Tupakoinnin lopettaminen
Tupakoinnin lopettaminen
Poltin juuri viimeisen savukkeen mitä sattui olemaan. Lupasin lääkärille että lopetan. Mitä keksin tilalle? En haluaisi aloittaa korvaavia nikotiinivalmisteita. Viimeksi kun lopetin olin 3 vuotta polttamatta mutta en päässyt eroon korvaavista tuotteista. Lopettaminen tuntuu utopistiselta ja vaikealta. Onko hyviä vinkkejä antaa mikä on toiminut teillä?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Re: Tupakoinnin lopettaminen
Ei ole olemassa taikakonsteja. Itsekin lopettaneena tiedän, ettei ole helppoa. Päätös lopettamisesta on tärkein. Ja yhtään ei voi lipsua. Yhtäkään savuketta ei voi polttaa. Kuulostaa ensin karulta, mutta lopettamisen kannalta katsottuna se on tärkeää. Lopettaminen on täysin eri asia kuin pelkkä lakko, jotka ovat turhia. Silloin olet antanut itsellesi luvan polttaa, kun tekee mieli. Ja silloin niin myös käy.
Ja vaikka käyttäisit korvikkeita loppuelämäsi, niin se on kuitenkin parempi kuin se, että poltat. Itsekin käytin niitä kauan. Ja myöhemminkin koukutuin ties mihin purukumeihin ja pastilleihin.
Alkuun tulee olemaan kovaa. Mutta jo muutaman viikonkin päästä helpottaa. Älä anna periksi sille himolle, joka röökiin liittyy. Muista kuinka helvetin kallistakin se itsensä tappaminen on.
Ja vaikka käyttäisit korvikkeita loppuelämäsi, niin se on kuitenkin parempi kuin se, että poltat. Itsekin käytin niitä kauan. Ja myöhemminkin koukutuin ties mihin purukumeihin ja pastilleihin.
Alkuun tulee olemaan kovaa. Mutta jo muutaman viikonkin päästä helpottaa. Älä anna periksi sille himolle, joka röökiin liittyy. Muista kuinka helvetin kallistakin se itsensä tappaminen on.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Albert Einstein
Tsemppiä. Osta varalle nuuskaa kun oikeen ketuttaa. Ja sellaista irtonuuskaa niin nikotiinista jää varmasti paska maku suuhun
Guild can only exist in a person who can act
- KultaKikkare
- Reactions:
Keskity lopettamisesta seuraaviin positiivisiin asioihin, ja tee juttuja jotka tuo niitä esiin. Parantunut hapenottokyky, maku- ja hajuaisti, yms.Kissatäti kirjoitti: ↑24 Syys 2024, 04:23 Poltin juuri viimeisen savukkeen mitä sattui olemaan. Lupasin lääkärille että lopetan. Mitä keksin tilalle? En haluaisi aloittaa korvaavia nikotiinivalmisteita. Viimeksi kun lopetin olin 3 vuotta polttamatta mutta en päässyt eroon korvaavista tuotteista. Lopettaminen tuntuu utopistiselta ja vaikealta. Onko hyviä vinkkejä antaa mikä on toiminut teillä?
Varsinaiset nikotiinin vieroitusoireet ei montaa päivää kestä, mut tapa on sitkeä ja himo voi nousta vielä vuosien jälkeenkin hetkellisesti. Yleensä tilanteissa joissa rööki oli oleellinen osa ja jotka ei toistu kovin usein.
Esim kun on vuoden polttamatta ja sit istuu ekaa kertaa mökin saunaterassilla missä on aina polttanut tupakan. Noissa joutuu melkein kuin lopettaan uudelleen, luopuun uudelleen.
Just do it.
Be stronger than your excuses
- KultaKikkare
- Reactions:
Voitko lopettaa alkoholin käytön (ainakin humalaan johtavan) samalla? Ainakin minun tuttavapiirissä tupakoijien lopettamispäätökset ovat päteneet seuraavaan ryyppyiltaan asti. Kännissä on mahdoton kontrolloida itseään riittävän ankarasti. Joku on onnistunut, kun on jättänyt samalla alkoholin pois, ja muutama on vaihtanut tupakoinnin muiden nikotiinivalmisteiden käyttöön.
