sähköpostihuijaukset

Onko taipuvaisuutta nörttiyteen? Saa esittää omia nörtti-projekteja
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja SHT »

Minulle on tullut lähes kaikki sähköpostihuijaukset, joista on julkisuudessa varoiteltu kuten Suomi.fi ja Oma-Vero huijaukset. Minkä takia tietoturvaohjelmisto (F-Secure) ei havaitse niitä roskapostiksi viikkoja julkisuudessa annettujen varoitusten jälkeen. Minulla on Elisan sähköposti.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 918
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

SHT kirjoitti: 26 Joulu 2023, 11:29 Minulle on tullut lähes kaikki sähköpostihuijaukset, joista on julkisuudessa varoiteltu kuten Suomi.fi ja Oma-Vero huijaukset. Minkä takia tietoturvaohjelmisto (F-Secure) ei havaitse niitä roskapostiksi viikkoja julkisuudessa annettujen varoitusten jälkeen. Minulla on Elisan sähköposti.
Mulla on käytössä Microsoft Defender tietoturvaohjelma, joka on tässä koneessa sisäänrakennettuna. Ei ole tullut huijauksia eikä haittaohjelmia. Lisäksi toi Elisa on täysin rosvofirma. Mulle tuli joskus vuosia sitten lasku jostain F-Securen tietoturvasta, jota en ollut tilannut. Soitin Elisaan ja sieltä vakuutettiin, että heidän tiedoista näkyy, että olen tilanut ja kyllä mun pitää se maksaa. Sen jälkeen menin varatuomarin puheille ja hän soitti Elisaan. Vasta sen jälkeen kävi selväksi, että mun ei tarvinnut sitä laskua maksaa. Lisäksi mulla on tuollaiset uBlock ja AdBlock plus mainoksenesto-ohjelmat.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 918
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Piti vielä lisätä, että mulla on Microsoftin Outlook-sähköposti.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1696
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Ihminenkin joskus lankeaa noihin ansoihin, miksi sähköpostifiltteri olisi viisaampi?
Sähköpostioperaattori (Elisa, MS tms.) voisi ehkä lähetysosoitteen perusteella estää, mutta eiköhän sekin voida väärentää.
edit:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/ ... 20421.html
Muista, pankki ei koskaan kysy tunnuksia, paitsi joskus :o
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 918
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Stalker kirjoitti: 26 Joulu 2023, 12:37 Ihminenkin joskus lankeaa noihin ansoihin, miksi sähköpostifiltteri olisi viisaampi?
Sähköpostioperaattori (Elisa, MS tms.) voisi ehkä lähetysosoitteen perusteella estää, mutta eiköhän sekin voida väärentää.
edit:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/ ... 20421.html
Muista, pankki ei koskaan kysy tunnuksia, paitsi joskus :o
Mulle ei ole tullut ainuttakaan sähköpostihuijausta varmaan 10 vuoteen. Oudoilta lähettäjiltä tulevat s-postiviestit menee roskapostikansioon, mutta niitäkin tulee vain harvakseltaan.
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja SHT »

Ertsu kirjoitti: 26 Joulu 2023, 12:46
Stalker kirjoitti: 26 Joulu 2023, 12:37 Ihminenkin joskus lankeaa noihin ansoihin, miksi sähköpostifiltteri olisi viisaampi?
Sähköpostioperaattori (Elisa, MS tms.) voisi ehkä lähetysosoitteen perusteella estää, mutta eiköhän sekin voida väärentää.
edit:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/ ... 20421.html
Muista, pankki ei koskaan kysy tunnuksia, paitsi joskus :o
Mulle ei ole tullut ainuttakaan sähköpostihuijausta varmaan 10 vuoteen. Oudoilta lähettäjiltä tulevat s-postiviestit menee roskapostikansioon, mutta niitäkin tulee vain harvakseltaan.
Ai niin, unohdin S-pankki viestit, niitä tulee päivittäin eikä minulla ole edes tiliä S-pankissa.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 918
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

SHT kirjoitti: 26 Joulu 2023, 13:03 Ai niin, unohdin S-pankki viestit, niitä tulee päivittäin eikä minulla ole edes tiliä S-pankissa.
Suosittelen vaihtamaan sähköpostiosoitetta ja irrottautumaan noista Elisasta ja F-Securesta.
Avatar
marjatta1
Reactions:
Viestit: 1569
Liittynyt: 04 Joulu 2023, 07:10

