Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Tämä alue on kaatopaikka postauksille, joita valiolautakunta ei hyväksynyt muilla alueilla.
Jos tekee mieli tonkii, niin tee se täällä.
Poistettu
Reactions:

Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Ja suvakkia suvakiksi tällä palstalla?
Monilla palstoilla ei saa.

Suomessa on pitkät perinteet "neekeri" sanasta, kysykää vaikka Esko Valtaojalta.

Jos joku maa on persereikämaa niin saako sitä sanoa persereikämaaksi?
Onko esim. venäjä persereikämaa?
Minun mielestäni on, samoin Ukraina.
Molemmat maailman korruptoituneimpia persereikämaita.
Afrikan valtioista puhumattakaan.
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Raspu kirjoitti: 05 Joulu 2022, 00:46Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Ei, kun pitää käyttää nimitystä: "Afrikasta kotoisin olevat mustaihoisen ihmislajin edustajat ja heidän jälkeläisensä".
Noin näin minä ajattelen
Poistettu
Reactions:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Keckuli kirjoitti: 05 Joulu 2022, 01:11
Raspu kirjoitti: 05 Joulu 2022, 00:46Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Ei, kun pitää käyttää nimitystä: "Afrikasta kotoisin olevat mustaihoisen ihmislajin edustajat ja heidän jälkeläisensä".
Neekerit kutsuu itse toisiaan nigoiksi. Olisko toi suomennettuna nekru?
Kuuntele vaikka neekeriräppiä, eikä ykskään neekeri ahdistu.
Poistettu
Reactions:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

https://yle.fi/a/3-12195118

Esko Valtaoja ja Renaz Ebrahimi ottivat rajusti yhteen nykyaktivismista Sannikka-ohjelmassa perjantaina
Kaksi eri laidan vaikuttajaa ajautui kiivaaseen väittelyyn keskustellessaan cancel-kulttuurista Marja Sannikan haastattelussa. Toimittaja Renaz Ebrahimin ja avaruustieteilijä Esko Valtaojan keskustelussa ei löytynyt yhteisiä keinoja edistää tasa-arvoa ja parempaa maailmaa.

Renaz Ebrahimin mukaan epämukavuus johtaa lopulta tasa-arvoon, Esko Valtaojan mielestä kyse on kyttäämisestä

Avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja ja toimittaja Renaz Ebrahimi etsivät keinoja taistella syrjintää vastaan Marja Sannikan haastattelussa. Kiivaassa keskustelussa Valtaoja oli sitä mieltä, että niin sanotussa cancel-kulttuurissa on toisinaan kyse liiallisesta kyttäämisestä, joka kääntyy itseään vastaan.

– Me olemme vaarassa luisua siihen, minkä muistan hyvin 1970-luvun taistolaisuudesta. Tärkeintä oli puhdasoppisuus eikä suinkaan se, että tehtäisiin oikeasti jotain.

Toimittaja Renaz Ebrahimi näkee asian toisin. Hänen mielestään kyse ei ole kyttäämisestä, vaan ihminen leimautuu pahaksi tai joksikin muuksi ainoastaan siinä tapauksessa, jos hän ei ota vastuuta sanomisistaan tai tekemisistään.

– Vihdoin myös vähemmistöillä on mahdollisuus puhua sekä ottaa tilaa mediasta ja sosiaalisen median kautta. Niitä vääryyksiä, joita on monta sataa vuotta hyväksytty ja pidetty normina, nostetaan nyt tapetille.

Ebrahimin mielestä usein on kyse siitä, että etuoikeutetut ihmiset tuntevat olonsa epämukavaksi, kun vääryyksistä puhutaan.

– Koen, että me teemme tällä hetkellä oikein. Meidän pitää olla herkillä ja meillä kaikilla pitää olla vähän epämukavaa, jotta me pääsemme oikeasti siihen tasa-arvoiseen maailmaan.

Valtaojan mielestä sanojen kyttäämistä olennaisempaa on keskittyä konkreettisiin tekoihin vääryyksien korjaamiseksi.

– Sen sijaan, että me kytätään yksittäisiä sanoja tai sitä miten on tukka letitetty, niin koitetaan keskittyä siihen, mitä ihmiset oikeasti tekevät, ajattelevat ja tarkoittavat.

Keskustelu sanojen ja tekojen merkityksestä syrjinnän vastaisessa taistelussa tulehdutti tilanteen täysin. Ebrahimi järkyttyi Esko Valtaojan käytettyä n-sanaa havainnollistaessaan esimerkkiään sanojen kontekstin merkityksestä.

– Tämä on ihan superjärkyttävää, että olen tällaisessa tilassa, missä valkoinen ihminen ruskean ihmisen vieressä kaksi kertaa käyttää n-sanaa ihan tahallaan.

Ebrahimin mielestä parempaa maailmaa edistääkseen jokaisen tulisi kuunnella muita ja olla sensitiivinen sekä tarkastella omia etuoikeuksiaan ja valtaansa kriittisesti.

