Härkähai Välimerelle?

kokeellinen tiede
Reactions:

Härkähai Välimerelle?

Viesti Kirjoittaja kokeellinen tiede »

ja Espanjan Atlantin rannikolle? Uiko härkähai yli Gibraltarin salmen ja ryhtyy haukkailemaan skandinaavisia turisteja?
IMG_0530.jpeg
IMG_0530.jpeg (23.41 KiB) Katsottu 229 kertaa
Tässä

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-165441

ei sanota millä rannikolla lämpötila on noussut, mutta epäilen Välimeren puolella .. joka on yleensä lämpimämpää kuin Atlantilla.
Koska härkähai viihtyy enemmän 23˚ kuin alle 20˚, lämpötilan nousu voi tarkoittaa että härkähai leviää Afrikan Atlantin rannikolta, Marokosta ylös yli Gibraltarin ja jääkin sinne.

Härkähain levinnäisyys:
IMG_0531.png
Huomaa, härkähai on Azoreillakin eli muutenkin Espanjan leveysasteilla, joten kaikki edellytykset olisi selviytyä Välimerellä ja ehkäpä myös Espanjan Atlantin rannikolla.

Mitä itse olen Fuengirolassa havainnut, on meren ranta kovin kalaköyhää, eipä siellä pahemmin fisuja näkynyt minkäänlaisia, voiko olla että on liikakalastettu ja haille ei löydy syötävää, mutta hait ovat tunnetusti hyviä, paastoajia ja voivat selviytyä ja matkailla pitkiäkin aikoja ilman ravintoa.

Turisteja tosin riittäisi satoja tuhansia!

Onko härkähaita jo nyt Välimerellä? Kukaan ei varmasti tiedä, ilmeisesti yhtään ei olla vielä nähty eikä pyydystetty .. jos sellainen jossain esim. Espanjan rannikolla ja uimarannoilla nähtäisiin, se nopeasti tapettaisiin. Espanjassa on uimarannoille tehokas ja kattava valvonta ja kaikenlaiset ongelmat, kuten ihmisten aiheuttamat tai sairastumiset, hoidetaan siellä yleensä nopeasti.
………………………………………………………..
Muutoin olen sitä mieltä että Yle tulee lakkauttaa
kokeellinen tiede
Reactions:

Re: Härkähai Välimerelle?

Viesti Kirjoittaja kokeellinen tiede »

Joskus vuonna 2013 pieni härkähai pyydystetty Turkissa, lienee paikallisillekin ollut tapaus.

Välimeri on lämmennyt lisää ja sen puolesta olosuhteet otolliset härkähaille, mutta massiivisen ylikalastuksen johdosta ylipäänsä kaikenlaiset hait, varsinkaan suuremmat, ovat tosi harvinaisia.

Kuitenkin hait tappavat joka vuosikymmen jonkun Välimerelläkin. Ihmisiä ja turisteja kun on niin paljon ettei hai vaan voi välttää.
………………………………………………………..
Muutoin olen sitä mieltä että Yle tulee lakkauttaa
Poista suositus Vastaa Viestiin