Kokemuksia lestadiolaisista

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.
Bonce
Reactions:

Kokemuksia lestadiolaisista

Viesti Kirjoittaja Bonce »

Päätinpä perustaa tällaisen keskusteluosion, jossa toivoisin, että ihmiset jakaisivat mahdollisia kokemuksiaan ja oletuksiaan esikoislestadiolaisista. Olisin kiinnostunut (liikkeestä eronneena) kuinka muut ihmiset ovat nähneet ja näkevät esikoislestadiolaiset, sillä elin itse suuressa kuplassa.

Toivoisin asiallista keskustelua. :)
Kissatäti
Reactions:

Re: Kokemuksia lestadiolaisista

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Äitini oli vanhoillislestadiolainen. Tuli uskoon syntymäni jälkeen. Isä oli tavallinen tapakristitty. Minua ei yritetty pistä kumpaakaan muottiin mitä nyt rippikoulun kävin Reisjärven kristillisellä opistolla, jossa koin jonkinnäköisen joukkohurmoksen ja tein parannuksen mutta eihän se kauan kestänyt kun pääsin takaisin maalliseen kaveripiiriin. Mutta mikä on esikoislestadiolainen?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Wisti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wisti »

No minäpä kerron tuoreimmat kokemukset. Eläkkeellä oleva poliisi teki meille maksusta erään asiakirjan. Kävimme heidän kotonaan. Pariskunnalla oli 48 lastenlasta, joten olivat varmaan lestadiolaisia. Olivat mukavia välittömiä ihmisiä. Tietenkään emme mistään uskontoa sivuavasta keskestulleet. Joka tapauksessa myönteinen kokemus.
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Työpaikallani oli kaksi lestadiolaista ja sen tarkemmin en tiedä mihin lestaadiolaisen suuntaukseen kuuluivat, mutta eri ryhmiin kuitenkin kuulivat. Vanhempi mies, joka oli vanhoillinen ja konservatiivinen suhtautuessaan meihin ei uskovaisiin työkaverehin. Sitten nuori oli nainen joka oli suvaitsevaisempi liberaalimpi suhteessaan meihin muihin.

Vanhempi lesta mies totesi tästä toisesta lesta naisesta, että he ovat "synnin makuun päässeitä", kun eräs työkaveri kysyi mitä erovaisuuksia heidän uskonnoissaan oli. Mies ei juurikaan ollut pidetty henkilö työpaikassani ja oli epärehellinen ja jäi kiinni auton luvattomasta käytöstä. Samaisen miehen tytär oli kesätöissä ja näpisti rahaa kahvikassasta ja isä ei juurikaan torunut tytärtään siitä, vaan maksoi mukisematta pöllityt rahat ja siitä päätellen rehellisyys ei tainnut kuulua sen perheen periaatteisiin.

Lestadiolais tyttö sen sijaan oli kiva työkaveri ja meidän työpaikasta lähti opiskelemaan ateneumiin, hän ei juurikaan korostanut lahjakkuuttaan taiteen tekemisessään. Jossakin vaiheessa kuulemma on avioitunut ja muuttanut pohjoiseen.

Lestaadiolaisissakin on erilaisia persoonallisuuksia ja mielestäni ne seikat merkitsevät enemmän kuin se miten he uskoaan esille tuovat.
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Minulla on muistikuva esikoislestadiolaisten seuroista Karinaisten syrjäkylällä, joissa kävin kerran alle 20 vuotiaana. Mieleeni jäi hyvin hitaalla nuotilla veisatut virret, pitkä puhe ja tauon aikana ukot pihalla tupakalla. Olin itse siihen aikaan luterilaisen seurakunnan toiminnassa mukana. Karinaisten keskustassa Kyrössä kokoontui nuorison ryyppyjengi joka viikonloppu ja ainakin paikalliset väittivät, että melkoinen osa oli esikoislestadiolaisista perheistä. Tämä tapautui aivan 1970 luvun alkupuolella.

Äidiltäni kuulin erikoisen jutun esikoislestadiolaisista Karjalankannakselta joskus -20 tai -30 luvulta. Esikoislestadiolaiset talot tunnisti siitä, ettei niissä ollut ikkunaverhoja. Verhot olivat esikoisten mielestä riettaan pöksyt. Sata vuotta sitten aikakin oli toinen.
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Esikoisista ei ole kokemusta eikä edes mielikuvaa. Vanhoillislestadiolaisia tunnen useita ja nuoren oli ystäväporukassakin, nyt ei ole oltu vuosiin yhteydessä, kuten en ole useimpiin muihinkaan niistä.