Valtaoja puolestaan tiivistää vielä sanomansa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäämiseksi:

– Enemmän tekoja ja vähemmän kyttäämistä.
Poistettu
Reactions:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Toi ammattipahastuja sai vissii aika pahasti "pataan" teeskennellystä pahastumisestaan?
Avatar
deep purpose
Reactions:
Viestit: 875
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
Viesti:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Ne ovat Afrokseja vaa!

Itse olen Mongooli!!!
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Entä saako eskimoa kutsua eskimoksi? Ei kai, kun eskimopuikotkin kiellettiin. Mitä eskimot sitten ovat?
Noin näin minä ajattelen
Poistettu
Reactions:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

deep purpose kirjoitti: 05 Joulu 2022, 01:49 Ne ovat Afrokseja vaa!

Itse olen Mongooli!!!
Mulla on aasialainen vaimo ja puoliveriset lapset. En ole rasisti.
Avatar
deep purpose
Reactions:
Viestit: 875
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
Viesti:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Raspu kirjoitti: 05 Joulu 2022, 01:57
deep purpose kirjoitti: 05 Joulu 2022, 01:49 Ne ovat Afrokseja vaa!

Itse olen Mongooli!!!
Mulla on aasialainen vaimo ja puoliveriset lapset. En ole rasisti.
Niinhän olet sen useasti kertonut. Rasismi ei ole kovin adekvaattia ja miksi pitäisi puhua aina heti heidän rodusta, kun valkoihoistenkaan kalkkilaivaudesta puhuta ekaksi, kun joku heistä tappaa jonkun. :idea:
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
Poistettu
Reactions:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

deep purpose kirjoitti: 05 Joulu 2022, 02:13
Raspu kirjoitti: 05 Joulu 2022, 01:57
deep purpose kirjoitti: 05 Joulu 2022, 01:49 Ne ovat Afrokseja vaa!

Itse olen Mongooli!!!
Mulla on aasialainen vaimo ja puoliveriset lapset. En ole rasisti.
Niinhän olet sen useasti kertonut. Rasismi ei ole kovin adekvaattia ja miksi pitäisi puhua aina heti heidän rodusta, kun valkoihoistenkaan kalkkilaivaudesta puhuta ekaksi, kun joku heistä tappaa jonkun. :idea:
Geneettisesti ihmisroduissa on siinäkin suhteessa eroa. Amerikassa sanotaan musta, latino jne. jos rikollista etsittäessä se on oleellista tunnistamisen takia. Suomessa tuotakaan ei kerrota, koska hyssyttely.
Saatetaan sanoa että rikollinen on kantasuomalainen niin silloin kyseessä suomalainen, mutta ulkomaalaistaustainen.

Täällä taikamaassa jos joku ulkomaalainen jotain tekee niin siitä revitään isot jutut valokuvien kera.
Poistettu
Reactions:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

deep purpose kirjoitti: 05 Joulu 2022, 01:49 Ne ovat Afrokseja vaa!

Itse olen Mongooli!!!
Mikä sun taustas on?
Mä olen ymmärtäny että olet eestiläinen, mutta asut suomessa?
Eestissäkin vihataan ryssiä ja ihan syystä, vaikkei kukan yksittäinen ryssä syyllinen ole.

Tää avaus ei kyllä ole tarkotettu hyökkäykseks sinua vastaan.
En sinua tunne, mutta palstapuheiden perusteella olen pitäny sinua ihan kunnon jeppenä.

Itseni on tehnyt "rasistiseksi" 36 vuotta ulkomailla. Vaikka en tunnusta itseäni rasistiksi niin olen oppinut että ihmisissä ja kulttureissa on eroja ja siitä omasta paremmasta kulttuurista kannattaa pitää kiinni.
Jokainen on individuaali, eikä ihmisiä voi niputta.
Poistettu
Reactions:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

https://thethaiger.com/coronavirus/thai ... rty-farang

Thaimaan terveysministeri kutsuu valkoisia ulkomaalaisia "likaisiksi farangeksi".
Poistettu
Reactions:

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Kumpi on rasistisempi "negro" vai "white boy"?
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5385
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Kiitos palstan pystyttäjille hyvästä yrityksestä. Se, että palsta muuttui lapsekkaaksi persuaatteen temmellyskentäksi, ei ole teidän vikanne.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18812
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Wisti loukkaantui? Miksi tämä muiden puolesta ammattiloukkaantujien joukko puuttuu johonkin yksittäisiin sanoihin? Varsinkin, jos sana on opetettu aikoinaan koulussa lähes meille kaikille aakkostaulujen avulla? Ulkomailla sana on täysin normaali, koska se tarkoittaa mustaa ja tummaa. Onhan meillä tuon nimistä viiniäkin myynnissä Gato Negro.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Vastaa Viestiin