Tuon voi varmaan hanskata, jos talossa ei ole tupakkaa, asuu kaukana tupakkaa myyvistä paikoista, eikä muut polta tai ainakaan suostu tarjoamaan. Taksilla kauppaan lähteminen on melko hyvä kynnys useimmille.Neutroni kirjoitti: ↑24 Syys 2024, 08:36 Voitko lopettaa alkoholin käytön (ainakin humalaan johtavan) samalla? Ainakin minun tuttavapiirissä tupakoijien lopettamispäätökset ovat päteneet seuraavaan ryyppyiltaan asti. Kännissä on mahdoton kontrolloida itseään riittävän ankarasti. Joku on onnistunut, kun on jättänyt samalla alkoholin pois, ja muutama on vaihtanut tupakoinnin muiden nikotiinivalmisteiden käyttöön.
Mutta jos perheessä tai muuten porukassa poltetaan, houkutus lienee vaikea torjua.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
-
Brainwashed
- Reactions:
Kissatäti, olin ymmärtänyt että poltat savukkeen päivässä, mutta onko se ollut pikemmin askin päivässä?

”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Märkäruuti
- Reactions:
Mark Twainia lainatakseni: "Tupakkalakko on maailman helpompia asioita. Olen tehnyt sen satoja kertoja."
Lakkoja oli minullakin ja yksi niistä yli puoli vuotta, kunnes menin jenkkilään puolentoista kuukauden kurssille. Siellä ei silloin nikotiiipurkkaa saanut kuin lääkärin määräyksestä. Ja niinpä eräänä iltana hot topissa tequilaa juotuamme pummasin tupakin ja siitä se lähti.
Nyt olen ollut lakossa yli 16,5 vuotta enkä vieläkään uskalla riskeerata edes yhdellä henkosella. Lopettamiseen käytin reseptillä saamieni pillereitä, jotka saivat tupakin maistumaan jaskalle. Silti piti polttaa, jotta aivot alkaisivat yhdistää tupakin epämiellyttävään kokemukseen. Koko tabukuuria en syönyt, ja tupakointi loppui. Kyseinen tuote aiheuttaa joillekin ongelmia, joten lääkärikään ei varmasti kaikille sitä kirjoita.
Lakkoja oli minullakin ja yksi niistä yli puoli vuotta, kunnes menin jenkkilään puolentoista kuukauden kurssille. Siellä ei silloin nikotiiipurkkaa saanut kuin lääkärin määräyksestä. Ja niinpä eräänä iltana hot topissa tequilaa juotuamme pummasin tupakin ja siitä se lähti.
Nyt olen ollut lakossa yli 16,5 vuotta enkä vieläkään uskalla riskeerata edes yhdellä henkosella. Lopettamiseen käytin reseptillä saamieni pillereitä, jotka saivat tupakin maistumaan jaskalle. Silti piti polttaa, jotta aivot alkaisivat yhdistää tupakin epämiellyttävään kokemukseen. Koko tabukuuria en syönyt, ja tupakointi loppui. Kyseinen tuote aiheuttaa joillekin ongelmia, joten lääkärikään ei varmasti kaikille sitä kirjoita.
- KultaKikkare
- Reactions:
Mä vedin nuuskaa. Kerran kolme pussia kerralla eikä ollu kiva olo nikotiiniövereissä.Neutroni kirjoitti: ↑24 Syys 2024, 08:36 Voitko lopettaa alkoholin käytön (ainakin humalaan johtavan) samalla? Ainakin minun tuttavapiirissä tupakoijien lopettamispäätökset ovat päteneet seuraavaan ryyppyiltaan asti. Kännissä on mahdoton kontrolloida itseään riittävän ankarasti. Joku on onnistunut, kun on jättänyt samalla alkoholin pois, ja muutama on vaihtanut tupakoinnin muiden nikotiinivalmisteiden käyttöön.
