Ei ole mahdollista...4 välilaskua tarvitaaan maapallon kiertämiseeen.
Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
- John Carter
- Reactions:
- Viestit: 18825
- Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Noissa kuomuissakin oli aikoinaan räjähdyslankaa sisällä, jotka räjäyttivät kuomun ulospäin. En tiedä, että onko enää?Oiva kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 09:48Tuleeko mieleen yhtään kotitekoista konetta jossa nuo olisi?
Ihan vaan filosofointina, heittoistuin on pelastautumisjärjestelmä. Siihen kuuluu aika paljon muutakin kuin pelkkä istumapaikka pilotille. En tiedä minkälaisia huoltojaksoja noissa on, mutta pelkässä istuimessa on erilaisia räjähdyspanoksia joilla kiristetään vyöt ja siepataan pilotin jalat nippuun sekä antaa alkusysäyksen varsinaiselle istuimen ulosheitolle. Rakettimoottori taas jatkaa siitä ja sinkoaa istuimen matkustajineen kauemmas. En osaa sanoa, onko ne räjähteitä vai raketteja vai mitä joilla vakautusvarjo avataan ja aikanaan lentäjä sinkautetaan irti penkistä.
Tämän lisäki tarvitaan järjestelmä, joka rikkoo tai heittää kuomun. Jos kone on kaksipaikkainen, näiden täytyy vielä toimia oikeassa järjestyksessä. Esim. kaksipaikkaisessa peräkkäinistuttavassa häätäjässä yhteislaukaisun jälkeen lähtee kuomu, ensin takapenkki ja sitten etupenkki. Tähänkin on looginen syy.
Miten ajattelit järjestää paineistuksen?
Onko nämä välttämättömiä? Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos haluaa lentää pitkälle, pitää lentää korkealla. Mikä on sitten korkealla? Sen verran että lisähapella pärjää vai tarvitaanko painepuku tai paineistus?
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Glidereillahan meillä lennetiin pitkään.John Carter kirjoitti: ↑22 Marras 2023, 18:33 En noihin glidereihin ole muuten pahemmin tutustunut, mutta eri ilmailutrackereissa, kuten https://www.flightradar24.com/ niitä näkyy aika paljon nykyään. Osa lienee myös miehittämättömiä, joita käytetään valvontatarkoituksiin tietyillä alueilla?
https://en.wikipedia.org/wiki/Glider_(aircraft)
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
On toki, monessakin koneessa. Ihan kotoisessa Hawkissa on kuomussa ruutilangat, jotka näkyvät hyvinkin selvästi. Toinen hyvä esimerkki on Harrier.John Carter kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 10:38Noissa kuomuissakin oli aikoinaan räjähdyslankaa sisällä, jotka räjäyttivät kuomun ulospäin. En tiedä, että onko enää?Oiva kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 09:48Tuleeko mieleen yhtään kotitekoista konetta jossa nuo olisi?
Ihan vaan filosofointina, heittoistuin on pelastautumisjärjestelmä. Siihen kuuluu aika paljon muutakin kuin pelkkä istumapaikka pilotille. En tiedä minkälaisia huoltojaksoja noissa on, mutta pelkässä istuimessa on erilaisia räjähdyspanoksia joilla kiristetään vyöt ja siepataan pilotin jalat nippuun sekä antaa alkusysäyksen varsinaiselle istuimen ulosheitolle. Rakettimoottori taas jatkaa siitä ja sinkoaa istuimen matkustajineen kauemmas. En osaa sanoa, onko ne räjähteitä vai raketteja vai mitä joilla vakautusvarjo avataan ja aikanaan lentäjä sinkautetaan irti penkistä.
Tämän lisäki tarvitaan järjestelmä, joka rikkoo tai heittää kuomun. Jos kone on kaksipaikkainen, näiden täytyy vielä toimia oikeassa järjestyksessä. Esim. kaksipaikkaisessa peräkkäinistuttavassa häätäjässä yhteislaukaisun jälkeen lähtee kuomu, ensin takapenkki ja sitten etupenkki. Tähänkin on looginen syy.
Miten ajattelit järjestää paineistuksen?
Onko nämä välttämättömiä? Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos haluaa lentää pitkälle, pitää lentää korkealla. Mikä on sitten korkealla? Sen verran että lisähapella pärjää vai tarvitaanko painepuku tai paineistus?