Ei mulla mitään ikäviä kokemuksia ole. Osassa perheistä oli aika tiukat säännöt, mutta ei älyttömät. Ja moni äiti oli aika väsynyt ja vanhemmilla tytöillä iso rooli kodin ja pienten sisarusten pyörittämisessä. Yhdellä luokkakaverillani oli yli 10 pikkusisarusta.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Minä rakastin äitiä. Hän joutui muutamia kertoja nuhdeltavaksi uskonyhteisönsä edessä. Lähinnä boheemin luonteenlaadun ja taiteellisuutensa vuoksi. Piti täällä mm runopiiriä kaikille, myös ei uskoville, ja oli muutenkin omanlaisensa. Valitettavasti tilanne hieman muuttui kun hän alkoi tulla vanhaksi. Lienee alkavalla Alzheimerilla myös osuutta asiaan. Tuli ahdasmielisimmäksi ja tuomitsevammaksi, ainakin minusta.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Työkavereina minulla oli muutama VL, mutta vanhoillislestadiolaiset taitavat poiketa opiltaan esikoislestadiolaisista ainakin jotenkin. Tuntemani VL työkaverit hoitivat työnsä moitteetta, mutta yhteisiä rientoja he paheksuivat ja alkoholin käyttö tuntui olevan suorastaan tabu. Tupakka taas ei niinkään. Sen kokemuksen mukaan ei kai esikoisia voi arvioida. Esikoiset ovat kai VL liikkeestä eronnut pieni ja vielä VL seurakuntaakin tiukempi ryhmä.
Wisti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Olemme onnettomia keskustelemaan nimenomaan esikoislestadiolaisuudesta. Näyttäisi, että vain joka kymmenes kuuluu heihin. Eikä juuri kellään ole nimenomaan heistä sanottavaa. Poikkeuksena tietysti ne, jotka ovat mukana ko ryhmässä olleet.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Vaimolla on esikoislestadiolaisia sukulaisia. He ovat aina hyvin asiallisia ja ystävällisiä uskontokuntansa ulkopuolisia kohtaan. Ei meillä ole mitään ongelmaa koskaan. Omiensa parissa heillä näyttää olevan varsin ankarat säännöt enkä haluaisi myöskään olla minkäänlaisessa kilpailuasemassa tuollaisen porukan kanssa sellaisilla alueilla, joilla heillä on valtaa.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Märkäruuti kirjoitti: 28 Elo 2024, 17:01 Karinaisten keskustassa Kyrössä kokoontui nuorison ryyppyjengi joka viikonloppu ja ainakin paikalliset väittivät, että melkoinen osa oli esikoislestadiolaisista perheistä. Tämä tapautui aivan 1970 luvun alkupuolella.
En tiedä onko se yleistä esikoislestadiolaisille, mutta ainakin joillain alueilla joillain lestadiolaisilla on tapana sallia nuorilleen maalisen elämän kokeilu. He ajattelevat, että nuori saa siten itse valita oikean elämän jumalan tahdon mukaan ja palata yhteisöön täysivaltaiseksi jäseneksi tai jäädä elämään "maallista" elämää ulkopuolelle. Kuulemma isät tai papit eivät voi pakottaa ketään jumalan tahtoon. En tiedä kuinka harhaoppista tuo on valtavirtalestadiolaisten silmissä, useimmat lienevät vaativampia.
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Kamuxin perustanut Juha Kalliokoski on vanhoillislesta, ja alkuaikoina palkkasi hänen tiiminsä primääristi uskonveljiään liikkeidensä automyyjiksi, joten heidän kanssaan on tullut aika paljonkin oltua tekemisissä ennen 2014, jolloin lopetin nk autonippujen oston Kamuxilta, ei siksi että olisi ollut kannattamatonta, päinvastoin, vaan kun alkoivat myymään halvimpia vaihtareitaan huutokaupan kautta. Ihan mukavia tyyppejä olivat.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Stalker
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Körttiläisistä jotain kokemuksia, ei lestadiolaisista. Eräällä sukulaisella oli saarnalupakin (mikä lie?), saarnasi Herättäjäjuhlillakin. Ankara isoäitini sai minut tajuamaan, ettei tuo liike ole minua varten.
Rippikoulunkin piti pappi kirkossa, mikään leiririppikoulun sosiaalinen paine ei päässyt vaikuttamaan.
Toope
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Toope »

Äitini suku on lestadiolaista. Isovanhempani hyväksyivät lastensa maltillistumisen, eivät änkyröineet.
= Ei pahoja kokemuksia heistä, ok-porukkaa! Eivät ole fundamentalisteja. Konservatiiviuskovaisia toki.
Jossain määrin heitä kantsisi ehkä nyky-yhteiskunnan kuunnellakin, esim. perhearvoissa...
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
Rere
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Rere »

Kaikkein vanhoillisimpia lestoja olen tarjonnut edistyneistö-suvaitsevaistolle palvonnan kohteiksi, mutta eivät ne kelpaa. Ovat varmaan liian liberaaleja?
Poista suositus Vastaa Viestiin