Tossa on hyvä puoli se, että nuuskaan liittyen ei ole tapariippuvuutta, jolloin sitä ei tee mieli seuraavana päivänä.
Sit kehittyy kyllä riippuvuus siihen että humalassa tarvii käyttää nuuskaa. Mut se ei ole niin paha ongelma.
- KultaKikkare
- Reactions:
Sit kun vapet tuli markkinoille aloin kännissä vapettaan. Se oli tarpeeks lähellä tupakkaa käyttötavaltaan et vanha tapariippuvuus aktivoitui ja nyt vapetan päivittäin.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Väittävät, että yksi tupakoinnin koukuttavuutta lisäävä tekijä olisi nimen omaan savun pössäyttely. Pimeässä polttamisesta ei kuulemma saa samaa nautintoa. Itse en asiaa huomannut, kun vielä poltin mutta paljon mahdollista, että näin on.KultaKikkare kirjoitti: ↑24 Syys 2024, 10:20 Se oli tarpeeks lähellä tupakkaa käyttötavaltaan et vanha tapariippuvuus aktivoitui ja nyt vapetan päivittäin.
Mitä vapetat, nikotiinipitoisia nesteitä vai ilman nikotiinia?KultaKikkare kirjoitti: ↑24 Syys 2024, 10:20 Sit kun vapet tuli markkinoille aloin kännissä vapettaan. Se oli tarpeeks lähellä tupakkaa käyttötavaltaan et vanha tapariippuvuus aktivoitui ja nyt vapetan päivittäin.
-
Vanha jäärä
- Reactions:
Itse en ole koskaan tupakoinut, mutta olen seurannut sen verran tupakoivia, että olen valmis väittämään, ettei monellakaan tapaan kiinnitä eniten nikotiinin tarve, vaan muu tupakointiin liittyvä toiminta. Tällaista on esimerkiksi tupakoiden esiinkaivaminen, sytyttely, tupakan pitäminen kädessä, tuhkien karistelu ja lopulta tupakan tumppaaminen tai vastaavat toiminnat piipunpolttajilla.
Jos nikotiinin saanti olisi tupakoinnissa tärkeintä, niin tupakan ei suinkaan annettaisi savuta pääosaa ajasta sormien välissä, vaan sitä imettäisiin koko ajan innolla sisäänpäin, ettei vain yksikään nikotiinihiukkanen pääsisi karkuun.
Näin päätellen tupakoinnin lopettamisessa tämä tupakointiaskartelu olisi ainakin alussa korvattava jollakin muulla toiminnalla. Olisko se sitten esimerkiksi pastillien imeskelyä vai purkan pureskelua, sitä en osaa sanoa.
Jos nikotiinin saanti olisi tupakoinnissa tärkeintä, niin tupakan ei suinkaan annettaisi savuta pääosaa ajasta sormien välissä, vaan sitä imettäisiin koko ajan innolla sisäänpäin, ettei vain yksikään nikotiinihiukkanen pääsisi karkuun.
Näin päätellen tupakoinnin lopettamisessa tämä tupakointiaskartelu olisi ainakin alussa korvattava jollakin muulla toiminnalla. Olisko se sitten esimerkiksi pastillien imeskelyä vai purkan pureskelua, sitä en osaa sanoa.
- KultaKikkare
- Reactions:
Pelkkää nikotiini base nestettä, makuaineet on haitallisempia keuhkoille kun toi.Teddy kirjoitti: ↑24 Syys 2024, 10:46Mitä vapetat, nikotiinipitoisia nesteitä vai ilman nikotiinia?KultaKikkare kirjoitti: ↑24 Syys 2024, 10:20 Sit kun vapet tuli markkinoille aloin kännissä vapettaan. Se oli tarpeeks lähellä tupakkaa käyttötavaltaan et vanha tapariippuvuus aktivoitui ja nyt vapetan päivittäin.