Tuosta en tiennytkään. Kerro hiukan enemmän?
Lentokoneen suunnitteluketju...!
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Mutta ei mitään Stalinin kanavaa...jonka se vaatisi.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
No meillä on yksi tollo juoppo joka luulee olevansa lentokonesuunnittelija etelässä.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Siis ryypännyt yhteiskunnan varoilla?
Paheksuttavaa. Hyvin Kekkosmaista. Marin sentäs vain söi aamiaisia yhteiskunnan varoilla.
Viimeksi muokannut Susa, 16 Tammi 2024, 14:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Niin...sekin vielä.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Lähinnä ideani motivaattorina oli vain mahdollisimman pienen ilmanvastuksen mahdollistaminen sähkölentokoneelle niin, että sellaisella pääsisi mahdollisimman lujaa ja mahdollisimman kauas. Pystysuoraan nousu ja lasku on oikeastaan tälle tavoitteelle vastakkainen toiminnallisuus, ja olisi minun pitänyt jättää hämärtämästä varsinaista ideaa. Toki pelkkien etumoottoreidenkin tapauksessa tarvittava kääntömekanismi jonkun verran lisäkiloja toisi, mutta ehkä ilmanvastuksessa saavutettava etu pienemmässä tehon tarpeessa ne tekisi kannattavaksi. Sähköpuhaltimet lentokoneen ajomoottoreina ovat niin uutta tekniikkaa, ettei niiden tarjoamia mahdollisuuksia lentokoneen rakenteen uudelleen muotoilemisessa ole varmaankaan vielä pohdittu loppuun.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 12:32Ymmärsin sitten ehkä idean väärin. Luulin, että tarkoituksena oli vain avustaa keulan nostetta hitaissa nopeuksissa.oksidaani kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 12:20Ehdotuksessani etumoottorit voisivat olla päämoottoreita ja jättää ne takamoottorit pois (siis jos ei haluta vertikaalista nousua ja laskeutumista). Vaikka tuollainen moottoreitten asettelu näyttää erikoiselta, niin sinällään vastaava, mutta kiintein moottorein, on kyllä tehty aiemminkin: https://en.wikipedia.org/wiki/Colomban_Cri-criJalo Arkkivalo kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 11:50 Voitaisiinko päämoottorien puhallusta ohjata keulaan erillisen kanavan kautta. Jolloin keulaan ei tulisi lisämoottorien massaa.
Linkkasin toiseen ketjuun Harrierin Pegasus moottorin esimerkiksi, tällaisesta radikaalista voiman suuntaamisesta toisaalle - suihkumoottoreissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Pegasus
Siis tuo kone on muutoin ihan perinteinen pienkone.
Ilman ahtaminen kanavaan ja kanavassa tapahtuvat käännökset, lisäävät reippaasti energian tarvetta kun ilmavirran pitää voittaa lisääntynyt vastus. Joissakin Coandă-ilmiötä hyödyntävissä innovaatioissa ilmaa johdetaan rungon/siipien sisällä jonkin matkaa, kt. esimerkiksi: https://thenewsblender.com/2021/11/tnb- ... ct-flying/
Siksi ajattelin että suhteellisen painavien sähkömoottorien sijoittaminen keulaan pelkästään vaikkapa nousua ja laskua ajatellen, ei suoraan vaikuttanut tehokkaalta ajatukselta. Puhumattakaan että päämoottoritkin ovat keulassa. Kun deltasiivellä muutenkaan ei tule sitä nostetta keulaan tarpeeksi.
Mutta jaktuvakäyttöisenä hitaassa matkanopeudessa, tilanne on varmaan toinen.
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Enpä ole yhteiskunnan varoja haaskannut, vaan veroja olen maksanut jokseenkin paljon, varmaan kymmeniä kertoja sinua enemmän, eikä mulla ole ollut asiakkaitakaan, kun olen ihan normaali työsuhteessa ollut.Tuulispää kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 13:54Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Pahoittelut....luulin sinua aikamme suurimmaksi legendaksi..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 14:24Enpä ole yhteiskunnan varoja haaskannut, vaan veroja olen maksanut jokseenkin paljon, varmaan kymmeniä kertoja sinua enemmän, eikä mulla ole ollut asiakkaitakaan, kun olen ihan normaali työsuhteessa ollut.Tuulispää kirjoitti: ↑16 Tammi 2024, 13:54Niin mutta on haaskannut yhteiskunnan varoja jo miljoonia ja asiakkaat vihaisia hänelle.
