Fysiikan filosofiaa, äänestys
Fysiikan filosofiaa, äänestys
Valitsin järjen käytön ja päättelyn. Ensinnäkin mielestäni ihminen ei pysty havaitsemaan todellisuutta puhtaasti. Jokin mittalaitteen mittarin lukema vaatii aina tulkintaa ja esimerksi Einstein päätyi suhteellisuusteoriaansa puhtaasti järkeään käyttämällä.
Noin näin minä ajattelen
Re: Fysiikan filosofiaa, äänestys
Luonnolta kysytään ja luonto vastaa.
Eikö se vähän käsien heiluttelua ole jos se työstetty teoria ei ennusta mitään mitä voidaan mittauksin todentaa? Säieteoriat tulee ensimmäisenä mieleen kun käsien heiluttelusta puhutaan. 
Kysymys kuului kumpi on olennaisempaa ja kumpi vie enempi tiedettä eteenpäin. Molemmat kuuluvat fysiikkaan sekä havainnot että päättely, mutta uusia teorioita luodaan ensin päättelyllä ja sitten koitetaan löytää havaintoja, jotka kumoaisivat sen. Mitään tieteellistä teoriaa ei voida todistaa oikeaksi havainnoilla. Vaikka tehtäisiin 1000 miljardia havaintoa, jotka tulkitaan puoltavan teorian oikeassa oloa, niin ei se riitä todistamaan teoriaa todeksi. Teoriaa ei voida havainnoilla todistaa oikeaksi - vain vääräksi. Teoria voidaan todistaa vain epätodeksi ja siihen riittää yksi ainoa havainto - jonka toki joutuvat monet fyysikot toistamaan, ennenkuin vanhasta vallalla olevasta paradigmasta luovutaan.
Noin näin minä ajattelen
Molempia tarvitaan, mutta oikeat kysymykset. Ensin havainnot ja sitten todentamiset mittauksin.
No sitten. Mutta aivan samoin kuin matematiikassa, voidaan osoittaa, että jokin teoria on ristiriidassa jo koeteltujen vallallla olevien teorioiden kanssa, vaikka se jokin teoria ei ennustaisikaan yhtään mitään, mikä voitaisiin puoltaa empiirisillä havainnoilla. Esimerkiksi teoria, missä oletetaan, että massallinen hiukkanen voidaan kiihdyttää yli valonnopeuden valonnopeuden "tältä puolen" voidaan puhtaasti järkeilemällä kumota. Tarkensin "tältä puolen", koska nykyiset teoriat eivät kiellä massaliisten hiukkasten kulkua yli valonnopeuden - valonnopeus on vain mahdoton raja ylittää, mutta voihan olla olemassa hiukkasia, jotka ovat sen rajan toisella puolen.
Noin näin minä ajattelen
Kummallakaan ei tee yhtään mitään ilman toista.
Joskus kokeet suunnitellaan todentamaan jotain ideaa. Joskus taas uudesta ilmiöstä mitataan mahdollisimman kattavaa dataa ja rakennetaan ilmiötä kuvaava malli datan pohjalta. Ja testataan datalla, jota ei ole käytetty mallin rakentamiseen.
Joskus kokeet suunnitellaan todentamaan jotain ideaa. Joskus taas uudesta ilmiöstä mitataan mahdollisimman kattavaa dataa ja rakennetaan ilmiötä kuvaava malli datan pohjalta. Ja testataan datalla, jota ei ole käytetty mallin rakentamiseen.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Ei, mutta vaikka kuinka olisitte halunneet äänestää samanakaisesti molempia vaihtoehtoja, niin annoin valita vain jomman kumman.
Noin näin minä ajattelen
Ei noista voi pitää toista olennaisempana. Ilman kumpaa tahansa ei ole fysiikkaa tai muita luonnontieteitä. Niiden perusideahan on päätellä havainnoista niin hyvin kuin mahdollista se millaisia luonnonlakeja maailma noudattaa. Ilman päättelyä ihmetellään vain, että mitä tuokin nyt tarkoittaa, ja ilman havaintoja hienoimmatkin teoriat ovat vain matematiikan harjoitustehtäviä.
