Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.

Uskotko että manaajat ovat tarpeellisia

Kyllä
0
Ei ääniä
En
4
100%
 
Ääniä yhteensä: 4

Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Pahojen henkien perässä
Lea Kujanpää ja Eero Junkkaala ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ainoat eksorsistit, eli manaajat. Psykiatrian professori näkee heidän toiminnassaan suuria riskejä.
Kujanpää ja Junkkaala ovat Suomen evankelis-luterilaiset kirkon ainoat eksorsistit, eli manaajat. Heillä on toiminnalleen piispojen hyväksyntä.
Aiheesta on silti vaikea puhua. Jopa kirkon sisällä, saati sitten valtakunnallisessa mediassa. Kujanpää ja Junkkaala kokevat, että eksorsismi, demonit ja niihin uskominen ovat tänä päivänä tabu.

Kujanpää ja Junkkaala eivät puhu manaamisesta. Heidän mukaansa kyse on rukoushetkistä, joiden tavoite on ajaa pahoja henkiä pois.
– Se on sitä, mitä siinä tehdään, eli rukoillaan Jeesusta. Jos puhutaan eksorkismista tai manaamisesta, niin tulee mielleyhtymä elokuvista, että huudettaisiin tai että ihmiset lentäisivät päin seiniä, Kujanpää sanoo.

Hänen mukaansa tämä mielikuva on kaukana siitä, mitä he todella tekevät.
Hän kertoo silti nähneensä työssään asioita, joita ei voi selittää järjellä.
Pappi Lea Kujanpää haastatteli Ettei tarvitse pelätä -kirjaansa 14:ää kirkon työntekijää, joilla on 2020-luvun ajalta kokemuksia pahojen henkien läsnäolosta. Osa haastatelluista koki, ettei voi puhua aiheesta tai kokemuksistaan kollegoiden kanssa. Alla poimintoja haastatteluista.

Nuorisotyöntekijä

”Kerran olin muutaman ystäväni kanssa viettämässä iltaa eräässä kodissa. Yksi läsnäolijoista sai sellaisia kohtauksia, että hänen täytyi kiroilla voimakkaalla äänellä. - - Tuona iltana, kun olimme yhdessä koolla, hän sai kohtauksen, jossa hänellä ilmeni jokin Pahan voima. Hän alkoi täristä ja huutaa sellaisella äänellä, mitä ihmisestä ei tule. Se oli ihan kamala, metallinen ja kova Paholaisen ääni, pelottavinta, mitä koskaan olen kuullut. Rukoilimme hänen puolestaan ja luimme Raamatusta sen kohdan, jossa Jeesus ajaa pahat henget sikalaumaan. Silloin hän alkoi kouristella, ja lopulta hän kaatui lattialle. Hänen suustaan tuli vaahtoa. En muista, käskimmekö pahoja henkiä erityisesti lähtemään, mutta kun raamatunkohta oli luettu, hän vapautui.”

Diakoni

”Ihminen voi todellakin olla riivattu. Olen kohdannut useita tällaisia ihmisiä. Kerran eräs asiakkaani kertoi minulle epätoivoisena, miten pahan voimat ottivat hänet valtaansa, eikä hän tiedä, mitä vielä tapahtuu. Kutsuin hänet kirkkoon ja kehotin rukoilemaan ja lukemaan Raamattua. Hän ei kuitenkaan koskaan tullut. Hän päätyi murhaamaan toisen ihmisen.”