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Postissa on paketteja tulossa, sähköposteiussa ilmoitetaan, vaikka mitään en ole tilannut...ja niitä sitten riittää joka päivälle...ja lainatarjouksia vaikka niitäkään en ole kysellyt...
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Eniten asiaan vaikuttanee juuri se, että kenen s-posti palvelu on käytössä. Sekä tietenkin siitä, miten s-postia on käytetty. Itselläni se palvelu on monen tapaan G-mail, mutta eipä siellä noita huijausyrityksiä näkynyt ole. Johtuneeko siitä, ettei s-postia tule käytettyä kovinkaan paljoa missään arveluttavissa palveluissa. Äkkiä niitä spämmejä alkaa tulla, jos s-postiosoite löytyy joka saatanan paikasta. Ja onhan toi G-mailin roskapostilaatikkokin aivan täynnä koko ajan.

Elisan s-postista ei ole omia kokemuksia, mutta eihän nämä kotimaiset palvelut ole koskaan olleet mitään turvallisuushuippuja.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Erakko
Reactions:
Viestit: 740
Liittynyt: 14 Joulu 2022, 20:06

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Minulla on paikallisen verkkoa pitävän laitoksen sähköposti, jonka lankaa pitkin data tulee. Roskaposti on todella harvassa. Maksullinen luukku tulvi roskaa, vaikka yritti asettaa suodattimia.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Erakko kirjoitti: 04 Tammi 2024, 08:09 Minulla on paikallisen verkkoa pitävän laitoksen sähköposti, jonka lankaa pitkin data tulee. Roskaposti on todella harvassa. Maksullinen luukku tulvi roskaa, vaikka yritti asettaa suodattimia.
Niin. Yksi suojautumistapa on varmasti myös se, että käyttää sellaista s-postipalvelua, joka on vähemmän tunnettu. G-mail on aivan varmasti enemmän hyökkäyksien kohteena kuin joku paikallinen palvelu, josta kukaan ei ole välttämättä edes kuullut mitään. Mutta, jos sellainen palvelu joutuu hyökkäyksen kohteeksi, niin sitten kukaan tuskin pystyy lupaamaan, ettei sekin petä. Ja todennäköisesti siten myös tapahtuisi.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1696
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Hieman omakohtaista kokemusta :twisted:
Useisiin netin "palveluihin" kirjautuminen edellyttää s-postiosoitteen antamaista , tätä kautta osoite saattaa päätyä netissä myytäville listoille, joita myydään halukkaille spämmereille vaikkapa 1€/miljoona osoitetta.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7919
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Tuli joku SMS huijausviesti/yritys. Oon tainnu antaa puhelinnumeronkin väärään palveluun.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1696
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Lyde19 kirjoitti: 06 Tammi 2024, 14:59 Tuli joku SMS huijausviesti/yritys. Oon tainnu antaa puhelinnumeronkin väärään palveluun.
Saattavat pistää tietokoneen lähettelemään kaikkiin mahdollisiin numeroihin.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 4217
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: sähköpostihuijaukset

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Stalker kirjoitti: 06 Tammi 2024, 11:35 Hieman omakohtaista kokemusta :twisted:
Useisiin netin "palveluihin" kirjautuminen edellyttää s-postiosoitteen antamaista , tätä kautta osoite saattaa päätyä netissä myytäville listoille, joita myydään halukkaille spämmereille vaikkapa 1€/miljoona osoitetta.
Juuri noinhan se on. Mitä useammassa arveluttavassa paikassa s-posti osoitteesi on nähtävissä, sen suurempi riski on joutua spämmäyksen kohteeksi. Ja juuri siksi tämä kaikki tietoliikenteeseen liittyvä turvallisuus on merkittävä asia.

Joskus käy mielessä, että jos vaikka eBay palvelu onnisuttaisiin murtamaan, niin mitä siitä seuraisikaan. Ja voi olla, että esimerkiksi g-mail palvelun murtaminen johtaisi perkeleelliseen s-postiosoitteiden sulkemiseen. No, teoreettisia, mutta varmasti myös realistisia skenaarioita. Esimerkiksi toi eBay on sellainen palvelu, jossa on jopa luottokorttitiedotkin heti nähtävillä, jollet ole ollut itse tarkkana. Ihmettelen kyllä sitäkin ominaisuutta heidän palvelussaan.
The faster you go, the shorter you are.
Albert Einstein
Vastaa Viestiin