Tiede on ottanut askelia molemmat tavat edellä. On tilanteita, joissa ensin on kehitetty teorioita ja sitten tutkittu pitävätkö ne paikkansa. Esimerkiksi suhteellisuusteoria. Ja on tilanteita, joissa on tehty uusia odottamattomia havaintoja ja jouduttu kehittämään uusia teorioita niiden selittämiseksi (esim. neutriinojen löytäminen).
Jankutan: jos tiede on ottanut askelia molemmat tavat edellä, niin kummalla tavalla se on ottanut hienoimmat askeleensa? Raspu tuossa jo viittasi omenan putoamiseen Newtonin päähän. Newton järkeili sitten painovoiman. Newtonin hienoihin teorioihin noustiin selkeästi järki edellä. Samoin Einsteinilla ei ensin ollut mitään kokeellista havaintoa tukenaan, kun hän järkeili suhteellisuusteoriansa.
Eli sinun mielestä siis havainnot? Ensin sinun mielestä yleensä tulee havainnot ja niiden perusteella päätellään, miten maailma makaa? Mutta kun tämä ei edelliseen viitaten ole mikään "perusidea".
Mulla ei ole tiedossa, minkälaisia uusia teorioita jouduttiin luomaan neutriinon havaitsemisen jälkeen. Voisitko valaista asiaa?
Noin näin minä ajattelen
Hienous on varmaan jokaisen omassa mielessä. Ei sellaista voi määrätä objektiivisesti.
Tuo omena lienee vain tarina. Newtonilla oli Keplerin havainnot, että planeettojen radat ovat ellipsejä ja Einsteinillä Maxwellin teoria ja muiden ajan fyysikoiden teoreettiset ideat ja havainnot sähkömagnetismista (esim. Michelsonin ja Morleyn koe). Kyllä fyysikot ovat aina olleet tiedossa alansa kehityksestä maailmalla eivätkä luolissa teorioitaan pohtineet.Raspu tuossa jo viittasi omenan putoamiseen Newtonin päähän. Newton järkeili sitten painovoiman. Newtonin hienoihin teorioihin noustiin selkeästi järki edellä. Samoin Einsteinilla ei ensin ollut mitään kokeellista havaintoa tukenaan, kun hän järkeili suhteellisuusteoriansa.
Havaittiin, että betahajoaminen ei toteuta energian säilymilakia, vaan energiaa näyttää katoavan prosessissa. Sen lisäksi hajoamistuotteiden kokonaisenergialla oli laaja jakauma. Siitä tehtiin teoreettinen päätelmä, että tapahtumassa vapautuu tunnettujen hiukkasten lisäksi kokeissa näkymätön hiukkanen, joka saa "kadonneen" energian. Se nimettiin neutriinoksi ja sille johdettiin koko joukko ominaisuuksia kauan ennen kuin sellainen havaittiin kokeellisesti.Mulla ei ole tiedossa, minkälaisia uusia teorioita jouduttiin luomaan neutriinon havaitsemisen jälkeen. Voisitko valaista asiaa?
No melko hyvin voidaan määritellä, mitkä ovat fysiikan kivijalkateoriat. Tällä hetkellä suhteellisuusteoria ja kvanttifysiikka. Aiemmin painovoimateoria.
Toki - sitä suuremmalla syyllä Newton nousi järki edellä puuhun. Hän keksi ja kehitti järjellään yksinkertaiset lait, jotka osoittivat Keplerin havainnot oikeiksi. Ei paljo kai muuta tarvittu kuin että F=ma ja F=G*(m1*m2)/r^2 ja ehkä E=1/2*mv^2. Ja sitten matikka puolella differentiaali yhtälöt.
Olen lukenut Einsteinin elämän kerran ja sen mukaan Einstein ei ollut tietoinen Michelsonin ja Morleyn kokeesta!
Siis se, että Maxwell järkeili, että valonnopeuden täytyy olla vakio kaikissa inertiaalikoordinaatioissa oli minun mielestä pelkkää päättelyä ja teoriaa.
Noin näin minä ajattelen
Kvanttimekaniikka syntyi tosin havainnot edellä.
Noin näin minä ajattelen