Ilmassa pysymiseen maaefektissä tehoa ehkä tarvitaan vähemmän kuin 10 km:ssä, mutta energiaa samalle matkalle maaefektissä tarvitaan enemmän kuin 10 km:ssä ja matkustusajassa hävitään valtavasti.Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:24Maaefektissä noste on 2,5 suurempi kuin 100 metrissä...energiaa ilmassa pysymiseen tarvitaan 1/10 siitä mitä 10 kilsassa.Susa kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 09:30Mitä tarkoitat tuolla "Grönlannissa pitäisi lentää rannikolta toiselle."Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 07:23Grönlannissa pitäisi lentää rannikolta toiselle.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:No ... on_map.jpg
Matalalla hiljaa lentäminen on ehdottomasti taloudellisinta.
Matka saataisiin katkottua n 1000 km legeihin.
Matalalla lennettäessä ilmanvastus on suuri, 10km korkeudessa ei.
Korkealla lentäminen on taloudellista. Voi lentää kauas ilman välilaskuja.
En silti tiedä voisiko sähköllä ikinä lentää 1000 km ilman lisäsähköä.
115 km 2-10 metrin korkeudessa.
Teho 250 wattia.
Keksimättömät keksinnöt !
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Höpönlöpön.Kontra kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:46Ilmassa pysymiseen maaefektissä tehoa ehkä tarvitaan vähemmän kuin 10 km:ssä, mutta energiaa samalle matkalle maaefektissä tarvitaan enemmän kuin 10 km:ssä ja matkustusajassa hävitään valtavasti.Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:24Maaefektissä noste on 2,5 suurempi kuin 100 metrissä...energiaa ilmassa pysymiseen tarvitaan 1/10 siitä mitä 10 kilsassa.Susa kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 09:30Mitä tarkoitat tuolla "Grönlannissa pitäisi lentää rannikolta toiselle."Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 07:23Grönlannissa pitäisi lentää rannikolta toiselle.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:No ... on_map.jpg
Matalalla hiljaa lentäminen on ehdottomasti taloudellisinta.
Matka saataisiin katkottua n 1000 km legeihin.
Matalalla lennettäessä ilmanvastus on suuri, 10km korkeudessa ei.
Korkealla lentäminen on taloudellista. Voi lentää kauas ilman välilaskuja.
En silti tiedä voisiko sähköllä ikinä lentää 1000 km ilman lisäsähköä.
115 km 2-10 metrin korkeudessa.
Teho 250 wattia.
Matkustusajassa toki hävitään.
Maisemat sensijaan ovat mahtavat !
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Höpönlöpön itsellesi. Jos osaat tehdä pätevät laskelmat kummastakin lennosta esim 100 km matkalle, niin katsotaan sitten, kumpi on kuluttanut enemmän energiaa.Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:48Höpönlöpön.Kontra kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:46Ilmassa pysymiseen maaefektissä tehoa ehkä tarvitaan vähemmän kuin 10 km:ssä, mutta energiaa samalle matkalle maaefektissä tarvitaan enemmän kuin 10 km:ssä ja matkustusajassa hävitään valtavasti.Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:24Maaefektissä noste on 2,5 suurempi kuin 100 metrissä...energiaa ilmassa pysymiseen tarvitaan 1/10 siitä mitä 10 kilsassa.Susa kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 09:30Mitä tarkoitat tuolla "Grönlannissa pitäisi lentää rannikolta toiselle."Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 07:23Grönlannissa pitäisi lentää rannikolta toiselle.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:No ... on_map.jpg
Matalalla hiljaa lentäminen on ehdottomasti taloudellisinta.
Matka saataisiin katkottua n 1000 km legeihin.
Matalalla lennettäessä ilmanvastus on suuri, 10km korkeudessa ei.
Korkealla lentäminen on taloudellista. Voi lentää kauas ilman välilaskuja.
En silti tiedä voisiko sähköllä ikinä lentää 1000 km ilman lisäsähköä.
115 km 2-10 metrin korkeudessa.
Teho 250 wattia.
Matkustusajassa toki hävitään.
Maisemat sensijaan ovat mahtavat !
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Onko semmoisia akkuja olemassa, jotka parissa minuutissa saa ladatuksi täyteen?oksidaani kirjoitti: ↑07 Joulu 2023, 21:25Toinen koeteltu keino pidentää ilma-aluksen kantomatkaa on ilmatankkaus. Miksei sähkökoneen voisi ladata ilmassa?Kontra kirjoitti: ↑07 Joulu 2023, 17:12Kun sinne ohuempaan ilmaan nousu vaatii sitä energiaa suhteettoman paljon, vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Hinataan ne koneet sinne ylös. Hinurikin voi käyttää sähköä voimanlähteenä, eikä tarvitse isoja akkuja, kun saa ne ladatuksi vaikka joka hinauksen jälkeen. Hinureita vain pitää olla riittävän monta, jos hinaatavia on jonoksi.