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Fougan prototyyppi tosiaan oli mopun jatkokehitelmää. Siivestä kyllä näkee vieläkin alkuperän.Tuulispää kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 10:45Glidereillahan meillä lennetiin pitkään.John Carter kirjoitti: ↑22 Marras 2023, 18:33 En noihin glidereihin ole muuten pahemmin tutustunut, mutta eri ilmailutrackereissa, kuten https://www.flightradar24.com/ niitä näkyy aika paljon nykyään. Osa lienee myös miehittämättömiä, joita käytetään valvontatarkoituksiin tietyillä alueilla?
https://en.wikipedia.org/wiki/Glider_(aircraft)
Muutenkin Fougan taitolentoa voisi katsoa vaikka miten pitkään. Vaikka kone on selkeästi alitehoinen, on siinä kuitenkin jatkuvuutta joka korostuu todella kauniisti pystyliikkeissä. Vielä kun pilotilla on selkeä ja pehmeä käsiala, on lopputulos upea. Tuossa videossa taisi lentää Saarisen Asa ja Tolosen Ari. Ehdottomasi tekijämiehiä molemmat!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Epäsymmetria on kuulemma täydellisyyttä:
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Fouga oli aikansa tuote ja palveli harjoituskoneena oikein hyvin vaikka suorituskyky ei yltänyt edes toisen maailmansodan potkurihävittjäjien parhaimmiston tasolle. Sillä kuitenkin väänneettiin kurvaa samalla nopeusalueella ja saatiin tuntumaa suihkareihin. Hannu valtonen, joka on suomentanut monia saksalaispilottien muistelmia totesi jossain kirjassa että pystyi hyvin samaistumaan heihin vaikka kokemusta ei ollutkaan samoista koneista mutta suorituskyky oli samaa luokkaa paitsi että tietysti vaikka Me 109 nousi paljon paremmin.Oiva kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 11:08Fougan prototyyppi tosiaan oli mopun jatkokehitelmää. Siivestä kyllä näkee vieläkin alkuperän.Tuulispää kirjoitti: ↑23 Marras 2023, 10:45Glidereillahan meillä lennetiin pitkään.John Carter kirjoitti: ↑22 Marras 2023, 18:33 En noihin glidereihin ole muuten pahemmin tutustunut, mutta eri ilmailutrackereissa, kuten https://www.flightradar24.com/ niitä näkyy aika paljon nykyään. Osa lienee myös miehittämättömiä, joita käytetään valvontatarkoituksiin tietyillä alueilla?
https://en.wikipedia.org/wiki/Glider_(aircraft)
Muutenkin Fougan taitolentoa voisi katsoa vaikka miten pitkään. Vaikka kone on selkeästi alitehoinen, on siinä kuitenkin jatkuvuutta joka korostuu todella kauniisti pystyliikkeissä. Vielä kun pilotilla on selkeä ja pehmeä käsiala, on lopputulos upea. Tuossa videossa taisi lentää Saarisen Asa ja Tolosen Ari. Ehdottomasi tekijämiehiä molemmat!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Verrattuna mihin?Tuulispää kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperistaTuulispää kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Fougan tyhjäpaino 2150 kg eli oli melko kevyt. Me 109G tyhjäpaino 2700 kiloa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tehdäänpä kuitenkin.Tonttu kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 10:22Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperistaTuulispää kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire
https://areena.yle.fi/1-2860307
Viimeksi muokannut Tuulispää, 24 Marras 2023, 12:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Eikä tehdä vaan tehtiin joskus aikoinaan. Eikä Vampirekaan ollut puusta tehty kokonaan.Tuulispää kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 11:39Tehdäänpä kuitenkin.Tonttu kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 10:22Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperistaTuulispää kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Justis kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 11:47Eikä tehdä vaan tehtiin joskus aikoinaan. Eikä Vampirekaan ollut puusta tehty kokonaan.Tuulispää kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 11:39Tehdäänpä kuitenkin.Tonttu kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 10:22Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperistaTuulispää kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire
Moottorissa oli vähemmän vaneria.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Tuulispään "patentoimasta puukompostiitista" voi tehdä vaikka mitä, esimerkiksi hänen ideoiman superluminaalisen avaruusaluksen, jonka työntövoimana on ydinkäyttöinen helvatan iso potkuri.Tonttu kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 10:22Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperistaTuulispää kirjoitti: ↑24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister