KEITTIÖN kemiaa

Kissatäti
Reactions:

KEITTIÖN kemiaa

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

KETJUN TAVOITTEET
tutustua ruoanlaiton kemiaan
syventää kemian ymmärrystä
tutkia arkipäivän ilmiöitä käytännön töiden kautta

Olen miettinyt että ehkä arkipäivän asioitakin voi tarkastella tieteellisestä näkökulmasta ja tässä tapauksessa ruokaa ja leipomuksia. En tiedä miten mutta ehkä tieteelliset tyypit palstalla auttavat tässä??

Onko täällä taitavia leipojia. Kuka ottaa haastten vastaan tehden tieteellisiä havaintoja kokeillessaan kokkailla jotain?

Tässä esimerkiksi kakku jota haluaisin maistaa. En kuitenkaan usko että onnistun jos yritän.
Vaniljajogurttien mauissa ja väreissä on eroja. Esimerkiksi Valion laktoositon Eila-jogurtti on sopivan täyteläistä ja väriltään vitivalkoista. Vaniljavanukkaat ovat sävyltään kellertäviä, mutta maultaan rahkaa pehmeämpiä. Jos haluat täysin valkoisen täytteen, käytä jälkiruokarahkaa, jota myydään myös isoissa purkeissa.
Kakusta saa gluteenittoman vaihtamalla pohjaan gluteenittomat täytekeksit. Maidoton versio syntyy käyttämällä maidotonta margariinia, maidottomia keksejä sekä soijapohjaista vanukasta ja jogurttia.
Huomioi, että täyte vaatii normaalia juustokakkua pidemmän hyytymisajan.
https://www.kinuskikissa.fi/seeprakakku ... iraidoilla

Kuva
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
apetteri
Reactions:

Re: KEITTIÖN kemiaa

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Vaimolla on ammattitaito tehdä tuollaisia kakkuja vaikka ei niitä työkseen teekkään. Aikoinaan kun alettiin seurustelemaan. Ekan kvartaalin aikana lihoin ~5 kiloa.
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Mikä on hienoin ja maukkain leipomus jonka olet joskus tehnyt itse? Tai jonka perheesi jäsen on tehnyt?
Kerro ja kuvaile makua, laita resepti tai linkki jos ohje löytyy netistä ja kuva olisi hieno jos sattuu olemaan.
Olen hieman urautunut samoihin leivonnaisiin ja tekisi mieli kokeilla jotain uuttakin välillä. Ongelmana on vain runsaudenpula! Ja se ettei pelkistä ohjeista ja kuvista voi saada maistiaisia. En ole mikään taitava leipuri.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Pyttipannu on bravuurini. Ei kait siitä muuta kun jaksan paistaa potut rapsakoiksi pinnalta.

Toinen on paistetut ruisleipäpalat ja paistetut munat. Halpaa ja hyvää, sekä loputtomasti varioitavissa.
Guild can only exist in a person who can act
apetteri
Reactions:

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Kissatäti kirjoitti: 26 Syys 2024, 08:36 Mikä on hienoin ja maukkain leipomus jonka olet joskus tehnyt itse? Tai jonka perheesi jäsen on tehnyt?
Kerro ja kuvaile makua, laita resepti tai linkki jos ohje löytyy netistä ja kuva olisi hieno jos sattuu olemaan.
Olen hieman urautunut samoihin leivonnaisiin ja tekisi mieli kokeilla jotain uuttakin välillä. Ongelmana on vain runsaudenpula! Ja se ettei pelkistä ohjeista ja kuvista voi saada maistiaisia. En ole mikään taitava leipuri.
Omat suosikit löytyvät valmisteista, joihin tulee kondensoitua maitoa, ja nimenomaan niin että sen keittää itse tahnaksi, eikä valmista. Näistä osaisin jopa jäätelökakun tehdä itse, siihen tulee kerroksittain vanilijajäätelöä, kondensoitua maitoa jonka sekaan taffelin suolapähkinöitä. 2 kerrosta tahnaa ja 3 klerrosta jäätelöä. Päälle sulatetaan fatserin sininen, ja pakkaseen jäätymään. Se pitäisi tehdä sellaiseen kumimuottiin.
Toinen erinomainen herkku on banoffee, ja aivoja räjäyttävä herkku on taikinakeksit jotka tehdään samalla reseptillä kuin benjerrysin taikinaosumat. Noita en osaa kumpaakaan näillä puheilla tehdä.

Meillä noita ei ole tehty enää vuosiin, ihan liian hyviä herkkuja ja kalorit takertuu saman tien vyötärölle. Muutenkaan itse en ole syönyt mitään sokeripitoista puoleen vuoteen, kun sitä ei syö niin ei sitä kaipaakkaan.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Omat bravuurini ovat kinkku-paprika piirakka ja itse kehittämäni omenahillo-rahka piirakka "Omenavarkaan yllätys."
Kävin tyttäreni omenapuussa varkaissa ja palautin osan piirakan muodossa. Siitä se yllätys. Kinkkupaprikapiirakassa varsinainen juju on siinä, että malttaa pilkkoa kinkun ja paprikan riittävän pieneksi, jolloin maku leviää paremmin ja suutuntumakin on parempi. Tietenkin kinkun laadulla on iso merkitys makuun.

