än, M:än ja S:än kanssa. Periaatteessa kusetusta. Kun Faunattaren homma toimi niin kyllä XL oli XL, ei M.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Jotkut kasvit voivat olla myrkyllisiä hämähäkeille tai muille otuksille, vaikka ei nisäkkäille olisi, en kyllä laittais terraarioon eläviä kasveja.
Poikkeuksena kannabis, hämähäkki voisi sitä mutustella, vähän lisuketta tylsään elämään.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Punkero kirjoitti: 08 Maalis 2023, 18:51 Jotkut kasvit voivat olla myrkyllisiä hämähäkeille tai muille otuksille, vaikka ei nisäkkäille olisi, en kyllä laittais terraarioon eläviä kasveja.
Poikkeuksena kannabis, hämähäkki voisi sitä mutustella, vähän lisuketta tylsään elämään.
Digger on siis lasiodora parahybana. Kotoisin Brasiliasta jossa peikonlehti (Monsterota) on ihan tavallinen kasvi viidakossa. En usko että se on vaarallinen Diggerille. Kunhan karanteeni on tehty.

Mutta neuvo otettu vakavasti. En vain siedä muovia jossa voi olla mitä tahansa kemikaaleja. Faunataressa kaikki terraariot on sisustettu muovikasvein. Hienon näköisiä eivätkä kuidun.

Jos ei muuta kun pohjamateriaali on vaihdettu mietin tilannetta.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Monet muovit olisivat käyttökelvottomia ilman pehmittimiä, eli muoveihin lisätään kemikaaleja, mitkä muuttaa niiden ominaisuuksia.
Nämä aineet voivat olla haitallisia joillekin eliöille, lasista tehty koppi olis varmaan ok, minkä jatkeena 5 metriä pitkä verkkohäkki.
Kyseessä olis silloin hämähäkkihäkki.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2782
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Punkero kirjoitti: 08 Maalis 2023, 18:51 Jotkut kasvit voivat olla myrkyllisiä hämähäkeille tai muille otuksille, vaikka ei nisäkkäille olisi, en kyllä laittais terraarioon eläviä kasveja.
Poikkeuksena kannabis, hämähäkki voisi sitä mutustella, vähän lisuketta tylsään elämään.
Kissat ainakin tykkää kuin hullut puurosta, mutta syövät vain varret ja lehdet, ei koskaan nuppuja.

Eikä käy niiden pieniin päihin mitenkään. En ainakaan huomaa vaikutusta muuta kuin addiktion.
Can I pet that dog?
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Minimus Yahves kirjoitti: 08 Maalis 2023, 19:40
Punkero kirjoitti: 08 Maalis 2023, 18:51 Jotkut kasvit voivat olla myrkyllisiä hämähäkeille tai muille otuksille, vaikka ei nisäkkäille olisi, en kyllä laittais terraarioon eläviä kasveja.
Poikkeuksena kannabis, hämähäkki voisi sitä mutustella, vähän lisuketta tylsään elämään.
Kissat ainakin tykkää kuin hullut puurosta, mutta syövät vain varret ja lehdet, ei koskaan nuppuja.

Eikä käy niiden pieniin päihin mitenkään. En ainakaan huomaa vaikutusta muuta kuin addiktion.
Kissat kannattaa päästää syömään vasta kun sato on valmis, ei tarvii nyppiä lehtiä.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Punkero kirjoitti: 08 Maalis 2023, 19:24 Monet muovit olisivat käyttökelvottomia ilman pehmittimiä, eli muoveihin lisätään kemikaaleja, mitkä muuttaa niiden ominaisuuksia.
Nämä aineet voivat olla haitallisia joillekin eliöille, lasista tehty koppi olis varmaan ok, minkä jatkeena 5 metriä pitkä verkkohäkki.
Kyseessä olis silloin hämähäkkihäkki.
Tuollainenhan tuo on. Tosin kun Digger tulee (Jos nyt sattuu olemaan naaras) saa terraario olla tuplaten isompi. Kun hämppeleitä nyt on ollut yli 25 vuotta on jonkin verran karttunut kokemusta. Ja tosiaan ei Neutroni ole ihan tumpelo näissä asioissa, paljon edistyneempi kuin minä.
Liitteet
20230308_090120.jpg
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

