Juuri näköaistia on tutkittu hyvin paljon, mutta "todistamisesta" en nyt puhuisi vielä mitään. (Luulen, että Zen-tradution liittäminen aivotoimintaan taitaa olla vielä hatarampaa.) Jokatapauksessa jo ennen, kuin näköaistimuksista nousee mitään tietoiselle eli aivojen assisiaatiotasoille, tapahtuu hyvin paljon. Primäörillä näköalueella näköaistimus jaetaan moniksi erilaisiksi aistimuksiksi jotka tulkitaan detektoripylväiden primitiiveiksi. Niistä kootaan sekundäöritssolla monimuotousempia hahmoja (...) Lisäksi silmien jatkuvat sakkadiset liikkeet kohdistavat tarkannäön alueen kuin täplä maalari tai tutka eri kohtiin näkökenttä. Myös vartalon asento ja pään liikkeet pitää huomioida kun korvien väliin mielen prosesseilla muodostetaan kolmiulottenen kokonaishahmo kulloiseenkin kontekstiin ja skaalataan ja sijoitetaan siihen sisältyvät objektit kontekstiin.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 17:28Naturalisti kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 16:35
Olennaista tässä on se, että subjektiivisesti koettu mieli ja objektiivisesti ilmenevät aivojen prosessit ovat yksi ja sama asia. Ne eivät ole erillisiä vuorovaikutuksessa olevia asioita vaan mieli on aivojen toimintaa. Mielen olemassaolo päättyy, kun aivotoiminta pysähtyy.
Onko siis todistettu että tuo subjektiivisesti koettu mieli on nimenomaan aivojen tuotos, eikä aistimus?
Ja nyt en tarkoita kaikkea tauhkaa mitä ihminen elämänsä aikana liittää itseensä.
Vaan tulkitaan sitä kuten näköaistia.
Silmä havaitsee valon aallonpituuden ja aivot tuottavat siitä näkemyksen. Väriaistimukseen ihminen sitten liittää ihan mitä tahansa asioita aivoillaan.
Onko siis todistettu että minuuden kokemus ei ole ainoastaan aistimus, joka syntyy koska päässämme raksuttaa, vaan nimenomaan aivojen tuotos.
Painotan edelleen että pyyhitään nyt mieli tyhjäksi kaikista konkreettisista ajatuksista ja analyysistä.
Tämähän on Zen-tradition ytimessä nyt. Ja siinä traditiossa mitään minuutta ei ole. Vaan minä singahtaa liikkeelle juurikin aistimuksesta että ajattelemme. Kaikki sen jälkeen on aivojen tuottamaa tauhkaa, ei minuuden kokemista.
Objektit tunnistetaan ohimolohkolke etenevässä aistiustenhaarassa ja konteksti päälakilohkolke etenevässä haarassa. Samat prosessit toimivat sekä välittömässä havainnoinnissa että mielikuvittelussa. Välitön havainnointi on tarkempaa koska reaaliaikainen näköaisti täydentää aistimusprosessrja.
Tietoisella tasolla ilmenevän jatkuvan mielikuvien virran kokeminen on tietoisuutta. Minuuden kokemus on sitä, että kokee olevansa tämän kokemusympäriston aktiivinen toimija eli osaa tehdä eron itsensä ja ympäristönsä kanssa.
Näistä itämaisiin ajatteluun liittyvistä mielentyhjenntksistä ja jostakin syvemmän todellisuuden kokemuksista en ole saanut selvää, mitä niillä tarkoitetaan. Voisit yrittää vääntää rautalangasta, miten itse asian ymmärrät. Eniten minua kiinnostaisi naturalistinen buddhalaisuus, joka on hylännyt sielunvaellukseen ja henkimaailman sekä soveltaa buddhalaisuutta tieteelliseen masilmankuvan perustuvana.
Ajattelen että minuuden kokemus liittyy juuri tuon tietoisuutena kokemamme mielikuvien virran kokijana olemiseen. Kyseessä ei kuitenkaan ole mitään erillistä homonkulusta vaan kokemus ja minuuden tunne syntyy tämä mielikuvien virran tuottavana aivotoimintana. Mieli ja aivotoiminta on yksi ja sama asia.
Tuota mielen tyhjentämistä kaikesta kokemisesta ja ajattelusta en ymmärrä. Sehän tarkoittaisi aivotoiminnan pysäyttämistä. Mikä silloin kokisi ja ajattelisi?
Tästä kuulisin mielelläni vähän tarkemman kuvauksen.Tämähän on Zen-tradition ytimessä nyt. Ja siinä traditiossa mitään minuutta ei ole. Vaan minä singahtaa liikkeelle juurikin aistimuksesta että ajattelemme. Kaikki sen jälkeen on aivojen tuottamaa tauhkaa, ei minuuden kokemista.