Reseptiä en viitsi kertoa kumpaankaan. Pitää sitä ihmisellä jotain salaitavaa olla.

Sienisalaatti karva- tai haaparouskusta, joka pitkän tuunaamisen jälkeen muuttui lähinnä sienilevitteeksi, maistuu myös useimmille sienten ystäville. Käytän pohjana kermaviilin sijaan maustamatonta tuorejuustoa, jolloin rakene säilyy pidempään. Siinäkin oikean maustamisen lisäksi A ja O on sekä sipulin että sienten silppuaminen riittävän pieneksi.
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 09:29 Omat bravuurini ovat kinkku-paprika piirakka ja itse kehittämäni omenahillo-rahka piirakka "Omenavarkaan yllätys."
Kävin tyttäreni omenapuussa varkaissa ja palautin osan piirakan muodossa. Siitä se yllätys. Kinkkupaprikapiirakassa varsinainen juju on siinä, että malttaa pilkkoa kinkun ja paprikan riittävän pieneksi, jolloin maku leviää paremmin ja suutuntumakin on parempi. Tietenkin kinkun laadulla on iso merkitys makuun.

Reseptiä en viitsi kertoa kumpaankaan. Pitää sitä ihmisellä jotain salaitavaa olla.

Sienisalaatti karva- tai haaparouskusta, joka pitkän tuunaamisen jälkeen muuttui lähinnä sienilevitteeksi, maistuu myös useimmille sienten ystäville. Käytän pohjana kermaviilin sijaan maustamatonta tuorejuustoa, jolloin rakene säilyy pidempään. Siinäkin oikean maustamisen lisäksi A ja O on sekä sipulin että sienten silppuaminen riittävän pieneksi.
Tuorejuustolevitteet olivat myös meidän kotona suosiossa. Tonnikalasta saa myös oivan tuorejuustolevitteen jonka perään taatusti kysellään.
Guild can only exist in a person who can act
Vanha jäärä
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Vanha jäärä »

Ajattelin tässä ottaa esille kysymyksen, jota olen yrittänyt selvitellä keittiön kemiaa tai oikeammin fysikaalista kemiaa käyttäen. Kun olen valmistanut uunijuureksia, olen pyrkinyt tilanteeseen, jossa eri ainekset kypsyisivät yhtä aikaa. Olen päässyt asiassa jonkin verran eteenpäin, mutta en ole vielä saavuttanut täysin tasa-aikaista kypsymistä.

Minulla on hypoteesi, että jokaisella raaka-aineella (tässä tapauksessa peruna, porkkana, lanttu, bataatti, punajuuri jne.) on oma ominaiskypsymisenergiansa massayksikköä kohti. Kun otetaan huomioon materiaalien tiheydet, lämmönjohtavuudet ja ominaslämpökapasiteetit, niin voidaan laskea tai ainakin päätellä, minkä kokoisia kuutioita kustakin raaka-aineesta tulee tehdä, jotta kaikkien kypsymisajaksi saadaan sama.

Myönnän kyllä, että raaka-aineiden ominaisuudet vaihtelelevat melkoisesti mm. kasvuolojen ja kasvilajikkeiden mukakaan, joten selvitettävää riittää.
Molli
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Molli »

Donitsit on helppoja ja nopeita tekaista, eräs ohje jota olen koettanut,
https://www.kinuskikissa.fi/donitsit-uu ... sipellilla

Ihan "muotopellin", ostin paikallisesta marketista, tosin harkitsemalla ja etsimällä olisi pellin hinnassa säästänyt 9 egee..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
JeeSe
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Hienoin ja maistuvin leipomukseksi luokiteltava minkä ihan itse omin kätösin olen tehnyt lienee Baileys-juustokakku.
Se oli onnistuneen näköinen ja maistuikin hyvältä.
Lyde19
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Martoilla on kaikenlaisia siivous-kemistisiä juttuja. Keittiössä emäs on ruokasooda ja happo on sitruunahappo. Ne tepsivät aina oikeassa paikassa käytettynä. Koska tehovaikutus perustuu kemialliseen reaktioon.
Teddy
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mun leivontabravuurini ovat isoäitini perunasämpylät, joiden resepti on suvun tarkoin varjelema salaisuus. Olen selaillut nettiä ja aivan samalaista reseptiä en ole toistaiseksi löytänyt. Niin, ja kemiaakin tähän liittyy: Peruna aiheuttaa aika nopeasti käymistilan valmiissa sämpylöissä, joten ne on joko syötävä heti tuoreina tai pakastettava. Ehdottomasti parhaita lämpiminä oikean voin ja jonkin lempijuuston kanssa. Isoäitini tarjosi ne voin, kermajuuston JA appelsiinimarmelaadin kanssa.
Poista suositus Vastaa Viestiin