Mikä on todennäköisyys sille että olet olemassa?
Mikä on todennäköisyys sille että olet olemassa?
Sanotaan joskus että on uskomaton lottovoitto, että on olemassa ja tietoinen itsestään maailmankaikkeudessa.
Mutta mihin tämä perustuu? Miten tätä todennäköisyyttä voi laskea? Ei mitenkään ja alla on perustelu sille:
Maapallolla on ihmisiä 8 miljardia ja itsestään tietoisia eläimiä vielä lisää. Extraterresteliaasia elämänmuotoja voi toki myös laskea mukaan, mutta se ei muuta ideaa.
Kun lapsi syntyy niin mikä universiumissa valitsee jostain "poolista" että juuri tämä tietoisuus siirtyy lapseen? Ja ne muut "poolissa" olevat jäävät odottamaan vuoroaan?
Mutta jos mitään "tietoisuuksien poolia" ei ole olemassa niin kuin tuntuu järkevältä, niin silloinhan oman itsensä syntyminen ja olemassa olon todennäköisyys on 100%.
Sillä jos universiumissa olisi vain 1 elävä olento, niin silloinhan on täysin loogisesti täsmällisestä että todennäköisyys tämän olennon oleminen "Minä itse" on 100%. No entä jos universiumissa ei olisi yhtään elävää olentoa? Koska kukaan ei ole koskaan syntynytkään, niin ei ole mitään todennäköisyyttäkään sille että se sattuisi olemaan juuri minä.
En siis tässä kerro elämän syntymisen todennäköisyydessä biologisessa mielessä vaan siitä miten voidaan laskea todennäköisyys että juuri sinä olet syntynyt ja tietoinen itsestäsi! Jos vanhempasi olisivatkin kuolleet ennen syntymääsi vaikka onnettomuudessa (esim. omat isoisovanhemmat olivat menossa Titanicin matkalle, mutta se peruuntui jostain syystä) niin se olisi sama asia oman itsesi olemassa olon kannnalta kuin maapallolle ei olisi koskaan muodostunut elämää. Eli en voi laskea oman olemassa olon todennäköisyyttä sen mukaan kuinka monta Titanicin haaksirikosta pelastui jos isoisovanhempani olisivat menneet matkalle.
Emme siis voi tietää onko lottovoitto olla olemasssa universiumissa.
Mutta mihin tämä perustuu? Miten tätä todennäköisyyttä voi laskea? Ei mitenkään ja alla on perustelu sille:
Maapallolla on ihmisiä 8 miljardia ja itsestään tietoisia eläimiä vielä lisää. Extraterresteliaasia elämänmuotoja voi toki myös laskea mukaan, mutta se ei muuta ideaa.
Kun lapsi syntyy niin mikä universiumissa valitsee jostain "poolista" että juuri tämä tietoisuus siirtyy lapseen? Ja ne muut "poolissa" olevat jäävät odottamaan vuoroaan?
Mutta jos mitään "tietoisuuksien poolia" ei ole olemassa niin kuin tuntuu järkevältä, niin silloinhan oman itsensä syntyminen ja olemassa olon todennäköisyys on 100%.
Sillä jos universiumissa olisi vain 1 elävä olento, niin silloinhan on täysin loogisesti täsmällisestä että todennäköisyys tämän olennon oleminen "Minä itse" on 100%. No entä jos universiumissa ei olisi yhtään elävää olentoa? Koska kukaan ei ole koskaan syntynytkään, niin ei ole mitään todennäköisyyttäkään sille että se sattuisi olemaan juuri minä.
En siis tässä kerro elämän syntymisen todennäköisyydessä biologisessa mielessä vaan siitä miten voidaan laskea todennäköisyys että juuri sinä olet syntynyt ja tietoinen itsestäsi! Jos vanhempasi olisivatkin kuolleet ennen syntymääsi vaikka onnettomuudessa (esim. omat isoisovanhemmat olivat menossa Titanicin matkalle, mutta se peruuntui jostain syystä) niin se olisi sama asia oman itsesi olemassa olon kannnalta kuin maapallolle ei olisi koskaan muodostunut elämää. Eli en voi laskea oman olemassa olon todennäköisyyttä sen mukaan kuinka monta Titanicin haaksirikosta pelastui jos isoisovanhempani olisivat menneet matkalle.
Re: Mikä on todennäköisyys sille että olet olemassa?
Simulaation todennäköisyys on alle 50% ja koska kaikki joko on totta tai ei, niin vain toinen täyttää ehdon ja se on todellisuus.
Guild can only exist in a person who can act
Mielenkiintoinen pohdittava! Hyvä aloitus. Sitten vielä kaiken muun päälle siittiöiden uimakilpa.Zeneka kirjoitti: ↑25 Heinä 2024, 07:27 Sanotaan joskus että on uskomaton lottovoitto, että on olemassa ja tietoinen itsestään maailmankaikkeudessa.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Mielestäni tietoisuus kehittyy lapsen mukana, eikä sitä tuoda mistään. Pienellä lapsella kestää aikansa, ennen kuin hän tunnistaa edes omia sormiaan. Jostain "poolista" otetussa tietoisuudessa luulisi näin alkeellisten ominaisuuksien olevan jo valmiina.
Metakognitiosta vastaa dopamiini. Juuri tuli tutkimus jossa mentalisointikyky heikkeni kun haloperidolia annettiin tutkittaville.
