Lentokoneen suunnitteluketju...!

Susa
Reactions:
Viestit: 7823
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:03
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:48 Mitään tuollaista ei pidä kysyä siltä...koksa vastaukset ovat yleispäteviä.....tee sinne Tampereelle ensin vesiväylä...niin vastaus oli oikea.
Tampereelta on jo vesiväylä merelle.
Mutta ei mitään Stalinin kanavaa...jonka se vaatisi.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:04
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Susa
Reactions:
Viestit: 7823
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:05 No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Siis ryypännyt yhteiskunnan varoilla?
Paheksuttavaa. Hyvin Kekkosmaista. Marin sentäs vain söi aamiaisia yhteiskunnan varoilla.
Viimeksi muokannut Susa, 16 Tammi 2024, 14:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:06
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:05 No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Siis ryypännyt yhteiskunnan varoilla?
Niin...sekin vielä. :lol:
oksidaani
Reactions:
Viestit: 96
Liittynyt: 23 Helmi 2023, 16:33

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja oksidaani »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 16 Tammi 2024, 12:32
oksidaani kirjoitti: 16 Tammi 2024, 12:20
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 16 Tammi 2024, 11:50 Voitaisiinko päämoottorien puhallusta ohjata keulaan erillisen kanavan kautta. Jolloin keulaan ei tulisi lisämoottorien massaa.

Linkkasin toiseen ketjuun Harrierin Pegasus moottorin esimerkiksi, tällaisesta radikaalista voiman suuntaamisesta toisaalle - suihkumoottoreissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Pegasus
Ehdotuksessani etumoottorit voisivat olla päämoottoreita ja jättää ne takamoottorit pois (siis jos ei haluta vertikaalista nousua ja laskeutumista). Vaikka tuollainen moottoreitten asettelu näyttää erikoiselta, niin sinällään vastaava, mutta kiintein moottorein, on kyllä tehty aiemminkin: https://en.wikipedia.org/wiki/Colomban_Cri-cri
Siis tuo kone on muutoin ihan perinteinen pienkone.

Ilman ahtaminen kanavaan ja kanavassa tapahtuvat käännökset, lisäävät reippaasti energian tarvetta kun ilmavirran pitää voittaa lisääntynyt vastus. Joissakin Coandă-ilmiötä hyödyntävissä innovaatioissa ilmaa johdetaan rungon/siipien sisällä jonkin matkaa, kt. esimerkiksi: https://thenewsblender.com/2021/11/tnb- ... ct-flying/
Ymmärsin sitten ehkä idean väärin. Luulin, että tarkoituksena oli vain avustaa keulan nostetta hitaissa nopeuksissa.
Siksi ajattelin että suhteellisen painavien sähkömoottorien sijoittaminen keulaan pelkästään vaikkapa nousua ja laskua ajatellen, ei suoraan vaikuttanut tehokkaalta ajatukselta. Puhumattakaan että päämoottoritkin ovat keulassa. Kun deltasiivellä muutenkaan ei tule sitä nostetta keulaan tarpeeksi.