Pappi

”Olen myös tavannut riivattuja ihmisiä. Riivattu tarkoittaa oikeastaan Saatanan omistamaa. Yksi heistä tuli vastaan mustikkametsässä. - - Vastaani tuli mies, joka kertoi, että oli alkanut seurata Jeesusta, mutta ei millään pystynyt lukemaan Raamattua. Hän kertoi, että hänen suvussaan on harjoitettu noituutta. Kun kysyin häneltä, oliko hän katkaissut noituuden siteet ja kiroukset, henget alkoivat ilmetä saman tien. Sanoin miehelle, ettei näillä hengillä ole lupaa kävellä hänen vapaan tahtonsa yli. Vetosin Raamatun sanaan ja sanoin: ”Nyt, Jeesuksen nimessä, henget, lähdette”. Olen huomannut, että pahat henget haluavat monesti esiintyä ja pelleillä, siis väännellä ihmistä ja tehdä hänet huomion keskipisteeksi oudolla käytöksellä. Tässäkin tapauksessa miehen silmät kääntyivät ympäri ja hänen suustaan tuli vaahtoa. Minä olin aivan rauhallinen, vaikka sisimmässäni huusinkin Jeesuksen puoleen. Mursin kiroukset Jeesuksen nimessä ja Pyhä Henki ajoi demonit ulos. Mies rauhoittui ja kykeni sen jälkeen rukoilemaan.”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010005219.html?


Aivan järkyttävää toimintaa erilaisten kohtausten ja mielenterveyden ongelmien nimissä :shock:
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Paikalla
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5334
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Jeesus Gerasan alueella
1He tulivat toiselle puolen järveä Gerasan alueelle. 2Heti kun Jeesus nousi veneestä, häntä vastaan tuli hautaluolista mies, jossa oli saastainen henki. 3Mies asusti haudoissa, eikä kukaan pystynyt enää köyttämään eikä kahlehtimaan häntä. 4Monet kerrat hänet oli kahlittu sekä käsistä että jaloista, mutta hän oli särkenyt kahleet ja katkonut köydet, eikä kukaan kyennyt hillitsemään häntä. 5Kaiket päivät ja yöt hän oleskeli haudoissa ja vuorilla, huusi ja runteli itseään kivillä. 6Kun hän nyt kaukaa näki Jeesuksen, hän tuli juosten paikalle, heittäytyi maahan hänen eteensä 7ja huusi kovalla äänellä: »Mitä sinä minusta tahdot, Jeesus, Korkeimman Jumalan poika? Jumalan tähden, älä kiduta minua!» 8Jeesus näet oli jo käskemässä saastaista henkeä lähtemään miehestä. 9»Mikä sinun nimesi on?» Jeesus kysyi, ja sai vastauksen: »Legioona, sillä meitä on monta.» 10Henget pyysivät ja rukoilivat, ettei Jeesus ajaisi niitä pois siltä seudulta.
11Lähistöllä oli vuoren rinteellä suuri sikalauma laitumella. 12Pahat henget pyysivät Jeesukselta: »Päästä meidät sikalaumaan, anna meidän mennä sikoihin.» 13Hän antoi niille luvan. Silloin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin, ja lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen. Sikoja oli noin kaksituhatta, ja ne hukkuivat kaikki.

Edellä pohjaa keskustelulle.
Paikalla
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5334
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Kirkolle on kiusallista, jos joku uskoo ja ottaa Raamatun tosissaan. Pitää siis yhtaikaa uskoa ja olla uskomatta.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11072
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Manaajat ja manaaminen ovat ihan yhtä tarpeellisia kuin yksisarvisen kengittäminen.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 3102
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

On se hyvä pitää pahat henget loitolla.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11238
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Pahoja ja hyviä henkiä on kristinuskon mukaan. Erilaisia hurmostiloja ym. myös. Mielisairaudet tunnetaan jotenkin, muttei kokonaan. Henkimaailman puoli on siinä tieteelle tuntematon.

Asia hoidetaan rauhallisesti ilman meteliä mielenterveyshoidossa ja seurakunnissa. Sikäli mikäli osataan. Varsin alkeellisesti ja huonosti kai. Aina voi rukoilla ja antaa siunauksia sairauksista parantumiseksi kunkin seurakunnan tavalla. Asia siirretään rukouksella Jumalalle ja tehdään mitä osataan. Missä Pyhä Henki vallitsee, sieltä pahat henget pysyvät poissa ja karkoitetaan. Ilman sen suurempaa meteliä, ja terveydenhoito hoitaa mielenterveyspuolen.

Entisaikaan kaikki kummallinen, paha ja väärä käsitettiin pahojen henkien toiminnaksi, nykyään luullaan ettei niitä ole ollenkaan. Totuus lienee jossain siinä välillä.

