Mistä tunnistat että olet tyhmä?

Konemies
Reactions:

Mistä tunnistat että olet tyhmä?

Viesti Kirjoittaja Konemies »

Mistä tiedän olenko tyhmä?
Pelkästään se, että kyseenalaistat oman älysi, toimii yhtenä indikaattorina.

Itse huomasin tämän nuorena seuraavanlaisen päättelyn tuloksena. Minua sanottiin tyhmäksi ja keksin kymmenen asiaa puoltavaa seikkaa. Tyhmä ei kuitenkaan keksi kymmentä perustelua asialle, joten olen itseasiassa älykäs. Mutta jos olen älykäs, keksimäni syyt ovat hyviä, joka tarkoittaa, että olen tyhmä. En siis voi määritellä itseäni näin, eikä väite voi todentaa itseään. Nyt tiesin, etten ole tyhmä.

Toimimalla esim. päin vastoin, kuten yllä, voi osoittaa, että olet tyhmä. Uteliaisuuden puute on hyvä merkki.
Märkäruuti
Reactions:

Re: Mistä tunnistat että olet tyhmä?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Nuorena tuttavapiirissäni oli erittäin lahjakkaana pidetty neiti-ihminen, joka YO kirjoituksissa kirjoittikin kaikista aineita arvosanan L. Hän kertoi tuntevansa useinkin itsensä tyhmäksi ja ihmetelleensä, miten tyhmiä nuo muut sitten ovatkaan.

Keskustelupalstoilla samoillessaan törmää pakostakin selvästi umpityhmiin ihmisiin, jotka itse kuvittelevat olevansa älykkäitä. Onko niin, että aidosti älykäs ihminen epäilee älyään, kun taas nummisuutarineskot uskovat kykenevänsä mihin tahansa.
Konemies
Reactions:

No tuo ei ollut itseltäni vaan copypastasin hyvän jutun joka kosketti.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Konemies kirjoitti: 08 Marras 2025, 22:00 No tuo ei ollut itseltäni vaan copypastasin hyvän jutun joka kosketti.
Olisiko kohteliasta jotenkin erottaa oma mielipide kopsatusta, kun keskustelupalstalla ollaan? Ei sen puoleen, että minua pahemmin häiritsisi.
Konemies
Reactions:

Totta. Lainausmerkit kuuluvat asiaan. Sorry väärästä toiminnasta. Kännissä sattuu.
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Kai näissä aina vertaa omaa kyvykkyyttään muihin. Jossain porukassa sitä on melkoisen tyhmä, jossain ei. Sen huomaa,siitä, miten pysyy kärryillä jutussa ja pystyy osallistumaan. Vaikkakin myös riittävän urpoon juttuun on vaikea päästä mukaan, mutta eri syystä.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Stadin öljylanne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stadin öljylanne »

Siittä etten tiedä enkä ymmärrä mitään.
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Viisas ja älykäs ihminen olisi toiminut minua paljon paremmin tehnyt enemmän ja joissakin tapauksissa vähemmän. Helppoa kuin heinän teko todeta, ettei ole penaalin terävin kynä. Autuaita ovat puupäät
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Erakko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Siitä, etten oppinut kaikkea mitä koulussa opetettiin ja tyhmyyttäni yritin.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Stadin öljylanne kirjoitti: 09 Marras 2025, 00:59 Siittä etten tiedä enkä ymmärrä mitään.
Jos tunnistat tuon, et ole tyhmä. Silloin et vain tiedä aiheesta. Varsinaiseen tyhmyyteen liittyy yleensä kyvyttömyys ymmärtää omat rajat ja luulo siitä että osaa ja tietää, mikä saa tyhmän tekemään tyhmyyksiä, haittaa ja vahinkoa tuottavia tekoja.
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Konemies kirjoitti: 08 Marras 2025, 22:07 Totta. Lainausmerkit kuuluvat asiaan. Sorry väärästä toiminnasta. Kännissä sattuu.
Njaah, en usko että pelkästään känni oi syynä tyhmälle teollesi.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Neutroni kirjoitti: 09 Marras 2025, 09:02
Stadin öljylanne kirjoitti: 09 Marras 2025, 00:59 Siittä etten tiedä enkä ymmärrä mitään.
Jos tunnistat tuon, et ole tyhmä. Silloin et vain tiedä aiheesta. Varsinaiseen tyhmyyteen liittyy yleensä kyvyttömyys ymmärtää omat rajat ja luulo siitä että osaa ja tietää, mikä saa tyhmän tekemään tyhmyyksiä, haittaa ja vahinkoa tuottavia tekoja.
Kuvauksesi sopii niitten ihmisten osalle joita pidän tyhminä, esim. melkein kaikki Afrikasta tulleet tuttavapiiriini kuuluvat neekerit, joita on tällä haavaa parisenkymmentä. Yksi heistä vaikuttaa suht fiksulta, mutta tyhmä hänkin on kantiksiin verraten, esim. ÄO mitattuna tuskin ylittäisi 100, hyvä jos 90. Näitten kanssa nyt on vaan elettävä, ei voi mitään enää sille asialle.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Henry Borat
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Henry Borat »

Kun kysysyy asiaa itseltään ja päässä kaikuu vain hieman kaikuva : "Hä?"
Neutroni
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 09 Marras 2025, 09:35 Kuvauksesi sopii niitten ihmisten osalle joita pidän tyhminä, esim. melkein kaikki Afrikasta tulleet tuttavapiiriini kuuluvat neekerit, joita on tällä haavaa parisenkymmentä. Yksi heistä vaikuttaa suht fiksulta, mutta tyhmä hänkin on kantiksiin verraten, esim. ÄO mitattuna tuskin ylittäisi 100, hyvä jos 90. Näitten kanssa nyt on vaan elettävä, ei voi mitään enää sille asialle.
Niin, se on varmaan tilastollisesti totta, että suomalaisten itseluottamus ja riskinottohalu ovat globaalia keskiarvoa pienempiä ja täällä pidetään järkevimpänä hillitä ja varmistella. Afrikkalaiset kulttuurit poikkeavat glolbaalista toiseen suuntaan, siellä suorastaan pöhötetään itseluottamusta ja ollaan valmiita isoihinkin riskeihin hyötyjen tavoittelussa. Se ei sitten aina toimi länsimaisissa yhteiskunnissa ihan niin kuin he odottavat.

Olen ymmärtänyt, että ekonomien ja liikemiesten mukaan tuo ylenpalttinen varmistelu on yhteiskunnan tasolla Suomen heikkous. Muissa länsimaissa tavoitellaan voittoja isommilla riskeillä ihan kaikilla tasoilla pajatsonpelaajista suurliikemiehiin ja myös saavutetaan niitä, mutta Suomessa talous junnaa paikallaan, kun ihmiset vain jemmaavat rahansa sohviin ja odottavat "pahaa päivää".
Neutroni
Reactions:

Henry Borat kirjoitti: 09 Marras 2025, 09:38 Kun kysysyy asiaa itseltään ja päässä kaikuu vain hieman kaikuva : "Hä?"
En tiedä onko tuokaan luotettava testi. Ainakin minulle tuo reaktio tulee useimmiten jonkun tekemään monumentaaliseen typeryyteen. Usein sitä sentään jotenkin ymmärtää mitä typerällä teolla on tavoiteltu ja mikä on mennyt pieleen, mutta joskus sitä törmää tempauksiin, joissa ei vain näe minkäänlaista onnistumisen mahdollisuutta millään edes etäisesti realismia hipovilla reunaehdoilla.
Poista suositus Vastaa Viestiin