Mutta jaktuvakäyttöisenä hitaassa matkanopeudessa, tilanne on varmaan toinen.
Lähinnä ideani motivaattorina oli vain mahdollisimman pienen ilmanvastuksen mahdollistaminen sähkölentokoneelle niin, että sellaisella pääsisi mahdollisimman lujaa ja mahdollisimman kauas. Pystysuoraan nousu ja lasku on oikeastaan tälle tavoitteelle vastakkainen toiminnallisuus, ja olisi minun pitänyt jättää hämärtämästä varsinaista ideaa. Toki pelkkien etumoottoreidenkin tapauksessa tarvittava kääntömekanismi jonkun verran lisäkiloja toisi, mutta ehkä ilmanvastuksessa saavutettava etu pienemmässä tehon tarpeessa ne tekisi kannattavaksi. Sähköpuhaltimet lentokoneen ajomoottoreina ovat niin uutta tekniikkaa, ettei niiden tarjoamia mahdollisuuksia lentokoneen rakenteen uudelleen muotoilemisessa ole varmaankaan vielä pohdittu loppuun.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:04
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
Enpä tiennyt minäkään, kerro ihmeessä lisää
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54
Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:53
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:47 Aivan....voin sanoa että sun rimpuloille on jo naurettu kauan....valitettavasti.
Täytyy sanoa että ketjussa Ss:llä lienee jonkinlainen kokemusetu.
Onhan hän sentään tehnyt aivan oikean lentokoneen jolla voi lentää, eikä vain lennokkeja ja kuvia.
Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Enpä ole yhteiskunnan varoja haaskannut, vaan veroja olen maksanut jokseenkin paljon, varmaan kymmeniä kertoja sinua enemmän, eikä mulla ole ollut asiakkaitakaan, kun olen ihan normaali työsuhteessa ollut.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:24
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54
Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:53
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:47 Aivan....voin sanoa että sun rimpuloille on jo naurettu kauan....valitettavasti.
Täytyy sanoa että ketjussa Ss:llä lienee jonkinlainen kokemusetu.
Onhan hän sentään tehnyt aivan oikean lentokoneen jolla voi lentää, eikä vain lennokkeja ja kuvia.
Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Enpä ole yhteiskunnan varoja haaskannut, vaan veroja olen maksanut jokseenkin paljon, varmaan kymmeniä kertoja sinua enemmän, eikä mulla ole ollut asiakkaitakaan, kun olen ihan normaali työsuhteessa ollut.
Pahoittelut....luulin sinua aikamme suurimmaksi legendaksi.

Enkä tarkoita nyt Ari Vahteraa joka suunnitteli Pik-25n.
pik25.jpg
Oiva
Reactions:
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:05
Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:04
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.

Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.

Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Oiva kirjoitti: 17 Tammi 2024, 09:47
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:05
Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:04
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.

Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.

Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.

Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.

Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Oiva
Reactions:
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 16:54

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Tuulispää kirjoitti: 17 Tammi 2024, 10:07
Oiva kirjoitti: 17 Tammi 2024, 09:47
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:05
Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:04
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.

Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.

Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.

Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.

Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Isäsi toki tiedän ja arvostan korkealle. Tiedän että pursitiimaa on menneiltä vuosikymmeniltä ja suihkutiimaa Fougan takapenkiltä paxin roolissa.

Entäs muiden lentäjien näkemykset? Vaikka satunnaisen seuraajan tai minun näkemykset? Miksi tällä palstalla kukaan lentäjä ei ole sinun näkemyksistä välittömästi vakuuttunut? Vastaus ei ole se, että kaikki ollaan vesipäitä ja että Suomeen ei haluta jostain syystä lentokoneteollisuutta.

Haluatko vastata noihin kysymyksiini? Haluaisin tästä ennen muuta keskustelua, ei väittelyä siitä kuka saa olla oikeassa. Ja varsinkaan siitä kuka joutuu olemaan väärässä.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Oiva kirjoitti: 17 Tammi 2024, 10:19
Tuulispää kirjoitti: 17 Tammi 2024, 10:07
Oiva kirjoitti: 17 Tammi 2024, 09:47
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:05
Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:04
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.

Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.

Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.

Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.

Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Isäsi toki tiedän ja arvostan korkealle. Tiedän että pursitiimaa on menneiltä vuosikymmeniltä ja suihkutiimaa Fougan takapenkiltä paxin roolissa.

Entäs muiden lentäjien näkemykset? Vaikka satunnaisen seuraajan tai minun näkemykset? Miksi tällä palstalla kukaan lentäjä ei ole sinun näkemyksistä välittömästi vakuuttunut? Vastaus ei ole se, että kaikki ollaan vesipäitä ja että Suomeen ei haluta jostain syystä lentokoneteollisuutta.

Haluatko vastata noihin kysymyksiini? Haluaisin tästä ennen muuta keskustelua, ei väittelyä siitä kuka saa olla oikeassa. Ja varsinkaan siitä kuka joutuu olemaan väärässä.

