Ei lihalle!

Stalker
Reactions:

Ei lihalle!

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Nyky suositusten mukaan ei leikkeleitä, punaista lihaa ja jopa kana on kiellettyjen listalla.
Etsin korvaajaa ja ostin ryynimakkaroita, nehän ovat kunnon wegemössä.
Mutta voi kauhistus, lihapitoisuus yli 5%, on olemassa sellaisiakin joissa lähes 50%.
Pitänee tyytyä uunimakkaraan, löysin jossa lihaa 5% vai oliko se lihaan verrattavaa.
Brainwashed
Reactions:

Re: Ei lihalle!

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Markkinat alkavat kohta tulvimaan kaikenlaisista lihan syöntiä korvaavilla pillereillä, kun heinäsirkat eivät oikein lähteneet lentoon. Parempi kait sellainen kun ei mitään, nimittäin lihan syönti on ihmisen terveyden kannalta vitaali juttu.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
angela m
Reactions:

Viesti Kirjoittaja angela m »

Itse jatkan lihan syöntiä aivan normaalisti, ei siinä sen ihmeempää.

Jokainen tavallaan.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Käytin aamupalasämpylän toiselle puoliskolle juustoa ja toiselle leikkelettä. Nyt olen korvannut osan leikkeleistä kylmäsavu- tai graavi lohella. Periaatteessa terveellisempää, jos ei ole liikaa suolaa ja käytännössä maukkaampaa, ainakin jos ei syö viikkoa peräkkäin.
En ole fanaattinen lihan suhteen, mutta punaisen lihan käyttöni on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana vähentynyt paljon, ja siiikarjan sekä kalan käyttö on lisääntynyt. Tuskin sillä suurta vaikutusta elinikääni eää on, eikä maailmankaan pelastu, mutta eipä siitä haittaakaan ole.
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Ei tätä hullua maailmaa voi enään ottaa todesta, kaikenlaiset helvetin kahjot on päässeet kaapinpäälle kukkoilemaan.
Vai että lihan syöntiä pitäisi vähentää, kyllä, prosessoidut mössöt voi jättää kauppaan.
Minun mielestä noin.
AVH
Reactions:

Viesti Kirjoittaja AVH »

Joulukinkku on harmaasuolattua, niin sitä ei lasketa? :mrgreen:
Märkäruuti
Reactions:

Goswell kirjoitti: 21 Marras 2024, 15:45 Vai että lihan syöntiä pitäisi vähentää
Väestötutkimukset osoittavat, että runsas punaisen lihan syönti lisää jonkin verran suolistosyövän riskiä. Onko se sellainen asia, josta pitää huolestua, on henkilökohtainen päätös. Korrelaatio on kuitenkin selvästi olemassa.
Itse juon alkoholia (nykyään vain punaviiniä). sekin lisää syöpäriskiä, mutta valinta on minun.

Pääasia mielestäni olisi, että ihminen tiedostaa riskit, eikä kulje laput silmillä. Sen suhteen terveysvalistus on aivan asiaa.
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Märkäruuti kirjoitti: 21 Marras 2024, 15:53
Goswell kirjoitti: 21 Marras 2024, 15:45 Vai että lihan syöntiä pitäisi vähentää
Väestötutkimukset osoittavat, että runsas punaisen lihan syönti lisää jonkin verran suolistosyövän riskiä. Onko se sellainen asia, josta pitää huolestua, on henkilökohtainen päätös. Korrelaatio on kuitenkin selvästi olemassa.
Itse juon alkoholia (nykyään vain punaviiniä). sekin lisää syöpäriskiä, mutta valinta on minun.

Pääasia mielestäni olisi, että ihminen tiedostaa riskit, eikä kulje laput silmillä. Sen suhteen terveysvalistus on aivan asiaa.
Mistä ihmeestä voi tietää mikä lisää suolistosyövän riskiä, kukaan ei syö vain punaista lihaa, paitsi ne ketkä ei muuta syökkään. Miten varmistetaan että syyllinen on juuri punainen liha?
Minun mielestä noin.
Märkäruuti
Reactions:

Goswell kirjoitti: 21 Marras 2024, 15:55 Mistä ihmeestä voi tietää mikä lisää suolistosyövän riskiä, kukaan ei syö vain punaista lihaa, paitsi ne ketkä ei muuta syökkään.
Laaja väestötutkimus, missä kohteina on sekaruoan syöjiä. Jos paljon punaista lihaa syöneiden syöpämäärät kasvavat vähemmän syöviin nähden, kun ruokavalio on muuten suunnilleen sama, voidaan vetää johtopäätös korrelaatiosta.
Vaikutus ei tosin ole kovin vahva.

