Lentokoneen suunnitteluketju...!

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tuulispää kirjoitti: 23 Marras 2023, 07:56 Ohjaaamon paineistus ja heittoistuin tiodennäköisesti tuplaaavat DIY koneeen hinnan. Ovatko ne välttämättömiä ?

Aion vielä tarkistaa olisiko tämä mahdollista lisäpolttoainesäiliöin.

Ei ole mahdollista...4 välilaskua tarvitaaan maapallon kiertämiseeen.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18825
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Oiva kirjoitti: 23 Marras 2023, 09:48
Tuulispää kirjoitti: 23 Marras 2023, 07:56 Ohjaaamon paineistus ja heittoistuin tiodennäköisesti tuplaaavat DIY koneeen hinnan. Ovatko ne välttämättömiä ?

Aion vielä tarkistaa olisiko tämä mahdollista lisäpolttoainesäiliöin.

Tuleeko mieleen yhtään kotitekoista konetta jossa nuo olisi?
Ihan vaan filosofointina, heittoistuin on pelastautumisjärjestelmä. Siihen kuuluu aika paljon muutakin kuin pelkkä istumapaikka pilotille. En tiedä minkälaisia huoltojaksoja noissa on, mutta pelkässä istuimessa on erilaisia räjähdyspanoksia joilla kiristetään vyöt ja siepataan pilotin jalat nippuun sekä antaa alkusysäyksen varsinaiselle istuimen ulosheitolle. Rakettimoottori taas jatkaa siitä ja sinkoaa istuimen matkustajineen kauemmas. En osaa sanoa, onko ne räjähteitä vai raketteja vai mitä joilla vakautusvarjo avataan ja aikanaan lentäjä sinkautetaan irti penkistä.
Tämän lisäki tarvitaan järjestelmä, joka rikkoo tai heittää kuomun. Jos kone on kaksipaikkainen, näiden täytyy vielä toimia oikeassa järjestyksessä. Esim. kaksipaikkaisessa peräkkäinistuttavassa häätäjässä yhteislaukaisun jälkeen lähtee kuomu, ensin takapenkki ja sitten etupenkki. Tähänkin on looginen syy.

Miten ajattelit järjestää paineistuksen?

Onko nämä välttämättömiä? Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos haluaa lentää pitkälle, pitää lentää korkealla. Mikä on sitten korkealla? Sen verran että lisähapella pärjää vai tarvitaanko painepuku tai paineistus?
Noissa kuomuissakin oli aikoinaan räjähdyslankaa sisällä, jotka räjäyttivät kuomun ulospäin. En tiedä, että onko enää?
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

John Carter kirjoitti: 22 Marras 2023, 18:33 En noihin glidereihin ole muuten pahemmin tutustunut, mutta eri ilmailutrackereissa, kuten https://www.flightradar24.com/ niitä näkyy aika paljon nykyään. Osa lienee myös miehittämättömiä, joita käytetään valvontatarkoituksiin tietyillä alueilla?
https://en.wikipedia.org/wiki/Glider_(aircraft)
Glidereillahan meillä lennetiin pitkään.

Oiva
Reactions:
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

John Carter kirjoitti: 23 Marras 2023, 10:38
Oiva kirjoitti: 23 Marras 2023, 09:48
Tuulispää kirjoitti: 23 Marras 2023, 07:56 Ohjaaamon paineistus ja heittoistuin tiodennäköisesti tuplaaavat DIY koneeen hinnan. Ovatko ne välttämättömiä ?

Aion vielä tarkistaa olisiko tämä mahdollista lisäpolttoainesäiliöin.

Tuleeko mieleen yhtään kotitekoista konetta jossa nuo olisi?
Ihan vaan filosofointina, heittoistuin on pelastautumisjärjestelmä. Siihen kuuluu aika paljon muutakin kuin pelkkä istumapaikka pilotille. En tiedä minkälaisia huoltojaksoja noissa on, mutta pelkässä istuimessa on erilaisia räjähdyspanoksia joilla kiristetään vyöt ja siepataan pilotin jalat nippuun sekä antaa alkusysäyksen varsinaiselle istuimen ulosheitolle. Rakettimoottori taas jatkaa siitä ja sinkoaa istuimen matkustajineen kauemmas. En osaa sanoa, onko ne räjähteitä vai raketteja vai mitä joilla vakautusvarjo avataan ja aikanaan lentäjä sinkautetaan irti penkistä.
Tämän lisäki tarvitaan järjestelmä, joka rikkoo tai heittää kuomun. Jos kone on kaksipaikkainen, näiden täytyy vielä toimia oikeassa järjestyksessä. Esim. kaksipaikkaisessa peräkkäinistuttavassa häätäjässä yhteislaukaisun jälkeen lähtee kuomu, ensin takapenkki ja sitten etupenkki. Tähänkin on looginen syy.

Miten ajattelit järjestää paineistuksen?

