Pulttien kiristys

Ippanainen
Reactions:

Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Ippanainen »

Onko isokin riski jos ei käy kiristyttämässä auton renkaiden pultteja. Itse en osaa.
Goswell
Reactions:

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Ippanainen kirjoitti: 09 Elo 2024, 20:47 Onko isokin riski jos ei käy kiristyttämässä auton renkaiden pultteja. Itse en osaa.
On. Osaat varmasti tai joku tuttava osaa.
Minun mielestä noin.
olappa 2
Reactions:

Viesti Kirjoittaja olappa 2 »

Ostin aikoinaan halvan, n.20€ momenttiavaimen ja säädin sen 14 kiloon, tai johonkin.
Sopiva hylsy kiinni ja eiku vääntämään. Siinä on sen verran pitkä varsi, ettei vaadi juurikaan voimaa.
Kannattaa muuten jälkikiristää!
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Alumiinivanteilla on pakko kiristää. Tavallisilla peltivanteillakin pitäisi, mutta ongelmat ovat paljon epätodennäköisempiä, jos sen laiminlyö. Mikä on laiha lohtu, kun pyörä irtoaa ja jyrää pyöräilijän. Hommaa huokea momenttiavain, lyhyt jatkovarsi ja pyörän pulttiin sopiva hylsy. Lue momenttiavaimen ohje ja toimi sen mukaan. Siihen asetetaan momentti, väännetään myötäpäivään, kunnes se naksahtaa, ja sitten se on momentissa. Lopuksi pitäisi muistaa säätää momenttiavain minimimomentille, ettei sen jousi kuoleennu.
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Muistaakseni se oli 120Nm jolla joskus töissä väännettiin alumiinivanteet. Kannattaa joo jälkikiristää. Kerran oli tapaus että rengas oli lähtenyt karkuun kesken reissun.
Guild can only exist in a person who can act
apetteri
Reactions:

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Itse olen aina kiristänyt alut ryöbin pulttipyssyllä kiinni enkä ole koskaan jälkikiristänyt. Joskus aikaisemmin oli kolinaa vanhassa autossa mutkiin ajettaessa, jonka syyksi paljastui jälkikiristämätön vanne, jonka oli liike asentanut, josta oli pulttikin kadonnut.
Goswell
Reactions:

Aluvanteet on paholaisen keksintö.
Minun mielestä noin.
Neutroni
Reactions:

Goswell kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:07 Aluvanteet on paholaisen keksintö.
Reistailevaselkäisenä olen tässä paholaisen kaveri. Pikkuauton renkaat alumiinivanteilla ovat kivan keveitä kanniskella ja ne viitsii vaihtaa itse. Isompaan en enää viitsi punnertaa, kun on muutaman kerran laukaissun muutaman viikon selkäkrempat. Käytössä ne ovat tietenkin täysin turhat, jos ei harrasta ratakilpa-ajoa.
Tonttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Neutroni kirjoitti: 09 Elo 2024, 21:07 Alumiinivanteilla on pakko kiristää. Tavallisilla peltivanteillakin pitäisi, mutta ongelmat ovat paljon epätodennäköisempiä, jos sen laiminlyö. Mikä on laiha lohtu, kun pyörä irtoaa ja jyrää pyöräilijän. Hommaa huokea momenttiavain, lyhyt jatkovarsi ja pyörän pulttiin sopiva hylsy. Lue momenttiavaimen ohje ja toimi sen mukaan. Siihen asetetaan momentti, väännetään myötäpäivään, kunnes se naksahtaa, ja sitten se on momentissa. Lopuksi pitäisi muistaa säätää momenttiavain minimimomentille, ettei sen jousi kuoleennu.
Väittäisin, että 99 prosenttia jättää jälkikiridtämättä kun pyörät on rengasliikkeessä tai autokorjaamossa kiinnitetty.. En minä ole koskaan autorjaamon jäljiltä tarkastanut pyörien kiinnitystä kun auto on ollut esim jarruremontissa. Kun itse vaihdan renkaita niin olen vääntövarrella tarkistanut pulttien tiukkuuden. Ei ne pyöränpultit yleensä irtoa jos on muistettu kiristää riittävään momenttiin alunperin.
Neutroni
Reactions:

