Demokratia on näyttelemistä
Demokratia on näyttelemistä
Puolueilla on erityyppisiä ohjelmia, jotka kaikki ovat syvää todellisuudesta irtaantunutta diipadaapaa. Se on tarkoituskin. Niiden tehtävänä on olla samaa mieltä, kuin heidän kannattajansa. Tyypillinen kannattaja tietää yhtä paljon olennaisista, kuin kissa Boeing 737 pilottina toimimisesta.
Poliittisten liikkeiden todellinen funktio on tehdä kivoja virkoja niiden johdolle, jossa voivat pönöttää mukatärkeinä, ja esittää että taitaisi kaatua koko yhteiskunta, jos heitä ei olisi. Heillä tuntuu höpöltä sisällä, kun valtaa on isommin.
Siksi Suomessa se, mikä ei ole olennaista tavikselle ei mene hyvin, ja jonninjoutavuudet toimii ainakin melko hyvin.
Poliittisten liikkeiden todellinen funktio on tehdä kivoja virkoja niiden johdolle, jossa voivat pönöttää mukatärkeinä, ja esittää että taitaisi kaatua koko yhteiskunta, jos heitä ei olisi. Heillä tuntuu höpöltä sisällä, kun valtaa on isommin.
Siksi Suomessa se, mikä ei ole olennaista tavikselle ei mene hyvin, ja jonninjoutavuudet toimii ainakin melko hyvin.
Re: Demokratia on näyttelemistä
Tää kommentti vois olla yksi muiden joukossa.
Guild can only exist in a person who can act
Mikään tuosta ei kuitenkaan ole demokratian vika. Demokratia on väline, kuten lapio, ja poliitikko on se, joka siihen lapion varteen tarttuu ja kieron ojan kaivaa.HuuHaata kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 06:05 Puolueilla on erityyppisiä ohjelmia, jotka kaikki ovat syvää todellisuudesta irtaantunutta diipadaapaa. Se on tarkoituskin. Niiden tehtävänä on olla samaa mieltä, kuin heidän kannattajansa. Tyypillinen kannattaja tietää yhtä paljon olennaisista, kuin kissa Boeing 737 pilottina toimimisesta.
Juuri siksi kansan pitää äänestää vain sellaisia jotka kaivaa suoran ja normit tayttävän ojan, eikä niitä perseläpiä jotka kaivaa kieron uran.ID10T kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 07:21Mikään tuosta ei kuitenkaan ole demokratian vika. Demokratia on väline, kuten lapio, ja poliitikko on se, joka siihen lapion varteen tarttuu ja kieron ojan kaivaa.HuuHaata kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 06:05 Puolueilla on erityyppisiä ohjelmia, jotka kaikki ovat syvää todellisuudesta irtaantunutta diipadaapaa. Se on tarkoituskin. Niiden tehtävänä on olla samaa mieltä, kuin heidän kannattajansa. Tyypillinen kannattaja tietää yhtä paljon olennaisista, kuin kissa Boeing 737 pilottina toimimisesta.
Lisäksi ojankaivajalla PITÄÄ olla vastuu, mistä nyt ei ole merkkejäkään olemassa. Olen sanonut ennenkin ja sanon uudelleen, tyhmän kansan kyseessä ollessa demokratia ei toimi, tällöin syntyy vain kansaa riistävä "demokratia" jossa vastuuttomat kusipäät haalii itselleen ja kavereilleen kaikkea kivaa ja kansa maksaa ja äänestää uudelleen ja uudelleen samat kusipäät valtaan.
Minun mielestä noin.
Kyllä se demokratia edelleen toimii, oli vallassa sitten mikä puolue tahansa.Goswell kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 08:00Juuri siksi kansan pitää äänestää vain sellaisia jotka kaivaa suoran ja normit tayttävän ojan, eikä niitä perseläpiä jotka kaivaa kieron uran.ID10T kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 07:21Mikään tuosta ei kuitenkaan ole demokratian vika. Demokratia on väline, kuten lapio, ja poliitikko on se, joka siihen lapion varteen tarttuu ja kieron ojan kaivaa.HuuHaata kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 06:05 Puolueilla on erityyppisiä ohjelmia, jotka kaikki ovat syvää todellisuudesta irtaantunutta diipadaapaa. Se on tarkoituskin. Niiden tehtävänä on olla samaa mieltä, kuin heidän kannattajansa. Tyypillinen kannattaja tietää yhtä paljon olennaisista, kuin kissa Boeing 737 pilottina toimimisesta.
