En ole. Sulaneen lumen ja autonkorin väliin jää eristävä ilmakerros ja sulaminen loppuu siihen. Sama ilmiö on nähtävissä esim. sokkelin vieressä olevassa lumessa, rakennuksen ja lumikasan väliin syntyy pieni ilmarako.Justis kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 10:56Jos Tesla on sisältä 20 asteinen niin se toki sulattaa lunta tehokkaasti ympäriltään, oletko huomioinut tämän?ROOSTER kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 10:46Eli tuolla kulutuksella noin 40 tuntia.Lyde19 kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 07:44Hesarin kokeessa ilman lunta ja noin 5 asteen pakkasessa sisäilma laitettuna 20 asteeseen joka tuntui nukkuessa liiankin lämpimältä tesla söi akusta 20kwh. Eli tommonen 2kwh per tunti voi pitää lämmityksenä joka varmasi riittää.
Toisaalta, -15°C on paljon kylmempää kuin -5°C, mutta sitten toisaalta taas metrinen lumikerros eristää valtaisasti. Lapsuuden lumipenkkaankaivautumiskokemusten perusteella uskoisin, että 0,5kW tehtävänannon olosuhteissa riittäisi. Silloin lämpöä piisaisi 160 tunniksi.
Selviäminen lumikaaoksessa
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Ei siihen mitään ilmakerrosta muodostu. Kyllä se lumi painuu sulaessaan peltiin kiinni jos ei ole erikseen rakennettu lumilinnaa auton ympärille.ROOSTER kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 11:06En ole. Sulaneen lumen ja autonkorin väliin jää eristävä ilmakerros ja sulaminen loppuu siihen. Sama ilmiö on nähtävissä esim. sokkelin vieressä olevassa lumessa, rakennuksen ja lumikasan väliin syntyy pieni ilmarako.Justis kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 10:56Jos Tesla on sisältä 20 asteinen niin se toki sulattaa lunta tehokkaasti ympäriltään, oletko huomioinut tämän?ROOSTER kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 10:46Eli tuolla kulutuksella noin 40 tuntia.Lyde19 kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 07:44Hesarin kokeessa ilman lunta ja noin 5 asteen pakkasessa sisäilma laitettuna 20 asteeseen joka tuntui nukkuessa liiankin lämpimältä tesla söi akusta 20kwh. Eli tommonen 2kwh per tunti voi pitää lämmityksenä joka varmasi riittää.
Toisaalta, -15°C on paljon kylmempää kuin -5°C, mutta sitten toisaalta taas metrinen lumikerros eristää valtaisasti. Lapsuuden lumipenkkaankaivautumiskokemusten perusteella uskoisin, että 0,5kW tehtävänannon olosuhteissa riittäisi. Silloin lämpöä piisaisi 160 tunniksi.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Entäs auton katto ja tuulilasi ja takalasi? Niihin ei jää ilmarakoa kun sulaneen lumentilalle painuu koko ajan uutta lunta. Tai no riippuu varmaan hieman lumen rakenteesta.ROOSTER kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 11:06En ole. Sulaneen lumen ja autonkorin väliin jää eristävä ilmakerros ja sulaminen loppuu siihen. Sama ilmiö on nähtävissä esim. sokkelin vieressä olevassa lumessa, rakennuksen ja lumikasan väliin syntyy pieni ilmarako.Justis kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 10:56Jos Tesla on sisältä 20 asteinen niin se toki sulattaa lunta tehokkaasti ympäriltään, oletko huomioinut tämän?ROOSTER kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 10:46Eli tuolla kulutuksella noin 40 tuntia.Lyde19 kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 07:44Hesarin kokeessa ilman lunta ja noin 5 asteen pakkasessa sisäilma laitettuna 20 asteeseen joka tuntui nukkuessa liiankin lämpimältä tesla söi akusta 20kwh. Eli tommonen 2kwh per tunti voi pitää lämmityksenä joka varmasi riittää.