Tonttu kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:25 Väittäisin, että 99 prosenttia jättää jälkikiridtämättä kun pyörät on rengasliikkeessä tai autokorjaamossa kiinnitetty.. En minä ole koskaan autorjaamon jäljiltä tarkastanut pyörien kiinnitystä kun auto on ollut esim jarruremontissa. Kun itse vaihdan renkaita niin olen vääntövarrella tarkistanut pulttien tiukkuuden. Ei ne pyöränpultit yleensä irtoa jos on muistettu kiristää riittävään momenttiin alunperin.
Korjaamot käsittääkseni laittavat vähän ronskimmin momenttia varmuuden vuoksi. Se voi auttaa. Minä kiristän nimelliseen ja jäkikiristyksessä varmaan noin 1/3 ruuveista kiertyy aistein havaittavasti lisää.
Tonttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Neutroni kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:31
Tonttu kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:25 Väittäisin, että 99 prosenttia jättää jälkikiridtämättä kun pyörät on rengasliikkeessä tai autokorjaamossa kiinnitetty.. En minä ole koskaan autorjaamon jäljiltä tarkastanut pyörien kiinnitystä kun auto on ollut esim jarruremontissa. Kun itse vaihdan renkaita niin olen vääntövarrella tarkistanut pulttien tiukkuuden. Ei ne pyöränpultit yleensä irtoa jos on muistettu kiris :D :D :D tää riittävään momenttiin alunperin.
Korjaamot käsittääkseni laittavat vähän ronskimmin momenttia varmuuden vuoksi. Se voi auttaa. Minä kiristän nimelliseen ja jäkikiristyksessä varmaan noin 1/3 ruuveista kiertyy aistein havaittavasti lisää.
Hyvä momentti on kun teleskooppivarella kääntää kiinni lyhyellä varella. Lähtee auki pitkällä varrella.
Goswell
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:10
Goswell kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:07 Aluvanteet on paholaisen keksintö.
Reistailevaselkäisenä olen tässä paholaisen kaveri. Pikkuauton renkaat alumiinivanteilla ovat kivan keveitä kanniskella ja ne viitsii vaihtaa itse. Isompaan en enää viitsi punnertaa, kun on muutaman kerran laukaissun muutaman viikon selkäkrempat. Käytössä ne ovat tietenkin täysin turhat, jos ei harrasta ratakilpa-ajoa.
Oma kokemus on kyllä päinvastainen, pulttien laittaminen perseestä sen vanteen helvetin pienen pitkän reijän kautta josta ei näe milloin jarrurummun reikä on kohdallaan, harva hylsy edes mahtuu sinne, painavat kuin synti, vaativat putsausta alvariinsa, pulttien kiristämisen kanssa saa olla tarkkana, pitää varoa kiiveyksien reunoja ihan toisella lailla kuin peltivanteilla, talvivanteissa saatana eri pultit kuin kesävanteissa, mitä hyvää niissä on, en ole vielä keksinyt. Hihat palaa joka kerta niiden kanssa tapellessa, peltivanteet menee heittäen paikalleen.
Ei vaan raaski vanhaan autoon vanteita enään vaihtaa niin kiroillaan sitten pari kertaa vuodessa.
Minun mielestä noin.
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Neutroni kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:31
Tonttu kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:25 Väittäisin, että 99 prosenttia jättää jälkikiridtämättä kun pyörät on rengasliikkeessä tai autokorjaamossa kiinnitetty.. En minä ole koskaan autorjaamon jäljiltä tarkastanut pyörien kiinnitystä kun auto on ollut esim jarruremontissa. Kun itse vaihdan renkaita niin olen vääntövarrella tarkistanut pulttien tiukkuuden. Ei ne pyöränpultit yleensä irtoa jos on muistettu kiristää riittävään momenttiin alunperin.
Ei laita koska vanteet menee rikki.
Guild can only exist in a person who can act
JeeSe
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Muutaman vuoden jaksoin "jälkikiristellä", kun niin kuulemma pitää tehdä, mutta kun yhdelläkään kertaa ei yksikään pultti yhtäkään astetta liikahtanut, luovuin siitä turhuudesta.
Eikä nyt noin 20 vuoden aikana ole yksikään mutteri edelleenkään ollut löysällä renkaita vaihtaessa.

Kun kiristää ne pultit oikein eikä jätä mitään paskaa sinne vanteen keskiöön, niin kyllä ne 110 Nm kiristyksellä kiinni pysyy.
Ippanainen
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ippanainen »

No sitä minäkin olen tuumaillut, et kun rengasliike vaihtaa renkaat, niin eikös nuo pysy sen puolivuotta paikoillaan.
Poista suositus Vastaa Viestiin