Asiaa leivästä
Asiaa leivästä
Asiaa leivästä
Niin, leipä on sellainen arkipäiväinen ruoka jota kaikki ei tietysti syö, mutta tässä siis lanka jossa voi keskustella tästä arkisesta ruoasta. Millaisesta leivästä pidät ja/tai millaista leipää ostat? Pitääkö leivän päällä olla jotakin tiettyjä lisukkeita vai ei? Syötkö kenties markettileipiä vai preferoitko kalliimpia leipomoleipiä? Vai teetkö kenties leipäsi itse?
Eli keskustelu leivästä avattu!
Niin, leipä on sellainen arkipäiväinen ruoka jota kaikki ei tietysti syö, mutta tässä siis lanka jossa voi keskustella tästä arkisesta ruoasta. Millaisesta leivästä pidät ja/tai millaista leipää ostat? Pitääkö leivän päällä olla jotakin tiettyjä lisukkeita vai ei? Syötkö kenties markettileipiä vai preferoitko kalliimpia leipomoleipiä? Vai teetkö kenties leipäsi itse?
Eli keskustelu leivästä avattu!
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Re: Asiaa leivästä
Mä syön yleensä ihan tavallista leipää laidasta laitaan. Niin tummaa leipää kuin vaaleatakin leipää, ja joululimputkin on ihan hyviä. Eri leivät tarvitsevat päällensä erilaisia lisukkeita, mutta käy se leivän syönti ilmankin.
Tänään ostin tuoretta leipää eli hieman kalliimman Lombardian leivän eli sellaisen vaalean pitkulaisen hieman "ranskan leipä" tyyppisen leivän. Ihajjees.
Tänään ostin tuoretta leipää eli hieman kalliimman Lombardian leivän eli sellaisen vaalean pitkulaisen hieman "ranskan leipä" tyyppisen leivän. Ihajjees.
Puhutaan leipääntymisestä.
Se tulee mieleen, kun löytää Prismasta jonkun uuden leivän, joka maistuu olevinaan erityisen hyvältä. Sitähän sitten ostetaan lisää, mutta äkkiä siinä ei olekaan mitään erityistä ja leipää pitää vaihtaa.
Se tulee mieleen, kun löytää Prismasta jonkun uuden leivän, joka maistuu olevinaan erityisen hyvältä. Sitähän sitten ostetaan lisää, mutta äkkiä siinä ei olekaan mitään erityistä ja leipää pitää vaihtaa.
Joo, leipääntyminen on aika tuttu juttu!
Mä en yleensä syö samaa leipälajia kovin montaa kertaa putkeen, eli pyrin vaihtelemaan niitä leipälajikkeita joita ostan ja syön. Ja juuri sen takia, että siihen kyllästyy aika äkkiä siihen leivän makuun jos aina syö samaa leipää, varsinkin jos ei ole kovin paljoa lisukkeita siinä päällä.
Toisaalta parhaat leivät on maultaan sellaisia ettei ne tarvitse kuin vähän margariinia päälle.
- Henry Borat
- Reactions:
Kotkan Reittisen leipomonen vaalea leipä on maailman parasta leipää. Oliko nyt hiivaleipä, tai mikä.oli, mutta uskomattoman hyvän makuista
Tykkään kaupassa paistetuista porvarileivistä. Esim karpalo-cashew ciabatta ja vähemmänkin pimpatut hapanjuurileivät. Ja toisaalta ruispalat on jees, varsinkin ohuoenohuet jälkiuunipalat.
Hapanjuurella olen tehnyt ruisleipää. Juuri on nyt ollut pari vuotta koskematta jääkaapissa, pitäisi katsoa onko siinä vielä elämää. Oli mulla vasleakin juuri, muta se oli jotenkin heikko. Ei jaksanut nostaa kunnolla.
Hapanjuurella olen tehnyt ruisleipää. Juuri on nyt ollut pari vuotta koskematta jääkaapissa, pitäisi katsoa onko siinä vielä elämää. Oli mulla vasleakin juuri, muta se oli jotenkin heikko. Ei jaksanut nostaa kunnolla.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Joo, äitee kehuu sitä myös. Itsellä aika suppea valikoima, gluteenittomia leivänkorvikkeita.Henry Borat kirjoitti: ↑07 Syys 2025, 18:24 Kotkan Reittisen leipomonen vaalea leipä on maailman parasta leipää. Oliko nyt hiivaleipä, tai mikä.oli, mutta uskomattoman hyvän makuista
Minun mielestä noin.