LIHATIEDOTUS:
" Laajojen kansainvälisten tutkimusten mukaan myös punaisen lihan ja prosessoidun lihan runsaan käytön on todettu lisäävän riskiä sairastua suolistosyöpiin...
Tupakan aiheuttama keuhkosyöpäriski on ainakin 10-kertainen tupakoivien ja tupakoimattomien välillä. Kun esimerkiksi verrataan kuluttajia, jotka syövät paljon makkaraa ja lihavalmisteita kuluttajiin, jotka syövät niitä hyvin vähän, syövän riski on 1,5-kertainen tai alle."

Eivät tosiasiat siitä häviä, että ei uskota tutkimuksia, jotka eivät tue omaa ajattelua. Kuten totesin, riskit on hyvä tietää, ei kieltää.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kyllä tuossa lihan kulutuksessa on vähentämisen varaa.

Suomalaiset kuluttivat viime vuonna keskimäärin 133 kiloa nestemäisiä maitotuotteita, lähes 78 kiloa lihaa, 86 kiloa viljaa, 14 kiloa kalaa, yli 11 kiloa kananmunia, 65 kiloa perunoita, 52 kiloa hedelmiä ja 57 kiloa vihanneksia.
https://www.luke.fi/fi/uutiset/mita-suo ... uonna-2023

Tosin nuo lukemat lienee hieman virheelliset.
Ostin alkuviikosta tarjous karitsanpaistia koiralle säkillisen, ja sekin lienee menee noissa tilastoissa ihmisen syömäksi?

Tiedustelin meidän keittiömestarilta kuinka paljon meillä menee lihaa ja kalaa vuodessa.
Noin 36kg lihaa ja 21kg kalaa / syöjä.
Paitsi tietysti tuo koira, se vetää lihaa/kalaa toista kiloa päivässä.
apetteri
Reactions:

Viesti Kirjoittaja apetteri »

Minä olen vähentänyt lihan syöntiä 2/3, tilalle tuli tofu, joka päihittää lihatuotteet mennen tullen ravintoarvoissa ja kilohinnaltaan. Ei maistu miltään, mutta ajattelen että arkiruoka on arkiruokaa, sen ei pidä olla mikään nautinto vaan ravinnon lähde, ja kaikenlainen asiasta uikutus on heikkomielisten vajavaisuutta.
apetteri
Reactions:

apetteri kirjoitti: 21 Marras 2024, 16:34 Minä olen vähentänyt lihan syöntiä 2/3, tilalle tuli tofu, joka päihittää lihatuotteet mennen tullen ravintoarvoissa ja kilohinnaltaan. Ei maistu miltään, mutta ajattelen että arkiruoka on arkiruokaa, sen ei pidä olla mikään nautinto vaan ravinnon lähde, ja kaikenlainen asiasta uikutus on heikkomielisten vajavaisuutta.
Ja sitäpaitsi olen huomannut, kun ensi vuonna täytän 44, että ei nuo makkaraperunat vaan enää jostain syystä ole yhtä suuri nautinto kuin ennen. Väittävät että makuaisti muuttuu iän myötä. Tiedä sitten..
Tauko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tauko »

apetteri kirjoitti: 21 Marras 2024, 16:34 Minä olen vähentänyt lihan syöntiä 2/3, tilalle tuli tofu, joka päihittää lihatuotteet mennen tullen ravintoarvoissa ja kilohinnaltaan. Ei maistu miltään, mutta ajattelen että arkiruoka on arkiruokaa, sen ei pidä olla mikään nautinto vaan ravinnon lähde, ja kaikenlainen asiasta uikutus on heikkomielisten vajavaisuutta.
Toki mausteita voi käyttää tuomaan makua.

"Yksinkertaisimmillaan tofun voi maustaa tilkalla soijakastiketta ja paistaa seesamiöljyssä. Mukaan kannattaa lorauttaa myös riisiviinietikkaa ja hunajaa. Erityisen paljon tofu rakastaa aasialaisen keittiön mausteita; valkosipulia, chiliä, inkivääriä, yrttejä sekä sitruunaa ja limeä"
apetteri
Reactions:

Tauko kirjoitti: 21 Marras 2024, 16:45
Toki mausteita voi käyttää tuomaan makua.

"Yksinkertaisimmillaan tofun voi maustaa tilkalla soijakastiketta ja paistaa seesamiöljyssä. Mukaan kannattaa lorauttaa myös riisiviinietikkaa ja hunajaa. Erityisen paljon tofu rakastaa aasialaisen keittiön mausteita; valkosipulia, chiliä, inkivääriä, yrttejä sekä sitruunaa ja limeä"
Joo toki, chiliä vaan joka paikkaan niin maistuu ihan samalta :)
Märkäruuti
Reactions:

Tauko kirjoitti: 21 Marras 2024, 16:45 Toki mausteita voi käyttää tuomaan makua.
Eipä se jauhelihakaan taida maustamattomana hääviltä maistua.
Poista suositus Vastaa Viestiin