Sodissa vaikutti sodan paha demoni, nyt etsitään kaikki syyt huolellisesti ja yritetään poistaa ne sitä mukaan kuin ne ymmärretään. Sodan demoni siirtyy Amerikan onnettomuuksien jälkeen Reinin varsille, sanoi vielä Joseph Smithkin. Ja ensin tuli Amerikan sisällissota, sitten Saksan ja Ranskan sota, Pariisin kommuuni 1870 eli ensimmäinen sosialistinen vallankumous, sitten kaksi maailmansotaa Saksan kanssa ja juutalaisten kansanmurha Saksassa.

Saksa, Saksa ja Saksa, Reinin varret.

Nyt sodan demoni on Ukrainassa ja taas Lähi- Idässä kuten aina nykyään.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 11238
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

"Pidemmittä puheitta, häivy pois paha henki, Jeesuksen Kristuksen nimessä!" voi jokainen sanoa, jos uskoo sellaisesta olevan kysymys.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Hitsi, hitsi.
Avasin samasta aiheesta hieman eri näkökulmasta.
Okivi
Reactions:
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Maalis 2024, 20:23

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Okivi »

Kissatäti kirjoitti: 28 Marras 2023, 18:28 Pahojen henkien perässä
Lea Kujanpää ja Eero Junkkaala ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ainoat eksorsistit, eli manaajat. Psykiatrian professori näkee heidän toiminnassaan suuria riskejä.
Kujanpää ja Junkkaala ovat Suomen evankelis-luterilaiset kirkon ainoat eksorsistit, eli manaajat. Heillä on toiminnalleen piispojen hyväksyntä.
Aiheesta on silti vaikea puhua. Jopa kirkon sisällä, saati sitten valtakunnallisessa mediassa. Kujanpää ja Junkkaala kokevat, että eksorsismi, demonit ja niihin uskominen ovat tänä päivänä tabu.

Kujanpää ja Junkkaala eivät puhu manaamisesta. Heidän mukaansa kyse on rukoushetkistä, joiden tavoite on ajaa pahoja henkiä pois.
– Se on sitä, mitä siinä tehdään, eli rukoillaan Jeesusta. Jos puhutaan eksorkismista tai manaamisesta, niin tulee mielleyhtymä elokuvista, että huudettaisiin tai että ihmiset lentäisivät päin seiniä, Kujanpää sanoo.

Hänen mukaansa tämä mielikuva on kaukana siitä, mitä he todella tekevät.
Hän kertoo silti nähneensä työssään asioita, joita ei voi selittää järjellä.
Pappi Lea Kujanpää haastatteli Ettei tarvitse pelätä -kirjaansa 14:ää kirkon työntekijää, joilla on 2020-luvun ajalta kokemuksia pahojen henkien läsnäolosta. Osa haastatelluista koki, ettei voi puhua aiheesta tai kokemuksistaan kollegoiden kanssa. Alla poimintoja haastatteluista.

Nuorisotyöntekijä

”Kerran olin muutaman ystäväni kanssa viettämässä iltaa eräässä kodissa. Yksi läsnäolijoista sai sellaisia kohtauksia, että hänen täytyi kiroilla voimakkaalla äänellä. - - Tuona iltana, kun olimme yhdessä koolla, hän sai kohtauksen, jossa hänellä ilmeni jokin Pahan voima. Hän alkoi täristä ja huutaa sellaisella äänellä, mitä ihmisestä ei tule. Se oli ihan kamala, metallinen ja kova Paholaisen ääni, pelottavinta, mitä koskaan olen kuullut. Rukoilimme hänen puolestaan ja luimme Raamatusta sen kohdan, jossa Jeesus ajaa pahat henget sikalaumaan. Silloin hän alkoi kouristella, ja lopulta hän kaatui lattialle. Hänen suustaan tuli vaahtoa. En muista, käskimmekö pahoja henkiä erityisesti lähtemään, mutta kun raamatunkohta oli luettu, hän vapautui.”