Kondensaattorit saa nopeasti ladatuksi täyteen. Paljonkohan painaisi konkkapaketti, jonka energialla lentokone nousisi 10 km:iin ja olisiko ylipäänsä konkkaenergialla mahdollista?
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Aikoinaan lennettiin korkealla koska keksittiin paineistus ja päästiin pilvien yläpuolelle...toki se kuluttaa huomattavasti enemmän.Kontra kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:58Höpönlöpön itsellesi. Jos osaat tehdä pätevät laskelmat kummastakin lennosta esim 100 km matkalle, niin katsotaan sitten, kumpi on kuluttanut enemmän energiaa.Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:48Höpönlöpön.Kontra kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:46Ilmassa pysymiseen maaefektissä tehoa ehkä tarvitaan vähemmän kuin 10 km:ssä, mutta energiaa samalle matkalle maaefektissä tarvitaan enemmän kuin 10 km:ssä ja matkustusajassa hävitään valtavasti.Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 12:24Maaefektissä noste on 2,5 suurempi kuin 100 metrissä...energiaa ilmassa pysymiseen tarvitaan 1/10 siitä mitä 10 kilsassa.Susa kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 09:30Mitä tarkoitat tuolla "Grönlannissa pitäisi lentää rannikolta toiselle."Tuulispää kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 07:23Grönlannissa pitäisi lentää rannikolta toiselle.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:No ... on_map.jpg
Matalalla hiljaa lentäminen on ehdottomasti taloudellisinta.
Matka saataisiin katkottua n 1000 km legeihin.
Matalalla lennettäessä ilmanvastus on suuri, 10km korkeudessa ei.
Korkealla lentäminen on taloudellista. Voi lentää kauas ilman välilaskuja.
En silti tiedä voisiko sähköllä ikinä lentää 1000 km ilman lisäsähköä.
115 km 2-10 metrin korkeudessa.
Teho 250 wattia.
Matkustusajassa toki hävitään.
Maisemat sensijaan ovat mahtavat !
Luonnollisesti korkealla lennettävä "umpirauta" kone kuluttaa matalalla enemmän.
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Prieto väittää että heidän akkuteknologiallaan akku saadaan puoleen varaukseen 90 sekunnissa ja täyteen 3 minuutissa. En nyt jaksa googlata, josko tuotteita olisi myynnissä - tuskin. Lukemattomat muutkin ovat lupailleet (tuotteistamattomalla) teknologiallaan huippunopeita latausaikoja. Eiköhän joskus joku tule pääsemään myyntiin asti. Kondensaattoreiden ongelmana on olematon kapasiteetti. Toki noilla saisi nopeasti tankkauskoneen täyteen varaukseen.Kontra kirjoitti: ↑08 Joulu 2023, 13:10Onko semmoisia akkuja olemassa, jotka parissa minuutissa saa ladatuksi täyteen?oksidaani kirjoitti: ↑07 Joulu 2023, 21:25Toinen koeteltu keino pidentää ilma-aluksen kantomatkaa on ilmatankkaus. Miksei sähkökoneen voisi ladata ilmassa?Kontra kirjoitti: ↑07 Joulu 2023, 17:12Kun sinne ohuempaan ilmaan nousu vaatii sitä energiaa suhteettoman paljon, vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Hinataan ne koneet sinne ylös. Hinurikin voi käyttää sähköä voimanlähteenä, eikä tarvitse isoja akkuja, kun saa ne ladatuksi vaikka joka hinauksen jälkeen. Hinureita vain pitää olla riittävän monta, jos hinaatavia on jonoksi.
Kondensaattorit saa nopeasti ladatuksi täyteen. Paljonkohan painaisi konkkapaketti, jonka energialla lentokone nousisi 10 km:iin ja olisiko ylipäänsä konkkaenergialla mahdollista?
Yritys: https://prieto.com/
Uutisartikkeli: https://www.businesswire.com/news/home/ ... -3-Minutes
Wiki-artikkeli kehittäjästä ja teknologiasta: https://en.wikipedia.org/wiki/Amy_Prieto
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Pidätkö puukomposiittina "vanhan ajan venneen ristiin laminointia" vai vaneria"?
