Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Ja suvakkia suvakiksi tällä palstalla?
Monilla palstoilla ei saa.
Suomessa on pitkät perinteet "neekeri" sanasta, kysykää vaikka Esko Valtaojalta.
Jos joku maa on persereikämaa niin saako sitä sanoa persereikämaaksi?
Onko esim. venäjä persereikämaa?
Minun mielestäni on, samoin Ukraina.
Molemmat maailman korruptoituneimpia persereikämaita.
Afrikan valtioista puhumattakaan.
Monilla palstoilla ei saa.
Suomessa on pitkät perinteet "neekeri" sanasta, kysykää vaikka Esko Valtaojalta.
Jos joku maa on persereikämaa niin saako sitä sanoa persereikämaaksi?
Onko esim. venäjä persereikämaa?
Minun mielestäni on, samoin Ukraina.
Molemmat maailman korruptoituneimpia persereikämaita.
Afrikan valtioista puhumattakaan.
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Ei, kun pitää käyttää nimitystä: "Afrikasta kotoisin olevat mustaihoisen ihmislajin edustajat ja heidän jälkeläisensä".
Noin näin minä ajattelen
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Neekerit kutsuu itse toisiaan nigoiksi. Olisko toi suomennettuna nekru?
Kuuntele vaikka neekeriräppiä, eikä ykskään neekeri ahdistu.
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
https://yle.fi/a/3-12195118
Esko Valtaoja ja Renaz Ebrahimi ottivat rajusti yhteen nykyaktivismista Sannikka-ohjelmassa perjantaina
Kaksi eri laidan vaikuttajaa ajautui kiivaaseen väittelyyn keskustellessaan cancel-kulttuurista Marja Sannikan haastattelussa. Toimittaja Renaz Ebrahimin ja avaruustieteilijä Esko Valtaojan keskustelussa ei löytynyt yhteisiä keinoja edistää tasa-arvoa ja parempaa maailmaa.
Renaz Ebrahimin mukaan epämukavuus johtaa lopulta tasa-arvoon, Esko Valtaojan mielestä kyse on kyttäämisestä
Avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja ja toimittaja Renaz Ebrahimi etsivät keinoja taistella syrjintää vastaan Marja Sannikan haastattelussa. Kiivaassa keskustelussa Valtaoja oli sitä mieltä, että niin sanotussa cancel-kulttuurissa on toisinaan kyse liiallisesta kyttäämisestä, joka kääntyy itseään vastaan.
– Me olemme vaarassa luisua siihen, minkä muistan hyvin 1970-luvun taistolaisuudesta. Tärkeintä oli puhdasoppisuus eikä suinkaan se, että tehtäisiin oikeasti jotain.
Toimittaja Renaz Ebrahimi näkee asian toisin. Hänen mielestään kyse ei ole kyttäämisestä, vaan ihminen leimautuu pahaksi tai joksikin muuksi ainoastaan siinä tapauksessa, jos hän ei ota vastuuta sanomisistaan tai tekemisistään.
– Vihdoin myös vähemmistöillä on mahdollisuus puhua sekä ottaa tilaa mediasta ja sosiaalisen median kautta. Niitä vääryyksiä, joita on monta sataa vuotta hyväksytty ja pidetty normina, nostetaan nyt tapetille.
Ebrahimin mielestä usein on kyse siitä, että etuoikeutetut ihmiset tuntevat olonsa epämukavaksi, kun vääryyksistä puhutaan.
– Koen, että me teemme tällä hetkellä oikein. Meidän pitää olla herkillä ja meillä kaikilla pitää olla vähän epämukavaa, jotta me pääsemme oikeasti siihen tasa-arvoiseen maailmaan.
Valtaojan mielestä sanojen kyttäämistä olennaisempaa on keskittyä konkreettisiin tekoihin vääryyksien korjaamiseksi.
– Sen sijaan, että me kytätään yksittäisiä sanoja tai sitä miten on tukka letitetty, niin koitetaan keskittyä siihen, mitä ihmiset oikeasti tekevät, ajattelevat ja tarkoittavat.