Toisaalta, -15°C on paljon kylmempää kuin -5°C, mutta sitten toisaalta taas metrinen lumikerros eristää valtaisasti. Lapsuuden lumipenkkaankaivautumiskokemusten perusteella uskoisin, että 0,5kW tehtävänannon olosuhteissa riittäisi. Silloin lämpöä piisaisi 160 tunniksi.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Kyllä lumi sulaa kunnes muodostuu jääkuori väliin,
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Teslan lämpöpumppu siirtää lämpöä moottoreista ja akusta kabiiniin (ja akun lämmityksen aikana moottoreista akkuun), eli COP on aikalailla 1 tollasessa tilanteessa. Luulen ettei se juuri jäähdytä -15C moottoreita enempää.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Onhan tuollaisissa vastukset kabiinin lämmitykseen.KultaKikkare kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 14:52Teslan lämpöpumppu siirtää lämpöä moottoreista ja akusta kabiiniin (ja akun lämmityksen aikana moottoreista akkuun), eli COP on aikalailla 1 tollasessa tilanteessa. Luulen ettei se juuri jäähdytä -15C moottoreita enempää.
Aika moni Tesla lienee varustettu ilmalämpöpumpulla.
Aika tehokas tuntuu olevan -12°C lämpötilassa.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Siinä on vettä jään ja katon välissä ja hitaasti paksunevan jääkuoren yllä lunta.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Ei taida olla vastuksia jos on ilmalämpöpumppu? Voisi siellä olla joku lämmönpoistolevykin ulkoilmaan?Susa kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 15:30Onhan tuollaisissa vastukset kabiinin lämmitykseen.KultaKikkare kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 14:52Teslan lämpöpumppu siirtää lämpöä moottoreista ja akusta kabiiniin (ja akun lämmityksen aikana moottoreista akkuun), eli COP on aikalailla 1 tollasessa tilanteessa. Luulen ettei se juuri jäähdytä -15C moottoreita enempää.
Aika moni Tesla lienee varustettu ilmalämpöpumpulla.
Aika tehokas tuntuu olevan -12°C lämpötilassa.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Totta. Entisinä aikoina oli talojen räystäissä pitkät jääpuikot kun oli huonot eristeet yläpohjassa. Jos siellä teslassa pitempään yrittää värjötellä niin saattaa olla vaikea päästä ulos kun on jääkuori päällä.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Kolmosissa vm >= 2021 on lämpöpumppu, S:ssä ei ole, Y:ssä ollut alusta asti eli 2020.Susa kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 15:30Onhan tuollaisissa vastukset kabiinin lämmitykseen.KultaKikkare kirjoitti: ↑19 Tammi 2024, 14:52Teslan lämpöpumppu siirtää lämpöä moottoreista ja akusta kabiiniin (ja akun lämmityksen aikana moottoreista akkuun), eli COP on aikalailla 1 tollasessa tilanteessa. Luulen ettei se juuri jäähdytä -15C moottoreita enempää.
Aika moni Tesla lienee varustettu ilmalämpöpumpulla.
Aika tehokas tuntuu olevan -12°C lämpötilassa.
Mun tietääkseni lämpöpumppu vaikuttaa lähinnä ajonaikaiseen kulutukseen talvella, kabiini pidetään lämpimänä moottoreiden ja akuston tuottamalla lämmöllä. Kun esilämmitetään autoa kuluu about saman verran energiaa kun vastuksillakin eli pumpun COP-arvo on n. 1. Niissä ei siis ole ilmalämpöpumppua vaan lämpöpumppu ottaa lämpöä auton ajossa lämpöä tuottavista osista.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
No johonkin se lämpöpumppu tekee kylmää kun lämmittää. Ei pysty pelkästään lämmittämään.
Re: Selviäminen lumikaaoksessa
Teslan lämpöpumppujärjestelmä on aika hirvittävän mielenkiintoinen. Siitä on hyvä video, reilun tunnin mittainen ja täyttä asiaa ihan professorilta, ei miltään Penalta joka kävi autotallissa.
Sen minkä ymmärsin oli, että Teslan systeemissä on 16 eri lämmönluovuttajaa ja kuusi lisätapaa tuottaa energiaa superkylmässä. Mielenkiintoinen oli "jakotukki" ja sen liitännät ja tehtävät. COP lukemaksi sanottiin 5.6 - ilmeisesti verrattuna ajonaikaiseen lämmitykseen PTC-vastuksella.
Kannattaa katsoa.
Sen minkä ymmärsin oli, että Teslan systeemissä on 16 eri lämmönluovuttajaa ja kuusi lisätapaa tuottaa energiaa superkylmässä. Mielenkiintoinen oli "jakotukki" ja sen liitännät ja tehtävät. COP lukemaksi sanottiin 5.6 - ilmeisesti verrattuna ajonaikaiseen lämmitykseen PTC-vastuksella.
Kannattaa katsoa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.