Asiaa leivästä

Purdue
Reactions:

Asiaa leivästä

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Asiaa leivästä

Niin, leipä on sellainen arkipäiväinen ruoka jota kaikki ei tietysti syö, mutta tässä siis lanka jossa voi keskustella tästä arkisesta ruoasta. Millaisesta leivästä pidät ja/tai millaista leipää ostat? Pitääkö leivän päällä olla jotakin tiettyjä lisukkeita vai ei? Syötkö kenties markettileipiä vai preferoitko kalliimpia leipomoleipiä? Vai teetkö kenties leipäsi itse?

Eli keskustelu leivästä avattu!
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Purdue
Reactions:

Re: Asiaa leivästä

Mä syön yleensä ihan tavallista leipää laidasta laitaan. Niin tummaa leipää kuin vaaleatakin leipää, ja joululimputkin on ihan hyviä. Eri leivät tarvitsevat päällensä erilaisia lisukkeita, mutta käy se leivän syönti ilmankin.

Tänään ostin tuoretta leipää eli hieman kalliimman Lombardian leivän eli sellaisen vaalean pitkulaisen hieman "ranskan leipä" tyyppisen leivän. Ihajjees.
Wiesti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wiesti »

Puhutaan leipääntymisestä.
Se tulee mieleen, kun löytää Prismasta jonkun uuden leivän, joka maistuu olevinaan erityisen hyvältä. Sitähän sitten ostetaan lisää, mutta äkkiä siinä ei olekaan mitään erityistä ja leipää pitää vaihtaa.
Purdue
Reactions:

Wiesti kirjoitti: 07 Syys 2025, 18:00
Puhutaan leipääntymisestä.

Se tulee mieleen, kun löytää Prismasta jonkun uuden leivän, joka maistuu olevinaan erityisen hyvältä. Sitähän sitten ostetaan lisää, mutta äkkiä siinä ei olekaan mitään erityistä ja leipää pitää vaihtaa.
Joo, leipääntyminen on aika tuttu juttu!

Mä en yleensä syö samaa leipälajia kovin montaa kertaa putkeen, eli pyrin vaihtelemaan niitä leipälajikkeita joita ostan ja syön. Ja juuri sen takia, että siihen kyllästyy aika äkkiä siihen leivän makuun jos aina syö samaa leipää, varsinkin jos ei ole kovin paljoa lisukkeita siinä päällä.

Toisaalta parhaat leivät on maultaan sellaisia ettei ne tarvitse kuin vähän margariinia päälle.
Henry Borat
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Henry Borat »

Kotkan Reittisen leipomonen vaalea leipä on maailman parasta leipää. Oliko nyt hiivaleipä, tai mikä.oli, mutta uskomattoman hyvän makuista
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Tykkään kaupassa paistetuista porvarileivistä. Esim karpalo-cashew ciabatta ja vähemmänkin pimpatut hapanjuurileivät. Ja toisaalta ruispalat on jees, varsinkin ohuoenohuet jälkiuunipalat.

Hapanjuurella olen tehnyt ruisleipää. Juuri on nyt ollut pari vuotta koskematta jääkaapissa, pitäisi katsoa onko siinä vielä elämää. Oli mulla vasleakin juuri, muta se oli jotenkin heikko. Ei jaksanut nostaa kunnolla.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Henry Borat kirjoitti: 07 Syys 2025, 18:24 Kotkan Reittisen leipomonen vaalea leipä on maailman parasta leipää. Oliko nyt hiivaleipä, tai mikä.oli, mutta uskomattoman hyvän makuista
Joo, äitee kehuu sitä myös. Itsellä aika suppea valikoima, gluteenittomia leivänkorvikkeita.
Minun mielestä noin.
Henry Borat
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Henry Borat »

Goswell kirjoitti: 07 Syys 2025, 18:46
Henry Borat kirjoitti: 07 Syys 2025, 18:24 Kotkan Reittisen leipomonen vaalea leipä on maailman parasta leipää. Oliko nyt hiivaleipä, tai mikä.oli, mutta uskomattoman hyvän makuista
Joo, äitee kehuu sitä myös. Itsellä aika suppea valikoima, gluteenittomia leivänkorvikkeita.
Taisi olla sekaleipä kuitenkin.