- Henry Borat
- Reactions:
Taisi olla sekaleipä kuitenkin.Goswell kirjoitti: ↑07 Syys 2025, 18:46Joo, äitee kehuu sitä myös. Itsellä aika suppea valikoima, gluteenittomia leivänkorvikkeita.Henry Borat kirjoitti: ↑07 Syys 2025, 18:24 Kotkan Reittisen leipomonen vaalea leipä on maailman parasta leipää. Oliko nyt hiivaleipä, tai mikä.oli, mutta uskomattoman hyvän makuista
Ciabatat ym vaikuttaa kopioita, vaikka pidän näistäkin yleensä.
Joo, itsekin tykkään juuri noista ohuista jälkiuunipaloista. Ruisleivissä on kuitenkin suuria eroja. Halvimmat palaleivät ovat usein jo ostettaessa kuivakoita känttyjä, kun taas tuore ja pehmeä leipä kyllä maistuu.
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
Mä yleensä paahdan ruispalat. Mutta joo, halpiksissa on niin paljon vehnää ja vähän leseitä yms, että rakenne on hiivaleipämäisenpi. Vaasan on minusta paras.
Niin ja saaristolaisleipä on hyvää. Maalahden limppu, kevyt paahto ja iso kiila brietä päälle...
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
-
Märkäruuti
- Reactions:
Syön pääasiassa erilaisia ruispaloja. Joitakin voi syödä kuukauden putkeen, mutta toiset alkavat jo parin peketin jälkeen kyllästyttää. Syksyisin tulee syödyksi myös vaaleaa leipää sienileipänä. Vaalealla leivällä sienten maku pääsee paremmin oikeuksiinsa. Minulle yksi ehdottomista ykkösistä on saaristolaisleipä, mutta siinäkin leipääntyminen voi tulla melko nopeasti. Aamupalasämpylöiksi ostan kaurarouhesämpylöitä, jos en ole itse leiponut.
Nam, tässä tulee nälkä kun lukee teidän kommentteja leivästä!
Ja kaiken a ja o on tietty se että leipä on tuoretta!
Ja kaiken a ja o on tietty se että leipä on tuoretta!
Kuten olen kertonut, leivon leipäni itse pääosin itse viljelemästäni rukiista. Leivon kerralla paljon ja pakastan. Hiivalla kohotan. Leipääni syön noin puoli kiloa päivässä, enkä ole siihen leipääntynyt. Nuoruudessani olen tehnyt sen virheen, että vastasin taikinan liian tiukaksi ja vielä kuivatin leivät orressa kolme vrk. Arvelen tyräni saaneen siitä alkunsa, kun punnersin huussissa kovaa paskaa. Hampaatkaan eivät tahtoneet kestää. Olen asian korjannut.
Aina leivän päällä oli Oivariiniä. Sitäkin söin paljon paljon leivän mukana, kunnes vasen käsivarsi ilmoitti sydänoireesta. Nyt leivän päällä ” voittamatonta makua ” on vain päivällisellä.
Kaupan leipä ei tuoreena pieretä, mutta oma leipä pitää ensin pakastaa.
Aina leivän päällä oli Oivariiniä. Sitäkin söin paljon paljon leivän mukana, kunnes vasen käsivarsi ilmoitti sydänoireesta. Nyt leivän päällä ” voittamatonta makua ” on vain päivällisellä.
Kaupan leipä ei tuoreena pieretä, mutta oma leipä pitää ensin pakastaa.
-
Brainwashed
- Reactions:
En ole aikuisiällä ollut leivän suurkuluttaja, ja on ollut jopa kuukausien taukoja etten ole syönyt yhtään leipää. Nyt olen noin parin vuoden ajan syönyt pari kolme siivua olulaisen reilu vaaleata paahtoleipää 100% voin kanssa per päivä, että saa vähän kuitujakin kitusiinsa. Muita leipiä en syö kuin joskus satunnaisesti ruisleipäviipaleen, ja sen päällä reilusti voita.

”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Syön aika harvoin leipää. Ensiksikin leipä aiheuttaa vatsan sekaisin menoa. Ja silloin ei ympäristössä kellään ole enää kivaa
Ruisleipä on pahin, vaalea tai kauraleipä ei niinkään.
Toisekseen leipä on tehokas pallomahan kasvattaja
Mutta joo, tykkään kyllä leivästä. Saaristolaisleipä on ehkä parasta
Toisekseen leipä on tehokas pallomahan kasvattaja
Mutta joo, tykkään kyllä leivästä. Saaristolaisleipä on ehkä parasta
Memento mori