Keskustelu sanojen ja tekojen merkityksestä syrjinnän vastaisessa taistelussa tulehdutti tilanteen täysin. Ebrahimi järkyttyi Esko Valtaojan käytettyä n-sanaa havainnollistaessaan esimerkkiään sanojen kontekstin merkityksestä.
– Tämä on ihan superjärkyttävää, että olen tällaisessa tilassa, missä valkoinen ihminen ruskean ihmisen vieressä kaksi kertaa käyttää n-sanaa ihan tahallaan.
Ebrahimin mielestä parempaa maailmaa edistääkseen jokaisen tulisi kuunnella muita ja olla sensitiivinen sekä tarkastella omia etuoikeuksiaan ja valtaansa kriittisesti.
Valtaoja puolestaan tiivistää vielä sanomansa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäämiseksi:
– Enemmän tekoja ja vähemmän kyttäämistä.
Esko Valtaoja ja Renaz Ebrahimi ottivat rajusti yhteen nykyaktivismista Sannikka-ohjelmassa perjantaina
Kaksi eri laidan vaikuttajaa ajautui kiivaaseen väittelyyn keskustellessaan cancel-kulttuurista Marja Sannikan haastattelussa. Toimittaja Renaz Ebrahimin ja avaruustieteilijä Esko Valtaojan keskustelussa ei löytynyt yhteisiä keinoja edistää tasa-arvoa ja parempaa maailmaa.
Renaz Ebrahimin mukaan epämukavuus johtaa lopulta tasa-arvoon, Esko Valtaojan mielestä kyse on kyttäämisestä
Avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja ja toimittaja Renaz Ebrahimi etsivät keinoja taistella syrjintää vastaan Marja Sannikan haastattelussa. Kiivaassa keskustelussa Valtaoja oli sitä mieltä, että niin sanotussa cancel-kulttuurissa on toisinaan kyse liiallisesta kyttäämisestä, joka kääntyy itseään vastaan.
– Me olemme vaarassa luisua siihen, minkä muistan hyvin 1970-luvun taistolaisuudesta. Tärkeintä oli puhdasoppisuus eikä suinkaan se, että tehtäisiin oikeasti jotain.
Toimittaja Renaz Ebrahimi näkee asian toisin. Hänen mielestään kyse ei ole kyttäämisestä, vaan ihminen leimautuu pahaksi tai joksikin muuksi ainoastaan siinä tapauksessa, jos hän ei ota vastuuta sanomisistaan tai tekemisistään.
– Vihdoin myös vähemmistöillä on mahdollisuus puhua sekä ottaa tilaa mediasta ja sosiaalisen median kautta. Niitä vääryyksiä, joita on monta sataa vuotta hyväksytty ja pidetty normina, nostetaan nyt tapetille.
Ebrahimin mielestä usein on kyse siitä, että etuoikeutetut ihmiset tuntevat olonsa epämukavaksi, kun vääryyksistä puhutaan.
– Koen, että me teemme tällä hetkellä oikein. Meidän pitää olla herkillä ja meillä kaikilla pitää olla vähän epämukavaa, jotta me pääsemme oikeasti siihen tasa-arvoiseen maailmaan.
Valtaojan mielestä sanojen kyttäämistä olennaisempaa on keskittyä konkreettisiin tekoihin vääryyksien korjaamiseksi.
– Sen sijaan, että me kytätään yksittäisiä sanoja tai sitä miten on tukka letitetty, niin koitetaan keskittyä siihen, mitä ihmiset oikeasti tekevät, ajattelevat ja tarkoittavat.
Keskustelu sanojen ja tekojen merkityksestä syrjinnän vastaisessa taistelussa tulehdutti tilanteen täysin. Ebrahimi järkyttyi Esko Valtaojan käytettyä n-sanaa havainnollistaessaan esimerkkiään sanojen kontekstin merkityksestä.
– Tämä on ihan superjärkyttävää, että olen tällaisessa tilassa, missä valkoinen ihminen ruskean ihmisen vieressä kaksi kertaa käyttää n-sanaa ihan tahallaan.