Diakoni

”Ihminen voi todellakin olla riivattu. Olen kohdannut useita tällaisia ihmisiä. Kerran eräs asiakkaani kertoi minulle epätoivoisena, miten pahan voimat ottivat hänet valtaansa, eikä hän tiedä, mitä vielä tapahtuu. Kutsuin hänet kirkkoon ja kehotin rukoilemaan ja lukemaan Raamattua. Hän ei kuitenkaan koskaan tullut. Hän päätyi murhaamaan toisen ihmisen.”

Pappi

”Olen myös tavannut riivattuja ihmisiä. Riivattu tarkoittaa oikeastaan Saatanan omistamaa. Yksi heistä tuli vastaan mustikkametsässä. - - Vastaani tuli mies, joka kertoi, että oli alkanut seurata Jeesusta, mutta ei millään pystynyt lukemaan Raamattua. Hän kertoi, että hänen suvussaan on harjoitettu noituutta. Kun kysyin häneltä, oliko hän katkaissut noituuden siteet ja kiroukset, henget alkoivat ilmetä saman tien. Sanoin miehelle, ettei näillä hengillä ole lupaa kävellä hänen vapaan tahtonsa yli. Vetosin Raamatun sanaan ja sanoin: ”Nyt, Jeesuksen nimessä, henget, lähdette”. Olen huomannut, että pahat henget haluavat monesti esiintyä ja pelleillä, siis väännellä ihmistä ja tehdä hänet huomion keskipisteeksi oudolla käytöksellä. Tässäkin tapauksessa miehen silmät kääntyivät ympäri ja hänen suustaan tuli vaahtoa. Minä olin aivan rauhallinen, vaikka sisimmässäni huusinkin Jeesuksen puoleen. Mursin kiroukset Jeesuksen nimessä ja Pyhä Henki ajoi demonit ulos. Mies rauhoittui ja kykeni sen jälkeen rukoilemaan.”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010005219.html?
Kohtaukset näyttävät toisinaan epilepsian oireilta.
There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.

-- Herbert Spencer
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7919
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Jos kirkko tekee manauksia niin paikalla pitäisi olla myös alaa opiskellut noita varmistamassa että kirkon manaus suoritetaan oikein. Ehdotan Varaktoria valvomaan näitä kirkon manauksia.
Okivi
Reactions:
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Maalis 2024, 20:23

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Okivi »

Käytin aikanaan eksorkismiin tutustumiseen huomattavan paljon aikaa ja tulokset ovat täällä:

https://parapsykologia.blogspot.com/202 ... kismi.html

Tulin tulokseen, että mukana on aitoja psi-ilmiöitä ja että katolilaisuus on ankara uskonto.

No, ymmärrän kyllä, että palstalaiset eivät lue paskablogeja.
There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.

-- Herbert Spencer
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 18730
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Joo, siat ovat selvästikin vaistonneet jo vaaran. Toivotaan, että tunnustavat syntinsä ja ylistävät kovasti herraa laulaen ilmoille kaikki laulunsa, niin saattavat vielä pelastua syöksymästä suoraan rotkoon kuoleman syleilyyn.
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-223620
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3691
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Toope »

Jos en saa tuohon ärsyttävään ihottumaani kunnon hoitoa (Marinin Sotesta), alan etsiä manaajaa.
Uhraan vaikka lampaan... :?
Rere
Reactions:
Viestit: 2046
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 15:43

Re: Mitä mieltä olet EKSORKISMISTA?

Viesti Kirjoittaja Rere »

Olen sitä mieltä, että tässäkään asiassa ei Suomessa ole tarpeeksi kotimaista osaamista toisin kuin impivaaralaiset perskekot luulevat. Henkien manaamisessa ja pahojen henkien karkottamisessa onkin syytä turvautua tuontiosaajiiin, joita löytyy samoilta suunnilta kuin niitä koneinsinöörejä ja taloustieteilijöitäkin. Britanniassa jo luotetaankin laajasti näiden huippuosaajien taitoihin. Vähenee psykiatrien tarve Suomessakin, kunhan vain saadaan kunnon manaajia tänne Impivaarankin.

Näin Britanniassa:

https://www.meforum.org/islamist-watch/ ... c-exorcism
Vastaa Viestiin