Olen kovasti samaa mieltä Oivan kanssa, hyvin harva, jolla on ollut kiinnostusta (ja rahaa) hankkia lentolupakirja, on kiinnostusta lentää Tuulispään tavoittelemilla pienillä himmeleillä. Tärkeimipiä asioita ovat turvallisuus ja hyvät lento-ominaisuudet, jotka yleensä toteutuvat tyyppihyväksytyissä laitteissa, alle 70-kiloiset lentolaitteet eivät juurikaan kiinnosta normi-ilmailijaa. Lupakirjattomat ihmiset eivät myöskään halua niitä hankkia muutaman vainajan jälkeen.
Jonkun verran olen pyörinyt Mini Sytkyn ympärillä, ja jätän kyllä siitä tyypit väliin, vaikka tarjottaisiinkin.....
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 17 Tammi 2024, 11:04
Oiva kirjoitti: 17 Tammi 2024, 10:19
Tuulispää kirjoitti: 17 Tammi 2024, 10:07
Oiva kirjoitti: 17 Tammi 2024, 09:47
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:05
Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:04
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.

Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.

Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.

Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.

Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Isäsi toki tiedän ja arvostan korkealle. Tiedän että pursitiimaa on menneiltä vuosikymmeniltä ja suihkutiimaa Fougan takapenkiltä paxin roolissa.

Entäs muiden lentäjien näkemykset? Vaikka satunnaisen seuraajan tai minun näkemykset? Miksi tällä palstalla kukaan lentäjä ei ole sinun näkemyksistä välittömästi vakuuttunut? Vastaus ei ole se, että kaikki ollaan vesipäitä ja että Suomeen ei haluta jostain syystä lentokoneteollisuutta.

Haluatko vastata noihin kysymyksiini? Haluaisin tästä ennen muuta keskustelua, ei väittelyä siitä kuka saa olla oikeassa. Ja varsinkaan siitä kuka joutuu olemaan väärässä.

Olen kovasti samaa mieltä Oivan kanssa, hyvin harva, jolla on ollut kiinnostusta (ja rahaa) hankkia lentolupakirja, on kiinnostusta lentää Tuulispään tavoittelemilla pienillä himmeleillä. Tärkeimipiä asioita ovat turvallisuus ja hyvät lento-ominaisuudet, jotka yleensä toteutuvat tyyppihyväksytyissä laitteissa, alle 70-kiloiset lentolaitteet eivät juurikaan kiinnosta normi-ilmailijaa. Lupakirjattomat ihmiset eivät myöskään halua niitä hankkia muutaman vainajan jälkeen.
Jonkun verran olen pyörinyt Mini Sytkyn ympärillä, ja jätän kyllä siitä tyypit väliin, vaikka tarjottaisiinkin.....
70 kiloisen ongelma oli mun kiinnostuksen kohde aikansa. Tällä leiman lyömisellä et saavuta mitään.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 11185
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Oiva kirjoitti: 17 Tammi 2024, 10:19
Tuulispää kirjoitti: 17 Tammi 2024, 10:07
Oiva kirjoitti: 17 Tammi 2024, 09:47
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:05
Susa kirjoitti: 16 Tammi 2024, 14:04
Tuulispää kirjoitti: 16 Tammi 2024, 13:54 Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän? :D
No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.

Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.

Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.

Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.

Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Isäsi toki tiedän ja arvostan korkealle. Tiedän että pursitiimaa on menneiltä vuosikymmeniltä ja suihkutiimaa Fougan takapenkiltä paxin roolissa.

Entäs muiden lentäjien näkemykset? Vaikka satunnaisen seuraajan tai minun näkemykset? Miksi tällä palstalla kukaan lentäjä ei ole sinun näkemyksistä välittömästi vakuuttunut? Vastaus ei ole se, että kaikki ollaan vesipäitä ja että Suomeen ei haluta jostain syystä lentokoneteollisuutta.

Haluatko vastata noihin kysymyksiini? Haluaisin tästä ennen muuta keskustelua, ei väittelyä siitä kuka saa olla oikeassa. Ja varsinkaan siitä kuka joutuu olemaan väärässä.
Hyvä että arvostat. Jo takapenkiltä isä konetta lensi. Useimmin Kepposen Matin kanssa.
Vastaa Viestiin