Havainnot perhosista.

Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4363
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Sama juttu kuin vanhalla tiedepalstalla, havainnot yleensä ja erikoisuudet perhosista.
Minun mielestä noin.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4363
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Tänään kaakossa sitruunaperhonen, tyttöperhonen ja nokkosperhosia kolme. Neitoperhonenkin oli mutta sitä ei lasketa kun tuli halkojen mukana taloon.
Minun mielestä noin.
Susa
Reactions:
Viestit: 7622
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Susa »

Joukkueellinen koivulattakoita saunanikkunan välissä.
Henry Borat
Reactions:
Viestit: 443
Liittynyt: 13 Joulu 2022, 18:28

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Henry Borat »

Sitruunaperhonen tuli vuoden ensimmäisenä perhosena tänään vastaan.

Talvella tosin aurinko herätti jostain nokkosperhosen, mutta lunta oli vielä tukevasti maassa.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4121
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Henry Borat kirjoitti: 07 Huhti 2023, 23:46 Sitruunaperhonen tuli vuoden ensimmäisenä perhosena tänään vastaan.

Talvella tosin aurinko herätti jostain nokkosperhosen, mutta lunta oli vielä tukevasti maassa.
Itsekin näin eilen sitruunaperhosen useammankin kerran. Ei kuulu aiheeseen, mutta olin näkevinäni myös västäräkin. Havainto oli tosin aika epävarma ja liittyi lähinnä pienen linnun tapaan lentää. Mielestäni näin västäräkille ominaisen pyrstön keikutuksenkin.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4363
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Henry Borat kirjoitti: 07 Huhti 2023, 23:46 Sitruunaperhonen tuli vuoden ensimmäisenä perhosena tänään vastaan.

Talvella tosin aurinko herätti jostain nokkosperhosen, mutta lunta oli vielä tukevasti maassa.
Kyllä täälläkin on pellot vielä lumen alla, mutta tiet alkaa olla sulat ja kuivat aurinkoisilta paikoilta ja etelän ja lännen suuntaiset aurinkoiset metsärinteet joista tuuli on pitänyt lumimäärän alhaisena alkaa olla pälvien täplittämiä, osin lähes lumettomia.
Puolenyön aikaan kun ajelin "taksikyytiä", vaikka oli pakkasta muutama aste, niin joitakin pieniä, mahdollisesti perhosia lenteli auton valoissa.
Minun mielestä noin.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4363
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Tänään tuli surunvaippa, toissapäivänä neitoperhonen. Nyt alkaa olla aikaisimmat päiväperhoset paketissa pääpiirteissään.
Minun mielestä noin.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6074
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Goswell kirjoitti: 12 Huhti 2023, 22:19 Tänään tuli surunvaippa, toissapäivänä neitoperhonen. Nyt alkaa olla aikaisimmat päiväperhoset paketissa pääpiirteissään.
Minulta puuttuu nuo kaksi tavallisista aloituslajeista. Varmaan ne saisi, jos nuohoaisi puoli tuntia kylätien vartta.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4363
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Isonokkosta odotellessa.
Minun mielestä noin.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6074
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Goswell kirjoitti: 12 Huhti 2023, 22:27 Isonokkosta odotellessa.
Usuta muutama länteen päin, jos näet. Se oli hieno laji.
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4363
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Uskomatonta, aivan käsittämätöntä, isonokkonen tuli vastaan äsken, tuulista ja kylmää, +5,3 celsiusta näyttää mittari, aurinko näkyy vaivoin pilven läpi mutta suojaisessa metsänreunassa liihotti oranssi ihanuus vastaan, perkele että sitä tulee ihminen pienestä onnelliseksi, ovat selvinneet talvesta.
https://luontoportti.com/t/1808/isonokkosperhonen
Jiihaa.
Minun mielestä noin.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6074
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Goswell kirjoitti: 13 Huhti 2023, 12:49 Uskomatonta, aivan käsittämätöntä, isonokkonen tuli vastaan äsken, tuulista ja kylmää, +5,3 celsiusta näyttää mittari, aurinko näkyy vaivoin pilven läpi mutta suojaisessa metsänreunassa liihotti oranssi ihanuus vastaan, perkele että sitä tulee ihminen pienestä onnelliseksi, ovat selvinneet talvesta.
https://luontoportti.com/t/1808/isonokkosperhonen
Jiihaa.
Tuohan on iso asia. Ihan toista kuin joidenkin itseään pöyhkeästi ministereiksi kutsuvien apinoiden toilailut pari sataa kilometriä lännempänä. Nyt kun tulisi lämmin alkukesä että pääsisivät aikuistumaan.