Enkä tarkoita nyt Ari Vahteraa joka suunnitteli Pik-25n.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.
Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.
Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Oiva kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 09:47Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.
Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.
Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.
Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.
Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Isäsi toki tiedän ja arvostan korkealle. Tiedän että pursitiimaa on menneiltä vuosikymmeniltä ja suihkutiimaa Fougan takapenkiltä paxin roolissa.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 10:07Oiva kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 09:47Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.
Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.
Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.
Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.
Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Entäs muiden lentäjien näkemykset? Vaikka satunnaisen seuraajan tai minun näkemykset? Miksi tällä palstalla kukaan lentäjä ei ole sinun näkemyksistä välittömästi vakuuttunut? Vastaus ei ole se, että kaikki ollaan vesipäitä ja että Suomeen ei haluta jostain syystä lentokoneteollisuutta.
Haluatko vastata noihin kysymyksiini? Haluaisin tästä ennen muuta keskustelua, ei väittelyä siitä kuka saa olla oikeassa. Ja varsinkaan siitä kuka joutuu olemaan väärässä.
-
- Reactions:
- Viestit: 195
- Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Oiva kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 10:19Isäsi toki tiedän ja arvostan korkealle. Tiedän että pursitiimaa on menneiltä vuosikymmeniltä ja suihkutiimaa Fougan takapenkiltä paxin roolissa.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 10:07Oiva kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 09:47Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.
Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.
Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.
Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.
Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Entäs muiden lentäjien näkemykset? Vaikka satunnaisen seuraajan tai minun näkemykset? Miksi tällä palstalla kukaan lentäjä ei ole sinun näkemyksistä välittömästi vakuuttunut? Vastaus ei ole se, että kaikki ollaan vesipäitä ja että Suomeen ei haluta jostain syystä lentokoneteollisuutta.
Haluatko vastata noihin kysymyksiini? Haluaisin tästä ennen muuta keskustelua, ei väittelyä siitä kuka saa olla oikeassa. Ja varsinkaan siitä kuka joutuu olemaan väärässä.
Olen kovasti samaa mieltä Oivan kanssa, hyvin harva, jolla on ollut kiinnostusta (ja rahaa) hankkia lentolupakirja, on kiinnostusta lentää Tuulispään tavoittelemilla pienillä himmeleillä. Tärkeimipiä asioita ovat turvallisuus ja hyvät lento-ominaisuudet, jotka yleensä toteutuvat tyyppihyväksytyissä laitteissa, alle 70-kiloiset lentolaitteet eivät juurikaan kiinnosta normi-ilmailijaa. Lupakirjattomat ihmiset eivät myöskään halua niitä hankkia muutaman vainajan jälkeen.
Jonkun verran olen pyörinyt Mini Sytkyn ympärillä, ja jätän kyllä siitä tyypit väliin, vaikka tarjottaisiinkin.....
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
70 kiloisen ongelma oli mun kiinnostuksen kohde aikansa. Tällä leiman lyömisellä et saavuta mitään..Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 11:04Oiva kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 10:19Isäsi toki tiedän ja arvostan korkealle. Tiedän että pursitiimaa on menneiltä vuosikymmeniltä ja suihkutiimaa Fougan takapenkiltä paxin roolissa.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 10:07Oiva kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 09:47Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.
Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.
Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.
Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.
Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Entäs muiden lentäjien näkemykset? Vaikka satunnaisen seuraajan tai minun näkemykset? Miksi tällä palstalla kukaan lentäjä ei ole sinun näkemyksistä välittömästi vakuuttunut? Vastaus ei ole se, että kaikki ollaan vesipäitä ja että Suomeen ei haluta jostain syystä lentokoneteollisuutta.
Haluatko vastata noihin kysymyksiini? Haluaisin tästä ennen muuta keskustelua, ei väittelyä siitä kuka saa olla oikeassa. Ja varsinkaan siitä kuka joutuu olemaan väärässä.