Onko nämä välttämättömiä? Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos haluaa lentää pitkälle, pitää lentää korkealla. Mikä on sitten korkealla? Sen verran että lisähapella pärjää vai tarvitaanko painepuku tai paineistus?
Noissa kuomuissakin oli aikoinaan räjähdyslankaa sisällä, jotka räjäyttivät kuomun ulospäin. En tiedä, että onko enää?
On toki, monessakin koneessa. Ihan kotoisessa Hawkissa on kuomussa ruutilangat, jotka näkyvät hyvinkin selvästi. Toinen hyvä esimerkki on Harrier.
Oiva
Reactions:
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Tuulispää kirjoitti: 23 Marras 2023, 10:45
John Carter kirjoitti: 22 Marras 2023, 18:33 En noihin glidereihin ole muuten pahemmin tutustunut, mutta eri ilmailutrackereissa, kuten https://www.flightradar24.com/ niitä näkyy aika paljon nykyään. Osa lienee myös miehittämättömiä, joita käytetään valvontatarkoituksiin tietyillä alueilla?
https://en.wikipedia.org/wiki/Glider_(aircraft)
Glidereillahan meillä lennetiin pitkään.

Fougan prototyyppi tosiaan oli mopun jatkokehitelmää. Siivestä kyllä näkee vieläkin alkuperän.
Muutenkin Fougan taitolentoa voisi katsoa vaikka miten pitkään. Vaikka kone on selkeästi alitehoinen, on siinä kuitenkin jatkuvuutta joka korostuu todella kauniisti pystyliikkeissä. Vielä kun pilotilla on selkeä ja pehmeä käsiala, on lopputulos upea. Tuossa videossa taisi lentää Saarisen Asa ja Tolosen Ari. Ehdottomasi tekijämiehiä molemmat!
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Epäsymmetria on kuulemma täydellisyyttä: :roll:
Justis
Reactions:
Viestit: 1618
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Oiva kirjoitti: 23 Marras 2023, 11:08
Tuulispää kirjoitti: 23 Marras 2023, 10:45
John Carter kirjoitti: 22 Marras 2023, 18:33 En noihin glidereihin ole muuten pahemmin tutustunut, mutta eri ilmailutrackereissa, kuten https://www.flightradar24.com/ niitä näkyy aika paljon nykyään. Osa lienee myös miehittämättömiä, joita käytetään valvontatarkoituksiin tietyillä alueilla?
https://en.wikipedia.org/wiki/Glider_(aircraft)
Glidereillahan meillä lennetiin pitkään.

Fougan prototyyppi tosiaan oli mopun jatkokehitelmää. Siivestä kyllä näkee vieläkin alkuperän.
Muutenkin Fougan taitolentoa voisi katsoa vaikka miten pitkään. Vaikka kone on selkeästi alitehoinen, on siinä kuitenkin jatkuvuutta joka korostuu todella kauniisti pystyliikkeissä. Vielä kun pilotilla on selkeä ja pehmeä käsiala, on lopputulos upea. Tuossa videossa taisi lentää Saarisen Asa ja Tolosen Ari. Ehdottomasi tekijämiehiä molemmat!
Fouga oli aikansa tuote ja palveli harjoituskoneena oikein hyvin vaikka suorituskyky ei yltänyt edes toisen maailmansodan potkurihävittjäjien parhaimmiston tasolle. Sillä kuitenkin väänneettiin kurvaa samalla nopeusalueella ja saatiin tuntumaa suihkareihin. Hannu valtonen, joka on suomentanut monia saksalaispilottien muistelmia totesi jossain kirjassa että pystyi hyvin samaistumaan heihin vaikka kokemusta ei ollutkaan samoista koneista mutta suorituskyky oli samaa luokkaa paitsi että tietysti vaikka Me 109 nousi paljon paremmin.
Susa
Reactions:
Viestit: 7823
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Verrattuna mihin?
Tonttu
Reactions:
Viestit: 3283
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Tuulispää kirjoitti: 24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperista :lol:
Justis
Reactions:
Viestit: 1618
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Fougan tyhjäpaino 2150 kg eli oli melko kevyt. Me 109G tyhjäpaino 2700 kiloa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tonttu kirjoitti: 24 Marras 2023, 10:22
Tuulispää kirjoitti: 24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperista :lol:
Tehdäänpä kuitenkin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire

https://areena.yle.fi/1-2860307





Viimeksi muokannut Tuulispää, 24 Marras 2023, 12:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Justis
Reactions:
Viestit: 1618
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Justis »

Tuulispää kirjoitti: 24 Marras 2023, 11:39
Tonttu kirjoitti: 24 Marras 2023, 10:22
Tuulispää kirjoitti: 24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperista :lol:
Tehdäänpä kuitenkin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire
Eikä tehdä vaan tehtiin joskus aikoinaan. Eikä Vampirekaan ollut puusta tehty kokonaan.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 24 Marras 2023, 11:47
Tuulispää kirjoitti: 24 Marras 2023, 11:39
Tonttu kirjoitti: 24 Marras 2023, 10:22
Tuulispää kirjoitti: 24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperista :lol:
Tehdäänpä kuitenkin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Vampire
Eikä tehdä vaan tehtiin joskus aikoinaan. Eikä Vampirekaan ollut puusta tehty kokonaan.

Moottorissa oli vähemmän vaneria.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1501
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Tonttu kirjoitti: 24 Marras 2023, 10:22
Tuulispää kirjoitti: 24 Marras 2023, 02:32 Kokometalli teki siitä raskaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.170_Magister
Harvemmin noita suihkareita tehdään puusta tai paperista :lol:
Tuulispään "patentoimasta puukompostiitista" voi tehdä vaikka mitä, esimerkiksi hänen ideoiman superluminaalisen avaruusaluksen, jonka työntövoimana on ydinkäyttöinen helvatan iso potkuri.
imagesSuperlum..jpg
imagesSuperlum..jpg (10.24 KiB) Katsottu 191 kertaa
Vastaa Viestiin