Lisäksi ojankaivajalla PITÄÄ olla vastuu, mistä nyt ei ole merkkejäkään olemassa. Olen sanonut ennenkin ja sanon uudelleen, tyhmän kansan kyseessä ollessa demokratia ei toimi, tällöin syntyy vain kansaa riistävä "demokratia" jossa vastuuttomat kusipäät haalii itselleen ja kavereilleen kaikkea kivaa ja kansa maksaa ja äänestää uudelleen ja uudelleen samat kusipäät valtaan.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Toimii miten toimii, mutta onhan se sietämätöntä, että usein sellaisetkin puolueet pääsevät valtaan, jotka ovat minun kanssani aivan eri mieltä. Valistunut itsevaltius kuten Platonin ajatus filosofikuninkaasta olisi minun mielestäni oikea hallintatapa... kunhan se filosofikuningas vaan jakaisi minun kanssani yhteiset arvot ja päämäärät.
Tyhmä kansa ei sitä ymmärrä.
Tyhmä kansa, tyhmät päättäjätMärkäruuti kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 09:36Toimii miten toimii, mutta onhan se sietämätöntä, että usein sellaisetkin puolueet pääsevät valtaan, jotka ovat minun kanssani aivan eri mieltä. Valistunut itsevaltius kuten Platonin ajatus filosofikuninkaasta olisi minun mielestäni oikea hallintatapa... kunhan se filosofikuningas vaan jakaisi minun kanssani yhteiset arvot ja päämäärät.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Orjamoraalia odottaa että muut ymmärtäisivät neroutesi. Herramoraalia on julistaa sitä.Märkäruuti kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 09:36Toimii miten toimii, mutta onhan se sietämätöntä, että usein sellaisetkin puolueet pääsevät valtaan, jotka ovat minun kanssani aivan eri mieltä. Valistunut itsevaltius kuten Platonin ajatus filosofikuninkaasta olisi minun mielestäni oikea hallintatapa... kunhan se filosofikuningas vaan jakaisi minun kanssani yhteiset arvot ja päämäärät.
Guild can only exist in a person who can act
”Demokratia on järjestelmä, joka varmistaa sen, ettei kansaa hallita paremmin kuin se ansaitsee.”
- George Bernard Shaw (1856 - 1950)
Memento mori
-
Märkäruuti
- Reactions:
- KultaKikkare
- Reactions:
“Vahvin perustelu demokratiaa vastaan on viiden minuutin keskustelu keskivertoäänestäjän kanssa.” – Winston Churchill
Demokratiareformi: Perehtyneille enemmän äänivaltaa
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pekkal ... anivaltaa/
Toimisko?
Toimisko?
Be stronger than your excuses
Tuossa demokratia korvattaisiin meritokratialla.KultaKikkare kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 10:28 “Vahvin perustelu demokratiaa vastaan on viiden minuutin keskustelu keskivertoäänestäjän kanssa.” – Winston Churchill
Toimisko?
- KultaKikkare
- Reactions:
No eikai ihan täysin, jos toi äänestyslisenssi olisi sellainen minkä kuka tahansa voi suorittaa. Ja ilman sitäkin olisi yksi ääni.ID10T kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 10:36Tuossa demokratia korvattaisiin meritokratialla.KultaKikkare kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 10:28 “Vahvin perustelu demokratiaa vastaan on viiden minuutin keskustelu keskivertoäänestäjän kanssa.” – Winston Churchill
Toimisko?
Mut vähän meritokratian suuntaan kyllä. Olisko se huonompi kuin nykyinen narsistokratia? En siis viittaa äänestäjiin vaan poliitikkoihin.
Be stronger than your excuses
-
Märkäruuti
- Reactions:
Linkissäsi oli toinenkin vähintään yhtä tunnettu sir Winstonin sanonta demokratiasta:KultaKikkare kirjoitti: ↑21 Heinä 2025, 10:28 “Vahvin perustelu demokratiaa vastaan on viiden minuutin keskustelu keskivertoäänestäjän kanssa.” – Winston Churchill
“Demokratia on huonoin valtiomuoto, lukuunottamatta kaikkia muita, joita on kokeiltu.”
Blogistin esitys on mielenkiintoinen ja jopa perusteltu, mutta pahaa pelkään, että se on toteutuskelvoton.
Parempi tapa saattaisi olla yhteiskuntatiedon lisääminen perusopetuksessa. Itse jouduin opettelemaan keskikoulussa ulkoa silloiset ministerit tehtävineen, mutta edustuksellisen demokratian ajatus ei tainnut yhteiskuntaopin tunnilla vielä oikein valjeta. Siitä olisi saattanut olla enemmän hyötyä kuin yhden 1960 luvun jälkipuolen hallituksen ministerien ulkoa pänttäämisestä.