Oikeastaan "mutulla" vaneri tai ristiin lminointi "säleillä" on teräsbetonoinnin jälkeen lujin rakennustekniikka,
vaan vaneri tei ristiinlaminointi on vain mrto-osan paksudeltaan teräsbetonista.
Rosteri raudoituksella päästään teräsbetonilla jopa 200 vuoden kestoon, näet betoni karbonisoituu yllättävän äkkiä.
Yleis olettamuksen mukaan kansantaruissa betoni lujittuu ensimmäiset sata vuotta ja kestää tuhat vuotta mikö ei pidä paikkaansa "portland-sementillä" tehdyssä betonissa.
30-50 vuotta mikä on laskennallinen suomalaisrakennusten "arkkitehtuurillinen" ikä eli suunnitelmallinen rakennuksen ikä sunkin mökissä betonissa jmm katolle, katon tukirakenteille etc. täyttyy helposti tahi ylittyy suomalaisella viiluvanerilla..
Muinais välimerellinen "valurakentaminen" sannan kanssa miss käytettiin vulkaanista komponenttia on täysin eri asia kuin potland-sementin kanssa tehtäv valrakentaminen.
Täsää olisi keksinnön paikka mill korvattaisiin portlant sementti - rakentamisessa?
Naurettavin tapahtuma betonin teossa on jotta, Lemminkäisen vietyä betoniasemansa V*ttuun uuden ydinvoimalan työmaalta, kun rakennusyhtiö halusi niin vähälaatuista betonia, paikalle tuotiin ulkomainen sementin sekoittaja... Betonihan on kolmen komponentin sekoittamista hiekkaa sementtiä ja vettä .. joten Arevan säästö oli? Meillä lapiomiehet valovirtamyllyllä hädin tuskin vahingossa osaa tehdä betonilujuusluokan "20" laatuista betonia 1:4 sementtisuhteella !
[edit] kirjoitusvirheet - läppärin näppäimistö juonittelee vm 2014 lenovon Thinkpad
Eli näin ollen em. puukomposiitit sälelaminointi vaneriksi tai puuseppän ristinlaminointi vaikka veneeksi tai kanootiksi kyllä on aiva kilpailkykyinen!
-Peukku- ajatuksella
PS. noin huonoon betoni rakennukseen mitä Areevan rakennus en uskaltaisi edes viedä lämpökynttilää..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Molli kirjoitti: ↑09 Joulu 2023, 00:38Pidätkö puukomposiittina "vanhan ajan venneen ristiin laminointia" vai vaneria"?
Oikeastaan "mutulla" vaneri tai ristiin lminointi "säleillä" on teräsbetonoinnin jälkeen lujin rakennustekniikka,
vaan vaneri tei ristiinlaminointi on vain mrto-osan paksudeltaan teräsbetonista.
Rosteri raudoituksella päästään teräsbetonilla jopa 200 vuoden kestoon, näet betoni karbonisoituu yllättävän äkkiä.
Yleis olettamuksen mukaan kansantaruissa betoni lujittuu ensimmäiset sata vuotta ja kestää tuhat vuotta mikö ei pidä paikkaansa "portland-sementillä" tehdyssä betonissa.
30-50 vuotta mikä on laskennallinen suomalaisrakennusten "arkkitehtuurillinen" ikä eli suunnitelmallinen rakennuksen ikä sunkin mökissä betonissa jmm katolle, katon tukirakenteille etc. täyttyy helposti tahi ylittyy suomalaisella viiluvanerilla..
Muinais välimerellinen "valurakentaminen" sannan kanssa miss käytettiin vulkaanista komponenttia on täysin eri asia kuin potland-sementin kanssa tehtäv valrakentaminen.
Täsää olisi keksinnön paikka mill korvattaisiin portlant sementti - rakentamisessa?
Naurettavin tapahtuma betonin teossa on jotta, Lemminkäisen vietyä betoniasemansa V*ttuun uuden ydinvoimalan työmaalta, kun rakennusyhtiö halusi niin vähälaatuista betonia, paikalle tuotiin ulkomainen sementin sekoittaja... Betonihan on kolmen komponentin sekoittamista hiekkaa sementtiä ja vettä .. joten Arevan säästö oli? Meillä lapiomiehet valovirtamyllyllä hädin tuskin vahingossa osaa tehdä betonilujuusluokan "20" laatuista betonia 1:4 sementtisuhteella !
[edit] kirjoitusvirheet - läppärin näppäimistö juonittelee vm 2014 lenovon Thinkpad
Eli näin ollen em. puukomposiitit sälelaminointi vaneriksi tai puuseppän ristinlaminointi vaikka veneeksi tai kanootiksi kyllä on aiva kilpailkykyinen!
