Päivän pituuksien vaihtelu
- John Carter
- Käyttäjätunnus suljettu
- Reactions:
Päivän pituuksien vaihtelu
Uusimpien tutkimusten mukaan näyttää siltä, että eri taivaankappaleiden päivänpituudet vaihtelevat. Tässä threadissa voidaan pähkäillä syitä ilmiölle.
Marsin pyöriminen kiihtyy – selitystä ei vielä tiedetä
https://www.avaruus.fi/uutiset/aurinko- ... edeta.html
Day On Earth Was 19 Hours Long For a Billion Years and The Reason is Very Surprising
Marsin pyöriminen kiihtyy – selitystä ei vielä tiedetä
https://www.avaruus.fi/uutiset/aurinko- ... edeta.html
Day On Earth Was 19 Hours Long For a Billion Years and The Reason is Very Surprising
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
-
kokeellinen tiede
- Reactions:
Re: Päivän pituuksien vaihtelu
voi olla että Marsin sisäinen, rautaydintä ympäröivä sulamassa on notkeentunut vihdoin ja rautaydin päästää ulkokuoren nyt liikkumaan paremmin. Marshan ikään kuin ”juoksee” Auringon säteilyssä, niin kuin Maakin, sen auringonpuoleinen pinta siis on suuremmassa kitkassa ja siten se luonnostaan antaa Marssille pyörimisvauhtia, mutta rautaydin on voinut massaltaan tätä pidätellä .. mutta notkeentuminen on nyt siis tämän eston vapauttanut.
Tosin emme ole varmoja, rautaydinhän on voinut pyöriä vastakkaiseen suuntaan pitkien aikakausien ajan, mutta on vihdoin pysähtynyt tai jopa alkanut pyöriä samaan suuntaan ulkokuoren kanssa, tämä tosin ei ole toivottavaa koska se voi laimentaa heikkoa Marsin magneettikenttää, kun taas jos rautaydin pyörisi itse kovastikin magneettikenttä vahvistuisi.
Miten juuri nyt magneettikentän pitäisi vahvistua? Huomasivatko ihmiskunnalle tuntemattomat alienit (Trump saattaa olla heistä tietoinen koska on niin rauhallinen), että ihmiskunta saattaa tarvita Marssia ja magneettisella säteellään rautaydintä liikkeelle aktivoinut.
Oli sitten kyseessä yllättävä liukastus tai alienien aikaansaannos, toivokaamme Marssin pinnalle lisää vauhtia ja magneettikentän lisää vahvistumista.
Venus ei vielä alienien huomiota ole saanut .. ehkä odottelevat että ihmiskunta itse hoitaa Venuksen ..
Tosin emme ole varmoja, rautaydinhän on voinut pyöriä vastakkaiseen suuntaan pitkien aikakausien ajan, mutta on vihdoin pysähtynyt tai jopa alkanut pyöriä samaan suuntaan ulkokuoren kanssa, tämä tosin ei ole toivottavaa koska se voi laimentaa heikkoa Marsin magneettikenttää, kun taas jos rautaydin pyörisi itse kovastikin magneettikenttä vahvistuisi.
Miten juuri nyt magneettikentän pitäisi vahvistua? Huomasivatko ihmiskunnalle tuntemattomat alienit (Trump saattaa olla heistä tietoinen koska on niin rauhallinen), että ihmiskunta saattaa tarvita Marssia ja magneettisella säteellään rautaydintä liikkeelle aktivoinut.
Oli sitten kyseessä yllättävä liukastus tai alienien aikaansaannos, toivokaamme Marssin pinnalle lisää vauhtia ja magneettikentän lisää vahvistumista.
Venus ei vielä alienien huomiota ole saanut .. ehkä odottelevat että ihmiskunta itse hoitaa Venuksen ..
………………………………………………………..
Muutoin olen sitä mieltä että Yle tulee lakkauttaa
Muutoin olen sitä mieltä että Yle tulee lakkauttaa
Kyllähän päivän pituus voi vaihdella, vaikka pyörimisnopeus pysyy vakiona. http://www.eeki.biz/paivan_pituus.php

-
Heikki Rinnemaa
- Reactions:
"Day On Earth Was 19 Hours Long For a Billion Years and The Reason is Very Surprising"
Eikös Billion ole miljardi vuotta. Ilmeisesti on matemaattisesti todettu näin olevan. Mikä liene laskentakaava?
Eikös Billion ole miljardi vuotta. Ilmeisesti on matemaattisesti todettu näin olevan. Mikä liene laskentakaava?
Ehkä pitäisikin puhua VUOROKAUDEN pituudesta.Ertsu kirjoitti: ↑13 Elo 2023, 15:05 Kyllähän päivän pituus voi vaihdella, vaikka pyörimisnopeus pysyy vakiona. http://www.eeki.biz/paivan_pituus.php
![]()
Juu, biljoona vuotta on liian pitkä aika universumin ikä huomioon ottaenHeikki Rinnemaa kirjoitti: ↑13 Elo 2023, 17:38 "Day On Earth Was 19 Hours Long For a Billion Years and The Reason is Very Surprising"
Tuo on kyllä uutta minulle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Karkaussekunti
Eli en kovin huimista eroista vuorokauden pituudessa puhuisi.wikipedia kirjoitti:Viimeisin karkaussekunti lisättiin 31.12.2016
Viimeksi muokannut ID10T, 13 Elo 2023, 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinulla on tarkka kello. Olivatkohan ne muutokset millisekunteja tai jotain sen suuntaista. Nykyaikaiselle mittaustekniikalle melkoisia ja helposti havaittavia, mutta käytännön merkitystä niillä ei tietääkseni ole astronomian tai geodesian ulkopuolella.
Kyse on noin minuutista vuorokauden pituudessa.
Johtuu lähinnä siitä, että maan rata auringon ympäri on ellipsi eikä ympyrä.
Eli maan nopeus aurinkoon nähden ei ole tasainen vaan vaihtelee.
Johtuu lähinnä siitä, että maan rata auringon ympäri on ellipsi eikä ympyrä.
Eli maan nopeus aurinkoon nähden ei ole tasainen vaan vaihtelee.
Mulla on HP 5061A työpöydällä, eikö sulla ole?