Tragikoomisesti psykiatrit ovat siitä autuaan tietämättömiä ja pitävät lääkkeen vaikutuksia psykoosin oireina, jolloin syntyy noidankehä ja päädytään tarpeettoman usein Leponexiin ja sitä kautta tarpeettoman moni jopa kuolee.
https://www.nature.com/articles/s44220-024-00220-6
"The main implication of our work is that in disorders with dopamine dysfunctions, in addition to producing the primary symptoms associated with these disorders (such as motor symptoms in Parkinson's disease), the dopamine imbalance also affects individuals' socio-cognitive abilities" added Dr Schuster. "This work could have implications for the way in which we treat Parkinson's in the future, but also the way in which we use any drugs which affect the action of dopamine in the brain"
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 161128.htm
Juuri eräskin pyysi lääkettä joka pitää ottaa puoli tuntia aterian jälkeen juuri syötyään ja selitti että onhan siitä jo aikaa. Samanlaista hallusinointia voi havaita potilailta joilta on leikattu aivokurkiainen heidän selittäessään toisen kehonpuolen tekemisiä.
Viimeksi muokannut Kohina, 25 Heinä 2024, 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kierrät nyt vastausta itse kysymykseen.
Ei sillä ole merkitystä minkä ikäisenä lapsi on tietoinen.
Pointti on se ettemme voi sanoa tuon lapsen olevan universiumissa lottovoittaja, koska on olemassa! Koska ei ole mitään mallia millä laskea tätä todennäköisyyttä olla olemassa.
Kommentoin ainoastaan tuota "tietoisuuspoolia" koskevaa kohtaa, ja siihen liittyen on mielestäni hyvinkin olennaista, onko lapsi täysin tietoinen jo syntyessään vai ei.Zeneka kirjoitti: ↑25 Heinä 2024, 08:40Kierrät nyt vastausta itse kysymykseen.
Pointti on se ettemme voi sanoa tuon lapsen olevan universiumissa lottovoittaja, koska on olemassa! Koska ei ole mitään mallia millä laskea tätä todennäköisyyttä olla olemassa.
- deep purpose
- Reactions:
- Viesti:
Itse olen miettinyt että jospa meillä itsekullakin on oma fysikaalinen "ID" atomitasolla tai jotain sellaista mikä määrittää meidän yksilöllisyyden.
Imistonaalisesti "epä-ihmiset" ovat nykymaailman isoin kakka.
Ok. Käytin tietoisuuspoolia sen takia tässä jutussa, että kun lasketaan todennäköisyyttä pitää tietää mihin verrata. Mutta jos koko poolia ei ole olemassa niin kuin tuntuukin järkevältä emme voi sanoa myöskään että jokainen elävä ihminen on voittanut kosmisessa lotossa, jossa voittamisen todennäköisyys on todella todellla äärimmäisen pieni. Yhtä hyvin voi sanoa että tässä lotossa voittamisen todennäköisyys on 100%
Yonedan lemman mukaan suhteesi maailmaan on yksilöllinen.deep purpose kirjoitti: ↑25 Heinä 2024, 09:34 Its olen miettinyt että jospa meillä itsekullakin on oma fysikaalinen "ID" atomitasolla tai jotain sellaista mikä määrittää meidän yksilöllisyyden.
- KultaKikkare
- Reactions:
Jos haetaan sitä todennäköisyyttä että musta on kasvanut juuri sellanen ihminen kuin olen, siihen vaikuttaa fenotyyppi ja kaikki taoahtumat joita matkan varrella on sattunut ja osa tapahtumista joita vanhemmilleni on sattunut. Ja heidän vanhemmilleen... jne.Zeneka kirjoitti: ↑25 Heinä 2024, 08:40Kierrät nyt vastausta itse kysymykseen.
Jos tarkastellaan syntymähetkeä niin sit vaan jätetään sen jälkeen tapahtuneet asiat pois laskuista.
Vaikka valtavan muuttujamäärän vuoksi ei olekaan mahdollista laskea todennäköisyyttä sille että olen juuri se joka olen, kai silti voi päätellä että se on olemattoman pieni?
Tai sit deterministisessä universumissa se on ainoa mahdollinen lopputulema.
Be stronger than your excuses
-
Märkäruuti
- Reactions:
Toteutuneen asian todennäköisyys on tasan yksi.
Jos asiaa ajatellaan buddhalaisittain, koko asia kääntyy päälaelleen. Elämä on kärsimystä ja päämääränä on elämän kiertokulusta pois pääseminen. Nirvana. Syntymättömät ihmiset ovat jo päässeet pois elämän kiertokulusta, joten he ovat kosmisen loton voittajia. Elävät ihmiset ovat kosmisen loton häviäjiä, eikä sekään riipu mistään todennäköisyydestä, vaan se on jokaisen oma syy. Karma.Zeneka kirjoitti: ↑25 Heinä 2024, 09:36Ok. Käytin tietoisuuspoolia sen takia tässä jutussa, että kun lasketaan todennäköisyyttä pitää tietää mihin verrata. Mutta jos koko poolia ei ole olemassa niin kuin tuntuukin järkevältä emme voi sanoa myöskään että jokainen elävä ihminen on voittanut kosmisessa lotossa, jossa voittamisen todennäköisyys on todella todellla äärimmäisen pieni. Yhtä hyvin voi sanoa että tässä lotossa voittamisen todennäköisyys on 100%
Never trust the Government. Fuck the Government.
Fyysisesti olemme samaa jatkumoa vanhempiemme kanssa, tietoisuus on tullut syntymämme jälkeen, niin kuin John Locke Tabula rasan määrittelee.