Ebrahimin mielestä parempaa maailmaa edistääkseen jokaisen tulisi kuunnella muita ja olla sensitiivinen sekä tarkastella omia etuoikeuksiaan ja valtaansa kriittisesti.
Valtaoja puolestaan tiivistää vielä sanomansa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäämiseksi:
– Enemmän tekoja ja vähemmän kyttäämistä.
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Toi ammattipahastuja sai vissii aika pahasti "pataan" teeskennellystä pahastumisestaan?
- deep purpose
- Reactions:
- Viestit: 875
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
- Viesti:
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Ne ovat Afrokseja vaa!
Itse olen Mongooli!!!
Itse olen Mongooli!!!
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Entä saako eskimoa kutsua eskimoksi? Ei kai, kun eskimopuikotkin kiellettiin. Mitä eskimot sitten ovat?
Noin näin minä ajattelen
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Mulla on aasialainen vaimo ja puoliveriset lapset. En ole rasisti.
- deep purpose
- Reactions:
- Viestit: 875
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
- Viesti:
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Niinhän olet sen useasti kertonut. Rasismi ei ole kovin adekvaattia ja miksi pitäisi puhua aina heti heidän rodusta, kun valkoihoistenkaan kalkkilaivaudesta puhuta ekaksi, kun joku heistä tappaa jonkun.
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Geneettisesti ihmisroduissa on siinäkin suhteessa eroa. Amerikassa sanotaan musta, latino jne. jos rikollista etsittäessä se on oleellista tunnistamisen takia. Suomessa tuotakaan ei kerrota, koska hyssyttely.deep purpose kirjoitti: ↑05 Joulu 2022, 02:13Niinhän olet sen useasti kertonut. Rasismi ei ole kovin adekvaattia ja miksi pitäisi puhua aina heti heidän rodusta, kun valkoihoistenkaan kalkkilaivaudesta puhuta ekaksi, kun joku heistä tappaa jonkun.
Saatetaan sanoa että rikollinen on kantasuomalainen niin silloin kyseessä suomalainen, mutta ulkomaalaistaustainen.
Täällä taikamaassa jos joku ulkomaalainen jotain tekee niin siitä revitään isot jutut valokuvien kera.
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Mikä sun taustas on?
Mä olen ymmärtäny että olet eestiläinen, mutta asut suomessa?
Eestissäkin vihataan ryssiä ja ihan syystä, vaikkei kukan yksittäinen ryssä syyllinen ole.
Tää avaus ei kyllä ole tarkotettu hyökkäykseks sinua vastaan.
En sinua tunne, mutta palstapuheiden perusteella olen pitäny sinua ihan kunnon jeppenä.
Itseni on tehnyt "rasistiseksi" 36 vuotta ulkomailla. Vaikka en tunnusta itseäni rasistiksi niin olen oppinut että ihmisissä ja kulttureissa on eroja ja siitä omasta paremmasta kulttuurista kannattaa pitää kiinni.
Jokainen on individuaali, eikä ihmisiä voi niputta.
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
https://thethaiger.com/coronavirus/thai ... rty-farang
Thaimaan terveysministeri kutsuu valkoisia ulkomaalaisia "likaisiksi farangeksi".
Thaimaan terveysministeri kutsuu valkoisia ulkomaalaisia "likaisiksi farangeksi".
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Kumpi on rasistisempi "negro" vai "white boy"?
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Kiitos palstan pystyttäjille hyvästä yrityksestä. Se, että palsta muuttui lapsekkaaksi persuaatteen temmellyskentäksi, ei ole teidän vikanne.
- John Carter
- Reactions:
- Viestit: 18812
- Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46
Re: Saako neekeriä sanoa neekeriksi?
Wisti loukkaantui? Miksi tämä muiden puolesta ammattiloukkaantujien joukko puuttuu johonkin yksittäisiin sanoihin? Varsinkin, jos sana on opetettu aikoinaan koulussa lähes meille kaikille aakkostaulujen avulla? Ulkomailla sana on täysin normaali, koska se tarkoittaa mustaa ja tummaa. Onhan meillä tuon nimistä viiniäkin myynnissä Gato Negro.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.