-Peukku- ajatuksella
PS. noin huonoon betoni rakennukseen mitä Areevan rakennus en uskaltaisi edes viedä lämpökynttilää..
Kovassa painessa ei voi puristaa puuta ristiin......kuidut katkovat toisensa.
Vanerilla on paikkansa, mutta jos haluaa laminoida valmiita puupuristeita saa ikäänkuin supervaneria...monta kertaa lujempaa kuin normivaneri.
Eli ristiinlaminoiti on kova sana.
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Puupuristeelle olisi töitä jos halutaan 3-4 kilometriin yltävä jouskari.
http://www.tyndalearchers.co.uk/archery/flight-archery
http://www.tyndalearchers.co.uk/archery/flight-archery
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Höpön löpön taas! Sinun puupuristeellasi tuskin saa nuolta lentämään edes 30 metriä. Tuollaiset 3-4 kilometrin matkat ei onnistu minkäänlaisella jousella.Tuulispää kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 17:10 Puupuristeelle olisi töitä jos halutaan 3-4 kilometriin yltävä jouskari.
http://www.tyndalearchers.co.uk/archery/flight-archery
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Onnistuuhan se isommalla jousella...jos jaksaa jännittää jousen. Kaveri vahingossa rakensi puusepänverstaallaan sellasen...jota kukaan ei kyennyt jännittämään.Tonttu kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 18:33Höpön löpön taas! Sinun puupuristeellasi tuskin saa nuolta lentämään edes 30 metriä. Tuollaiset 3-4 kilometrin matkat ei onnistu minkäänlaisella jousella.Tuulispää kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 17:10 Puupuristeelle olisi töitä jos halutaan 3-4 kilometriin yltävä jouskari.
http://www.tyndalearchers.co.uk/archery/flight-archery
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Finnafi sivuilta löytyy kuvia metsästysjousista mitä muinaishantit yms on tehneet. Jo ne on komposiittirakenteisia eli kahta-kolmea eripuulajia liimailtu nippuun jopa useampia sekä myös luuta, saa jouseen voimaa jo muinaistekniikoillakin..
Nykymaailman puristeisilla komposiiteilla saattaisi löytyy jalostettuja keksintöjä lujuutta ja keveyttä noihin..
Nykymaailman puristeisilla komposiiteilla saattaisi löytyy jalostettuja keksintöjä lujuutta ja keveyttä noihin..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Joo...ja lisääkin saa keksiä.Molli kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 20:47 Finnafi sivuilta löytyy kuvia metsästysjousista mitä muinaishantit yms on tehneet. Jo ne on komposiittirakenteisia eli kahta-kolmea eripuulajia liimailtu nippuun jopa useampia sekä myös luuta, saa jouseen voimaa jo muinaistekniikoillakin..
Nykymaailman puristeisilla komposiiteilla saattaisi löytyy jalostettuja keksintöjä lujuutta ja keveyttä noihin..
Viimeksi muokannut Tuulispää, 12 Joulu 2023, 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Jos oikein luin, niin jutska mitä koskaan ajattele, osa noiden voimasta tulee Venymättömöstä jänteestä ...Tuulispää kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 17:10 Puupuristeelle olisi töitä jos halutaan 3-4 kilometriin yltävä jouskari.
http://www.tyndalearchers.co.uk/archery/flight-archery
Tp:n jutuille on pohjaa!
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Keksimättömät keksinnöt !
Lisäksi muinaisjuosien tekijät on olleet kekseliäitä !
He on tehneet samoin kuin nykyään esim virvelin valoissa on,
Osasivat päällystää kierteisesti esim pajusta tehdyn jousen koivun tuohella, tai kalan nahalla, tai erityisen ohueksi tystetyllä nisäkkään nahalla, tämän tuoma kierteisyys tuo kestävyyttä sekä jännitystä lisää.. sitä en osaa arvioida paljonko enempi voimaa sitten jännittävältä eli ampujalta vaaditaan..
He on tehneet samoin kuin nykyään esim virvelin valoissa on,
Osasivat päällystää kierteisesti esim pajusta tehdyn jousen koivun tuohella, tai kalan nahalla, tai erityisen ohueksi tystetyllä nisäkkään nahalla, tämän tuoma kierteisyys tuo kestävyyttä sekä jännitystä lisää.. sitä en osaa arvioida paljonko enempi voimaa sitten jännittävältä eli ampujalta vaaditaan..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."