Olen kovasti samaa mieltä Oivan kanssa, hyvin harva, jolla on ollut kiinnostusta (ja rahaa) hankkia lentolupakirja, on kiinnostusta lentää Tuulispään tavoittelemilla pienillä himmeleillä. Tärkeimipiä asioita ovat turvallisuus ja hyvät lento-ominaisuudet, jotka yleensä toteutuvat tyyppihyväksytyissä laitteissa, alle 70-kiloiset lentolaitteet eivät juurikaan kiinnosta normi-ilmailijaa. Lupakirjattomat ihmiset eivät myöskään halua niitä hankkia muutaman vainajan jälkeen.
Jonkun verran olen pyörinyt Mini Sytkyn ympärillä, ja jätän kyllä siitä tyypit väliin, vaikka tarjottaisiinkin.....
Re: Lentokoneen suunnitteluketju...!
Hyvä että arvostat. Jo takapenkiltä isä konetta lensi. Useimmin Kepposen Matin kanssa.Oiva kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 10:19Isäsi toki tiedän ja arvostan korkealle. Tiedän että pursitiimaa on menneiltä vuosikymmeniltä ja suihkutiimaa Fougan takapenkiltä paxin roolissa.Tuulispää kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 10:07Oiva kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 09:47Kukahan tämä tollo juoppo mahtaa olla? Lentokonesuunnittelijoita on ainakin Aki Suokas, Kai Mellen ja Martti Koivurova. Jokainen heistä on suunnittelut koneen joka on rakennettu ja joka lentää.
Miksi sinun pitää aina solvata muita jotka ovat saaneet jotain aikaan? Ei noiden herrojen suunnitelmat ole sinulta pois.
Muutama viesti sitten kuvassa vilahti PIK-25. Sikäli kun tiedän, niin se on varsin hyvin suunniteltu ja Jarmo Hakalan toimesta upeasti rakennettu kone siihen tarkoitukseen mitä on ajateltukin. Eli kaksipaikkainen matkakone.
Ei kai tuota ole missään vaiheesssa ajateltukaan sarjatuotankokoneeksi, eikös tuo ole lähinnä PIK:iläisten suunnitelma tai joku diplomityö.
Edelleen, kun jotain tiedän lentämisestä, niin haluan haastaa sinun ajatusta pienestä ja kevyestä koneesta. Mikä siinä on se etu jonka takia vaikka kaltaiseni lentäjä sen haluaisi ostaa?
Voitko vastata vaikka näihin:
- Minkä takia esim Kai Mellenin Mini-Sytkyjä ei ole enempää?
- Miksi 90-luvulla lanseerattu maailmanluokan purjekone PW-5 ei käynytkään kaupaksi vaikka se oli pieni, kevyt ja halpa?
- Miksi juuri missään ei enää näe lentäviä A-luokan ultrakevyitä tai trikejä? Nehän vasta oli kevyitä ja halpoja.
- Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään lentäjältä, että mitkä ominaisuudet lentokoneessa ovat tärkeitä? Muista kysyneeni tätä ennenkin ja kun kerroin oman näkemykseni, olit siitä kovasti eri mieltä.
Juttelen usein isäni kanssa..kova lentäjä...sekä suihkutiimaa että pursitiimaa.
Niin ja juurihan nimitin tuota juoppoa aikamme suurimmaksi legendaksi..jota asiakkaat kammoaa. Eikä syyttä miljoonat katoaa kuin kaivoon ja mitään ei saada vastineeksi.
Entäs muiden lentäjien näkemykset? Vaikka satunnaisen seuraajan tai minun näkemykset? Miksi tällä palstalla kukaan lentäjä ei ole sinun näkemyksistä välittömästi vakuuttunut? Vastaus ei ole se, että kaikki ollaan vesipäitä ja että Suomeen ei haluta jostain syystä lentokoneteollisuutta.
Haluatko vastata noihin kysymyksiini? Haluaisin tästä ennen muuta keskustelua, ei väittelyä siitä kuka saa olla oikeassa. Ja varsinkaan siitä kuka joutuu olemaan väärässä.