Olen kyllä kateellinen sinun perhosapajista. Huomenna varmaan kirsikkaperhonen ja viikonloppuna vaualbum. Minä löydän neitoperhosen (tosin lapsena Länsi-Suomessa se oli himoittu aarre). :)
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4363
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Neutroni kirjoitti: 13 Huhti 2023, 17:39
Goswell kirjoitti: 13 Huhti 2023, 12:49 Uskomatonta, aivan käsittämätöntä, isonokkonen tuli vastaan äsken, tuulista ja kylmää, +5,3 celsiusta näyttää mittari, aurinko näkyy vaivoin pilven läpi mutta suojaisessa metsänreunassa liihotti oranssi ihanuus vastaan, perkele että sitä tulee ihminen pienestä onnelliseksi, ovat selvinneet talvesta.
https://luontoportti.com/t/1808/isonokkosperhonen
Jiihaa.
Tuohan on iso asia. Ihan toista kuin joidenkin itseään pöyhkeästi ministereiksi kutsuvien apinoiden toilailut pari sataa kilometriä lännempänä. Nyt kun tulisi lämmin alkukesä että pääsisivät aikuistumaan.

Olen kyllä kateellinen sinun perhosapajista. Huomenna varmaan kirsikkaperhonen ja viikonloppuna vaualbum. Minä löydän neitoperhosen (tosin lapsena Länsi-Suomessa se oli himoittu aarre). :)
Kyllä ne taisi nyt loppua aikuisena talvehtineet, eipä taida tulla uutta ennen kuin alkavat uudet lajit kuoriutua koteloistaan.
Laitoin viestiä tutulle perhosharrastajalle havainnosta niin sanoi että on noita kuulemma nähty aika hyvin muuallakin, lauha ja runsasluminen talvi auttoi talvehtimaan, saadaan heinäkuussa ihailla massaesiintymää, ehkä.
Haavantyttöperhosta pitäisi kuulemma etsiä, mutta minä en sitä erota lennosta koivuntyttöperhosesta ja tälläinen köntys ei taida sitä haaviinkaan enään saada vaikka lennossa näkisikin, nauravat muut itsensä tärviölle kun meikäläinen yrittää haaveilla.
Minun mielestä noin.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6074
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Goswell kirjoitti: 13 Huhti 2023, 19:53 Laitoin viestiä tutulle perhosharrastajalle havainnosta niin sanoi että on noita kuulemma nähty aika hyvin muuallakin, lauha ja runsasluminen talvi auttoi talvehtimaan, saadaan heinäkuussa ihailla massaesiintymää, ehkä.
Täytyy pitää silmät auki ja laittaa syötit pihalle.
Haavantyttöperhosta pitäisi kuulemma etsiä, mutta minä en sitä erota lennosta koivuntyttöperhosesta ja tälläinen köntys ei taida sitä haaviinkaan enään saada vaikka lennossa näkisikin, nauravat muut itsensä tärviölle kun meikäläinen yrittää haaveilla.
Ai niin kuin eräs hyvän tovin herhiläisiä haavinut?
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4363
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Laitetaanpas kuvat koivun ja haavan tyttöperhosista, vaikeaa on erottaa ilman kiinniottamista.
Liitteet
koivutyttöperhonen.jpg
haapatyttöperhonen.jpg
Minun mielestä noin.
Vastaa Viestiin