BTW... En tiedä onko se mun lääkitys mutta kannabis ei vain sovi mulle. En tiedä sopiiko kenellekkään. Periaatteessa olen Pro luonnontuotteet kuten kannabis ja taikasienet. Toinen sopii mulle ja toinen ei. Mulla on vahva kutina että kun toi joka syksyinen ahdistus/masennus kausi jäi niin voin kiittää siitä heinäkuun trippialua. Juttelin asiasta mun hoitsun kanssa ja piti myös mahdollisena. Psykedeelit ovat vielä tuntematon manner. Potentiaalia ei kukaan tiedä. Tottakai kokeiluilla on riskinsä mutta olen valmis kokeilemaan mitä tahansa. Koitin jopa kaksi antabustablettia vs. 12 olutta. Vaikka palstan konsensus oli että olen ruumisarkussa niin tuli vain hyvät kännit. Olen kuullut että osa ihmisistä on antabus resistenttejä eli antabus ei vain toimi. Joko toleranssini ovat (jotain ihan muuta kuin keskivertoihmisellä) jotain ihan eri luokkaa tai olen immuuni antabukselle. Kuka tietää. Tietysti helvetinmoinen pettymys jos pystyn jatkamaan ryyppämistä vaikka otan antabusta. Sitten ainut pelastuskeino on vain oma pää ja oma järki.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Ja että mistäs sitten tatit? No Korsossa on Ankkapuisto ja kun tietää paikat niin kyllä suomalaisia silokkeja löytyy jos tietää mistä etsiä. Kouluaikoina ihmettelin paria tyyppiä kun kysyivät että tietävätkös pojat hyviä tattipaikkoja? En ihmettele enään.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Joo0. Kyllä sulla on pointti tuossa ja myös Neutronilla.

Ensinnäkin hyvin harva kasvi sopeutuu terraarioon. Muovikasvit ovat aina nätin näköisiä ja eivät vaadi huolenpitoa.

Mutta kuten totesin niin oikea kasvi vaatii vettä ja kun sen kastelee se periaatteessa huolehtii terraarion luonnollisesta kosteudesta joka on ihan eri kuin huoneiston.

Olen nyt hoitanut Laraa siis yli 25 vuotta. Joka molttaus täydellinen, ei ikinä ongelmia. Jos mikään niin molttaus on joka hämähäkin elämässä kriittisin vaihe. Jos liian kuivaa niin se on hämähäkille/tarantellalle lopullisesti good bye. Eli jos olen tehnyt jotakin oikein niin olen tehnyt Laralle ideaaliolosuhteet molttaamiseen. Varmaan lähes 100 molttausta ja prosentti 100 %. Muuten ei olisi enää Laraa.

Ja siihen tähtään myös Diggerin kohdalla. Laji on trooppinen toisin kuin Lara jota löytynee Andien rinteiltä.

Digger on hassu. Nyt stressin lauettua sen löytää aamuisin pesäkolonsa suulta. Yleensä muutama tassu näkyvissä. Mutta kun yritän avata ovia? Swoosh... tarantella katoaa pesäkolonsa uumeniin. Annan sirkkoja (Usutan ne Diggerin pesäkoloon) ja tiedän niiden kohtalon. Digger syö eikä armoa. Lara on paastolla joten Diggerillä on sellaiset 25 sirkkaa jäljellä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Siis päädyin tuohon Trixie turve/hiekka sekoitukseen. Moss ja peat. Kummankin voi suomentaa turpeeksi tai rahkasammaleeksi. Mossin ymmärrän kyllä enemmän sammaleena ja peatin turpeena. Trixie sekoitus on valmis eikä tiiltä tarvise liottaa. Jätän coconutchipsejä alle kerroksen ja noin 30 litraa Triexien sekoitusta. Siinä pitäisi olla tarantellalle tongittavaa...

Edit: Tuote loppu 🙄. En käsitä. Eikö Suomessa ole harrastuspohjaa matelijoille, hyönteisille ja niveljalkaisille? No, sähköpostiin tilattu ilmoitus. Aika niukasti valinnan varaa kun selaa nettiä. Ja tilanne liikeissä vielä huonompi. Pärjätkööt nyt jonkin aikaa tuolla karkealla pohjamateriaalilla. Taitaa olla kylläinen koska tänä aamuna ei tassuja pesäkolon suulla. Neljä-viisi sirkkaa mennyt jo.
Liitteet
Näyttökuva 2023-03-08 134012.png
Näyttökuva 2023-03-08 134012.png (341.42 KiB) Katsottu 381 kertaa
moss2.png
moss2.png (303.16 KiB) Katsottu 381 kertaa
Näyttökuva 2023-03-09 13063322512.png
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18441
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Deimokselle uusi projekti?
One Year Ago I Built an Ecosystem, This Happened
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Vähän sama kuin John Carterin mutta ilman ötököitä.



Thriving since 1960, my garden in a bottle: Seedling sealed in its own ecosystem and watered just once in 53 years


-David Latimer first planted his bottle garden in 1960 and last watered it in 1972 before tightly sealing it shut 'as an experiment'
-The hardy spiderworts plant inside has grown to fill the 10-gallon container by surviving entirely on recycled air, nutrients and water
-ardeners' Question Time expert says it is 'a great example just how pioneering plants can be'


https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... water.html
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

John Carter kirjoitti: 20 Maalis 2023, 09:30 Deimokselle uusi projekti?
One Year Ago I Built an Ecosystem, This Happened
Toi rapu on kyllä helvetin söpö🥰😊.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7024
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Selkärangattomat ja hyönteiset

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Sirkat alkaa loppumaan. Yksi jäljellä. Diggeri diggaa myös sirkoista. Yksi per päivä on näköjään tahti.

Silmät muuten näkyy. Sirkka on jossain etutassuissa.
Liitteet
20230320_095051.jpg
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Vastaa Viestiin