Ciabatat ym vaikuttaa kopioita, vaikka pidän näistäkin yleensä.
jester
Reactions:

Viesti Kirjoittaja jester »

MooM kirjoitti: 07 Syys 2025, 18:39 Ja toisaalta ruispalat on jees, varsinkin ohuoenohuet jälkiuunipalat.
Joo, itsekin tykkään juuri noista ohuista jälkiuunipaloista. Ruisleivissä on kuitenkin suuria eroja. Halvimmat palaleivät ovat usein jo ostettaessa kuivakoita känttyjä, kun taas tuore ja pehmeä leipä kyllä maistuu.
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

jester kirjoitti: 07 Syys 2025, 19:36
MooM kirjoitti: 07 Syys 2025, 18:39 Ja toisaalta ruispalat on jees, varsinkin ohuoenohuet jälkiuunipalat.
Joo, itsekin tykkään juuri noista ohuista jälkiuunipaloista. Ruisleivissä on kuitenkin suuria eroja. Halvimmat palaleivät ovat usein jo ostettaessa kuivakoita känttyjä, kun taas tuore ja pehmeä leipä kyllä maistuu.
Mä yleensä paahdan ruispalat. Mutta joo, halpiksissa on niin paljon vehnää ja vähän leseitä yms, että rakenne on hiivaleipämäisenpi. Vaasan on minusta paras.

Niin ja saaristolaisleipä on hyvää. Maalahden limppu, kevyt paahto ja iso kiila brietä päälle...
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Syön pääasiassa erilaisia ruispaloja. Joitakin voi syödä kuukauden putkeen, mutta toiset alkavat jo parin peketin jälkeen kyllästyttää. Syksyisin tulee syödyksi myös vaaleaa leipää sienileipänä. Vaalealla leivällä sienten maku pääsee paremmin oikeuksiinsa. Minulle yksi ehdottomista ykkösistä on saaristolaisleipä, mutta siinäkin leipääntyminen voi tulla melko nopeasti. Aamupalasämpylöiksi ostan kaurarouhesämpylöitä, jos en ole itse leiponut.
Purdue
Reactions:

Nam, tässä tulee nälkä kun lukee teidän kommentteja leivästä! :D

Ja kaiken a ja o on tietty se että leipä on tuoretta!
Erakko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Kuten olen kertonut, leivon leipäni itse pääosin itse viljelemästäni rukiista. Leivon kerralla paljon ja pakastan. Hiivalla kohotan. Leipääni syön noin puoli kiloa päivässä, enkä ole siihen leipääntynyt. Nuoruudessani olen tehnyt sen virheen, että vastasin taikinan liian tiukaksi ja vielä kuivatin leivät orressa kolme vrk. Arvelen tyräni saaneen siitä alkunsa, kun punnersin huussissa kovaa paskaa. Hampaatkaan eivät tahtoneet kestää. Olen asian korjannut.

Aina leivän päällä oli Oivariiniä. Sitäkin söin paljon paljon leivän mukana, kunnes vasen käsivarsi ilmoitti sydänoireesta. Nyt leivän päällä ” voittamatonta makua ” on vain päivällisellä.

Kaupan leipä ei tuoreena pieretä, mutta oma leipä pitää ensin pakastaa.
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

En ole aikuisiällä ollut leivän suurkuluttaja, ja on ollut jopa kuukausien taukoja etten ole syönyt yhtään leipää. Nyt olen noin parin vuoden ajan syönyt pari kolme siivua olulaisen reilu vaaleata paahtoleipää 100% voin kanssa per päivä, että saa vähän kuitujakin kitusiinsa. Muita leipiä en syö kuin joskus satunnaisesti ruisleipäviipaleen, ja sen päällä reilusti voita.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
JarppiOne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JarppiOne »

Syön aika harvoin leipää. Ensiksikin leipä aiheuttaa vatsan sekaisin menoa. Ja silloin ei ympäristössä kellään ole enää kivaa :D Ruisleipä on pahin, vaalea tai kauraleipä ei niinkään.

Toisekseen leipä on tehokas pallomahan kasvattaja :?

Mutta joo, tykkään kyllä leivästä. Saaristolaisleipä on ehkä parasta :)
Memento mori
Poista suositus Vastaa Viestiin